Opfokadres voor veulen van 3 maanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal22

Opfokadres voor veulen van 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 13:46

Ik hoop dat het hier goed staat... :o

Wij zijn met spoed op zoek naar een goede opfok locatie waar een veulen van 3 maanden kan worden ondergebracht.
Helaas is de merrie van mijn zusje ernstig ziek en zal op zeer kort termijn moeten worden ingeslapen. Daardoor blijft het veulen alleen achter.
We zoeken een adres liefst in Brabant ivm de afstand, veulen staat nu in Oss. Het veulen is sterk en eet al volledig mee dus dat scheelt veel maar dan nog nemen ze meestal pas op vanaf 6 maanden...

Wie heeft goede suggesties voor ons...?
Alvast bedankt.

Traiectum

Re: Opfokadres voor veulen van 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:48

Stal de Walschot in St. Anthonis (vlakbij Wanroij/Uden)? Ik weet niet of ze zulke jonge veulens al aannemen, maar je kan het allicht vragen. Ze hebben zelf ook veulens van hun eigen merries lopen.

Ik ben iig heel tevreden over hun opfok, mijn jaarlinghengst staat er.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:57

Oké ik zal eens informeren bedankt :)

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:39

Je hebt pb;)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:40

Is een pleegmerrie geen optie eerst?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:44

Ik zou kiezen voor een sociaal samengestelde groep, waar bv een oudere merrie is die het veulen onder de hoede kan nemen. Opfok is hij in mijn ogen nog te jong voor. Ik heb een moederloos veulen gehad, die heb ik samen met een twee oudere shetlanders geplaatst. Later kwam daar een veulen bij die gespeend was, maar toen waren ze beide al 6 maanden. De meeste opfok inscharing is per 1 november. Ik denk dat er op dit moment niet veel veulens zijn waar hij bij kan.
Is het veulen nu alleen of zijn er meerdere waar hij mee loopt?

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 15:48

Bedankt BuenaVista pb terug!

Pleegmerrie wordt heel lastig met deze leeftijd. Dit hebben we ook overlegd inderdaad ;)

Ik zou haar ook het liefst bij een merrie zetten nu die de moederrol overneemt tot ze oud genoeg zou zijn en dan pas door naar een samengestelde groep inderdaad. Helaas is er geen geschikte merrie in onze omgeving die dit op zich kan nemen...
We nemen alle opties mee hoe meer suggesties hoe beter, bedankt.

Het veulen blijft alleen in de wei achter. Wel paarden in omgeving maar niet waar ze bij kan zeg maar.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:55

Schiet me net te binnen: toen mijn veulen naar de opfok ging, stonden alle veulens eerst met een volwassen merrie samen, die als een soort kinderoppas fungeerde. Geen tweede mamma, wel eentje die als steunpunt voor de kleintjes diende. Pas toen de hengsten en merries gescheiden werden (aan het einde van het weideseizoen) werd de 'oppas' uit de groep gehaald. En de merriegroep staat nu geloof ik ook nog een oudere merrie bij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:59

lijkt mij geen goed plan om z'on jong ding in de opfok te doen.Kun je er niet een ander bijzetten?
Een van een jaar of een volwassen lieve ruin?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:02

Een van een jaar zou ik niet doen, dat is bij ons bijna genadeloos misgegaan, ondanks dat het ander veulen al 7 maanden was.

TS, ik zou kijken of het misschien mogelijk is het veulen ergens te plaatsen waar bijvoorbeeld 2 a 3 merries met veulen staan, of merries die wel eerder een veulen hebben gehad.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:05

Hier staat een 3 maanden oud veulen samen met mijn 25 jarige merrie (is echt bot, gemeen en corrigeert erg snel maar doet niet onnodig gemeen) en een jaarlingruin. Staat lekker zo, een om mee te ravotten en de merrie als 'oppas' als ze te ver gaan.

Ik zou écht niet gaan voor een grote groep of opfok maar een klein groepje.

Hier zie je echt dat de kleine nog niks geleerd heeft van de moeder (die 3 maanden zijn toch wel de helft van hun leven als ze 6 maanden en afgespeend zijn) dus een groep... neh... zou ik niet doen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:07

Zit er geen fokker bij je in de buurt die een paar merries met veulens heeft lopen?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:08

xSlvna schreef:
Hier staat een 3 maanden oud veulen samen met mijn 25 jarige merrie (is echt bot, gemeen en corrigeert erg snel maar doet niet onnodig gemeen) en een jaarlingruin. Staat lekker zo, een om mee te ravotten en de merrie als 'oppas' als ze te ver gaan.

Ik zou écht niet gaan voor een grote groep of opfok maar een klein groepje.

Hier zie je echt dat de kleine nog niks geleerd heeft van de moeder (die 3 maanden zijn toch wel de helft van hun leven als ze 6 maanden en afgespeend zijn) dus een groep... neh... zou ik niet doen.

Hoe denk jij dat het in de natuur gaat als de merrie overlijdt en het veulen achterblijft van 3 maanden. Denk je dat ie dan ook de groep wegstuurd en zegt, doe maar 1 oudere merrie graag?

Groep is het natuurlijkst mogelijk.

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:10

Als we een geschikt paard in de buurt hadden zeker maar die hebben we (nog) niet. We blijven ondertussen verder kijken want met 3 maanden de opfok in is zeker niet ideaal afhankelijk van de opfok en groep waar ze in terecht zou komen. Echter is alleen op de wei laten ook geen optie...
En misschien dat de opfokadressen ook nog mee willen/kunnen denken.

Zoals gezegd zijn alle ideeën welkom en we nemen het mee!
Bedankt allemaal voor t meedenken :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:12

Dan laat je het veulen in de groep waar die al in was. Heeft die nooit in een groep gestaan dan creëer je een goede groep voor het veulen.

Hier moet nog de nodige opvoeding hebben van de 3 maanden die die mist, die kun je toch niet zomaar tussen een stel speel-baby's (opfok) gooien? Ja oké, IK zou het niet doen want een groep veulens (opfok) is niet natuurlijk en een groep vreemde paarden (compleet nieuwe, grote kudde) is óók niet natuurlijk.
Zit jammer genoeg compleet in het zuiden van het land dus kan verder niet helpen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:14

Ik heb je een pbtje gestuurd!

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:19

Ik reageer dalijk even op de pb's bedankt daarvoor vast.
Het gaat hier trouwens om een merrieveulen even voor de duidelijkheid ;)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:20

welk ras is het?

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:34

Kruising draver x KWPN

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:44

Normaal gesproken in een kudde (wilde) zijn ze veulens gewent.
Het probleem hier is dat de meeste paarden geen veulens gewent zijn en daar asociaal op kunnen reageren.
Ik zou kunnen vragen of het bij ons zou kunnen.
Ik heb twee merries met veulen staan.
Jorny is vaker adopt merrie geweest (bv voor Bloem het veulen van _tien_ ) en andere.
Je ziet ook hier al dat het veulen van Jiske naar Jorny trekt. (dit was ook de bedoeling van het samenplaatsen omdat Jiske oogtumor heeft en ik niet weet hoe lang ze nog heeft)
Over paar maanden komt er nog een fries veulen bij.
Hoe lang zou je het veulen onder willen brengen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:55

Bij merrie's met veulens zetten kan heel gandioos fout gaan, die dames beschermen hun eigen veulens namelijk. Zoek een kleine kudde met weinig verloop, veel ervaring met jong spul dat daar ook in opgroeit, bij voorkeur die al jaren samen staan. Waar veulens geboren worden, na het afspenen in terugkomen etc. Hier bijv zijn de dames gewend dat het jonge spul van alle leeftijden ertussen loopt. de alpha neemt alle hele jonkies onder haar hoede om ze naar voerplekken en waterplekken te leiden en ze zorgt ervoor dat ze ongestoord kunnen drinken. De kleuterleidster heeft als taak het jonge spul uit problemen te houden en het kindermeisje vangt verdwaalde ukkies op die hun moeder tijdelijk misplaatst hebben en brengt ze terug naar moeders toe. Na het afspenen en tijdens het opgroeien zie ik hier de jonkies nog steeds beschermd worden door hun moeders en als mam er niet (meer) is dan pakt de alpha of 1 van de alpha's die rol op. Zoiets zou je in de omgeving moeten zoeken, kijk bij kleine fokkers van ponyrassen met eigen hengsten etc. daar zul je wrs de meeste kans maken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:31

Eventueel is ze hier welkom.

Ik begin vanaf dit jaar met een 24/7/365 buitenopfok (eerst enkel merrieveulens), zeer kleinschalig. Er zullen maximaal 10 ponys/paarden komen waarvan minimaal twee volwassen dieren. Ene volwassen dier is een D-pony op leeftijd; een merrie die erg lief is voor mijn merrieveulen, die staat meer bij die pony dan bij haar moeder. De ander is de moeder van mijn veulen, zolang het gaat (conditie van de moeder), speen ik mijn veulen niet af. Die merrie is een alfa, maar wel op een nette manier, ze heeft haar vijfde veulen aan de voet en is gewend met paarden van alle leeftijden en grote's te staan, ook andere veulens zijn haar niet vreemd.

Ze staan aan huis, dus ik kan ze goed in de gaten houden en bijvoeren. Momenteel lopen ze dag en nacht op de weide en krijgen ze in de nachten hooi bijgevoerd. Enige minpunt; ik woon in Groningen, op de Duitse grens, dus niet echt in de buurt...

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:38

In Alphen (Lith de Maas over) heb je opfok van den Boogaard. Daar gaat mijn veulen ook over een paar maanden heen. Hele kundige mensen die je misschien wel kunnen helpen. Via marktplaats zijn die advertenties wel te vinden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:47

VSW -> ED

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 22:30

Ik heb iedereen pb terug gestuurd als het goed is of gereageerd via pb. Bedankt voor alle info.
Vd Boogaard in Aplhen hadden we ook al geprobeerd, ook vanaf 6 maanden welkom.