Bit fitter, wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Bit fitter, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 13:40

Hallo Bokkers,

Pas ergens iets gelezen over een bit fitter en daardoor was mijn interesse toch wel gewekt.
Nu lopen de paarden hier prima op hun bitten, maar wie weet dat zo iemand toch net een ander bit adviseert waardoor ze nog fijner gaan lopen. :)

Net zoals ik 2 keer per jaar de tanden laat controleren en een osteopaat laat komen en 4 keer per jaar het zadel laat controleren, lijkt dit mij wel iets interessants en misschien wel preventief om (rijtechnische) problemen te voorkomen.

Maar net zoals je met zadelmakers / osteopaten etc. er genoeg hebt die eigenlijk ergens amper verstand van hebben zal dit met bit fitters ook wel zo zijn?

Wie heeft er hier fijne ervaring met een bit fitter en wie is dit? :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:37

Ik geef dit topic maar even een schop!!!! Ik ben ook op zoek naar ervaringen :-)

Science90

Re: Bit fitter, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:38

Stipje.

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:42

Paul Versluis heeft een aantal jaar geleden ons geholpen met een prima bit advies.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:44

Ik lees even mee, ik zou eventueel wel geïnteresseerd zijn in iemand die ook in zeeland komt.
Momenteel rijd ik bitloos, omdat ik nog nooit een bit gevonden heb waar mijn merrie fijn op loopt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:58

Wij hebben zondag een bitpassessie met Natascha van Eijk. Ze is van Den Haag dacht ik en komt nu naar Belgie. Wij organiseren dit omdat ze niet voor 1 persoon naar Belgie komt natuurlijk :D
Ze is ons aangeraden door meerdere mensen dus ik ben eens benieuwd :j

Dit heeft ze via mail geschreven:
Bij een bitpassessie check ik normaal gesproken het gebit, tong, verhemelte, breedte en scherpte van de lagen en kijk ik of het huidige bit hierbij past. Tevens check ik de kauwspieren, de kaakgewrichten en de halswervels, (gezien problemen zoals kantelen of hangen op het bit vaak ook vanuit de hals komen). Vervolgens zoek ik met deze gevonden informatie enkele bitten ( kunnen zeker ook bitten zijn van de eigenaar zelf of andere deelnemers) die zouden moeten passen en gaan we testrijden om te kijken welke persoonlijke voorkeur het paard heeft zoals druk meer voorop de tong of juist meer naar achteren. Veel of minder ruimte om te spelen met de tong. Meestal doen we dit in groepjes van drie per uur-anderhalf uur. Tussendoor geef ik uitleg. Daarna de volgende drie. De kosten zijn bij meer dan acht paarden 35 euro per paard en bij minder 50 euro. Reiskosten zijn 0,35 per km vanaf den Haag en gedeeld door het aantal deelnemers. Bij acht of meer deelnemers is de passessie van de organisator gratis vanwege de moeite van het organiseren.

http://www.passendbit.nl/page1.php

Nu zijn de prijzen mss niet hetzelfde. Maar aan haar uitleg te horen, lijkt het me wel erg interessant en zeker het proberen waard :j

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:46

Zou er ook vraag zijn voor een bittenbank? Dit lijkt mij namelijk ideaal, maar ik heb er nog maar één gevonden (en die bevat zo'n 20 bitten, dus geen ruime keuze).

Ik vraag me echt af of zoiets lucratief zou zijn. }>

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:50

En de hand van de ruiter? Zou dat niet de belangrijkste factor zijn?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 19:44

linky schreef:
En de hand van de ruiter? Zou dat niet de belangrijkste factor zijn?

Is ook een factor natuurlijk.
Maar als een bit al eigenlijk niet fijn ligt omdat het bijvoorbeeld te dik is voor de paarden mond of te scherp, dan kan daar veel onrust uit voort komen. Moet jij eens een te strakke broek aantrekken, dat is toch ook niet prettig?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:25

Maar als je paardrijdt mag ik toch aannemen dat je weet wat voor mond je paard heeft? Kijk er anders eens in? En waar hij/zij lekker op loopt of juist niet? Dat merk je toch? En te groot/te klein zie je toch ook wel zelf mag ik hopen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:42

Je komt dat meer in de bitten met een andere vorm dan standaard. Zo lopen onze paarden fijn op een mylerbit, maar deze bitten zijn er vanaf 65,- en dat koop je niet om even te proberen ;) Zo heb je nog allemaal type Sprengers en ook Trust bitten die ik best eens zou willen beoordeling hoe mijn paard ze aan neemt, maar ik niet zomaar kan kopen vanwege de hoge kosten en de vraag of het überhaupt wel past.

Jan Groeneveld heeft dacht ik ook een bittenservice.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 12:43

De Sprenger bitten kun je bij de meeste ruitershops een week proberen, en bij kennissen/vrienden kun je vaak ook wel tijdelijk een bit lenen om te zien of het past en of er fijn op gereageerd wordt. Niemand weet tenslotte beter dan de ruiter hoe het paard het er op doet, die voelt het bij het rijden.
Wat mijn paarden betreft, bepaalt alleen ik zelf wat er in of op komt. :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 12:49

Het heeft ook niks met bepalen te maken. Ze geven je handvaten aan en aan jou de keuze wat je ermee doet.

Mijn jonkie heeft bijvoorbeeld bit maat 12.5, mijn vrienden hebben vooral bitten maat 13.5 en voor de andere paarden heb ik ook alleen maar 13.5. Gaat dus niet altijd op. ;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:02

http://bitfitting.nl/ Zei hebben een heel team door Nederland heen. De meeste teamleden zijn ook paardentandarts en hebben dus verstand van de paardenmond. Ze kijken niet alleen naar de mond van het paard maar vragen je ook een stukje te rijden zodat ze kunnen zien hoe je zelf omgaat het met bit. Aan de hand van deze twee factoren adviseren ze je een bit.

Wat me opvalt is dat veel paarden een veel dunner bit krijgen dan we eigenlijk zijn gewend, dit komt omdat er steeds meer paarden zijn die weinig ruimte in de mond hebben voor een dikker bit.

In eerste instantie geloofde ik er zelf niet zo in, maar omdat een vriendin van me ook paardentandarts is en de bitten past dacht ik het maar eens te proberen. En het scheelt echt enorm tijdens het rijden!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:57

Volgende week vrijdag komt Paul Versluis, die ook bittenadvies geeft bij mij pony. Heb al tig bitten geprobeerd maar ik vind dat als je eenmalig "even" met een bit rijdt nog niks kan zeggen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:29

Klopt het verschil kerk je echt pas na enkele weken. Helaas zijn er ook nog steeds een hoop mensen die het bot de schuld geven terwijl het paard gewoon tandverzorging nodig heeft.

Kimdj86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:55

Ik geef het weer een schop! Graag wil ik wat ervaringen horen, want inmiddels hebben zijn er bij een aantal van jullie een bitfitter langs geweest.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:14

begin van het jaar is Natascha van Eijk bij mij en mijn paard geweest... wat een top mens is dat zeg!

Eerst ging ze kijken naar snow zijn tanden, gehemelte en tong.. daarna heeft ze zijn eigen bit gepast (dat zat goed) en kon ik nog meer bitten passen.

Daarna ging ik ook rijden om te kijken hoe snow met het bit liep... ze keek inderdaad ook naar mijn handen etc....

Aan het bit hoefde ze dus niets te doen, maar snow liep niet helemaal lekker en ze kon haar vinger er niet op leggen... dus toen heeft ze snow nog even behandeld voor zijn spieren... zo fijn!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:25

Paul versluis!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:47

Van een bit-fitter had ik eigenlijk nog nooit gehoord.
Ik rij zelf met een simpel enkel gebroken trensje.
Maar voor het springen zocht ik naar iets anders met een betere werking.
Ik heb de hulp gevraagd van de stalbaas en mag zomaar bitten uitkiezen uit de zadelkamer. en daar hangen bijna 100 bitten, gesorteerd per soort/werking.
Natuurlijk neem ik geen extreme bitten, maar een ophaaltrensje of pessoa bit ofzo heb ik wel uitgetest.
En ik moet zeggen, mijn idee op voorhand stemde soms niet overeen met het gevoel.
Maar toch enkele fijne bitten gevonden ter afwisseling of voor het springen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:29

Even een schopje.
Kan iemand mij een goede bitfitter omgeving Gouda aanraden?
Ik las dat bitfitting.nl een team door heel Nederland heeft? Zijn hier ervaringen mee?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 18:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:03

Je topic is geopend op Harnachement forum (HAR). Omdat je vraag naar ervaring dat paard gerelateerd is verplaats ik dit topic naar Ervaring en Diensten (ED).

HAR → ED

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:40

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:55

Bianca Lodeweegs