van rijs zadelmakerij, ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

van rijs zadelmakerij, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 08:57

Hallo, voor het eerst maak ik een topic aan, dus weet niet of ik alles goed doe?? :)

Mijn vraag is de volgende, welke ervaringen zijn er met zadelmakerij van Rijs, en dan met name met Jan van Rijs? Mijn paard is de laatste tijd enorm gegroeid en is nu uit zijn zadel gegroeid, dus tijd voor een nieuwe. Ik heb al zitten kijken maar de twijfel slaat toe, zoveel mensen zoveel meningen. Van Rijs stond hier in de omgeving altijd hoog aangeschreven, maar hoor er nu ook mindere berichten van. Ik heb gezocht maar kan alleen oudere topics vinden. Ik zou eventueel ook interesse hebben in een custom zadel, maar dat is volgens mij nog vrij nieuw en weet dus niet of dat op de langere termijn positief blijft.

Nu dus mijn vraag naar jullie ervaringen. Ik rij trouwens momenteel met een Albion dressuurzadel.
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 25-08-13 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DianaWinnie

Re: van rijs zadelmakerij, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:58

ik heb alleen maar goede ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:03

Mijn zadel komt ook bij van Rijs vandaan en geen klachten, maar ik heb wel gehoord dat het wel degelijk uitmaakt met welke broer je te maken krijgt, ik weet alleen even niet meer hoe de voornamen van beide zijn, is al wat jaartjes geleden namelijk...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:04

Costum zadel heb ik negatieve ervaring mee, als je apart gebouwd paard heb, willen ze niet.

Van rijs kocht ik een zadel allart kwam en pastte ompleet verkeerd zadel aan, Jan kon toen alles oplossen.
Ze hebben me redelijk geholpen met drukmeeting op hun kosten maar zadel is nooit optimaal geweest.
Nu komt over paar weken ninon schutte, ik kan op bokt geen enkel negatieve reactie van haar vinden

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:13

Vraag bij van Rijs wanneer ze een zadelpasdag hebben. Op de stal waar ik rij kan je dan naartoe en kan je rijden op diverse zadels en kunnen ze van Van Rijs gelijk goed kijken wat de problemen zijn. Het is vlakbij hun winkel, dus mochten ze iets niet mee hebben kunnen ze het altijd nog uit de winkel halen.

Wat de verdere ervaringen zijn weet ik nu niet. Ik heb zelf al jaren geen eigen zadel meer en heb dus geen recente ervaring.

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:20

Prima en ik zit er nu al zo'n jaar of 10.
Heb weleens problemen gehad maar dit is altijd netjes opgelost. Ik word altijd geholpen door Kees.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:37

Mijn ervaring is dat je alleen bij van rijs moet gaan als je jan hebt en anders beter op zoek kan gaam maar een ander. Voor mijn paard is eerst kees langs gekomen deze heeft een wintec aan gemeten wat volgens hem goed lag. Wel kreeg het paard hier dus last van zijn rug van wat dus niet prettig was. Kees is toen nog een keer gekomen hij zei dat het kwam omdat het paard was af gevallen en er een kleinere boom maat in moest dan zou het probleem opgelost moeten zijn. Helaas was dit niet zo.

Op aan raden van andere mensen toen jan laten komen om te kijken of hij wat kom betekenen.
Volgens jan was er wanneer het paard stil stond niks geks te zien maar tijdens het rijden zag hij overduidelijk dat het zadel niet paste en dat het in haar schoft en rug stak door een te rechte boom. Hij heeft toen voor ons andere zadels gepast en hierbij zijn we uitgekomennop een colbert brother dit zadel heeft een rondere boom wat dus voor ons paard ideaal was. Zadel twee weken op proef gehad en hierna gekocht.

Jan heeft toen wel besloten dat we het volledige bedrag van het wintec zadel terug kregen omdat het naar zijn zien waarschijnlijk nooit gepast zou kunnen hebben, hij zei dat hij kees hierop wel zou aan spreken.

Met jan dus alleen maar goede ervaringen, hij heeft alles ook helemaal uitgelegd en bij elke stap die hij deed verteld waarom hij dit deed. Jan is van mij uit dus zeker een aanrader! Paard heeft nu ook helaal geen last van haar rug meer en loopt weer lekker.

Bij de afspraak maken om jan te laten komen had jan een wachtijs van 6 weken en kees en allert maae van twee a drie weken dit zei voor mij ook al een hoop!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:32

Ik heb een half jaar geleden een gloednieuw Anatomica cygnus zadel gekocht. Ik was naar zo'n pas dag geweest en daar heeft kees dit zadel aangemeten. Paard liep er bij hun ook fijn onder. Echter kreeg mijn paard na enkele dagen een flinke drukking op zijn rug. Kees is toen langs geweest en heeft iets met de vulling gedaan, zadel leek toen optimaal te liggen. Helaas bleek na een paar dagen rijden dat mijn zadel flink klapperde en erg naar achter schoof. Toen ben ik zelf weer naar hun toe geweest en kwamen ze ( Jan en kees ) tot de conclusie dat de boom iets te breed was. Ze hebben hem toen van een boommaat 4 naar 3,5 gezet en wederom leek het zadel toen goed te liggen. Echter begon hij weer te schuiven, te klapperen en kreeg hij drukkingen na twee weken rijden. Aantal weken geleden is Kees dus nog een keer geweest en heeft toen het zadel meegenomen. Hij dacht nu dat het kwam omdat deze anatomica een half wol/ half syntetische vulling heeft en daardoor onvoldoende inzakt. Nu gaat er een volledige wolvulling in, in de hoop dat hij dan wel pas. Begin september komt hij het zadel nogmaals aanmeten. Ben heel benieuwd of het dan wel ligt, zoniet ben ik er wel echt klaar mee. Heb al een half jaar een zadel van 2200 euro maar kan er niet mee rijden. Nu moet ik wel zeggen dat ze het bij van Rijs zelf ook echt heel vervelend vinden en ik de service wel heel goed vind. Ze proberen er namelijk wel alles aan te doen om het probleem op te lossen. Maar daar alleen heb ik natuurlijk niet zoveel aan, feit blijft dat ik na een half jaar nog steeds geen passend zadel heb.

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:42

ik heb eigenlijk alleen positieve ervaring met ze, zadel paste niet goed en hij heeft er alles aan gedaan zodat het zadel perfect lag en mijn paard geen last zou hebben van een niet passend zadel.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 11:18

Aukelizzy schreef:
Ik heb een half jaar geleden een gloednieuw Anatomica cygnus zadel gekocht. Ik was naar zo'n pas dag geweest en daar heeft kees dit zadel aangemeten. Paard liep er bij hun ook fijn onder. Echter kreeg mijn paard na enkele dagen een flinke drukking op zijn rug. Kees is toen langs geweest en heeft iets met de vulling gedaan, zadel leek toen optimaal te liggen. Helaas bleek na een paar dagen rijden dat mijn zadel flink klapperde en erg naar achter schoof. Toen ben ik zelf weer naar hun toe geweest en kwamen ze ( Jan en kees ) tot de conclusie dat de boom iets te breed was. Ze hebben hem toen van een boommaat 4 naar 3,5 gezet en wederom leek het zadel toen goed te liggen. Echter begon hij weer te schuiven, te klapperen en kreeg hij drukkingen na twee weken rijden. Aantal weken geleden is Kees dus nog een keer geweest en heeft toen het zadel meegenomen. Hij dacht nu dat het kwam omdat deze anatomica een half wol/ half syntetische vulling heeft en daardoor onvoldoende inzakt. Nu gaat er een volledige wolvulling in, in de hoop dat hij dan wel pas. Begin september komt hij het zadel nogmaals aanmeten. Ben heel benieuwd of het dan wel ligt, zoniet ben ik er wel echt klaar mee. Heb al een half jaar een zadel van 2200 euro maar kan er niet mee rijden. Nu moet ik wel zeggen dat ze het bij van Rijs zelf ook echt heel vervelend vinden en ik de service wel heel goed vind. Ze proberen er namelijk wel alles aan te doen om het probleem op te lossen. Maar daar alleen heb ik natuurlijk niet zoveel aan, feit blijft dat ik na een half jaar nog steeds geen passend zadel heb.

Mijn "probleem" is dus op dit moment een beetje hetzelfde. Er is nu in een paar maanden tijd al drie/vier keer naar mijn zadel gekeken en nog ligt het niet goed. Verder alleen positieve ervaringen, vandaar mijn twijfel...

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:25

Wij hebben eigenlijk alle keren Kees gehad, soms Jan. Wij zijn er tevreden mee. We hebben een paard met een lastige en gevoelige rug. Daarnaast heb ik een beperking waardoor ik niet op elk zadel kan. Ze hebben ons goed geholpen.
Ons zadel is net 2 weken geleden aangepast. De dag erna was hij alweer klaar. Lag super, merkte met rijden meteen het verschil in positieve zin.

Zover ik weet staat Jan tot oktober vol geboekt. Kees heeft meer ruimte in z'n agenda. Allart is ziek.

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:51

HAR-->ED

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:57

Ik woon er bijna om de hoek en kom verder in de Ruitersportzaak, daar hele positieve ervaringen ook als ik de zadels zie hangen, ziet er goed uit. Verder heeft een kennis van mij daar ook haar zadel vandaan, paard had nooit echt moeite met zadels, dus bij van Rijs ook geen klachten gehad.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:37

Ik liet van rijs altijd al jaren komen, erg goede ervaringen. Erg eerlijj ook, ik vroeg hem eens of mijn zadel op maat gemaakt kon worden of dat ik beter een nieuw zadel kon kopen, hij vertelde dat hij hem op maat kon laten maken (terwijl hij meer zou verdienen door een nieuwe te verkopen) die eerlijkheid hou ik van. Erg positief dus! Nu laat ik hem trouwens niet meer komen omdat ik nu western rijd..

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:03

volgens mijn is mijn dressuur zadel daar ok gedaan. Door een vriendin van mijn want dit zadel heb over gekocht van haar. En volgen mijn zijn hun goed hoor ik heb alleen maar goede berichten van gehoord. En zij heeft zoon zadel die jij wilt en die is het buitenland gemaakt. en toen klaar was op gestuurt naar nederland. Maar volgens mijn heeft wel oplaten meten op haar en der paard en volgens mijn door hun.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:54

Ik heb mijn zadel aan laten meten door Allard (weet niet waar hij in de familie zit) en ik vond het helemaal top!
Hij is na een paar maanden komen kijken of het nog goed lag (na aanpassing spieren) en daar hoefde ik niets voor te betalen. Hij zat doodgemoedereerd op een strobaal mijn zadel op te vullen en in te vetten, terwijl we een gesprek hadden over bespiering en rijtechnische zaken.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 16:04

Bedankt voor alle reacties. Ik geloof dat ik sowieso bij Jan zou moeten zijn als het zo lees hierboven.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:17

Ik had eerst Van Rijs en ben daarna overgestapt naar Arno Brandt.
Wat een verschil! Mijn paard ging veel ruimer en losser lopen. Blijkbaar lag daarvoor het zadel altijd te strak en was het zadel dus te krap. Sindsdien ben ik geen fan meer van Van Rijs. Als je Van Rijs toch laat komen moet je vragen naar de service om het zadel op stal aan te laten passen en niet dat ze het zadel meenemen en je het na een week of wat weer op kunt komen halen. Daarna is er ook geen check meer. Als ze het op stal aanpassen kun je gelijk weer rijden en kan Van Rijs checken of de aanpassingen de juiste waren en of er nog meer aangepast moet worden.
Aan de andere kant zou ik je eerder het advies geven om Arno Brandt te laten komen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:36

Ik ben meer te spreken over Karin Boer uit Delft. Zij levert volgens mij alleen zadels van MSFC en Kent&Masters.

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:11

v Rijs niet zulke goede ervaring met Albion zadel.
Na diverse komen passen en aanpassen zakte het zadel nog steeds scheef.
Niet dat Allard het niet probeerde maar gaf geen goede oplossing.

Karin Boer hebben wij nu ook fijne ervaring mee.
Neemt de tijd en blijft net zolang bezig tot het goed is.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:06

Hier ook geen goede ervaringen met van Rijs. Na 5 bezoeken en nog geen passend zadel heb ik Peter Poot van Mr. Ed laten komen. Hij kreeg het zadel meteen goed. Daarna een aantal keer Karin Boer erbij gehad. Ook prima.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:11

Ik zou nog even laten weten hoe het gister afgelopen is met het aanpassen van mijn zadel. Kees had de half synthetische/half wolvulling uit mijn anatomica nu vervangen voor een complete wolvulling. Daarna heeft hij hem stapje voor stapje aangepast. Hij heeft hem zeker 10 keer opnieuw aan moeten passen.. Of ik kon lekker zitten en vond mijn paard het niets, of mijn paard was dik tevreden en ik kon niet zitten. Nu ben ik niet de makkelijkste en dit paard blijkbaar ook niet :') .
Een hele uitdaging dus voor Kees :D . Maar hij heeft hem echt perfect passend gekregen dus ik ben heel blij met Kees ;).
Er waren nog een aantal mensen bij ons op stal die met een MacRiderzadel, dat volgens MacRider prima lag, maar waar het paard en ruiter toch anders over dachten. Ook die zadels heeft hij keurig, naar volle tevredenheid, aangepast.
Wij zijn echt dik tevreden met van Rijs en met Kees in het bijzonder.. :j

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 07:10

Fijn om ook goede berichten te horen, heb nu bij zowel custom als van rijs een afspraak proberen te maken. Custom belde direct terug ( op zondag _/-\o_ ) van rijs nu na twee weken nog niks gehoord :? We wachten maar rustig af....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:10

Dat is wel raar meiske... Bij mij belde van Rijs altijd snel terug of maakten ze direct een afspraak.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:59

Van rijs moet je altijd zelf achter aan zitten!