Paardenrusthuis ervaringen gezocht

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaantjev

Paardenrusthuis ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 14:30

Mijn lieve grote vriend Gino is inmiddels 22 jaar en begint toch wel wat ouderdomsverschijnselen te krijgen. Het gaat nu nog goed maar mocht hij geen plezier meer hebben in het rijden, dan wil ik hem zijn oude dag gunnen in een rusthuis. Uiteraard wil ik voor hem alleen het allerbeste en daarom ben ik op zoek naar ervaringen van bokkers die hun paard naar een rusthuis hebben gebracht. Ik heb al gezocht op internet maar er zijn er vast meer dan die ik kan vinden.

Kun je me helpen aan informatie zoals:

- Bij welk rusthuis staat je paard en waarom heb je voor dit rusthuis gekozen?
- Staan de paarden daar dag en nacht buiten (zomer en/of winter) of bijvoorbeeld ’s nacht op stal?
- Wat zijn de kosten per maand en wat betaal je aan eventuele bijkomende kosten?
- Hoe vaak ga je op bezoek en mag je komen wanneer je wilt?

Ook ben ik wel benieuwd waarom je de beslissing hebt genomen om je paard/pony naar een rusthuis te brengen (ouderdom/blessure?). Ik heb Gino al meer dan 19 jaar en de gedachte om hem uit handen te moeten geven vind ik zwaar. Hadden jullie daar ook zo’n moeite mee?

Ik hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen en foto’s zijn altijd welkom. Alvast heel erg bedankt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 15:04

De Wildt's Hof in Uddel,is nu in handen van een nieuwe eigenaar,als ze de paarden net zo verzorgen als de vorige eigenaren dan kun je geen betere plek vinden voor je paard.

Je blijft overigens eigenaar van je paard zodat je geen afstand hoeft te doen.

http://www.dewildtshof.nl/#

De paarden staan in kuddeverband en aan alles wordt gedacht om het je paard naar de zijn te maken.Je hebt er geen omkijken meer naar :)

Maar ik ken enkel de situatie van de vorige eigenaren ;)

bergjeJ

Re: Paardenrusthuis ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:10

De wildshof is wel flink veranderd hoorde ik. Paarden staan ook binnen in grote groep met uitloop op beton. Schijnt wel veel kleiner te zijn dan voorheen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:34

Klavertje 4 in Sint Oedenrode.

Mijn paard heeft daar niet zo lang gestaan maar niet omdat ik niet tevreden was andere redenen.
Super mensen! Hebben een website moet je ff zoeken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:42

bergjeJ schreef:
De wildshof is wel flink veranderd hoorde ik. Paarden staan ook binnen in grote groep met uitloop op beton. Schijnt wel veel kleiner te zijn dan voorheen.

Zou kunnen hoor,ik ben er al lang niet meer geweest...ken echt enkel de oude situatie :)

bergjeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:44

Tinky12 schreef:
bergjeJ schreef:

Zou kunnen hoor,ik ben er al lang niet meer geweest...ken echt enkel de oude situatie :)

Overigens was het verder wel positief, zijn wel mensen met hart voor dieren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:46

Zag er ook wel goed uit...als je zoiets voor je paard wilt,zul je toch eerst ook even zelf moeten kijken :)

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 21:57

Ik wil meerdere stallen gaan bezoeken zodat ik een goede juiste keuze kan maken. Alvast bedankt voor jullie info, ik hoop dat nog meer mensen gaan reageren..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:34

Mijn paard staat sinds begin april op De Wildtshof.
Voor mijn lange versie van het verhaal moet je even mijn profiel induiken.

Ik woon 130 km nu bij mijn paard vandaan, na 20 jaar samenzijn en een heftige periode van ziekte van paardlief waarin ik heel intensief voor hem heb moeten zorgen.
Ik heb vele rusthuizen met elkaar vergeleken maar allemaal zijn ze een kopie van DW. DW is in mijn ogen vooruitstrevend en ik weet dat ze een inspiratiebron zijn voor vele andere stallen, rust- en verzorgingstehuizen. Ik ben uiterst tevreden over de verzorging, de kwaliteit etc. Nou ja, je moet er maar gaan kijken. Klik mijn topic maar aan in mijn onderschrift bv.
De paarden staan er in een groep en er wordt goed gekeken wat wel/niet met elkaar klikt. Rust en geen stress zijn kernwoorden. Loopstallen, betonplaten, paddocks en weidegang in 1. Ze kunnen zelf, jaarrond, beslissen waar ze gaan staan. Weidegang in voorjaar wordt opgebouwd naar 24 uur toegang. Je mag elke dag heen tot zo laat je wilt en je mag komen wanneer je wilt.

Mijn beslissing heb ik genomen omdat ik eigenlijk geen andere opties meer had met mijn paard. Hij is erg ziek geweest, kreeg ook wat gedragsafwijkingen en was gewoonweg niet gelukkig. Het was dit, óf inslapen, maar daar was hij nog te gezond/fit voor.
En ja, ik heb het er nog steeds moeilijk mee, maar als je ziet hoe giga je paard het naar zijn zin heeft...tsja, daar doe je het voor. Een welverdiend pensioen. En ja, huilen doe ik nog steeds. Als ik foto's zie. Als ik om me heen een paard zie, als ik wegrij bij paardlief wanneer ik op bezoek ben geweest etc. Maar dat wordt steeds minder moeilijk heb ik van andere baasjes gehoord!

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:57

Dank je wel Imago01 voor je verhaal. Ik kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt. Bij de gedachte alleen al krijg ik tranen in mijn ogen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:45

ik weet niet of je deze al hebt gezien? Weet niet of ze plek hebben, maar ik ken de eigenaresse. Is een lief mens en ontzettend gek met dieren.
http://www.boerenpad.nl

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:56

Ik heb mijn oude merrie bij Stal Heijink in Sinderen staan en ben echt heel erg tevreden over hoe ze
er daar bij staan. Ze hebben een grote inloopstal en kunnen dus zelf bepalen of ze binnen of buiten staan.
In de winter ligt er altijd meer dan voldoende kuil, dus onbeperkt eten en in de zomer staan ze altijd
op het gras. Je kunt langs gaan wanneer je wilt, hoef je niet van te voren te melden of te vragen, echt
een heerlijke plek.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 16:16

Bedankt voor de reacties! Nog bokkers hier die ervaring hebben met de rusthuizen in Leende en Heeze?

Josi2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:40

Haha ik lachte me rot toen ik je topic zag. Wij hebben net, na lang piekeren, onze KLEINE vriend Gino naar Klavertje 4 gebracht, twee weken terug.
De pony is 'pas' 20 maar mijn dochter werd er te groot voor en hij had er al 10 jaar opzitten als manegepony toen we hem kochten, 2 jaar terug. Ook kreeg ik steeds meer weerzin tegen het feit dat hij altijd maar op stal stond, alleen in de zomer hadden we de mogelijkheid om hem weidegang te geven. En, Gino is een echt 'paardenpaardje' hij geeft meer om paarden dan om mensen in het algemeen dus de rest van zijn leven in een kudde leek ons geweldig.

Ik heb gekozen voor Klavertje 4 in st Oedenrode omdat ze daar echt altijd buiten kunnen staan, ook in de winter, in een vaste kudde. Andere rusthuizen, zoals die in Leende bvb deden de paarden toch wel geregeld op stal en dat wilde ik niet. Ze staan in de wei met een paadje naar een flinke inloopstal met een verhard plaatsje er voor. In de stal kunnen ze drinken en daar liggen ook flinke bergen zelfgemaaide kuil klaar. Als je paard of pony echt heel oud wordt kunnen ze eventueel wel gedeeltelijk op stal staan om bvb bijgevoerd te worden. Ook houden ze de echte oudjes een beetje apart op een wei als dat nodig is.
Maar de voornaamste reden was wel het vertrouwen dat ik gelijk voelde toen ik met de eigenaren sprak. Hele aardige betrokken mensen.
We vonden het afscheid verschrikkelijk, je voelt je toch een tikkie gemeen, de pony weet niet dat het voor zijn eigen bestwil is.. Je denkt dat jij het allerbeste voor hem kunt zorgen..Wegrijden na een bezoekje valt niet mee. Maar nu hij twee weken later lekker opgenomen is in de kudde en tevreden staat te grazen heb ik totaal geen spijt. Ook al missen we hem wel heel erg.

Ik heb bijna om de dag gebeld en ben wel 5 keer langs geweest en dat vinden ze allemaal prima. Elke keer kreeg ik uitgebreid verslag. Alleen zondagmiddag hebben ze hun vrije middag, dus dan kan je beter niet komen. Wij betalen een vast bedrag, pb me even evt., en dat is inclusief enten, bekappen, ontwormen, 1 keer per maand dierenartscontrole en 1 keer per jaar de tandarts. Alleen de behandelingen van de da moet je natuurlijk betalen.

Kortom het is ontzettend moeilijk om afscheid te nemen, was weken van te voren al aan het huilen haha, maar nu het eenmaal gebeurd is ben ik toch blij. En mijn dochter ook. En Gino vindt het heel gezellig als we komen maar keek ons vandaag niet eens meer na toen we de wei uitliepen..

https://www.dropbox.com/s/72nj9ffh2625f ... .59.24.jpg

Het is de rechterpony, een vosje.

En toen hij er net was stond ie ff op een ander weitje

https://www.dropbox.com/s/5lv4gytvr4hh3 ... .08.38.jpg

Succes met beslissen! Langsgaan is echt het beste ga er een paar bezoeken en je weet wat goed voelt..

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:05

Josi2302, dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik wil een aantal locaties gaan bezoeken en dan rustig op me in laten werken voordat ik een keuze ga maken.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:06

Diaantjev schreef:
Mijn lieve grote vriend Gino is inmiddels 22 jaar en begint toch wel wat ouderdomsverschijnselen te krijgen. Het gaat nu nog goed maar mocht hij geen plezier meer hebben in het rijden, dan wil ik hem zijn oude dag gunnen in een rusthuis. Uiteraard wil ik voor hem alleen het allerbeste en daarom ben ik op zoek naar ervaringen van bokkers die hun paard naar een rusthuis hebben gebracht. Ik heb al gezocht op internet maar er zijn er vast meer dan die ik kan vinden.

Kun je me helpen aan informatie zoals:

- Bij welk rusthuis staat je paard en waarom heb je voor dit rusthuis gekozen?
Jakari in Lopik! Mijn moeder heeft dit uitgezocht..
- Staan de paarden daar dag en nacht buiten (zomer en/of winter) of bijvoorbeeld ’s nacht op stal?
Ik geloof iets van 8 maanden dag en nacht buiten en de rest 's nachts op stal en overdag in de paddock.
- Wat zijn de kosten per maand en wat betaal je aan eventuele bijkomende kosten?
€ 200,- per maand, behoorlijk bedrag vind ik zelf..
- Hoe vaak ga je op bezoek en mag je komen wanneer je wilt?
Mag komen wanneer je wilt, wij gaan meestal 1x per maand?!

Ook ben ik wel benieuwd waarom je de beslissing hebt genomen om je paard/pony naar een rusthuis te brengen (ouderdom/blessure?). Ik heb Gino al meer dan 19 jaar en de gedachte om hem uit handen te moeten geven vind ik zwaar. Hadden jullie daar ook zo’n moeite mee?

Ik hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen en foto’s zijn altijd welkom. Alvast heel erg bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:35

Goed van je dat je je paard nog een oude dag wilt gunnen
Ik wil je graag een advies meegeven, maak heel duidelijke afspraken met de staleigenaren, en vraag gewoon door wanneer iets niet duidelijk is. Ons paard staat nu twee jaar op een rusthuis, en wij waren/zijn ook redelijke controlfreaks wbt ons paard. De volledige verzorging uit handen geven is voor ons de meest moeilijke opgave geweest.
Het zien van ons paard wat tevreden in de kudde loopt ( 24uur/365dagen per jaar in het land) is de enige reden dat hij daar staat. (op ruim 1.45uur rijden van huis).

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 21:05

BertBaley, dank je wel voor je info.

Eevita, dat is zeker belangrijk, goede afspraken maken. Ik ben ook een behoorlijke controlfreak en nu zie ik hem elke dag dus het zal moeilijk zijn om dat los te laten. Mag ik vragen waar jullie je paard hebben staan?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:38

Ik ga dit topic ook even volgen, heb ook plannen in die richting.

200 Euro wat hierboven genoemd wordt vind ik wel erg veel zeg. Maar dat is volgens mij bij een stal met niet alleen weidegang. Ik wil graag dat hij het hele jaar op het land komt te staan.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:50

Mijn bijrijdpaard staat bij paardenrusthuis van der Kruis in Heeze. De paarden staan daar heerlijk, de hele dag buiten en 's nachts op stal. Volgens mij is er ook mogelijkheid om continue buiten te staan met schuilstal, dat zou je even moeten navragen. Erg aardige mensen met veel hart voor paarden. Mooie lichte en ruime stallen en geen open-/sluitingstijden. Naar ik hoor van klanten een aanrader!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:55

Je komt er vast niet tussen, maar ik ben onlangs op bezoek geweest bij de Paardenkamp in Soest en vind het daar wel heel goed! De paarden zien er goed en tevreden uit. Ze heb veel weiland, groepsstallen in de winter en voor de echte oudjes of paarden die wat mankeren individuele stallen en voeding op maat.

Het is er echt goed geregeld, schoon, fris en de paarden zien er prachtig uit, ook als ze al dik in de 30 zijn. Ik ben er geweest voor advies hoe ik mijn eigen old timer het beste kan verzorgen thuis, maar als ik die mogelijk thuis niet zo hebben zo ik er daar wel vertrouwen in hebben dat hij goed verzorgd wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:56

Bloodymary schreef:
Ik wil graag dat hij het hele jaar op het land komt te staan.

Dat moet maar net kunnen. Niet elke grond is daar geschikt voor.

Ik ben bij 2 rusthuizen geweest. De eerste vond ik vies tegenvallen, de twee leek ideaal, maar niet gedaan omdat ik de stallen te donker en te kort op elkaar vond zitten (gang was meter breed, paard kon niet kort draaien). Vrouwtje had wel hart voor dieren.. absoluut.. De eerste was in een ouwe donkere koeienschuur om die houten vlonders. Brr.. ze zouden er maar door heen zakken.. Geen automatische waterbakken, maar allemaal van die grote emmers. 1x in de week werd eruit gemest (en ik had een viespeuk). Weiland was wel ideaal. Groot en veel. Maar bij mijn eerste bezoek moest ik al beslissen, daar houd ik niet van. Het is toch een grote beslissing, dus daar zo ja zeggen begon ik niet aan.

Je moet je hart en je gevoel volgen. Je moet je paard ergens met een goed en vooral een veilig gevoel achter laten. Als je dat niet hebt, niet doen!

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:00

Bedankt voor jullie informatie!

Sammie, het is zeker waar wat je zegt. Ik moet er een goed gevoel bij hebben, anders maak ik me alleen maar zorgen. En bij het eerste bezoek beslissen zou ik ook niet doen. Misschien wil ik wel nog een keer komen kijken of mijn gevoel dan bijvoorbeeld nog steeds hetzelfde is.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:02

Paardenkamp in Soest is een rusthuis voor paarden. Erg mooi en goeie verzorging voor de oudjes. :j

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:54

Nog mensen die mij met hun ervaringen willen helpen?