Hoeveel kost het om een Zadelmaker te laten komen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elodi

Hoeveel kost het om een Zadelmaker te laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 14:25

hoi allenmaal,
ik wil een zadel kopen voor mijn verzorgpaardje :j
De eigenaar heeft zelf geen zadel voor haar omdat ze alleen maar voor de koets loopt.
Ik rijd op haar zonder zadel en dat doet ze allenmaal netjes.
Maar omdat je iets langere ritten kunt maken met zadel en ook langer in draf kunt volhouden wil ik een zadel.
Ik weet niet welke maat zadel ze nodig heeft dus wou ik de zadelmaker laten komen.
Heeft iemand een idee hoeveel een het kost om een Zadelmaker te laten komen?
En moet je dan meteen een zadel kopen of meet hij het alleen.
groetjes elodi

_Sofie

Re: Hoeveel kost het om een Zadelmaker te laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:54

Wat een zadelmaker vraagt aan voorrijkosten, verschilt per zadelmaker.
De meeste zadelmakers vragen rond de €40,- à €50,-. Vaak is het zo dat als je voor een bepaald bedrag een zadel koopt, je geen voorrijkosten meer hoeft te betalen.
Natuurlijk hoef je niet meteen een zadel te kopen!

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:05

Ik weet niet waar je woont? Maar bij Divoza is het niet zo duur. Volgens mij moest ik toen 25 euro betalen.
Maar dat is alleen als je niets koopt. Ik heb toen uiteindelijk een nieuw 16 inch pagony zadel gekocht. En aan huis passen vind ik ideaal. Pony was tenminste veel rustiger dan dat je er mee naar de winkel zou gaan!
Er zit vast wel een divoza bij jou in de buurt! Succes!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:09

Bij mij was het 75 euro als je geen zadel aankocht en 50 euro als je wel een zadel aankocht. Was een MSFC zadelpasser.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:11

Meestal als je dan een zadel koopt vervallen de reiskosten, anders kost het inderdaad tussen de 25 en 50 euro

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:12

Hier krijg ik vaker goede verhalen over te horen!
http://www.a3szadelservice.com/
Ik weet niet hoe je het wil doen, maar het makkelijkst lijkt mij als je advies krijgt over welke zadels op jouw paard passen je het ook via de zadelmaker doet, anders moet hij ook weer terug komen om het passend te maken.
En hoeveel het kost hangt er dus ook vanaf welk zadel het best past.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 15:32

detos240 schreef:
Ik weet niet waar je woont?

Ik woon in gelderland in de buurt van Doetinchem

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:37

Gewoon ter info: Wij rekenen 30€ + 0,20km per kilometer . Bij aankoop van een nieuw zadel vervallen deze kosten, bij aankoop van een tweedehands zadel blijven ze :)

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:41

even offtopic: een zadelmaker maakt dus een zadel compleet op maat he? Voor je verzorgpaardje kan ik dat afraden omdat het zomaar van de 1 op de andere dag afgelopen kan zijn. je kan beter iemand laten komen die met een busje 2e hands/nieuwe zadels komt om te passen. Die komt dan gewoon naar je toe met een bus vol zadels, dit hebben wij ook gedaan en ben zeer tevreden! Wij hadden dan een man die echt pracht zadels verkoopt en de 2e hands zadels zijn nog in top staat bij hem. Ook verkoopt hij ze voor een super prijsje! hij zit in enschede misschien is dit een fijne middenweg aangezien aangepaste zadels erg duur zijn en die vaak niet zomaar passen op ieder ander paard. hij rekent geen voorrijkosten. http://www.walterruitersport.nl/

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:13

littlesannie schreef:
even offtopic: een zadelmaker maakt dus een zadel compleet op maat he? Voor je verzorgpaardje kan ik dat afraden omdat het zomaar van de 1 op de andere dag afgelopen kan zijn. je kan beter iemand laten komen die met een busje 2e hands/nieuwe zadels komt om te passen. Die komt dan gewoon naar je toe met een bus vol zadels, dit hebben wij ook gedaan en ben zeer tevreden! Wij hadden dan een man die echt pracht zadels verkoopt en de 2e hands zadels zijn nog in top staat bij hem. Ook verkoopt hij ze voor een super prijsje! hij zit in enschede misschien is dit een fijne middenweg aangezien aangepaste zadels erg duur zijn en die vaak niet zomaar passen op ieder ander paard. hij rekent geen voorrijkosten. http://www.walterruitersport.nl/

maar weet hij goed hoe het zadel moet liggen op de rug en waarneer jij zelf bij een zadel past?
want anders koop ik alsnog een slechtpassend zadel.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:17

De meeste zadelmakers hebben ook tweedehands zadels en als jij aangeeft dat je dat graag wil, zijn ze vast wel bereid alleen tweedehandsjes mee te nemen :j

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:02

elodi schreef:
littlesannie schreef:

maar weet hij goed hoe het zadel moet liggen op de rug en waarneer jij zelf bij een zadel past?
want anders koop ik alsnog een slechtpassend zadel.

onze zadelmak maker en wij hebben er goede ervaringen mee. ik heb een heel fijn top uitziend 2e hands zadel van stubben van hem en ben erg tevreden. op de site staat meer info, je mag het zadel testen (rijden) en ook dan kijkt hij toe om te kijken of het met rijden goed ligt. hij leek mij vrij deskundig en zag ook meteen aan haar rug wat voor zadel ze nodig had, ze heeft meerdere zadels opgehad en hij keek ook met zo'n zadelpas ding hoe breed haar rug was om een goedpassend zadel te pakken (weetniet hoe dat heet, zo'n soort boogje waarmee ze de schoft enzo opmeten)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 19:10

MirandaFuego schreef:
Hier krijg ik vaker goede verhalen over te horen!
http://www.a3szadelservice.com/
Ik weet niet hoe je het wil doen, maar het makkelijkst lijkt mij als je advies krijgt over welke zadels op jouw paard passen je het ook via de zadelmaker doet, anders moet hij ook weer terug komen om het passend te maken.
En hoeveel het kost hangt er dus ook vanaf welk zadel het best past.

Inderdaad een fijne zadelmaker :j Hij kan bovendien ook met tweedehands zadels langs komen, dus dat scheelt weer in de prijs.

Equiperna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:30

Ik betaal 75euro alleen om te komen kijken

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:34

Heimolen doet dat gratis, ongeacht of je wat koopt en of het een nieuw of 2e hands zadel is. Vond het wel fijn! Zo heb je toch al een idee en uiteindelijk ook heel toevallig leuk 2e handszadel ertussen gevonden, dus was echt blij dat ik ze had laten komen. ook al was het in eerste instantie om al eens wat te kunnen proberen zodat ik een idee had van wat ik wilde of kon kopen :)

Andere ruitersportzaken of zadelpassers vragen dan weer een vergoeding die 'algemeen' is, of per km gerekend kan ook. Meestal vervalt die kost bij het kopen van een zadel, maar soms ook enkel bij het kopen van een nieuw zadel :)
Beetje zoeken dus en kijken waar jij je het beste bij voelt vooral :)
Maar ik vind het wel belangrijk als het echt over mensen met diploma gaat of die er veel van kennen of weten. Want sommige mensen hebben niet echt de (goede) ervaring heb ik helaas al ondervonden..
Beetje googlen of zoeken naar ervaringen kan ook al veel doen bij je keuze :) Al heeft iedereen ergens wel eens iets goeds en minder goeds gedaan uiteraard.. ;)

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 16:36

Van rijs, vorige maand bij mij :60,- vorrijkosten en 25,- voor het zadel

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 13:00

Musiess schreef:
Van rijs, vorige maand bij mij :60,- vorrijkosten en 25,- voor het zadel

ik neem aan dat je het dan liet repareren?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:57

HAR-->ED

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 23:03

Er zijn inderdaad genoeg zadelmakers die tweedehandszadels aanbieden. Kijk in jouw regio eens rond naar een goede zadelmaker en bel om te vragen of hij/zij langs kan komen met tweedehands zadels. Je kan dan aangeven wat voor soort zadel je ongeveer zoekt en wat voor paard het is, zodat er zoveel mogelijke opties mee kunnen worden gebracht. De prijs varieert; wanneer je iets koopt vervallen vaak de voorrijkosten/het consult, maar ook dit verschilt per zadelmaker.
Ik zou sowieso voor tweedehands gaan, niet alleen ben je dan goedkoper uit; als je het zadel netjes onderhoud kan je het over een paar jaar voor bijna dezelfde prijs doorverkopen met een beetje geluk. Koop je een gloednieuw, duur zadel, dan is het over een paar jaar een stuk minder waard 2ehands.

Neem aan dat je goed hebt overwogen of het verstandig is een zadel te kopen voor je verzorgpaard;)

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 21:18

maar stel dat ik gewoon een zadel koop hier op bokt,
en dan de zadelmaker laat komen om hem te repareren is dat een slecht idee of kan dat ook wel?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:06

Het kan in principe wel, maar het is dan wel een gok die je neemt.
Als de zadelmaker met een wagen vol zadels langskomt, dan kan je passen. Waarschijnlijk past het grootste deel van de zadels het paard niet en dan kan je samen verder kijken naar een zadel dat wel past.
Koop je op bokt een tweedehands zadel en het blijkt toch niet goed te liggen dan zit jij in veel gevallen met een niet goed passend zadel (want het wordt lang niet altijd teruggenomen door de verkoper) en je maakt dan meer kosten voor de zadelmaker dan nodig; hij moet immers alles komen controleren en blijkt het niet te passen dan betaal je dus voor een controle en blijf je zonder passend zadel achter.

Als je weet wat voor type zadel je paard nodig heeft (bijv. omdat dit type zadel er recent op heeft gelegen en toen goed lag) dan kan je de gok wagen. Heeft je paard een lastige rug, dan zou ik het niet doen, maar als je paard een 'makkelijke' rug heeft kan je evt. ook besluiten om een zadel met verwisselbare boom te kopen. Dan heb je meer kans dat het zadel passend te maken is!

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 16:07

bedankt voor jullie reacties allemaal!

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:27

Als ik jou was zou ik een zadelmaker in de buurt bellen en vragen om een offerte. Je kan ook wel een zadel op marktplaats of bokt kopen, maar als je er zelf niet genoeg verstand van hebt zou ik dat persoonlijk niet doen..

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:35

Ik woon ook in die omgeving. Zelf bel ik altijd Godfried Broekman, maar in Zelhem schijnt ook een zadelmaker te zitten (vrouw). Zij vraagt 80 euro voor een meting.
Voor een tweedehands zadel moet je rekenen op een bedrag tussen de €350 en €1000 (ligt een beetje aan de eisen.) Mocht de zadelmaker geen zadel voor je hebben, weet je in ieder geval de maten, en kun je advies vragen over mogelijke merken en modellen. Dan kun je er zelf 1 zoeken op MP of Bokt Markt. Dan kunnen zij hem weer passend maken.

Dat laatste heb ik zelf ook gedaan omdat godfried destijds geen geschikt tweedehands zadel voor mijn paard had.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 19:24

Wiz schreef:
Zelf bel ik altijd Godfried Broekman, maar in Zelhem schijnt ook een zadelmaker te zitten (vrouw).

ik heb even op de website van Godfried gekeken http://www.deverlichtezit.nl/ maar die doet het niet?
En wil je me de naam geven van die vrouw?