geen stal te vinden in en rond Ermelo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

geen stal te vinden in en rond Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 17:34

Oke, misschien overdreven, maar het lijkt wel een hopeloze zoektocht.

We wonen sinds een tijd in Ermelo en er is maar een beperkt aanbod in stalling. Dat valt ons heel erg tegen, omdat het toch een prachtige omgeving is om te rijden en voor de sport er ook genoeg te doen is.
Zijn de meeste particulier? Of staat men verder?

We kennen al enkele stallen en die voldoen net niet aan ons wensenlijstje.

Er liggen een aantal kleine stalletjes ver van het bos af en dat komt niet in aanmerking, vanwege geen trailer.

Ons lijstje;

Elke dag buiten
Liefst zaagsel/vlas
meerdere voerbeurten
goed en voldoende ruwvoer
hardvoer in overleg/zelf meenemen
goede bak, altijd vrij om te rijden en verlicht.
aan bos, zonder gevaarlijke route erheen.
altijd vrij om te komen, ook weekends en avonden

als luxe mag; trainingsmolen en binnenbak

Wie staat waar en waarom? Wat heb je daar en hoe gaat het?

waarom moeten wij als paardenhouder water bij de wijn doen? waarom staat niet overal het belang van het paard voorop? Niet elke eigenaar doet het goed en heeft de kennis en ervaring, maar tellen de wensen van de eigenaar niet meer met bijv voeren, buitenstaan, dekens op en of af, wanneer je kunt komen qua tijd ivm werk.

iemand zei ooit; jij betaald, dus jij bepaalt, maar dit is alleen bij stalling niet zo.

Ik heb op stallen gewerkt, dus weet echt prima waar het vandaan kmt dat er regels moeten zijn, dat het hard werken is en dat je niet iedereen happy kan maken. Maar toch.....je hebt toch een stal, omdat je van paarden houdt en wil toch klanten?
het komen en gaan is geen probleem voor sommigen?
Ik vind 10x een adv van dezelfde tegenkomen een heel slecht teken eigenlijk.

Heb al adv geplaatst en kijk elke dag wel, maar ik ben niet de enige die zoekt en vraag me af waarom het hier toch zo moeilijk is.

Sim

Re: geen stal te vinden in en rond Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:23

Het viel mij ook enorm tegen toen ik hier in de buurt kwam wonen. Inmiddels ben ik een paar jaar verder en heb ik ontdekt dat er heel veel (kleine) stalletjes in de buurt zitten. Die adverteren niet of nauwelijks en moet je dus leren kennen door contacten in de paardenwereld.
Inmiddels heb ik 3 stallen "versleten" en sta nu op een fijne kleinschalige stalling aan de rand van het bos in Putten. Heerlijk!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:30

Jup, hetzelfde probleem, wij zijn ook opzoek naar een (tijdelijke) weidegang voor de paardjes.
Het wordt bij ons gewoon een beetje te krap nu, maar zie maar eens wat aan je eisen voldoet en dicht bij het bos is..

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:31

VSW-->ED

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 23:47

@sim en janedieene; Ik denk dat de meeste mensen particulier zijn en die zitten niet te wachten op pension, snap ik heel goed. Pension die we hebben gezien valt tegen tot nu toe, of zit vol, zit echt heel ver van bos etc.

We hebben onze grens al verlegt dat het evt voor de juiste stal verder mag en ook iets duurder bijv.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:04

Ik woon ongeveer 20 minuten bij Ermelo vandaan, en sta op een stalling (boerderij, 8 paarden) waar niet geadverteerd wordt.
Gewoon via via ben ik daar terecht gekomen.
Misschien moet je op zoek naar zoiets, als ik jouw 'eisen' zie, dat is bij ons allemaal zo.
Want zo zijn er wel meerdere, die vind je niet op internet of advertentie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:07

@mika11, Elburg is wel echt te ver. Mooi rijden denk ik vanaf daar, maar heb er les gegeven en is een best eindje elke keer. Fijn dat je lekker staat iig!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:16

Ik bedoelde ook niet persé dat je in Elburg moet zoeken :)
Maar dat er veel van zulke stalletjes zijn in de omgeving, die je eigenlijk via via te weten komt.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:55

Maar ja hoe moet je via via wat te weten komen .... ik doe mee met de zoektocht in en om Ermelo :\

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:58

Voor de mensen die nog iets zoeken in ermelo en omstreken, ik heb gister iets aangeboden gekregen in Hierden, maar is voor ons helaas te ver weg vanuit Putten..
Stuur maar een pb'tje ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 22:35

Hierden is idd wel het een en ander, maar de meesten zijn niet met mooi uitrijden. Over de kwaliteit durf ik niks te zeggen.
Het is qua afstand misschien wel te doen, maar als je mooi in Ermelo woont, wil je graag daar staan en mooi kunnen uitrijden. En zou graag wat meer zelf in de hand hebben zoals voer, deken wissel, keertje extra wandelen etc etc.......
Wij hebben brave pony's, maar onze zoon ment. En ondanks het superbrave, wil ik liever toch direct en veilig het bos in kunnen ipv langs een 60km weg of erger........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:00

Wat me ook tegenvalt als ik lees van stallen; ze voeren vaak maar 2x. Of 2x hooi en 3x brok. Hebben het soms wel over allerlei sportbrok of goede merken zgn, maar ik wil helemaal gaan brok. En waarom 2x hooi/kuil? Slechte zaak.

Ik heb me er al bij neergelegd dat 9,5 van de 10 stallen eerst brok voeren en dan hooi/kuil. Beter is eerst hooi/kuil en dan pas hardvoer.

Zijn dit soort dingen nu echt gemakzucht, kosten of wat? Qua tijd maakt het weinig verschil. Natuurlijk is vaker voeren wel duurder en neemt meer tijd in beslag, maar wil je paarden ene goed huis geven moet dat nou eenmaal.

Net als overdag netjes buiten zetten, goed drinkwater overal en de bak onderhouden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:05

Het ligt eraan hoeveel ze voeren.
Als ze genoeg voeren (zodat je paardje lang genoeg kan eten) is dat geen probleem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:22

Ja, natuurlijk is dat zo. Maar mijn ervaring is, dat ze een portie krijgen en daar echt niet mee doen tot volgende voerbeurt. Er wordt vaak in de avond nog eenmaal gegeven. Als je mazzel hebt is laatste ronde ruwvoer en beetje laat, maar heb al vaak gezien dat het rond 8 uur hardvoer is en ze dus de volgende dag eerst weer hardvoer krijgen en daarna naar buiten of ruwvoer.

Als ene stal alleen paddocks heeft, staan paarden overdag x aantal uren buiten en dat vind men dan al heel wat. maar ook daar voert men de helft van de tijd geen ruwvoer en staan paarden een beetje te staan op ene kleine postzegel. Soms alleen of met 2 paarden.

Ik zelf zou kiezen voor een inloopstal met slowfeeders als er geen wei op aansluit. Liever nog ruwvoer op een stukje verhard of op meerdere plekken, maar ja............

Teveel ruwvoer in 1x wordt ook door de stal gelopen als ze binnen staan.

Maar goed, het is allemaal geaccepteerd in Nederland en het is al jaren zo dat de makkelijkste en goedkoopste weg wordt gekozen. Niet alleen schuld van pensionhouders, maar ook zeker van de eigenaren om het allemaal maar oke te vinden. Je bent eigenaar, dus verantwoordelijk.

Ik merk overigens wel dat het per regio nogal verschillend is.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:31

Toch staan er ook veel stallen leeg.
Misschien is er nog plek bij jannetje in ermelo die zit gelijk aan het bos met een binnenbak.
Volgens mij is dat de telgterweg.
Het is ook niet makkelijk om de juiste stal te vinden en iedereen doet het op zijn eigen manier.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:35

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:39

Ik vind 3x ruwvoer per dag voldoende en ja soms staan ze te nietsen maar het gebeurd ook wel dat ze zo staan en dat er nog hooi/gras is.
Wat ik ook merk is als je paarden veel voert ze slordig gaan eten en je veel kan weggooien.
Dat vind ik echt heel zonde want het is allemaal duur zat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:41

@wph1, genoemde stal is bekend en geen optie.

Het is ook veel dat steeds dezelfde stallen adverteren. Dan vraag ik me wel af waarom zij zo verloop hebben? Op een grotere stal is dat natuurlijk iets logischer dan een kleine.

Iedereen doet het ook op zijn eigen manier, maar je moet wel het beste voor de paarden willen en de eigenaren moeten zich prettig voelen. Die houden van hun beestje en willen er ook van genieten. Ik vind het vrij moeilijk dat ik door het afhankelijk zijn van een pensionstal, mijn pony's niet de beste zorg kan geven zoals ik dat zou willen. We hebben al flink wat jaren ervaring, dus doen of willen niet zomaar iets doen, maar echt goed voor ze zijn.

@mioux, had ik gekeken idd, maar volgens mij kun je niet uitrijden vanaf hun. Of kijk ik dan verkeerd op de kaart? We willen echt direct uitrijden of veilig uitrijden, vanwege geen trailer. En omdat we ook met onze zoon uitrijden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:45

M&M is een mooie accommodatie maar heeft geen bos in de buurt. Ze zitten wel in het recreatiegebied van Zeumeren. Druk in de zomermaanden....

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:47

Volgens mij is hier net een nieuw topic van iemand die een stal gaat beginnen in de veluwe. Als je kijkt bij mijn geposte berichten vind je die wel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:47

Ja oke is niet direct 1 2 3 inderdaad een bos om de hoek... bij stallen in putten wel ergens aan de boshuisweg is geloof ik een stal daar kan je zo het bos in rijden maar of die nog plek hebben...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 15:50

wph1 schreef:
Ik vind 3x ruwvoer per dag voldoende en ja soms staan ze te nietsen maar het gebeurd ook wel dat ze zo staan en dat er nog hooi/gras is.
Wat ik ook merk is als je paarden veel voert ze slordig gaan eten en je veel kan weggooien.
Dat vind ik echt heel zonde want het is allemaal duur zat.

dat is zo. Natuurlijk staan paarden tussendoor te niksen en dat is prima. Maar er zijn veel stallen waar paarden een laatste ronde krijgen en dan de hele nacht zonder staan. Volgende dag op nuchtere maag gaat er ( veel teveel ) brok in etc.

3x ruwvoer is niet overal, het is heel veel 2x per dag. Dat is prima, als dat in de avond is na weidegang en de ochtend voor weidegang bijv.

Een paarden moeten echt niet langer dan 2 uur zonder ruwvoer staan. Er zijn ook zat oplossingen zoals slowfeeders om niet te laten knoeien en er langer mee te doen.

Kosten zijn voor eigenaar, dus als iemand goede stalling wil, moet dat iets meer kosten misschien. Maar er kan niet 300 euro gevraagd worden vanwege een binnebak bijvoorbeeld en paarden uren zonder eten laten staan, 4 uurtjes eruit gooien en bergen biks erin. Biks kost ook wat, dus liever daar minder van.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:18

Ik doe mijn paarden helemaal zelf verzorgen en ik kan zeggen dat dat meega intensief is.
3x per dag naar het land om te voeren, het land zelf bijhouden.
Maar dan gaat het wel op mijn manier en kan ik alleen mijzelf de schuld geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:11

@wph1, als er iets dichtbij zou zijn, zou ik dat niet erg vinden. Heb zelf op stallen gewerkt en hebben ook eigen verzorging gedaan van onze paarden. Helaas zorgt afstand ervoor dat het niet kan. En je moet wel ergens staan dan, waar je alles zelf mag doen.
Nog fijner is dat je goed kan overleggen met stal eigenaar of mede stalgenootjes die ook paardjes naar buiten/binnen willen, extra ruwvoer willen, schoon water, dekens gewisseld etc.

Ik wil best een eigen stuk in eigen beheer in Ermelo, maar je komt niks tegen. Veel perticulier of stallen verder van bos. Wij hebben geen trailer en als je met trailer op pad moet, ga je toch minder vaak.

Als ik verder weg sta, ben ik meer afhankelijk van zorg van stal en kan ik minder zelf doen qua voeren, buiten zetten etc.

helaas moeten wij werken om de paardjes te betalen, dus zijn er niet 24/7, naast dat we ook een gezin hebben. Sociaal leven doe ik al niet eens meer aan. We hebben dus wel wat ervoor over als het kan.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:19

_Sim_ schreef:
M&M is een mooie accommodatie maar heeft geen bos in de buurt. Ze zitten wel in het recreatiegebied van Zeumeren. Druk in de zomermaanden....

Valt wel mee. Doordat er een nieuwe weg na Zeumeren is gekomen. Vanaf de harselaar kan je nu zo rechtdoor :). Bos is een halfuurtje stappen, redelijk rustige wegen.