Opgelicht via internet, meerdere gegevens dader bekend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Opgelicht via internet, meerdere gegevens dader bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:16

Ik weet niet of het hier goed staat

Ik heb meerdere vragen met betrekking tot internetoplichting.
Ik heb via Marktplaats een aantal spullen bij een verkoper (ex-bokker) gekocht ter waarde van een (voor mij) flink bedrag.
De advertentie leek zeer betrouwbaar en ook op internet kon ik verder niks vreemds over de verkoper vinden, dus ik ben in zee gegaan.
Echter, nu een maand nadat ik heb betaald heb ik nog niks ontvangen. Meerdere smoezen zijn gebruikt:
'Ben zwanger en het loopt allemaal chaotisch.
Pakket is vast kapot gegaan onderweg.'
Als laatste: 'Pakket is weer gevonden bij het postkantoor, was inderdaad kapot en ik verzend het zaterdag.' (was afgelopen zaterdag, dan verwacht je dat het uiterlijk vandaag aankomt)

Wanneer ik vroeg waarom het zo lang duurde kreeg ik ineens geen antwoord meer op mijn mails en later kreeg ik te horen: 'Ik had ze niet ontvangen' Sure.

Vandaag nog niks ontvangen. Ook kreeg ik de hele tijd geen track&trace code, maar het was een domme muts, dus het leek me niet zo heel vreemd.
Via via heb ik het adres en het telefoonnummer gevonden, dus ik belde vanavond en toen ze mijn naam hoorde werd er meteen opgehangen.
Nu mijn eerste vraag:
*Kan ik de telefoon over laten gaan (dus van Nederland mobiel, naar Duitsland vast) of kost mij dat geld? Er van uitgaande dat er niet wordt opgenomen
*En aangezien ik toch aardig wat gegevens heb, kan ik nu aangifte doen van oplichting oid?
Hoe groot is mijn kans dat ik het geld weer krijg?

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand hier het een en ander vanaf weet.

MarlindeRooz

Re: Opgelicht via internet, meerdere gegevens dader bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:18

Aangifte doen kan altijd, als je genoeg bewijs etc hebt neem ik aan dat ze er wat aan doen.. :j

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:21

ik ben ooit voor een flink bedrag opgelicht op internet.
had ook alle gegevens van de oplichter, heb aangifte gedaan en alle gegevens achtergelaten.
de politie heeft nu na 6,5 jaar nog steeds niets gedaan, dus ik kan fluiten naar mn centen.
we zijn destijds nog wel bij de oplichter aan de deur geweest, maar die durfde de deur niet open te doen _-:(

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:22

Als je aangifte doet komt het wss onderaan de stapel "to do"...

Je kunt beter eerst dreigen met aangifte doen en zeggen dat je overal op internet zet dat het een grote oplichtster is inclusief al haar gegevens ,misschien dat ze dan overstag gaat. Heb je haar adres dan kun je ook even langsgaan om je geld terug te halen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:25

Ik heb van bokker halfjaar moeten wachten op gels (kemde haar notabene) ook hoop smoesjes had haar mobnr achterhaald en eens opgebeld := hing ze meteen op kreeg sms uiteindelijk 4m later (elke week sms) en wat bedreigingen het alsnog ontvangen. Dus absoluut volhouden of geld terug eisen zij is verantwoordelijk punt uit ;). Kortom stalken of even on telefoongids opzoekem en keer thuis bellen ;) heb ik ook keer gedaan toen bokker gebant was lreeg haar moeder (2x moeten bellen en toen ook betaald)
Meestal krijgen ze het dan wel benauwd :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:39

Het is zo balen dat ze in Duitsland woont, want dat kost ook nog aardig wat :P Maar ik geef inderdaad niet zomaar op. Ik heb het huis telefoonnummer al. Iemand enig idee of het me geld kost als ik de telefoon in duitsland over laat gaan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:23

Over laten gaan niet, pas als er wordt opgenomen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:24

Zeker weten? Want dan blijf ik stalken. Kan het nergens op internet vinden...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:28

Zeker weten!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:31

Kost inderdaad geen geld, mits de ander niet opneemt.

Woon tegen de grens aan en heb nogal wat Duitse stalgenootjes, heb het al vaker moeten doen :D

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:32

Dankje :)
De rest ook allemaal voor de berichten hier en via pb!

Korte update: heb net mailcontact gehad. Ik heb maar even laten weten dat ik haar naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres heb en dat ik die zo door kan geven aan de politie. Ik heb ook gezegd dat wanneer het pakket echt bij mij aankomt, ze het geld weer terug kan krijgen (als ze dat naar mij over heeft gemaakt).

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:32

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:34

Woont ze zo ver weg? Anders bezoekje brengen........ (of zeggen dat je bezoekje komt brengen). Heb ik 1 keer moeten doen, maar khad mn geld wel heel rap terug....

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:41

Het is wel een eindje en ik moet alles met openbaar vervoer doen, dus ook in Duitsland. Zie nu dat het naar een plaats bij haar in de buurt 39euro (enkeltje) kost.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:42

Aangifte doen kan altijd, echter moet er een bedrag van minimaal 150,- euro zijn eer ze er daadwerkelijk wat mee kunnen. Of er moeten meerdere gedupeerde zijn, dan kan het sneller gaan. Zit zelf ook nog steeds in een zaak, waar we met meer dan 5 personen aangifte hebben gedaan en dat is nu goed ander half jaar geleden. Dus kan erg lang duren eer daar iets uit komt.
Maar het laten registreren, altijd doen. Want als iemand anders het wel doet en jij niet en er komt een zaak van, dan gebeurt er in jouw geval niks.
Verder kan je je rechtsbijstand inschakelen, soms wil het wel eens helpen als er een brief via hun verzonden wordt, soort afschrikreactie dat ze wel de spullen opsturen of het geld terug storten.

Ik kan je alleen niet helpen met het stukje dat zij in het buitenland woonachtig is. Maar wellicht kunnen ze je bij de politie daar verder mee helpen.

In ieder geval succes.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:55

Wellicht kun je hier aangifte doen en haar in het thuisland laten vervolgen. De straffen zijn daar misschien wel wat harder dan hier, maar daar hoef jij niet wakker van te liggen. Succes.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 20:59

Ik heb al aangifte gedaan via internet.
Ik weet het niet goed, ik heb het idee dat ze normaal gesproken spullen wel goed verzend want ze paste haar advertenties constant aan (gereserveerd, verkocht), anders doe je dat niet.
Maar het hele contact met mij loopt moeizaam en ik heb geen Track&trace code ontvangen, dat maakt het weer enorm verdacht. Ik bedoel, waarom zou iemand ook de telefoon ophangen als ie niks te verbergen had en ik verder nog niks negatiefs heb laten horen?
Ik zoek nog even uit wat ik allemaal kan doen en dan hoop ik dat ze óf het geld al heeft overgemaakt, óf dat ik de spullen al heb voordat het daadwerkelijk in gang moet worden gezet...

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:57

Aangifte van oplichting moet je op het bureau komen doen. Via het internet wordt die afgewezen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:02

Je kunt wel aangifte doen, maar ga er maar wel vanuit dat je je geld niet meer terug krijgt.
Maar gewoon aangifte doen om zulke mensen te stoppen.
Ik ben een aantal maanden terug ook opgelicht voor € 125,-, ja... rot :+

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:08

Ik zou desnoods een dreigbrief sturen. Dat als je het geld niet binnen 2 dagen op je rekening hebt, dat je langskomt. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de politie e.d. Ik ben in dit soort gevallen meer van eigen rechter spelen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:34

Ben ik nou een leek op pakketjes gebied of vind ik het niet zo gek dat een pakketje dat zaterdag j.l. is verstuurd er vandaag nog niet is?
Even geduld zou ik zeggen, deze week afwachten voor je stappen gaan ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:37

Voor deur gaan staan....neem iemand mee. :(

O jee, lees nu afgelopen zaterdag, hier komen pakketjes soms pas na 3 of 4 dagen..zeker als het met gewone post is verstuurd.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:31

MW => ED

Angelsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:16

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:22

je kan aangifte doen en kijken op de bovenstaande website. Vaak helpt het alleen niet...

Ik ben ook opgelicht via marktplaats, was allemaal heel betrouwbaar. Ik had het adres, telefoonnummer, hyves, fb etc. maar de politie heeft nooit iets gedaan.