Chrizz schreef:Ja snap je verhaal .
Alleen die van mij is heel sociaal met ander paarden en als ze hengstig is is ze lief, dromerig en hangerig. Dan is ze ook relaxed tegen ander mensen.
Dus wat dat is het geen pismerrie en de DA heeft dat bevestigd.
Ze is sociaal naar andere paarden omdat ze niet dominant is, ze is onzeker naar mensen en daar heeft ze een geweldige oplossing voor gevonden. Hengstigheid maakt een merrie milder in het gedrag, dat is heel normaal. Ze is ook medisch gezien geen pismerrie, maar ze gedraagd zich zo door haar onzekerheid om zo mensen af te schrikken en dominant over te komen. Ze weet niet hoe ze dat anders moet doen, ze weet door haar onzekerheid niet hoe zich anders te gedragen.
je kunt het vergelijken met... bijv. dweilen! Er wordt je constant verteld dat je het fout doet, maar niemand verteld je hoe het dan wel moet en dat het heus niet dramatisch fout gaat als je het anders doet of probeert... In zo'n cirkel zit ze, en niemand verteld haar hoe ze zich wel moet gedragen, wat wel een correcte reactie is, dat ze niet bang hoeft te zijn, niemand doet het voor, niemand neemt de taak op zich om dit "kind" of "veulen" te begeleiden. Ergens is het fout gegaan, maar er was niemand om haar op te vangen en door die onzekerheid te prikken, niemand die een stap naar voren deed en zei "kom maar, hier ben je veilig, ik help je wel"
Daarom mijn eerlijke en oprechte mening: haar nu wegsturen op de weide, zonder dagelijks contact met mensen, gaat de onderliggende problematiek niet aanpakken. Je schuift het probleem een paar maanden door. Ze is sociaal naar andere paarden, dus heeft ze daarin niet of nauwelijks last van haar onzekerheid. Ze zal dus ook niet zekerder naar mensen worden door haar met paarden weg te zetten. Zou je haar in een gemengde kudde van mensen en paarden zetten (nomaden bijv.) dan zul je eerder resultaat boeken denk ik zo