Gezocht; weide voor een merrie met andere paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chrizz

Gezocht; weide voor een merrie met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:41

hallo,

Is er toevallig iemand die weidegang aanbied of weet waar meerdere paarden op staan waar ik mijn merrie kan zetten deze zomer?
En waar (het belangrijkste) weinig mensen komen. Dus dat het contact minimaal is en er niet allemaal mensen het land in en uit lopen.

Mijn merrie is soort van sociaal gestoord tegen mensen, en niet tegen paarden.
Wil haar eigenlijk even een paar maanden op het land zetten zodat ze misschien wat rust in haar kop kan krijgen en ff helemaal niks voor haar.
Zodat we daarna is langzaam kunnen kijken of ze er beter van geworden is om tussen haar soortgenootjes te staan.

Thanks alvast

petrea

Re: Gezocht; weide voor een merrie met andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:42

maakt het je uit waar ?

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 13:53

Ik woon zelf in Zaandam, in de buurt zou fijn zijn maar ach als het een goeie plek is.....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:54

VSW-->EA-GZ Diensten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:56

wat versta jij onder sociaal gestoord?

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 14:23

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:52

even een vraagje , waarom word dit gedrag niet afgestraft?

een kuddeleider straft ongewenst gedrag af.. en dat zie ik niet gebeuren op het filmpje.....

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 15:32

nee hier gingen ze alleen kijken wat ze deed daarna zijn we verder gegaan met grondwerk. (was een cursus met Petra Vlasblom van 2Moons)
Maar dat zeg ik is een jaar geleden.

Ben op dit moment bezig met de methode van Chris Irwin en dat gaat wel goed, alleen blijft ze met binnen en buiten zetten heel dominant en wil zij de weg bepalen die zij wilt lopen of rennen.

Daarom wil ik haar dus eigenlijk een paar maanden op het land zetten om ff haar mind te cleanen zeg maar. ff helemaal niks, geen vragen voor haar en laat haar maar ff op d'r plek gezet worden door paarden

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:34

ik vind de term sociaal gestoord ietwat misleidend en bij wat ik via je filmpjes heb gezien totaal niet passend eerlijk gezegd.... het longeren kwam niet eens zelfs niet voor een fractie in de buurt bij onze longeer-draak en het andere filmpje is gewoon typisch pismerrie cq blijf-van-mijn-lijf gedrag. zulke meisjes horen niet op een pensionstal te staan, die hebben rust en regelmaat nodig en juist iedere dag dezelfde zeer kleine groep mensen om zich heen (2 of 3 vaste mensen, niet te veel aanloop) en liever nog 1 vaste persoon die ze buiten zet. helemaal niet in de hand nemen gaat averrechts werken (ja, hier hebben we ook diezelfde merrie's met diezelfde gedragingen, naar vreemden, niet naar ons). En diezelfde merrie staan hier ook wel eens op hun achterbenen en schieten langs je heen met buiten zetten, maar die hebben wel van diezelfde vaste handlers (wij dus) geleerd om toch vooral uit te kijken voor degene aan het andere eind van het touwtje. Ik ben bang dat het averrechts gaat werken, het niet meer in de hand komen gedurende enkele maanden...

Ze is overigens wel welkom hier, maar dan gewoon 's nachts op stal en overdag de hele dag lekker op de weide in de kudde.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:55

ik heb niet het hele filmpje bekeken maar wat ik heb gezien was mijn eerste gedachte het zelfde als de post boven me.
een pismerrie.
[heb ik helaas redelijk wat ervaring mee]

ik raad je eerst een goede! DA aan voordat je stappen gaat ondernemen.
wil je haar daarna alsnog een aantal maanden wegzetten mag je contact met me opnemen.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:36

Da is al geweest, niks bij de echo's te zien, alles was van binnen in orde.
Bloed en hormonen zijn ook goed. Zo is GEEN pismerrie.
Waarschijnlijk komt het voort uit het opvoeden. Misschien een flessenveulen endie kunnen dit soort gedrag vertonen. Weet niet heel duidelijk haar jeugd maar wel hoe ze is groot gebracht.

Heb meerdere DA's gehad, osteopaat etc maar allemaal is en blijft de conclusie hetzelfde. Ze weten het niet want medisch is ze goed.

Ja ze vraagt om aandacht, komt naar je toe met oortjes naar voren en als je dan aandacht geeft gaat ze gillen of zoals dat filmpje je proberen weg te duwen.

Het longeerfilmpje is meer een idee hoe groot ze zich kan maken en naar je toe komt stappen wat best imponerend kan zijn. Dit valt nog mee want woensdag ging ik haar longeren en toen stond ze recht op d'r achterbenen want ze had er ff geen zin in.

En helaas kan ik geen betere stal vinden bij mij in de buurt waar ze haar willen hebben.
ik zet haar nu zelf elke dag binnen en buiten (voor en na me werk) en ja bij mij gaat het goed, dat maakt het ook een beetje fustrerend.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:44

http://www.zeldenruststables.nl

zij hebben de mogelijkheid voor zomergasten!

kleine pensionstalling met 8 klanten 2 eigen paarden en al een aantal paarden die van de zomer daar een week of 4 tot 8 komen.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 21:27

@mariska32
met sociaal contact gestoord bedoel ik eigenlijk dat ze niet goed om kan gaan met mensen. Ze wil graag aandacht maar weet er dan niet mee om te gaan als je het geeft en gaat je dan van haar plaats drijven zeg maar. zie maar het eerste filmpje met petra vlasblom

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 00:08

ik had het filmpje inmiddels gezien en ik wil je hier echt niet mee tegen je schenen trappen maar ik bijf er een pismerrie in zien.....
als je het zeker wilt weten kan je er eens een maand of 2 op de regumate zetten,ik wed dat je een ander paard hebt.
[mits het niet vanuit de hypofyse komt]

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 01:33

Ik denk ook dat dit paard meer gebaat is bij een paar maanden training door iemand die weet waar hij mee bezig is, bij voorkeur gecombineerd met dag en nacht weidegang in een stabiele groep.
Overigens vind ik het longeren er bijzonder paardonvriendelijk uitzien, was er een reden dat ze zo wordt aangepakt of is dit normaal?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 03:02

ik wil ook nog ff wat toevoegen idd niet om je voor je schenen te schoppen maar meer natuurlijk gedrag.....kijk hoe ze zwiept met der staart ook op moment dat ze lekker loopt te mutsen sorry maar hier zelfde idee...pismerrie...ff paar maanden in goede handen gooien zou een goede uitkomst bieden.
maar dat is wat ik denk....verder is natuurlijk de keus aan jou.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:24

Chrizz schreef:
Da is al geweest, niks bij de echo's te zien, alles was van binnen in orde.
Bloed en hormonen zijn ook goed. Zo is GEEN pismerrie.

bloed, hormonen en baarmoeder hebben geen fluit te maken met pismerrie-gedrag bij 90% van de merrie's... ook flessevoeding niet!

het is karakter en opvoeding en soms wat dominantie... Het gedrag is soms aanwezig vanaf de geboorte in meer of mindere mate, het gedrag kan ontstaan uit trauma, het gedrag kan ontstaan uit dominantie. In het eerste geval is imprenting belangrijk, veel aanraken vanaf de geboorte beperkt het uitgroeien en verder ontwikkelen van het gedrag. In het 2e geval ben je jaren bezig met deels corrigeren en nog meer met rust en regelmaat en vertrouwen opbouwen. In het laatste geval ben je sneller klaar, dominantie is verreweg het makkelijkst op te lossen met goed leiderschap en consequent corrigeren. Deze merrie is, zover ik kan zien op de filmpjes, niet dominant, ze probeert het wel te zijn door haar onzekerheid, om te maskeren dat ze zich niet op haar gemak voelt.. Rust, regelmaat en veel in handen komen, aanraak-therapie, vertrouwen en zelf-bewustzijn training, veel leuke dingen doen om zich zekerder te gaan voelen zou ik zo denken...

Wat ze doet WERKT voor haar, zolang ze dit bevestigd krijgt zal ze dit blijven doen ter zelfbescherming. ze moet langdurig uit deze situatie gehaald worden en er moet gewerkt worden aan de onderliggende problematiek!!

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:50

@ mariska32
Ook dit heb ik al allemaal geprobeerd. Medische zijn we zeg maar uitgedokterd en vraag niet welke hemel en aarde ik allemaal bewogen heb om dit te laten onderzoeken met dit karakter paard die dus ook de trailer niet in kan/wil ;)
Alle medicijnen, poeders hebben geen verandering gemaakt.

@anneliesdj
Ten eerste ben ik met iemand aan het trainen die hoogst gecertificeerd is om op de methode van Chris Irwin te werken. Wat ze doet is gewoon haar gedrag te corrigeren door zich ook dominant op te stellen. Als je dit niet doet als je haar op deze manier longeerd staat ze alleenmaar op 2 achterbenen.

Tevens hebben we al diverse manieren geprobeerd qua grondwerk, freestyle, parelli, monty roberts maar dit voegde niet. We kwamen er niet verder mee.
Ik merk zeker wel verschil nu ik op deze manier bezig ben. Heb elke week/om de week les en tijdens de lessen pakken we de problemen waar we tegen aan lopen.

Alleen is het zo dat we gehoopt hadden na 4 a 5 maanden verschil te zien in het buiten zetten. Dat ze de mensen die haar buiten zette meer vertrouwde/respecteerde en er niet zo'n drama van maakt.
Maar ja haar wil is wet en gaat er dus mee door.
Alle mensen zijn bangig voor haar en durven het ook niet aan.
Is natuurlijk ook de makkelijkste uitweg he als iets niet van jezelf is ;)

Ik doe op het moment alles zelf, verder geen andere handen meer aan haar en dat gaat goed. Ze zet geen stap verkeerd wat dat betreft.

@ShamalArabs
Een flessenveulen kan zeker wel anders qua karakter/gedrag zijn hoor. Van diverse artsen nu gehoord/na vraag gedaan.

In je laatste gedeelte van je tekst kan ik me goed vinden. Paard is zeker onzeker. En zeker rust en regelmaat nodig.
Ik ben naar deze stal gegaan omdat die qua tijden met buiten/binnen, voeren etc strakke tijden heeft en dat vond ik heel belangrijk. En merk ook dat het haar goed doet.
Alleen die mensen dus, ze probeerd ze continue uit en je moet een hele snelle reactie-actie hebben om haar te corrigeren.

het lukt me niet om een x aantal personen te vinden die haar kunnen binnen en buiten zetten, en zowel dan gaat het uiteindelijk ook fout.
Dus ja doe ik het maar zelf he 8)7

Het liefst zet ik haar gewoon aan huis maar dat is financieel niet mogelijk zeker niet hier in de randstad aangezien ik geen miljoentje op de bank heb :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:03

uh ShamalArabs hormonen hebben ALLES te maken met pismerrie gedrag.
in andere gevallen heb je geen pismerrie maar een dominant verwent kreng.

TS heb je ook echt regumate gebruikt of die poedertjes van een paarden drogist?
in 2008 heb ik mijn 4 jarige merrie verloren.
dit was een zeer goedgemanierd fijn paard tot de eerste ellende in februari zichtbaar werd.
buitenstaanders konden ook nooit geloven dat ze van deze hengst was omdat zij zo goed gemanierd was.
ik heb ook het hele traject doorlopen en niets hielp.
bij haar bleek het helaas uit de hypofyse te komen en ging zeer hard omdat ze in de groei zat.
in augustus moest ik haar laten gaan......
ze is net aan 4 geworden.

de reden dat ik dit schrijf is dat een goede scan of niet aanslaan van middelen geen garantie is.
verder ga ik er nu buiten blijven.

veel succes.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:30

Mariska, wat houdt die hypofyse precies in?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 09:33

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:02

Maar wat zijn zeg maar de bijwerkingen die daar van zijn want dat kan ik zo snel ff niet vinden. ( Zit op me tel op internet, op stal ;) )

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:06

ik heb 2 verschillende typen flesseveulens staan van nu 2 en 3 jaar oud, ik kan me niet in die theorie vinden, qua gedrag merk je dat ze anders zijn en ze zijn uiteraard wel correct opgevoed door ons, maar het typische hengstengedrag past niet specifiek bij een flessekind hoor, ze voelen zich juist zelfs eerder zekerder dan anderen, ze voelen zich meer mens en meten zich daar ook aan.

hier staan nu 3 (deels voormalig) extreme pismerrie's (qua gedrag) die hormonaal, inwendig en in het bloed gewoon normaal zijn. Hun pismerrie-gedrag is af te leiden van karakter, dominantie, trauma. de leeftijden liggen bij deze 3 boven de 13 jaar en 1 zelfs al op 21 jaar. De dochter van laatst genoemde toont hetzelfde gedrag als haar moeder, deze is pas 6, hier is sprake van karakter en dominantie, een klein beetje trauma ook wellicht. Je kunt er mee lezen en schrijven of je hebt constant ruzie met haar...

De gedragingen uitten zich in aanvallend gedrag tijden longeerwerk (met opengesperde mond op je af rennen, steigeren en slaan), aanvallend gedrag naar vreemden, constante dominantie-gevechten, jagerig gedrag in de kudde, het bang maken en terroriseren van de hengsten, extreme hengstigheden waarbij ze zich al gillend en schreeuwend tegen de wand op gooien (mestelwerk scheurt en breekt op sommige punten hierdoor, muren moeten constant verstevigd worden). Zich niet laten corrigeren en het gevecht aanwillen met je wanneer je corrigeert (als je slaat: hoe harder jij slaat, hoe sterker de vechtdrang word). En in persoonlijk contact wordt iedere aanraking beloond met een schreeuw, gemiep, gebijt, gebok, slaan, klem zetten enz. enz. Nu merk je nog bepaalde kleinigheden, maar door wederzijds respect en goede omgang, grenzen stellen en ruimte geven hebben we 3 heerlijke dames waar wij mee kunnen lezen en schrijven.

We hebben overigens ook een officiele pismerrie met een hormonale inslag, deze is lang niet zo mutserig als de extremere gevallen waarbij karakter, trauma en dominantie de oorzaak zijn. Nu ja, 1 op 5, dus 80% hier komt niet door hormonen, bloed of inwendige problemen! 1 van de merrie's is 1 van de meest onderdanige dames hier overigens, bij haar is het trauma en gevoeligheid voor het gedrag op het karakter.

We hebben het hier ook echt over het gedrag, niet het feit of hier op medische bevinden een "pismerrie" is of niet. Het gedrag is pismerrie-gedrag (op het filmpje met petra).

Een pismerrie gedraagd zich zo vooral tijdens (vlak voor en vlak na) de hengstigheid, terwijl de paarden waarbij het gedrag géén hormonale inslag heeft deze gedragingen laten zien in bepaalde situaties op ieder moment in de cyclus.

Wanneer je gaat onderzoeken zul je merken dat het gross van de "pismerrie's" zich alleen zo gedraagd en in bepaalde situaties, daar is hormonaal meestal niets mis mee, het deel serieuze pismerrie's die medisch iets mankeren tonen een versterkte uiting van het gedrag tijdens de hengstigheden.

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:18

Ja snap je verhaal .
Alleen die van mij is heel sociaal met ander paarden en als ze hengstig is is ze lief, dromerig en hangerig. Dan is ze ook relaxed tegen ander mensen.
Dus wat dat is het geen pismerrie en de DA heeft dat bevestigd.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:36

Chrizz schreef:
Ja snap je verhaal .
Alleen die van mij is heel sociaal met ander paarden en als ze hengstig is is ze lief, dromerig en hangerig. Dan is ze ook relaxed tegen ander mensen.
Dus wat dat is het geen pismerrie en de DA heeft dat bevestigd.

Ze is sociaal naar andere paarden omdat ze niet dominant is, ze is onzeker naar mensen en daar heeft ze een geweldige oplossing voor gevonden. Hengstigheid maakt een merrie milder in het gedrag, dat is heel normaal. Ze is ook medisch gezien geen pismerrie, maar ze gedraagd zich zo door haar onzekerheid om zo mensen af te schrikken en dominant over te komen. Ze weet niet hoe ze dat anders moet doen, ze weet door haar onzekerheid niet hoe zich anders te gedragen.

je kunt het vergelijken met... bijv. dweilen! Er wordt je constant verteld dat je het fout doet, maar niemand verteld je hoe het dan wel moet en dat het heus niet dramatisch fout gaat als je het anders doet of probeert... In zo'n cirkel zit ze, en niemand verteld haar hoe ze zich wel moet gedragen, wat wel een correcte reactie is, dat ze niet bang hoeft te zijn, niemand doet het voor, niemand neemt de taak op zich om dit "kind" of "veulen" te begeleiden. Ergens is het fout gegaan, maar er was niemand om haar op te vangen en door die onzekerheid te prikken, niemand die een stap naar voren deed en zei "kom maar, hier ben je veilig, ik help je wel"

Daarom mijn eerlijke en oprechte mening: haar nu wegsturen op de weide, zonder dagelijks contact met mensen, gaat de onderliggende problematiek niet aanpakken. Je schuift het probleem een paar maanden door. Ze is sociaal naar andere paarden, dus heeft ze daarin niet of nauwelijks last van haar onzekerheid. Ze zal dus ook niet zekerder naar mensen worden door haar met paarden weg te zetten. Zou je haar in een gemengde kudde van mensen en paarden zetten (nomaden bijv.) dan zul je eerder resultaat boeken denk ik zo ;)