Welke handelsstallen zijn betrouwbaar (of juist niet)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke handelsstallen zijn betrouwbaar (of juist niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:29

Ik ga binnenkort op zoek naar mijn eerste eigen pony. Er staan natuurlijk genoeg pony's particulier te koop, maar ik wil ook best bij handelsstallen kijken. Alleen soms hoor je zulke nare verhalen over sommige stallen. Vandaar mijn vraag:
Welke handelsstallen zijn betrouwbaar, waar hebben jullie goede ervaringen mee? Of omgekeerd, met welke stallen hebben jullie negatieve ervaringen?

Misschien handig om te weten, ik zoek een redelijk jonge D-pony (goed doorgereden maar wedstrijdervaring niet nodig) voor dressuur en recreatie. Ras/stamboom vind ik niet belangrijk. Ik zoek in de lagere prijsklasses, tot maximaal 2500 euro en verwacht dus geen topsporter maar gewoon een simpele, brave, gezonde pony.

Even voor de duidelijkheid, ik heb al eerder samen met mijn ouders en zusje jarenlang een pony gehad. Ik weet dus waar ik aan begin, waar ik op moet letten bij aankoop en zal de pony ook zeker laten keuren :)

Tanja

Re: Welke handelsstallen zijn betrouwbaar (of juist niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:01

TAO-->EA-GZ diensten

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:11

ik heb nog een lieve fjord merrie te koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:25

Leuk dat je het aanbied, maar ik ben pas op zijn vroegst per mei op zoek. Daarnaast zoek ik een ruin.

Ik ben met dit topic meer opzoek naar ervaringen met handelsstallen dan directe tips voor pony's.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 11:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:38

Heb je zelf ook goede ervaringen met die stal?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:42

Niet om je af te vallen, maar ik denk dat iedereen weer ander stallen noemt met goede en slechte ervaringen...
De een heeft een goede ervaring bij pietje en de ander juist weer niet. Ik zou je aanraden om gewoon naar een stal te gaan en iemand meenemen die veel ervaring heeft.
Het paard altijd laten keuren (door een onafhankelijke DA)

Kijk eens in de topics over handelstallen.. De een is heel blij met die ahndelstal en heeft er een aantal leuke paarden vandaan en de ander zou er voor geen goud nog een keer heen gaan, snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:46

Ik snap wat je bedoeld ja :) Maar soms zijn jantje, pietje en klaasje allemaal dolenthousiast of super negatief. Dat is dan wel iets voor mij om mee te nemen. Hoe meer informatie hoe beter, en daarbij ken ik gewoon niet zoveel stallen, dus daarom vraag ik hier om tips.

En ik laat zeker keuren en neem sowieso iemand mee met kijken, en heb zelf (na 10 jaar een pony te delen met mijn zusje en ook jaren wedstrijdervaring, regelmatig paarden van anderen gereden etc) ook wel wat kijk op paarden. Het is niet alsof ik 16 ben en net van de manege kom, qua paarden ervaring :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:49

stal Ysselvliedt...
super goede ervaringen mee. Meerdere pony's gekocht (groei dochter) en alles super.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:02

Tjah, welke handelaar is ECHT eerlijk?
Je krijgt ze daar sowieso mee op proef voor een paar weken, dus dat is altijd fijn, als het niet bevalt breng je 'm gewoon terug.
Laten keuren zou ik altijd doen, ongeacht via welke handelaar het is.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:27

Mocht je een paardje tegenkomen bij een handelaar dan kun je achteraf nog altijd de zoekfunctie gebruiken.

Bij een handelaar heb je wel meer garantie met het terug brengen als bij een particulier.

Ook al is het paard kort geleden gekeurd laat hem altijd overkeuren door een da die door jou is uitgezocht.
Laat je hierbij ook niet ompraten door eventuele mooie praatjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:11

Bedankt allemaal :)
En ja, ik laat zeker keuren door een eigen dierenarts. De fout dat niet te doen hebben mijn ouders 10 jaar geleden bij de eerste pony gemaakt...die bleek ongewenst drachtig.

De zoekfunctie gebruiken als ik een pony op het oog heb is zeker ook een goed idee, dat ga ik sowieso doen :)

@Alane: Dat hoor ik meer, dat stal Ysselvliedt goed bekend staat :) Ik dacht alleen dat ze vooral in de hogere prijsklasses (of anders erg kleine pony's) zaten, of in elk geval, hogere prijsklasses dan ik zoek..?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:54

Goede handelstal:Willem Schimmel in kootwijkerbroek,handelaren hebben er geen belang bij oneerlijk te zijn.Want als ze een slechte naam krijgen koopt niemand meer een paard bij ze.Je moet dus gewoon laten keuren etc. net zoals je bij een particulier doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:09

Bedankt, ik ga Willem Schimmel even opzoeken :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:12

geen enkele handelsstal is 100% betrouwbaar..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:20

KiWiKo schreef:
geen enkele handelsstal is 100% betrouwbaar..........

Haha, mooi antwoord :)
Ik ga er ook niet van uit dat alles wordt verteld, zowel bij een particulier als een handelsstal. Wat mensen niet vertellen zegt meestal het meest. En daarom komt er ook een goede klinische keuring en als het even kan een proefperiode. Dan kan het nog misgaan, maar heb je zoveel zekerheid als mogelijk.

Ik doel met dit topic meer op handelsstallen die onbetrouwbaar zijn in de zin van, een 12 jarige als 9 jarige verkopen, sederen tijdens het proefrijden, of zelfs afgekeurde paarden doorverkopen. Als er handelsstallen zijn waarvan mensen weten dat het stelselmatig gebeurt (en dat kunnen onderbouwen, niet zomaar in het wilde weg roepen) dan ga ik daar niet kijken.
Iedereen maakt zijn pony natuurlijk op zijn mooist, en dat is ook prima, maar er zijn grenzen aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:41

iemand kan je alleen bedonderen als je je laat bedonderen...
denken dat je voor 100 euro Salinero kunt kopen.. gaat hem niet worden.

en denken dat een handelaar je een topper verkoopt voor slachtprijs gaat hem evenmin worden...

kwaliteit kost geld.... en handelaren weten heus wel wat ze hebben..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 04:44

Gewoon kijken wat je wilt uitgeven en voor je zelf op een rijtje zetten wat voor paard je wilt (of juist totaal niet)
Hiermee naar handelaren ed gaan en kijken of er wat leuks tussen zit.
Zou je wel als adviesd willen meegeven, hem/haar een tijdje op proef te nemen..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:13

Ik hoor goede dingen over Alex van der Hoef uit Gellicum. Waarom wil je bij handelsstallen kijken? Volgens mij kan je juist voor een pony wel bij een particulier kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:33

Bedankt allemaal :)
Niet alleen de mensen die hier reageren maar ook de mensen die PB's sturen. Ik heb nu bijvoorbeeld al 7 verschillende nare verhalen over 1 stal gepbt gekregen, dus daar ga ik niet kijken.

@Alane: Klopt helemaal :) En daarom zoek ik voor het geld dat ik beschikbaar hebt ook gewoon een simpele pony en geen topsporttalent :)
@Kimmie: Ja, doe ik ook :j En als het kan komt er inderdaad een proefperiode.
@Sammyoo: Dankjewel, ik zal hem eens opzoeken. Ik wil trouwens niet persé bij een handelsstal kijken (ga ook zeker bij particulieren kijken) maar ik wil het ook niet uitsluiten, ook bij handelaren zijn leuke pony's te koop.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:34

Volgens mij moet je binnen jouw budget toch best een leuke pony kunnen kopen. Wij hebben voor onze E-pony Sammy ook ooit 2500 euro betaald. De foto' s in mijn profiel van hem zijn niet zo leuk, maar het is een onwijs stoer beest. Hij loopt enkelspan met winst in het M, dressuur hebben we nooit fanatiek gedaan, maar desondanks start mijn dochter voor de lol L2 met hem, en hij springt met gemak een hindernis van 1.30. Er is ons al heel vaak gevraagd of hij te koop was.
Dus, succes met het zoeken. Wellicht kan je ook nog bij stoeterij de Zonnehoeve in Zeewolde kijken (daar komt Sammy vandaan). Daar kruizen ze volgens mij vaker connemara' s met NRPS' ers.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 01:46

Blijheid schreef:
@Alane: Klopt helemaal :) En daarom zoek ik voor het geld dat ik beschikbaar hebt ook gewoon een simpele pony en geen topsporttalent :)
.

ook een simpele pony die super braaf is, kost geld...
het heeft niet altijd met sport en sporttalent te maken... voor dat sporttalent komt alleen naar boven met de juiste combinatie.

Ik weet niet wat je budget is en welke maat je zoekt... maar tussen 0 en zeg 5000 euro zit een hele kudde pony's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:25

Alane schreef:
Blijheid schreef:
.

ook een simpele pony die super braaf is, kost geld...
het heeft niet altijd met sport en sporttalent te maken... voor dat sporttalent komt alleen naar boven met de juiste combinatie.

Ik weet niet wat je budget is en welke maat je zoekt... maar tussen 0 en zeg 5000 euro zit een hele kudde pony's...

Zoals in mijn OP staat zoek ik een D pony in de prijsklasse tot maximaal 2500 euro ;), en als ik zo op marktplaats en bij handelaars op websites kijk kom ik dan al genoeg leuks tegen :)
Zoals ik al zei, ik hoef geen topsporter, en ik verwacht al helemaal niet om voor 500 euro mijn ideale pony te vinden, maar met de prijzen van dit moment is 5000 euro betalen voor een leuke pony ook echt niet nodig. In elk geval niet voor wat ik zoek :)

Maargoed, hier kunnen we het over blijven hebben maar dat is offtopic, ik zou graag weer verder gaan met tips/opmerkingen over handelsstallen. Mag per PB en het mag ook hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 10:32

Sammyoo schreef:
Volgens mij moet je binnen jouw budget toch best een leuke pony kunnen kopen. Wij hebben voor onze E-pony Sammy ook ooit 2500 euro betaald. De foto' s in mijn profiel van hem zijn niet zo leuk, maar het is een onwijs stoer beest. Hij loopt enkelspan met winst in het M, dressuur hebben we nooit fanatiek gedaan, maar desondanks start mijn dochter voor de lol L2 met hem, en hij springt met gemak een hindernis van 1.30. Er is ons al heel vaak gevraagd of hij te koop was.
Dus, succes met het zoeken. Wellicht kan je ook nog bij stoeterij de Zonnehoeve in Zeewolde kijken (daar komt Sammy vandaan). Daar kruizen ze volgens mij vaker connemara' s met NRPS' ers.

Ik denk ook dat het best moet lukken, ik heb naar mijn idee best realistische verwachtingen bij het geld dat ik te besteden heb :) Kan me vergissen natuurlijk, maar ik zie op marktplaats zo al 6 leuke pony's staan binnen budget. Dan is het alsnog een kwestie van uitproberen, kijken of het klikt, en keuren, maar ik kan me niet voorstellen dat ik echt niks kan vinden :)

Zonnehoeve ken ik inderdaad. Toen wij lang geleden opzoek waren naar onze vorige pony (nu helaas overleden) zijn we daar ook wezen kijken. Ze zaten toen alleen wel duidelijk in een hogere prijsklasse, onder de 5000 was eigenlijk geen pony te krijgen. Als dat nu veranderd is (en daar klinkt het wel naar) ga ik ze zeker een keer opbellen :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:49

Sammy was twee toen hij daar door zijn vorige baasje werd gekocht, toen hij vijf was kwam hij bij ons. Inmiddels wordt hij elf jaar, dus het is al een tijdje geleden dat hij bij de Zonnehoeve uit de hengstenweide is gevangen. Maar, dat een leuke altijd veel geld moet kosten, vind ik echt onzin.
Ga je al actief zoeken of ben je nog een beetje aan het orienteren?