Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 00:57

We zijn afgelopen donderdag weer op controle geweest.
Paard had begjn augustus het alendronaat-infuus gekregen. Begin september zijn we 2 weken met hem op vakantie geweest in het bos en dat ging echt super! Hij liep prima, struikelde niet en had het geweldig naar zijn zin.
Dus toen we weer thuis waren was ik erg benieuwd wat hij in de bak zou doen.
Rechtsom liep hij prima maar linksom zag ik helaas toch weer af en toe onregelmatige passen ertussen....
En zo was het ook afgelopen donderdag....
Hij loopt wel aanzienlijk beter door de behandeling maar de beperking in zijn hals door de artrose blijft wel bestaan.
Erik vond hem zeker niet zo slecht om er nu al afscheid van te moeten nemen, we kunnen hem gewoon blijven rijden maar wel per dag kijken hoe het gaat en wat hij aangeeft.

Ik heb gemerkt dat hij wel een stuk vrolijker is dan voor de behandeling en we weer onze oude 'clown' terughebben. Dat geeft wel aan dat hij zich ook echt beter voelt.

Meer dan dit kunnen ze niet voor hem doen. Wel het lijf soepel blijven houden met o.a. fysio 1 x per 2 maanden. Alleen de hals mag dan absoluut niet behandeld worden.
En maart volgend jaar is het infuus helemaal uitgewerkt en wordt hij opnieuw beoordeeld en eventueel opnieuw behandeld met alendronaat.
Als het voor die tijd heel veel slechter wordt kan ik uiteraard kontakt opnemen.

We blijven hem gewoon goed in de gaten houden en focussen ons nu vooral op hetgeen hij nu aankan en leuk vindt. En dat is veel buitenrijden!
Eind oktober gaan we dan ook maar weer een weekje naar de veluwe toe!

We kunnen thuis wel buitenritjes van 1 a 2 uur maken maar het wordt nu s avonds toch al snel donker en moeten dan toch echt de bak in....
Hij loopt dan niet steenkreupel of zo maar er zitten onregelmatige passen tussen....

Dus ja.....gemengde gevoelens! Zo lang het nog gaat en acceptabel is en het paard nog vroljjk is mag hij nog lekker blijven en anders moeten we helaas afscheid nemen. Het mag geen lijdensweg worden.
Alleen wordt dat voor mijn man nog wel ff een dingetje dan....het is zijn paard en hij kan echt lezen en schrijven met het beestje...
Afbeelding

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:40

Ah begrijpelijk dat je gemengde gevoelens hebt, snap ik heel goed.

Gelukkig dat Erik aangaf dat jullie nog wel gewoon aan de slag kunnen en kijken met de dag hoe het gaat. Natuurlijk is het balen dat het niet 100% is, maar in ieder geval nog groen licht om wel lekker mee naar buiten te kunnen. Hopelijk kunnen jullie nog lang van hem genieten!

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:34

Bah Eukje had zo gehoopt dat het bij jullie ook fijn zou uitpakken! Hij loopt in elk geval in de bossen wel goed, maar met de korter wordende dagen is dit doordeweeks wel lastig :(

Snap je gemengde gevoelens! Goed kijken en luisteren naar wat hij aan geeft aan te kunnen in de bak, sterkte en geniet van de goede dagen.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:46

Eukje, sterkte! Wij hebben het met vorige paard gehad, ook atrose in halswervels en daardoor onregelmatig soms (en verminderde coordinatie in 1 achterbeen/ataxie verschijnselen). Bij de ene DA was hij al afgeschreven, Erik heeft hem nog jaren goed genoeg gehouden. Eerst zelfs nog wedstrijden op goede dagen, daarna nog enkele jaren recreatie. We hebben wel een keer uitgetest of hij geen pijn had, maar pijnstilling maakte geen verschil. Sommige dagen kon hij gewoon niet helemaal regelmatig lopen, dus dan deden we minder.

Enige wat wij trouwens ook nog deden was een halsdeken opdoen zodra het kouder werd. Wij merkten dat met kou zonder hals hij slechter en stijver werd, met hals bleef hij soepeler en betere dagen houden. Pas toen hij niet meer verbeterde na inspuiten hebben we hem in moeten laten slapen (ook omdat door compensatie andere delen van lichaam stuk waren gegaan) Dat inspuiten was eerst 1 keer per jaar, later 2 keer en in overleg was het genoeg toen hij in paar maanden tijd 2 keer ingespoten was en we geen verbetering meer zagen.

Ik hoop dat jullie toch nog een tijd plezier van hem kunnen hebben!

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:37

Spannend.. Vandaag afspraak ingepland voor mijn jonge, net zadelmak, paard wat niet helemaal lekker loopt.

Heb een afspraak bij van Toor. Vind het nu al spannend. We gaan de 25ste die kant op.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 23:29

Bedankt allemaal!
Hoe het kan weet ik niet maar paard loopt deze week ineens boven verwachting heel goed in de bak!
Vandaag zelfs vanaf begin af aan geen gekke pasjes er meer tussen zitten! Qua halshouding vragen we niks van hem maar hij laat zelf netjes zijn hals zakken....
Of het infuus nog verder doorwerkt of dat het mede door de supplementen komt die hij sinds een week of 6 extra krijgt weet ik niet maar we zijn er wel blij mee.
Hij is ook echt super vrolijk de laatste week....!
We juichen zeker niet te vroeg maar toch weer voorzichtig positief!

@JustLizz
Heel veel succes alvast.
Wel balen dat je met een jonkie nu al aan het tobben bent. Misschien valt het allemaal mee maar van zo'n jong beestje verwacht je dat natuurlijk niet....
Laat je weten hoe het gegaan is?

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 23:56

Welk suplement geven jullie eukje?

JustLizz nogmaals je doet er goed aan te gaan! Achteraf had ik met Graceful eerder moeten gaan. Je kan altijd bij mij terecht.

eukje

Berichten: 329
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Rhoon

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 09:02

Hij krijgt een schepje duivelsklauw (puur, poedervorm), en Jointpower van Horseflex (gluco/msm) en Grand HA van Grand Meadows (collageen type II/chondroitine/hyaluronzuur).

Best veel maar ik vond het wel de moeite waard om het te proberen!

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:28

Graceful krijgt paskaflex mijn instructrice had daar goede ervaringen mee en het bevat de stoffen die mijn DA aanraden voorzover ik het kan beoordelen doet ze het er goed op.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:46

Ik ben vandaag weer op controle geweest en gelukkig was het positief!

Zijn blessure ziet er stukken beter uit en zelfs zijn oude litteken van operatie wat we op advies van Frans ook zijn gaan behandelen thuis met onze laser is gehalveerd.

Hij vind hem ook niet meer kreupel, goede belasting en zijn beweging mag weer verder opgevoerd worden en mag ook weer op een klein stukje naar buiten.

Over 8 weken weer op controle..

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Re: Ervaring SMDC in Heesch (Erik Bergman, Frans v.Toor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:40

Fijn Lizzy dat het zo goed gaat!! Volhouden maar gaat helemaal goed komen met je knapperd!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:10

Ben er afgelopen week nog geweest. Kan geen betere kliniek wensen. Paard werd geholpen door Bergman. Absolute aanrader. Maakt niet uit wat voor paard je bij hebt en wat je er mee doet. Halen altijd het onderste uit de kan en zijn heel eerlijk! Ik ga nergens anders meer heen. Alles wel in samenwerking met intensieve fysiotherapie, Smdc en de Equisio houden contact met elkaar.

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:59

Ik ga as donderdag weer er heen met mijn paard. Helaas is de opwaartse spiraal van vorig jaar sinds november niet meer zo opwaarts...

December zelfs niet kunnen rijden en nu “rij” ik wel rond maar als ik eerlijk ben ging het toen ze net zadelmak was beter...

Daarnaast ook erg lastig met naar de stal brengen soms een gevaar voorzichzelf in de molen..energie kwijt laten raken brengt helaas er geen verandering in en aanpakken voelt niet goed...eerst uitsluiten maar dat het niet door pijn komt.