gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kmph

Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: arnhem

gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 17:06

hallo bokkers,

ik heb nou een paar maanden een shetlander,
en ik zou heel graag willen leren om te mennen,
nou heb ik daar totaal geen verstand van haha
ik weet wel vanalles over rijden maar mennen ...

ik zou namelijk van alles willen weten over
passend tuig
hoe je moet optuigen :o
beleren
hoe je moet mennen

als er iemand is die mij dit zou kunnen leren,
zou ik daar super dankbaar voor zijn !

het gaat om een shet van 1.03, 7 jaar
ze staat tussen arnhem en elst in.

alvast bedankt :D

ps. ik heb geen idee of het goed staat hier, sorry als dat niet zo is :o :o

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Re: gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:36

Bij een manege geven ze ook vaak een mencursus en kun je je koetsiersbewijs halen.
Is dat tegenwoordig eigenlijk verplicht om te hebben als je wilt mennen?

JudithO

Berichten: 7071
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:45

Het menbewijs is in sommige delen van Nederland verplicht, maar dat zijn uitzonderingen. Het is wel handig om het koetsiersbewijs te halen, omdat je dan ook veel leert van praktijk en theorie.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:46

ik TEM even, voor mennen e.d. is er op bokt een apart subforum: AR, daar zou dit topic beter op passen. Of evt. op EA-gezocht.

TS je kan véel beter een cursus koetsiersbewijs en/of mencursus gaan volgen, dan leer je het igg goed.
Wel heel goed dat je je er goed in wil verdiepen, dat is ook erg belangrijk.

Hou je er wel rekening mee dat je zelf wel kan leren mennen, optuigen, inspannen e.d. maar dat dat nog niet betekent dat je ook een pony kan beleren?
Beleren is iets heel anders dan het mennen zelf, dat kun je echt het beste overlaten aan iemand die daar veel ervaring en verstand van heeft. Als je zelf gaat aanprutsen is de kans groot dat het mis gaat, en de pony eerder 'verpest' wordt dan goed wordt beleerd. Helaas lopen er daar al meer van rond..... ;)

mijn advies:
cursus koetsiersbewijs en/of mencursus gaan doen, en je pony ondertussen laten beleren door een ervaren, professioneel persoon met de nodige ervaring met beleren van pony's voor de wagen.

meer over het koetsiersbewijs vind je hier:
[AR] Centraal topic Koetsiersbewijs

meer over mennen in het algemeen, veel gestelde vragen e.d. vind je in de FAQ van AR:
[AR] FAQ voor AR

en adressen van waar je menlessen, mencursussen en cursus koetsiersbewijs kan volgen, vind je ook in bovenstaande FAQ.

@ hahahanneke (jeej wat een naam :+ ) nee, is niet verplicht.
Maar wel zéer aan te raden als je geen verstand en/of ervaring hebt met mennen. Mennen is nl. een stuk risicovoller dan het rijden ohz. en vergt ook een heel andere 'kennis'. Daarbij en daarom is het juist ook extra belangrijk dat je over een goede tuigkennis beschikt en precies weet hoe je een paard correct optuigt en inspant e.d. en hoe in te grijpen in noodsituatie's, en om deze te voorkomen.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:48

judithjuhh schreef:
Het menbewijs is in sommige delen van Nederland verplicht, maar dat zijn uitzonderingen. Het is wel handig om het koetsiersbewijs te halen, omdat je dan ook veel leert van praktijk en theorie.


Hoe bedoel je dat precies?
Menbewijs is in NL níet verplicht.

Enkel als je in sómmige natuurgebieden wil rijden, en dan nog gedeelte's daarvan vaak, wordt het soms verplicht gesteld.
Verder is het nergens in NL verplicht..........

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Re: gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:55

bij stal Mansour in Arnhem heb je een soort introductiecursus en kan je daarna priveles mennen volgen. ik heb er geen ervaring mee, maar kwam het laatst tegen, wie weet is het wat voor jou, kan je via die cursus in ieder geval de basis leren.

JudithO

Berichten: 7071
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:00

JoyCiej007 schreef:
judithjuhh schreef:
Het menbewijs is in sommige delen van Nederland verplicht, maar dat zijn uitzonderingen. Het is wel handig om het koetsiersbewijs te halen, omdat je dan ook veel leert van praktijk en theorie.


Hoe bedoel je dat precies?
Menbewijs is in NL níet verplicht.

Enkel als je in sómmige natuurgebieden wil rijden, en dan nog gedeelte's daarvan vaak, wordt het soms verplicht gesteld.
Verder is het nergens in NL verplicht..........


Dat is precies wat ik bedoelde ;)

Drunten1999
Berichten: 340
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:07

Ik ben het er volledig mee eens dat je een goede cursus moet volgen voor jezelf en je paardje moet overlaten aan een expert.
Ik hoop volgend jaar mijn koetsiersbewijs te gaan halen en dan laat ik Olliebol hier in de buurt beleren. (men heeft me verteld dat ze al eens voor de kar heeft gelopen maar heb hier toch mijn twijfels over.... :? )
Better safe than sorry!

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:18

hahahanneke schreef:
Ik ben het er volledig mee eens dat je een goede cursus moet volgen voor jezelf en je paardje moet overlaten aan een expert.
Ik hoop volgend jaar mijn koetsiersbewijs te gaan halen en dan laat ik Olliebol hier in de buurt beleren. (men heeft me verteld dat ze al eens voor de kar heeft gelopen maar heb hier toch mijn twijfels over.... :? )
Better safe than sorry!

+:)+

Gebeurd erg vaak hoor, tenzij je dat uit de eerste hand hebt en de vorige eigenaar paard zelf voor de wagen heeft gehad. Soms wordt paard aantal keer (door)verkocht steeds met de woorden 'is wel ooit voor de kar beleerd'.
Daar moet je erg mee uitkijken, soms is het gewoonweg helemaal niet waar, soms zien ze beleren als 'gewoon ff wagen erachter knuppen', en vaak genoeg zie je helaas ook paarden waarbij men een poging gewaagd heeft, maar waarbij het vaak gruwelijk mis is gegaan bij het beleren en het paard eigenlijk nagenoeg al 'verpest' is voor 't leven.
Soms zijn het dieren die in hun menjaren een gigantisch men-ongeluk hebben gehad, en daaraan een trauma hebben overgehouden en dus niet meer geschikt zijn als menpaard.

Daarom is het altijd verstandig om een paard wat je niet voor de wagen hebt gezien, maar waarbij wel gezegd wordt 'is wel ooit eens beleerd voor de wagen, maar niet bij mij' rustig op te laten pakken, en eigenlijk toch een beetje van voren af aan vanaf de basis van het beleerproces te beginnen. Als het een paard betreft wat echt goed voor de wagen is beleerd, niet verpest is en geen trauma heeft, merk je snel genoeg dat ze het allemaal prima kennen en kan je er een soort 'spoed/opfriscursus' van maken.

kmph

Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: arnhem

Re: gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 15:47

ik was ook niet van plan om haar zelf te beleren
maar om het inderdaad door iemand te laten doen
die er veel ervaring mee heeft,
ik had zelf nooit gedacht dat ik hier interesse voor zou hebben
maar dat is toch wel veranderd met de tijd
maar bedankt iedereen voor de tips en adviezen ;)

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31329
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:52

SMP -> AR

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: gezocht, iemand die mij kan leren mennen, arnhem / elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:49

Ik verplaats dit topic van AR naar EA-GZ diensten waar het thuishoort.