Manege omgeving Breda/Tilburg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EedihcrO

Manege omgeving Breda/Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 13:51

Goedemiddag,

Voor mijn 2 meiden ben ik op zoek naar een leuke manege in de omgeving van Rijen (tussen Breda en Tilburg in). Eentje rijdt nu anderhalf jaar, maar die manege bevalt ons niet heel erg om meerdere redenen. De ander gaat nu net beginnen. Wat zijn volgens jullie aanraders/afraders en waarom?

Ik heb zelf jaren gereden, maar dat was in de omgeving van Utrecht, dus de maneges hier ken ik niet goed genoeg. Ik ben heel benieuwd.

BusyMissy

Re: Manege omgeving Breda/Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 14:12

Je zou eens kunnen informeren bij manege t Zandeind in Riel. Die hebben altijd leuke lessen en activiteiten met kinderen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 17:50

'T Zandeind is ook de eerste waar ik aan denk. Ik ben er ooit maar 1 keer geweest voor een les met school, maar de eerste indruk was goed en ik heb er goede verhalen over gehoord. Als nog wat verder rijden geen probleem is, vind ik manege van Loon ook echt een aanrader. Daar komen de paarden veel buiten. Hoe de lessen zijn durf ik niet te zeggen. Ik heb er een keer een buitenrit gedaan en dat vond ik erg leuk.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 22:48

Zandeind hebben we gekeken ja. En de lessen zijn zeker leuk, maar de begeleiding naast de lessen laat wat te wensen over :o . Op zaterdag staan ze opgezadeld op stal, vaak zonder teugel achter beugel oid en met een flinke lading hoor erbij. Afgelopen zaterdag heb ik er bij 1 de teugels van om een hoef uit gehaald. Die stond bijna vast. Geen idee of dat dagelijkse kost is op maneges tegenwoordig, maar ik vind dat kinderen best ook mogen leren hoe je een pony netjes op stal zet.

Niemand anders ideeën? Er zijn echt veel maneges in Tilburg, Breda en omgeving. Kent iemand Molenschot of stal van Balen in Teteringen bijvoorbeeld? Of de Roosberg in Bavel?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 22:54

Ik ben algemeen geen fan van maneges, het blijft natuurlijk winst over paarden. Is er niet toevallig een plekje bij iemand aan huis\kleinschaliger waar je kinderen echt de tijd en moeite krijgen om te leren ook rondom paarden? Misschien oproepje op mp plaatsen met lesjes gezocht?
Laatste keer dat ik bij Roosenberg was(8? jaar terug), stonden ze nog in ouderwetse stands en veel paarden hadden problemen(oren plat, duidelijk pijnlijk tuig). Komen ook erg weinig buiten volgens mij(zelf nooit gezien). Ruitersportcentrum breda(tegenwoordig onder een andere naam volgens mij), heb ik vroeger gereden, maar de manege paarden kwamen toen alleen op een zondag even buiten, zelfde met het tuig, worden vaak als merries en ondeugend bestempeld, zoals overal. Verder is het 10 jaar geleden dus geen idee. Hopelijk vind je een oké plekje, voor kind en paard :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:25

Ik ben er nog nooit geweest, maar Roosenheuvel in Dongen lijkt mij echt fantastisch!

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:37

Thielen?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:46

Absoluut roosenheuvel in Dongen is een aanrader.
Naast hele kleine groepen( dus veel aandacht) ook aandacht voor welzijn paarden.
Bij groepslessen ook begeleiding/ les bij opzadelen/ leiden paard enz
Tempo ligt beduidend lager dan bij andere maneges( loopt eerste lessen iemand naast paard ter begeleiding, galop wordt eerste periodes echt niet aangeboden enz) maar vertrouwen van de kinderen wordt hierdoor echt wel groter.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 12:25

Wij hebben gereden bij Thielen, ‘t Zandeind (daar ben ik ten huwelijk gevraagd!) en in Bavel. T zandeind was toen wel goed, maar geen idee hoe dat nu tien jaar later is… vijf eiken vond ik niks.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 13:15

manege Hoeveneind Teteringen

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 16:35

Ik haal dit topic er toch weer even bij. Iedereen bedankt voor alle reacties.

Manege Thielen rijdt ze nu. Daar gaan we dus weg. Viavia hadden we Zandeind inderdaad gehoord en daar hebben we gekeken. Dat leek goed te bevallen, maar toen waren er geen beginnerslessen. Nu rijdt mijn jongste op zaterdag daar in de startcursus en daar schrik ik dus ook enorm van. Er is totaal geen begeleiding.

Roosenheuvel zijn we vandaag geweest. Tis heel klein en de lessen zijn kort (30-45 min), maar voor wat ik gezien heb op de website en het feit dat de pony's daar lekker buiten staan, ziet dat er wel goed uit.

Een kleinschalige plek om te leren rijden lijkt me ook prima, maar hoe kom je daar achter?

Wat je vertelt van Roosenberg (dat is Bavel toch?), daar herken ik Thielen ook wel in. Die pony's zijn zo zuur op stal. Ze staan daar niet op stands, maar ook niet echt heel ruim.

Ik vind het maar moeilijk. Wil ze prima een kans geven, maar welzijn vind ik ook belangrijk.

Zijn er meer mensen hier met ervaring in Dongen?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 07:45

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 20:54

Manege Sintels in Breda. Paarden en pony's komen hele dagen buiten, welzijn staat voorop. In de stal begeleiding van stagiair, vrijwilliger en vaak is er een instructeur bij. Beginners rijden in kleinere groepen. Het is een familiebedrijf en niet zo groot. Je kan altijd informeren wat de mogelijkheden zijn of er een keer gaan kijken. De site is www.sintels.nl

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:44

Mijn dochter rijdt sinds november bij Manege Buitenhorst in Oosteind. Ik ben daar zelf ook als 6 jarige begonnen :+ Pony’s komen lekker buiten in de groep. Je kind start ook meteen in de groep, en hoeft niet zoals bij vrijwel alle andere maneges eerst alleen privé lessen. De beginnersles is een half uur, loopt iemand naast de pony en is zonder galop. Het volgende ‘niveau’ is een uurles met galop. Gemiddeld 6 kinderen in de les.

Wij komen zelf uit Oosterhout en ik heb een paar maanden geleden dus dezelfde zoektocht gehad. Bij verschillende gaan kijken.

Manege Molenschot: staat op dit moment te koop is ook maar de vraag wie dat overneemt en hoe het dan gaat. Je mag tijdens de les niet langs de bakrand kijken en moet dus vanuit boven de kantine kijken achter glas. Vond ik een groot nadeel want ik hoor graag hoe er les wordt gegeven.

Rosrakkers in Dorst: ik vind het niet echt een manege maar meer een grote hal met een paar stallen. Vond de paarden er niet heel geweldig uit zien.

Hoeveneind Teteringen: mooie locatie, maar verplicht eerst privé les. De groepsles waar wij toen toevallig gingen kijken had 10 man en vond in echt veel.

Dan heb je er nog een in Teteringen, ben even de naam kijkt. Ik vond die vooral erg duur, en ook weer verplicht privé lessen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:51

Ik vind privélessen juist een positief punt, dus zo zie je maar weer hoe smaken verschillen. Ik vind het juist onverantwoord om ruiters in een groep de basis aan te leren. Voor je zelfstandig kan blijven zitten, sturen, remmen en stap, draf en galop beheerst kunt rijden, ga je de groep niet in... En dat wil niet zeggen dat je een jaar privéles moet, maar een les of 8 vind ik wel het minimum.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:28