Natuurlijk paarden houden in grote groepen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:30

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-26 21:31

Bedankt voor de tips weer! Valerie PB ik al wel eens mee, toffe ondernemer!

Pensioen en opfok is voor mij minder relevant, juist vanwege de zaken waar je tegen aan loopt als paarden wel nog gereden worden.

Ik heb uiteraard de grotere Hit Actief en PP's al op mijn lijst staan. Er zitten er hier in de buurt ook wel wat( Utrecht, richting Rotterdam). Toch hoor ik daar de laatste tijd dus ook klachten over de groepsgrootte/het gebrek aan individueel management van klanten die daar weg gaan.

Blijft moeilijk, want van elke stal gaan goede en minder goede verhalen natuurlijk. Maar voor mij is dit topic mooi om te zien welke stallen echt positief beoordeeld worden in dit concept.

Er zijn nu 2 stallen die meerdere keren hier en per PB terug komen, dus die komen boven aan de lijst( alhoewel Duitsland wel ver rijden is :') )

Even voor de volledigheid: we hebben zelf 2 loopstallen met 10 paarden. Verder hebben we er 80 in pension die in de zomer ook in grote groepen lopen op het land.

Dingen als sluizen etc ben ik dus mee bekend. Het gaat meer om loopstallen/hit actief/pps waar er meer dan 20 in een groep staan.

Laat ik hem ook anders stellen:

Zou het jouw voorkeur hebben om er bijvoorbeeld 20 of 30 te hebben waarbij de ruimte dan dus ook groter/mooier aangelegd kan worden?

Of liever een groep van 10 met minder mogelijkheden tot een uitdagende paddock.

:D

Dennis

Re: Natuurlijk paarden houden in grote groepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:41

Remedio van Fiona Meilink wou ik ook noemen. Ik vind het een super mooie plek, maar weer dat ze ook wel wat opstart problemen gehad heeft, vooral in het ruwvoer (dikke paarden, dunne paarden). Ik kom er zo af en toe voor les.

En de Koggehoeve, die is ook al genoemd. Rusthuis, maar als ik het goed begrijp worden de paarden daar wel regelmatig uit de groep gehaald (door eigenaren of voor andere verzorging). Daar moet ik altijd nog een keer heen om te kijken, 2 klanten zijn er recent naar toe verhuist en het zit tegen over mijn zusje haar huis.

Beide zou je op 1 tripje kunnen plannen, ze zitten 20 minuutjes bij elkaar vandaan.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:06

ruitje schreef:
Zou het jouw voorkeur hebben om er bijvoorbeeld 20 of 30 te hebben waarbij de ruimte dan dus ook groter/mooier aangelegd kan worden?

Voor ik Taruga verhuisde zag ik wel een beetje op tegen de groepsgrootte (ong. 20, alle soorten en maten, alle leeftijden, merries en ruinen). Nu ze er bijna een jaar staat, ben ik juist enorm blij met zo’n grote club. Ik vind het zo fijn dat ze hun eigen vrienden kunnen kiezen. Taruga heeft er een paar waar ze heel goed mee kan en ze heeft het enorm naar haar zin.
Er zijn wat wisselingen geweest, maar toch kun je stellen dat er rust heerst in de groep.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:41

Stal ‘s gravenweg in vogelenzang heeft volgens mij ook grotere kuddes.

Grote pensionstal, met meerdere opties qua stalling.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 07:03

ruitje schreef:
Bedankt voor de tips weer! Valerie PB ik al wel eens mee, toffe ondernemer!

Pensioen en opfok is voor mij minder relevant, juist vanwege de zaken waar je tegen aan loopt als paarden wel nog gereden worden.

Ik heb uiteraard de grotere Hit Actief en PP's al op mijn lijst staan. Er zitten er hier in de buurt ook wel wat( Utrecht, richting Rotterdam). Toch hoor ik daar de laatste tijd dus ook klachten over de groepsgrootte/het gebrek aan individueel management van klanten die daar weg gaan.

Blijft moeilijk, want van elke stal gaan goede en minder goede verhalen natuurlijk. Maar voor mij is dit topic mooi om te zien welke stallen echt positief beoordeeld worden in dit concept.

Er zijn nu 2 stallen die meerdere keren hier en per PB terug komen, dus die komen boven aan de lijst( alhoewel Duitsland wel ver rijden is :') )

Even voor de volledigheid: we hebben zelf 2 loopstallen met 10 paarden. Verder hebben we er 80 in pension die in de zomer ook in grote groepen lopen op het land.

Dingen als sluizen etc ben ik dus mee bekend. Het gaat meer om loopstallen/hit actief/pps waar er meer dan 20 in een groep staan.

Wat betreft Duitsland: Als je de grens over bent moet je al op de rem..
En het ligt dicht bij het paardenwelzijnscentrum, 2 vliegen in één klap. :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 07:54

hey Ruitje, ken je paardenrusthuis Montana? Daar staan de paarden ook in een grote groep in een loopstal. Ik ben er zelf nooit geweest, maar een van mijn pony's is daar naar toe gegaan.

Bij de manege waar mijn dochter rijdt, het zesspan in Kerk Avezaath worden de pony's ook in een grote loopstal gehouden. Dit werkt prima en ziet er geweldig uit. Maar dat is dus een manege en geen pension, ik weet niet hoe ze de samenstelling van de stallen verdeeld zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:02

Bij ons staan er 25-30 in een groep (jong/oud, warm/koudbloed, merrie/ruin en van mini tot trekpaard door elkaar).

Ik zie als belangrijkste punten ruimte en veel voerplekken. Altijd de ruimte om als paard weg te kunnen, dus minimaal twee brede doorgangen bij een loopstal en bredere passeerstukken op een track.
Elk paard moet een plek kunnen kiezen om in rust te eten, te dutten enz. Een hoge haag kan al creëren dat een paard gemakkelijker een rustiger plekje op kan zoeken.

En pas een nieuw paard koppelen zodra de huidige groep zich gevormd heeft.

Voeren alleen buiten de groep. Zeker geen beloningen geven aan andermans paarden in de groep. Zo leren paarden heel snel dat er bij andere mensen niets te halen valt en kun je je eigen paard ophalen zonder een colonne andere nieuwsgierige paarden achter je aan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:36

ruitje schreef:

Ik weet niet wat een uitdagendere paddock is, denk dat het aantal paarden sowieso in verhouding moet staan met de ruimte.

Ik zou zeggen liever 2 groepen van ca 10 en dan kijkend naar met name de voerbehoefte.
Dat is waar ik vaak tegenaan loop, de ene helft is te dik, de andere te mager.
Daarbij is het dan ook wel vaak dat degene die te dik is zeker wel zorgt dat die zijn natje en droogje krijgt voor de rest, tenminste dat is wel mijn ervaring :+
Dat is wel waarom ik persoonlijk dan toch liever ga voor snachts op stal.(of dan alleen voor de wintermaanden)
Maar áls je dan 24/7 buiten doet dan groepen opgedeeld op voedingsbehoefte.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:50

Voerbehoeften blijven inderdaad altijd lastig bij 24/7 onbeperkt ruwvoer in een diverse groep.
Bij ons is er geen weidegang, alleen onbeperkt ruwvoer in hooinetten (mix van verschillende soorten hooi en stro). Er zijn paarden te dik, sommige oudere paarden blijven juist moeilijker op gewicht. Maar doordat ze hele dag in beweging zijn zien we zoveel minder klachten als stalbenen, stijfheid ed.

De eigenaar vult een x aantal netten hooi afhankelijk van de groepssamenstelling. Veel werk voor de eigenaar die dus elke dag van alles mengt en tig hooinetten vult, maar op deze manier hebben ze in zoverre onbeperkt dat ze in de laatste uurtjes genoegen moeten nemen met de leftovers die ze eerder lieten liggen. Ze staan in elk geval nooit zonder wat te eten.
Elke ochtend rijd hij met een platte kar vol hooinetten rond om in alle hooibakken de hooinetten te vervangen.

Van mij zou de groep niet zo groot hoeven zijn, maar ik heb onze (inmiddels senior) paarden nog nooit zo relaxt gezien als op deze plek. Soms is er onrust door een nieuw paard (vooral als deze geen kudde gewend is), dan zie ik dat een van onze paarden vaak verderop een rustige plek opzoekt tot de rust weer terug gekeerd is. Maar meestal staan ze ondanks de ruimte toch gewoon vlak bij elkaar in de buurt.
Groot voordeel is dat er voor elk paard wel een of meer passende maatjes zijn en als een paard zich liever wat afzondert dan ook niet lastig gevallen wordt, er is genoeg keuze.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:52

Ik heb paarden in grote kuddes gehad. Gemengd ouderen merries bij de jonkies.
Ik vond dat niet fijn want er was steeds een hoop gedoe ondeling en kapotte paarden.
Ze hadden genoeg ruimte in een afwisselend landschap in de eifel.
Heb ze dus liever in kleine groepjes want vond het geen succes

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:13

Bij manege de Burght in Barneveld hebben ze al 20+ jaar een grote groep (ik weet niet precies hoe veel, maar zeker meer dan 20) in een groepshuisvesting.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:35

Bij ons op stal staan de merries in een kudde van zo’n 20 / 25 paarden en de ruinen ook zoiets denk ik.
Met het erin zetten en het eruit halen als je wilt gaan rijden is dat geen probleem.

Er wordt bij ons wel het hele jaar ingeschaard dat vind ik persoonlijk wat minder fijn want dan is de kudde weer onrustig.

Maar verder is het juist fijn zo

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 16:41

Citaat:

Super contextueel dus lastig te zeggen. Als er veel ruimte is zou ik een grote groep prima vinden, de paarden maken vaak wel subgroepjes en als er iemand vertrekt is de impact kleiner. Grotere groepen zorgen soms ook dat dingen goed geregeld zijn op de locatie. (Praktisch qua pensiongebeuren, bv vaak meer voerpunten, meer diensten, geen houwtje-touwtje draden, enz)

Er is veel vraag naar buitenplekken maar klanten zijn soms ook ingewikkeld, hoef ik aan een stalhouder niet te zeggen natuurlijk. :Y)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 16:48

Ik sta op Zeggezicht in Terheijden! Kudde van ongeveer 40 paarden (en nog andere opties). Met mijn paard is het met inscharen (of een maand erna) flink mis gegaan, maar voornamelijk door pure pech (1 harde trap). Komend voorjaar gaan we het opnieuw proberen, want de paarden die er staan komen op mij wel gelukkig over. Over het algemeen is er ook veel rust. Ik vind het alleen wel wat spannend :=

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 16:55

Fayyah19 schreef:
Paardenrusthuis Montana in Streefkerk heeft de paarden in een (zeer) grote groep 24/7 buiten staan. Er staan niet alleen oudjes maar ook jongere paarden die nog bereden worden.

ruitje schreef:

100% liever een groep van 10. Ik ben bij bovenstaande stal weggegaan door de groepsgrootte (en toen het gebrek aan fatsoenlijk management) maar nooit meer een paard in zo’n grote groep.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 23:45

Ik heb een paar jaar bij de Wolfskuil gestaan. Daar hebben ze meerdere groepen 24/7 buiten staan waarvan de grootste groep in de Hit actief. Ik weet niet hoe groot die groep momenteel is, maar in mijn tijd fluctueerde dat tussen de 15 en 25. Met naar mijn zin te vaak wisselingen, waardoor je teveel onrust hebt. Maar misschien is dat inmiddels ook veranderd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 03:15

PZB heeft ook een open stallengedeelte/loopstallen van waaruit de paarden de track op kunnen lopen.
Dat zijn er een stuk of 30 en de samenstelling verspringt regelmatig.
Uiteraard is PZB controversieel, maar je zou er altijd een kijkje kunnen nemen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:04

In Sondel (Friesland) is een hit-actief stal met 35 paarden.
Paarden moeten er eerst wel aan wennen dat de deur van het voer huisje niet altijd open gaat, maar dat hebben ze meestal gauw genoeg door.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:05

Mijn fjord stond in Spanga in een pensioenstalling. +- 70 oude paarden op een terrein van 20 hectare.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 09:55

Ik sta al jaren op een locatie waar de paarden in de zomer 24/7 in grote groepen op het land staan. Wel merries en ruinen apart.

Je ziet vooral dat de paarden zelf een maatje kiezen en dat ze niet gedwongen worden met iemand om te gaan waar ze minder mee hebben zoals wanneer je je paard met 1 of 2 andere buiten hebt staan.
De vriendschappen wisselen soms ook. Vrienden om mee te rennen/spelen, vrienden om samen mee te eten of vrienden om mee te kroelen.

Ze hebben gras en een grote ronde hooiruif. Bij de ruif eten eerst de hooggeplaatste paarden en als die klaar zijn schuifelen de andere om de beurt aan. Gaat altijd heel gemoedelijk met soms een boze blik maar verder niet
De ruif is altijd goed gevuld met zon mega baal hooi.

De kudde is heel stabiel waardoor nieuwe paarden bij inscharen maar een dagje van slag zijn en daarna al mee draaien in de groep.

Iedereen kan veilig zijn paard pakken en nooit last van de andere paarden. Wanneer 1 een beetje
Opdringerig is stuur je hem snel met een wappertje van je arm weg en dan is het weer klaar.

Ik zou niets anders meer willen

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 11:59

Als je echt een pensionstal ter vergelijk wilt ipv rusthuizen e.d. heeft stal de wit in Heemskerk volgens mij ook 20+ paarden in de groep lopen.

Is een stal aan de bosrand/het duin waar ze 24/7 in een grote paddock achtige omgeving staan.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:05

Bij ons op stal ( is een pensionstal) hebben we een kudde van 16 paarden. In de zomer 24/7 in de wei en in de winter overdag buiten van 9 tot 18 uur met 2 grote hooiruiven op een stuk van ongeveer 40 bij 40 en in de nacht ieder paard een individuele stal. Wij zitten op de grens van Friesland en Overijssel. Je paard moet er goed tussen passen anders moet je helaas verhuizen, denk aan dekkende ruinen of jagende paarden. Ik sta er al bijna 10 jaar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 13:16

Ik kan je ook aanraden om eens bij de Koggehoeve te gaan kijken en een praatje te maken.
Mijn inmiddels overleden haflinger heeft er ook gestaan en een beetje aan de begin periode toen de serre stal net klaar was.
De eigenaars zijn toen ook op diverse stallen geweest voor informatie en om voor zichzelf een beeld te krijgen hoe ze het zouden willen.
De paarden worden er idd ook individueel uitgehaald voor verzorging/bijvoeding.

De Paardenkamp vind ik ook een aanrader om eens heen te gaan. Heel veel kennis daar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 13:52

Bedankt weer voor al het meedenken en de tips, super blij mee!