men- bewijs in 2 weekenden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

men- bewijs in 2 weekenden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 16:33

Mijn oude werkgever organiseerde altijd men weekenden.
Dan kwam er een instructeur en die ging met een klein groepje aan de slag
zo kon je in 2 weekenden je men bewijs halen. Deden ook vaak moeder of vader met kind mee
en was altijd een heel leuk weekend.
Dit was in Duitsland en nu was ik aan het googlen maar kan zoiets niet in Nederland vinden.

Bestaat zo een men cursus met bewijs van ongeveer 2 weekenden waar ook kind van 10 jaar oud aan mee mag doen? bedankt alvast voor de info

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:14

https://www.srr-nederland.nl/vragen/ , hier staat dat kinderen minimaal 12 jaar moeten zijn en dat er ontheffing aangevraagd kan worden als ze net geen 12 jaar zijn. Ik vrees dat 10 jaar dan echt te jong is. Toch zou je het wel kunnen navragen bij de stichting.

De KNHS heeft ook een tijdje ruiter- en menbewijzen uitgegeven, maar die is ermee gestopt.

Andere erkende ruiter- en menbewijzen bestaan er bij mijn weten niet in Nederland.

Kidde

Re: men- bewijs in 2 weekenden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:35

10 jaar is inderdaad nog wel jong denk ik. Er komt ook een theorie gedeelte bijkojken en dat is misschien wat te hoog gegrepen?

Misschien kan je ergens een weekend lessen gaan volgen? Bij de Dijkgraaf in Ouddorp kan je bijvoorbeeld lessen doen. Ze doen ook strandritten, dus dat zou je ook nog een dag kunnen doen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:49

Kidde schreef:
10 jaar is inderdaad nog wel jong denk ik. Er komt ook een theorie gedeelte bijkojken en dat is misschien wat te hoog gegrepen?

Misschien kan je ergens een weekend lessen gaan volgen? Bij de Dijkgraaf in Ouddorp kan je bijvoorbeeld lessen doen. Ze doen ook strandritten, dus dat zou je ook nog een dag kunnen doen.

Dat klinkt heel leuk , ga ik bekijken bedankt

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 17:50

Jet schreef:
https://www.srr-nederland.nl/vragen/ , hier staat dat kinderen minimaal 12 jaar moeten zijn en dat er ontheffing aangevraagd kan worden als ze net geen 12 jaar zijn. Ik vrees dat 10 jaar dan echt te jong is. Toch zou je het wel kunnen navragen bij de stichting.

De KNHS heeft ook een tijdje ruiter- en menbewijzen uitgegeven, maar die is ermee gestopt.

Andere erkende ruiter- en menbewijzen bestaan er bij mijn weten niet in Nederland.

Dat wist ik niet, bedankt :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:56

Men- en ruiterbewijzen waren oorspronkelijk ooit bedoeld als 'rijbewijs op de openbare weg'. Dat je een kind van 10 niet met paard en wagen de openbare weg opstuurt is dan vrij logisch. Dan is ook 12 eigenlijk best jong.
Wito Mink van stal Hulckesteijn biedt ook regelmatig menbewijsopleidingen aan, daar zou je ook eens kunnen informeren: https://www.stalhulkesteijn.nl/

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 18:01

Ibbel schreef:
Men- en ruiterbewijzen waren oorspronkelijk ooit bedoeld als 'rijbewijs op de openbare weg'. Dat je een kind van 10 niet met paard en wagen de openbare weg opstuurt is dan vrij logisch. Dan is ook 12 eigenlijk best jong.
Wito Mink van stal Hulckesteijn biedt ook regelmatig menbewijsopleidingen aan, daar zou je ook eens kunnen informeren: https://www.stalhulkesteijn.nl/

Daar heb ik wel eens van gehoord :) bedankt voor de link. Ga ik kijken

Volgens mij was het niet de bedoeling om de kinderen zonder volwassene de weg op te sturen maar kwamen ze ieder jaar terug voor soort opfris weekend mennen en op een bepaalde leeftijd mochten ze wel alleen . Toch werd ieder weekend afgesloten met een soort certificaat ( ook voor de jongste)

Het liefst zou ik daarheen gaan maar m’n dochter spreekt niet zo goed Duits en dan word het theorie gedeelte best lastig

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:04

Ik zie dat je in Nijmegen woont. Zelf heb ik de mencursus bij De Paardengroep gevolgd, in Bennekom. Als het doel is echt te kunnen mennen en veilig zelf op stap te kunnen, zou ik investeren in een langduriger cursus. Het is ook kilometers maken..

https://depaardengroep.nl/mencursus/

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 18:10

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:07

swartbeessie schreef:
Ik zie dat je in Nijmegen woont. Zelf heb ik de mencursus bij De Paardengroep gevolgd, in Bennekom. Als het doel is echt te kunnen mennen en veilig zelf op stap te kunnen, zou ik investeren in een langduriger cursus. Het is ook kilometers maken..

https://depaardengroep.nl/mencursus/

Ga ik even kijken bedankt

Ik heb wel veel met de koets gereden ( ik werkte in de western stad in Duitsland en daar hadden we kleine koetsen voor in de shows of voor in de “ stad “ met de toeristen te rijden , alleen de hele grote post koetsen met 4 paarden ervoor of de chuckwagon heb ik niet mee gereden maar alle normale maat en “ dames koetsen “ wel
Ik heb alleen nooit het theorie gedeelte of lessen gevolgd want die weekenden waren altijd in mijn werktijd daar het is voor mij dus meer belangrijk de basis en ook de theorie te leren en voor m’n dochtertje is het meer meedoen zodat ze het langzaam aan kan leren want ze is toch nog te jong om alleen op pad te gaan

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:09