Stalling plekken gezocht reis NL-PT

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: Stalling plekken gezocht reis NL-PT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:35

De goede zaak hieraan is dat bijvoorbeeld de slachttransporten naar Italië sinds deze tijd aan banden gelegd zijn. Veel minder interessant. Het grijze gebied van huisdierpaarden zonder stamboom is echter nog een dingetje. Aan de andere kant, als het aanvragen van een FEI paspoort de oplossing is, dan is er ook niet heel veel aan de hand, alleen dat er wat weken overheen gaan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:41

Marije_jiplover schreef:
PBA_ schreef:
Traces wordt daar voor mij geregeld. Ze gaan naar Oostenrijk. Echt nog geen een vervoerder die mij aangaf dat dit een issue zou zijn terwijl ik het telkens aangaf van 1 paard met papier en de ander niet.

Het verschil is de transportduur.
Oostenrijk is binnen 24 uur te bereiken, ik denk zelfs wel binnen 8 uur, Portugal redt men niet binnen 24 uur.

En dan is een paard zonder stamboom en zonder FEI omslag idd aan veel strengere regels gebonden dan een paard met stamboom of FEI omslag.

Met name voor de rustplaatsen, dat moeten dan officiële halteplaatsen zijn, i.p.v. een "willekeurige" logeerplaats.
Met een dergelijk paard mag je maximaal 24 uur aan 1 stuk reizen, voordat de 24 uur voorbij is moet je op een geregistreerde halteplaats aankomen en vervolgens moet het dier 24 uur rusten. Daarna mag het (na officiële controles van de veterinaire instantie in de lidstaat waar de halteplaats zich bevindt) weer maximaal 24 uur reizen.

Dit klinkt in onze ogen misschien streng, maar in veel (oosteuropese) lidstaten zijn stamboomloze paarden een stuk minder waard dan hun soortgenoten met stamboekpapieren en vaak bestemd voor vlees/slacht.
En om die dieren te beschermen, zijn de regels voor lang transport gelijkwaardig aan regels voor andere diersoorten die voor vlees gehouden worden (varkens, runderen).

Bij paarden met een stamboom (of een FEI omslag=internationaal sportpaard) is de waarde van het dier, inclusief de emotionele waarde, dusdanig hoger, dat de Europese wetgeving (op basis van lobby van o.a. de wedstrijdsport) voor die categorie de regels soepeler heeft gemaakt.
Men gaat er bij die versoepeling vanuit dat men zelf nadenkt over wat een verstandige reis is om het dier optimaal over te laten komen en die vrijheid krijg je dan ook.

De wetgeving voor diertransport is Europese wetgeving, dus in de hele EU van kracht.

Voor een commerciële transporteur betekent dit dat 1 paard dat niet aan de soepele eisen voldoet, de hele reis op zijn kop zet (ook voor de andere paarden op dat combitransport) en daar hebben de meeste transporteurs geen trek in.

Mijn paarden gaan naar karintië richting Italië en Slovenië, iets verder dan 8 uur rijden. Met de wagen zouden ze er 14 uur over doen, dan op de vaste halte plaats in München houden ze 8 uur rust. Dus met 22 uur zijn ze ongeveer ter plaatse.

Marije_jiplover

Re: Stalling plekken gezocht reis NL-PT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:55

Binnen de 24 uur op de eindbestemming dus.

Dat maakt wel degelijk uit, want daarmee vervalt de verplichting van na 24 uur op een officiële halteplaats minimaal 24 uur rusten en pas na controle van de lokale veterinaire ambtenaar weer verder reizen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 22:23

PBA, sorry, ik had daar even overheen gelezen of beter gezegd: niet onthouden dat jij dat was van die vervoerder.

Aha Marije, dat is duidelijk! Ik wist ook niet dat internationaal vervoerders met stamboekpaarden of FEI-paarden zeg maar niet op zo'n officieel station hoefden te overnachten. En dan 24 uur op die halteplaats moeten blijven, weer een nieuwe veterinaire controle, dat maakt het inderdaad erg omslachtig en waarschijnlijk ook wel een stuk prijziger.
Als ze met een tweepaards wagen gaan zijn die regels op zich natuurlijk nog hetzelfde, alleen hebben er dan geen andere paarden last van.

Toch lijkt het me persoonlijk niet handig om zelf het vervoer te doen, veel te vermoeiend voor zowel jezelf als voor de paarden.