Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije_jiplover schreef:PBA_ schreef:Traces wordt daar voor mij geregeld. Ze gaan naar Oostenrijk. Echt nog geen een vervoerder die mij aangaf dat dit een issue zou zijn terwijl ik het telkens aangaf van 1 paard met papier en de ander niet.
Het verschil is de transportduur.
Oostenrijk is binnen 24 uur te bereiken, ik denk zelfs wel binnen 8 uur, Portugal redt men niet binnen 24 uur.
En dan is een paard zonder stamboom en zonder FEI omslag idd aan veel strengere regels gebonden dan een paard met stamboom of FEI omslag.
Met name voor de rustplaatsen, dat moeten dan officiële halteplaatsen zijn, i.p.v. een "willekeurige" logeerplaats.
Met een dergelijk paard mag je maximaal 24 uur aan 1 stuk reizen, voordat de 24 uur voorbij is moet je op een geregistreerde halteplaats aankomen en vervolgens moet het dier 24 uur rusten. Daarna mag het (na officiële controles van de veterinaire instantie in de lidstaat waar de halteplaats zich bevindt) weer maximaal 24 uur reizen.
Dit klinkt in onze ogen misschien streng, maar in veel (oosteuropese) lidstaten zijn stamboomloze paarden een stuk minder waard dan hun soortgenoten met stamboekpapieren en vaak bestemd voor vlees/slacht.
En om die dieren te beschermen, zijn de regels voor lang transport gelijkwaardig aan regels voor andere diersoorten die voor vlees gehouden worden (varkens, runderen).
Bij paarden met een stamboom (of een FEI omslag=internationaal sportpaard) is de waarde van het dier, inclusief de emotionele waarde, dusdanig hoger, dat de Europese wetgeving (op basis van lobby van o.a. de wedstrijdsport) voor die categorie de regels soepeler heeft gemaakt.
Men gaat er bij die versoepeling vanuit dat men zelf nadenkt over wat een verstandige reis is om het dier optimaal over te laten komen en die vrijheid krijg je dan ook.
De wetgeving voor diertransport is Europese wetgeving, dus in de hele EU van kracht.
Voor een commerciële transporteur betekent dit dat 1 paard dat niet aan de soepele eisen voldoet, de hele reis op zijn kop zet (ook voor de andere paarden op dat combitransport) en daar hebben de meeste transporteurs geen trek in.