Trailer of paardenwagen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antje12

Trailer of paardenwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:57

Als de pony door de keuring komt, moeten we op korte termijn een pony van Friesland naar Brabant vervoeren.
Dit kan met de trailer of met een paardenwagentje. De pony kent de trailer wel, maar het wagentje weet ik niet.
Een paardenwagentje lijkt me voor zo’n lange rit comfortabeler voor een pony. Zeker een pony die niet zo’n lange rit gewend is.

Maar wat als we dan in Friesland aankomen en hij laad niet op de paardenwagen?
Maar zo’n lange rit in de trailer lijkt me ook zo wat.

Waar zouden jullie voor kiezen?

boedjang

Re: Trailer of paardenwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 06:53

Ik vind een wagen fijner rijden omdat je 1 combinatie bent. Maar of het voor het paard een verschil maakt weet ik niet hoor.laden is laden denk. Zijkant laden is ff wennen met draai maken

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 07:23

Maakt voor de pony niet zoveel uit denk ik. De chauffeur, die maakt het verschil door de rijstijl.
Even geduld hebben met laden en dan komt dat vast goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:03

Paarden laden altijd makkelijker op een vrachtwagen dan op een trailer.

Voor de rest maakt het denk ik weinig verschil, toch zou ik liever voor de vrachtwagen gaan voor langere ritten.

Wat wel verschil maakt is hoe ze staan, afhankelijk van het soort vrachtwagen kan de vervoersrichting anders zijn van hoe ze staan. (hoofd naar voren in de trailer) versus zijwaarts reizen in de vrachtwagen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:19

Elisa2 schreef:

Nou, nee hoor. :+

Maar ik zou lekker de trailer pakken, paard is trailer wel gewend en vrachtwagen niet. Het is maar een paar uurtjes en een paard heeft toch geen besef of hij er 1 of 3 uur op staat.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:23

Ik zou kiezen voor wat je als chauffeur fijner vindt rijden, een vrachtwagentje of trailer. Als de pony een trailer gewend is en laadt daar goed op, dan neem ik aan dat een vrachtwagentje het probleem ook niet gaat zijn. Maar denk net wat je zelf fijner vindt om te pakken, qua comfort maken die paar uurtjes niet zoveel uit.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:35

Mijn paard laadt goed op een trailer, maar zo'n klein paardenwagentje vindt ie helemaal niks. Hij heeft het gevoel dat ie in een donker gat stapt en die draai vindt ie ook ingewikkeld ;-) (Maar het is een apart typeje).
Mijn pony laadt wel op trailer en wagentje.

Als ie een trailer gewend is zou ik dat doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:43

Friesland-Brabant lang op de trailer...?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:35

Dat wat je zelf makkelijk vind en voor handen heb.
Met een kleine voorkeur wat de pony gewend is.

Vorig jaar was mijn auto stuk, net voor ik met mijn jonge pony een lange rit (kop van NH naar NB en terug) moest doen. Trailer gewend, maar nog weinig er op gestaan. Ik had een paardenwagentje gereserveerd om vervoer te hebben, maar kon toen een auto lenen, dus toch besloten met de trailer te gaan. En gelukkig was mijn eigen auto net op tijd gerepareerd, dus met mijn eigen combinatie op pad geweest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 11:30

Als een paard nog niks kent: een wagentje.
Als het paard vertrouwd is op de trailer: trailer.
Onder het mom van: never change a winning team.

En inderdaad: als een paard zich eenmaal setteld maakt het niet zo veel meer uit of een rit 30 minuten of 3 uur duurt. Ja, op het einde zullen ze best moe zijn. Maar dat zullen ze toch worden van een verhuizing.
En dit gaat dan een rit zijn van 90% snelweg. Dat staat ook al veeeeel rustiger voor een paard dan hele stukken binnendoor met bochten en remmen en optrekken.

Belangrijker is rijden op een rustig moment van de dag, netjes rijden. Niet bij extreem weer en zo mogelijk het paard van wat hooi voorzien.

En ook voor de chauffeur: gewoon goed uitgerust er aan beginnen en niet te veel stressen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:08

Captain schreef:
Elisa2 schreef:

Nou, nee hoor. :+

Maar ik zou lekker de trailer pakken, paard is trailer wel gewend en vrachtwagen niet. Het is maar een paar uurtjes en een paard heeft toch geen besef of hij er 1 of 3 uur op staat.

Heb honderden paarden geladen in mijn leven en op de vrachtwagen was altijd makkelijker. Natuurlijk zijn er altijd 1 of 2 uitzonderingen..maar dat veranderd niks aan de ervaring.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:11

996981 schreef:

Hele dikke rit.. toch? :+

Ik zou gewoon de trailer pakken. Pony is dit gewent
Vind die uitsparingen die je in die busjes hebt voor de wielen ook altijd maar eng. Genoeg die daar over vallen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:14

Kabayo schreef:
996981 schreef:

Hele dikke rit.. toch? :+

Ik zou gewoon de trailer pakken. Pony is dit gewent
Vind die uitsparingen die je in die busjes hebt voor de wielen ook altijd maar eng. Genoeg die daar over vallen

Ik moest denken aan dat plaatje waarbij vroeger het paard de kar trok om de mens van a naar b te brengen. Tegenwoordig worden paarden vervoerd in de meest luxe wagens en vinden we drie uurtjes op de kar blijkbaar te ver. Well played :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:45

Persoonlijk zou ik altijd voor de vrachtwagen kiezen, maar dat is niet helemaal relevant, ik mag en kan rijden met grote wagens en ik heb er eentje. Heb je dat niet, is er helemaal niks mis met een trailer, zolang jij er maar mee kunt rijden. Jij bepaalt het comfort van het paard door je rijstijl, niet door de soort auto.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:54

Er is nogal een verschil tussen een vrachtwagen en een B wagentje. Jullie praten erover alsof ze hetzelfde zijn.
Grote veewagen is het vaak makkelijker laden en comfortabel.
B wagentje hangt er vanaf hoe ze zijn gebouwd, billen of hoofd naar voren laden en al dan niet hengstenschot of die wielkasten.
Achterkant of zijkant laden.

Persoonlijk zou ik met trailer gaan met verstelbare stangen als pony niet zo groot is.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:04

Ik ben zelf gek op mijn paardenwagentje (B rijbewijs) maar dat is voor iedereen idd verschillend. Als je pony een trailer prima vindt kun je dat net zo goed doen. Die van mij wil de trailer niet op maar een grote vrachtwagen of de paardenwagen is geen probleem. Ik zou gewoon kijken wat jij zelf fijner vindt rijden.

Over het algemeen zijn paarden heel makkelijk te laden op een wagentje en ze vinden het fijner om tegen de rijrichting in te staan (de meeste druk gaat naar de achterhand, die over het algemeen sterker is). Daarnaast heb je een kortere remweg omdat je geen drukkende massa achter je hebt hangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:08

emtb schreef:
Ik ben zelf gek op mijn paardenwagentje (B rijbewijs) maar dat is voor iedereen idd verschillend. Als je pony een trailer prima vindt kun je dat net zo goed doen. Die van mij wil de trailer niet op maar een grote vrachtwagen of de paardenwagen is geen probleem. Ik zou gewoon kijken wat jij zelf fijner vindt rijden.

Over het algemeen zijn paarden heel makkelijk te laden op een wagentje en ze vinden het fijner om tegen de rijrichting in te staan (de meeste druk gaat naar de achterhand, die over het algemeen sterker is). Daarnaast heb je een kortere remweg omdat je geen drukkende massa achter je hebt hangen.

Dat laatste is een bewijs van slecht onderhoud.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:03

ikke schreef:
emtb schreef:

Dat van een drukkende massa? Waarom zou dat slecht onderhoud zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 22:38

emtb schreef:
ikke schreef:

Dat van een drukkende massa? Waarom zou dat slecht onderhoud zijn?

Omdat je oplooprem dan veel te laat in komt.

Daarnaast maakt de remweg voor een goed anticiperende chauffeur niet uit. Je wil niet vol in de ankers met een paard achter je reet, ongeacht of dat een net-an combi of een 25-tons vrachtwagen is....

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:13

Daarnaast maakt de remweg voor een goed anticiperende chauffeur niet uit. Je wil niet vol in de ankers met een paard achter je reet, ongeacht of dat een net-an combi of een 25-tons vrachtwagen is....[/quote]

Nee natuurlijk wil je dat niet! Maar met de manier hoe mensen tegenwoordig rijden is het helaas toch soms nodig. Daar heb ik het ook meer over. Hoe goed je ook kan rijden als chauffeur, er zijn altijd mensen die nog even besluiten voor je langs te schieten, de afslag nog moeten hebben of gewoon uit het niets remmen. Tenminste hier in Groningen maak ik het dagelijks mee met mijn eigen auto

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:34

emtb schreef:
Nee natuurlijk wil je dat niet! Maar met de manier hoe mensen tegenwoordig rijden is het helaas toch soms nodig. Daar heb ik het ook meer over. Hoe goed je ook kan rijden als chauffeur, er zijn altijd mensen die nog even besluiten voor je langs te schieten, de afslag nog moeten hebben of gewoon uit het niets remmen. Tenminste hier in Groningen maak ik het dagelijks mee met mijn eigen auto

Weggedrag is veel voorspelbaarder dan gemiddeld Bokt je wil laten geloven maar je moet dan wel leren om weggedrag te lezen en niet terug terug deinzen voor enige stigmatisering in jouw (veiligheids)voordeel.
Bovendien doet je positie op de rijstrook ook een hoop.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:20

Ik maak aardig wat trailer kilometers, maar heb nog maar 1x heel lelijk hoeven remmen.
Toen klapte er een fietsenrek van een auto af voor mij, het was remmen of er overheen.

En ik rij niet met een combinatie waar mensen voor aan de kant gaan, met een Ford Connect met een pony-trailer. Vroeger met de ML van mijn vader had ik veel meer ruimte als ik onderweg was (zowel met als zonder trailer).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:50

ikke, dat vind ik wat arrogant eigenlijk.
Juist als je veel verkeerservaring hebt weet je prima dat er ooit tóch eens een keer iets mis gaat. Samenloop van omstandigheden, fout van degene voor je of gewoon een fout van de chauffeur zélf. Want ook dát kan iedereen wel eens gebeuren.

Dat dat niet aan de orde van de dag is, is vers 2.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:23

pol013 schreef:
ikke, dat vind ik wat arrogant eigenlijk.
Juist als je veel verkeerservaring hebt weet je prima dat er ooit tóch eens een keer iets mis gaat. Samenloop van omstandigheden, fout van degene voor je of gewoon een fout van de chauffeur zélf. Want ook dát kan iedereen wel eens gebeuren.

Dat dat niet aan de orde van de dag is, is vers 2.

Wei mace noid vaute :D

Maar je kunt veel meer opvangen dan de meesten je willen laten geloven.
Om te beginnen zijn alle andere weggebruikers hufters, grote donkere auto’s in het bijzonder, tenzij het tegendeel is bewezen!

Maar ook je eigen rijgedrag draagt bij aan het comfort en de veiligheid.
Natuurlijk heb ik ook weleens het anker uit moeten gooien, zelfs ooit de vluchtstrook moeten gebruiken ( en daarna de betreffende hufter geblokkeerd) maar op 200k kms valt het mij vooral op dat degenen die in de problemen komen dat nogal vaak over zichzelf afroepen door hun rijgedrag en het niet anticiperen op de reacties van andere weggebruikers.

Als jij je als een slak gedraagd, ga er dan vanuit dat men je in gaat halen. Zorg dan dat je ook die ruimte hebt en als het mogelijk is, help die achterliggers met inhalen!