Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 16:08

Liannetje86 schreef:
Ik kan het niet.

Vooral omdat er te veel dingen anders en in mijn ogen niet goed gaan... Ik ben nog geen manege tegengekomen waar ik dacht "hier zou ik het aandurven".

(Om te horen "Sla dan, sla dan" ja sorry... Of "Schop hem" of weet ik veel wat... Ipv dat ze mensen iets leren... (of nog erger... dat de instructeur met een longeerzweep in de bak staat...)..

Ik hoor hier nooit een instructeur zeggen "sla dan, sla dan".

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:20

Ik heb het geprobeerd maar vond het echt verschrikkelijk. Jaren paarden gereden en eigen paarden gehad en mijn eigen verkocht ivm tijdgebrek en te groot worden. Ik miste het enorm en besloot een x per week bij de manege les te nemen om toch nog bij de paarden te zijn. Na een paar keer mee gestopt omdat het zo saai was. Ik ben opzoek gegaan naar een verzorgpaard en dat een tijdje gedaan, maar dit was ook helemaal niet wat ik zocht. Nu inmiddels weer een eigen paard omdat ik weer mijn eigen ding wilde doen. Het kost misschien 10 x zoveel tijd maar ze is het dubbel en dwars waard

Isabel

Re: Manege les na jaren eigen paard: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 13:38

Wij hebben hier in de regio geluk met een manege die heel erg op het welzijn voor de paarden let en waar ze meestal maximaal 1 uur per dag in de lessen mee lopen, waar ze passend tuig, voer, weidegang enz krijgen en waar je echt leert paardrijden. Helaas zit het wel heel ver bij jou vandaan, maar er zijn wel zulke maneges.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:08

Als kind heb ik kort op een manege gereden. Toen kreeg ik een leasepony en toen merkte ik dat ik niet zo goed reed als ik dacht. Nou was het ook een hele lastige pony, maar ik dacht dat ik het wel kon want ik was heel gevorderd.

Ik heb als vrijwilliger geholpen op maneges en ben daar al redelijk snel gestopt. De paarden werden met de tijd lastiger ( ongelukkiger ), opzadelen mocht niet meer door de ruiters zelf bij 9 van de 10 want er werd gebeten. Sommigen liepen serieus niet goed en moesten gewoon volop lessen lopen en wedstrijden. Ook paarden die met koliek en bekende kreupelheid toch een rondje moesten lopen.
Het hanteren was ook niet de manier waar ik me fijn bij voelde. Super jammer, maar ik kon dat niet volhouden.

Mijn zusje wil ook graag weer wat kilometers maken ( eigen paarden 3 jaar en 2 drachtig, dus moet even wachten ) maar twijfelt ook of een manege wel de plek is.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:05

Herkenbaar, ik zou het ook niet meer willen, bij een manege, het zou me te veel aan het hart gaan. Enige andere paard dan mijn eigen paard als die er niet meer is waar ik op zou klimmen is op een fijn paard van een verhuurbedrijf op Landerum Terschelling, omdat ik weet hoe die er bij staan.

Er zijn wel mensen die lessen aanbieden op hun eigen paard, op marktplaats zie ik dat wel eens voorbij komen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:28

Ik ken genoeg meiden die tijdens hun studententijd geen tijd en geld meer hadden voor een eigen paard en toen weer op de manege zijn gaan rijden. Nu moet ik zeggen dat het een fijne manege is waar iedere ruiter een eigen paard toegewezen krijgt dus de paarden stompen een stuk minder af. Er wordt veel buiten gereden en de paarden gaan in de winter op de paddock en in de zomer op de wei.

Zelf zou ik het niet kunnen denk ik. Misschien priveles maar niet in een drukke manegeles.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:41

Ik denk dat ik dat ook niet van een managepaard mag verwachten. Al die wisselende ruiters op zijn rug... ik zou het dan ook niet fair van mezelf vinden als ik dan allerlei stelling en buiging zou gaan vragen van zo'n dier. Ik zou een managepaard dan eerder meenemen op een lekkere buitenrit.

Ik weet dat er wel een aantal kleinschalige stallen waren waarop je les kon krijgen op een zogenaamde schoolmaster. Dat is wel leuk en leerzaam natuurlijk. Anders een advertentie plaatsen of iemand je particulier kan helpen. Ik heb vroeger wel lesgegeven op mijn pony.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:08

Lieser schreef:
Ik doe het nu ook. Eigenlijk bij toeval, ik zou meedoen met een (manege) carroussel met mijn eigen paard. Toen mijn paard ineens een medisch traject(je) in moest, ben ik mee blijven rijden met een manegepaard. Inmiddels is de carroussel wedstrijd achter de rug en mag ik mijn paard weer rustig oppakken. Maar ik heb nog een kwartaal bijgetekend in die manegeles. Het is wel een groep met wat serieuzere ruiters (eentje rijdt nu de FNRS-L2 met een manegepaard) en met een goede instructrice.

Ik rij om verschillende redenen nu ook op een manege. Bij ons rijden er ook ruiters met manegepaarden de KNHS wedstrijden. Van B tot Z. Er rijden er enkele nu ZZ licht.

Met een eigen paard heb je het toch meer voor het zeggen m.b.t. huisvesting, harnachement, etc. Al vind ik dat onze manege wel echt hun best doet.

Edit: De ruiters die de KNHS wedstrijden met manegepaarden rijden zitten hiervoor in een speciaal "traject". Krijgen andere lessen, rijden vaste paarden etc.

De andere ruiters kunnen zich inschrijven voor een FNRS proef. Maar KNHS kan alleen als je in dit 'traject" zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:32

Ik heb het gedaan na jarenlang een bijrijdpaard, idd omdat ik weinig tijd had (student). De enige reden dat ik het leuk vond is omdat we in de zomermaanden altijd op buitenrit gingen en de groep gezellig was. Het niveau van de lessen was echt bedroevend. Toen ik kort na mijn studententijd mijn man leerde kennen en op zijn paard deel ging nemen aan de lessen van de rijvereniging merkte ik pas echt hoeveel ik fout had aangeleerd. Maar goed, ik had vitamine paard en dat vond ik op dat moment het belangrijkste.

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 11:05

ik snap dat dit best een struggle kan zijn. https://fairtohorses.nl/lessen/ deze stal houd de manegepaarden op een andere manier. er is ook pensionstalling. de lessen zijn wel prijzig, maar je krijgt er grondwerk en de rijlessen zijn in kleine groepjes. ik zou er graag willen rijden, maar mijn ouders vinden het wat overdreven.. ik zou de website verder raadplegen.