Lieser schreef:Ik doe het nu ook. Eigenlijk bij toeval, ik zou meedoen met een (manege) carroussel met mijn eigen paard. Toen mijn paard ineens een medisch traject(je) in moest, ben ik mee blijven rijden met een manegepaard. Inmiddels is de carroussel wedstrijd achter de rug en mag ik mijn paard weer rustig oppakken. Maar ik heb nog een kwartaal bijgetekend in die manegeles. Het is wel een groep met wat serieuzere ruiters (eentje rijdt nu de FNRS-L2 met een manegepaard) en met een goede instructrice.
Ik rij om verschillende redenen nu ook op een manege. Bij ons rijden er ook ruiters met manegepaarden de KNHS wedstrijden. Van B tot Z. Er rijden er enkele nu ZZ licht.
Met een eigen paard heb je het toch meer voor het zeggen m.b.t. huisvesting, harnachement, etc. Al vind ik dat onze manege wel echt hun best doet.
Edit: De ruiters die de KNHS wedstrijden met manegepaarden rijden zitten hiervoor in een speciaal "traject". Krijgen andere lessen, rijden vaste paarden etc.
De andere ruiters kunnen zich inschrijven voor een FNRS proef. Maar KNHS kan alleen als je in dit 'traject" zit.