Ervaring gevraagd proeftijd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda20

Berichten: 322
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: neede

Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 13:38

Graag zou ik jullie advies willen :o ik weet niet of het berichtje goed staat anders hoor ik het graag.

Ik heb een jonge tinker merrie ( bijna 3) gekocht en zij is vorige week zaterdag gekomen.
Ik hoorde ‘s middags dat ze een xtje hoeste. Natuurlijk zondag het slechte weer erover en hoorde ik haar een paar x meer hoesten. Dinsdag was de dierenarts er voor de tanden van de shet en haar ook even laten kijken.
Conclusie iets verhoogde temperatuur dus 2x per dag controleren en verdikte lymfeklieren.
Temperatuur daalde erg mooi dus kans op droes was dan minder. De andere optie was misschien door het hooi omdat ze een paar scherpe stukjes onderin had door het wisselen. Dat dit in de verkeerde luchtpijp terecht kwam.

Waar ze weg komt gebeld en zij gaf aan dat ze haar daar niet heeft horen hoesten.

Nu brak er met het samen zetten een stuk van haar hoef af en moest ik dit in overleg met de smid wegknippen maar wat ik onder haar hoef aantrof schrok ik wel even van. Denk dat ze al een hele lange tijd geen smid heeft gezien. En er is behoorlijk wat misvormd eronder en denk dat dit wel een lang traject zou worden.
Morgen contact met mijn smid om te kijken of hij op korte termijn kan komen.

Ik weet nu eigenlijk niet zo goed waar ik slim aan doe en wat mijn rechten zijn.

Kwa karakter is zij echt top en wil ik haar niet terug doen.

xSannee

Berichten: 4351
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:41

Heb je een proeftijd afgesproken met de verkoper?

De hoeven zijn natuurlijk niet "verborgen". Dat had je ook moeten zien voor je haar kocht.

juval

Berichten: 13214
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:42

heb je het paard bij aankoop laten keuren? en toen de hoefjes ook opgetild? Dit is wel aan te raden om goed te bekijken voor je de koop doet?

Verder is het helemaal afhankelijk van wat je met de verkoper hebt afgesproken. Als je een proeftijd hebt afgesproken (en op papier hebt gezet) dan heb je het beter geregeld. Om achteraf nog afspraken te maken met de verkoper is vaak wat lastiger. Je hebt als koper wel onderzoeksplicht.

Elisa2

Berichten: 37231
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:55

Veel paarden worden ziek/ verkouden na een verhuizing. Hier zou ik me geen zorgen om maken, die hoeven is ook niet iets wat koop ontbindend werkt zolang het paard niet kreupel loopt. Heb je laten keuren?

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 13:59

Hoesten op zich hoeft niks te zeggen. Bij mij hoest er ook 1 van de drie. Ze zijn nog niet gewisseld in vacht (de andere twee wel maar die is altijd te laat) en dan zoals gisteren is het veel te warm voor nog zo’n dikke vacht. Dan heb je ze vrij snel aan het hoesten. Kan erg zijn, hoeft zeker niet. Een verhuizing is heftig en heeft altijd een negatief gevolg voor het immuunsysteem.

Heb je een foto van de hoeven? Een goede bekapping zet heel snel grote stappen is mijn ervaring. Een stuk uit de hoef brekend hoeft niet altijd dramatisch te zijn. Dat stuk mag er gemiddeld genomen gewoon af. Anders was het er niet af gebroken. Wel bijzonder dat je daar nu thuis pas achter komt. Heb je de voeten niet opgetild voor je hem kocht? Hoeven is zeker geen verborgen gebrek want het is gewoon met het blote oog te zien. Is het paard gekeurd?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:33

Ik denk niet dat dit koopvernietigende gebreken zijn. Zowel het hoesten als de niet bijgehouden hoeven zijn waarschijnlijk goed te genezen en te verbeteren. Jammer natuurlijk als je net een nieuw paard hebt dat hij niet top in orde is maar deze problemen zijn op te lossen denk ik.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 14:52

Eerste vraag die beantwoord moet worden is of je zelf consument bent volgens de wet en of het paard bij een andere consument of bij een professional is gekocht. Ben jij consument en de verkoper een professional (handelaar bijv.) dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek er nog niet was bij aankoop.

Furst
Berichten: 611
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:25

Als je haar niet terug wil doen, denk ik dat je voor jezelf al hebt uit gemaakt wat het beste is. Dat hoestje, ben ik inderdaad mee eens, een verhuizing voor een paard is zo ontzettend zwaar. Dus da's niet zo gek. De hoeven.. die kan jij op lange termijn verbeteren. Goede bekapper er bij halen die regelmatig met je mee kijkt en denkt. Zeker niet laten slabakken en ze kunnen wel goed komen. Ze is nog jong namelijk, dus ik vertrouw er wel in. Ik zou het misschien wel laten weten, dat de hoeven echt niet oke waren. Maar ik zou er verder niets van maken.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:30

Het lijkt mij dat ts eerst zeker moet weten dat het een onschuldig hoestje is en ook dat de staat van de hoeven met goed onderhoud binnen redelijke termijn te verbeteren is. Ervan uitgaan dat het met allebei wel los zal lopen is zonder deskundig advies niet verstandig.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 15:40

henshem schreef:
Het lijkt mij dat ts eerst zeker moet weten dat het een onschuldig hoestje is en ook dat de staat van de hoeven met goed onderhoud binnen redelijke termijn te verbeteren is. Ervan uitgaan dat het met allebei wel los zal lopen is zonder deskundig advies niet verstandig.

Het is een 3jarige Tinker. Vaak (ik weet niet of dat met deze ook zo is) komen die uit een opfok of natuurgebied en is er weinig tot nooit iets aan de hoeven gedaan. Bij zo'n jong dier groeien die wel goed bij. Is hij kreupel? Als dat niet zo is dan zou ik me daar geen zorgen over maken. Qua hoest, als het om een import zou gaan zou ik dat wel even laten nakijken of het iets besmettelijks is.

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:15

henshem schreef:
Eerste vraag die beantwoord moet worden is of je zelf consument bent volgens de wet en of het paard bij een andere consument of bij een professional is gekocht. Ben jij consument en de verkoper een professional (handelaar bijv.) dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek er nog niet was bij aankoop.


Die hoeven zijn het gebrek niet. Bedoel je tilt de hoeven bij bezichtiging op dus verborgen is het niet

Hoesten kan bij koper opgelopen zijn als da nu niks bijzonders hoort .

Dus waar wil je het paard op terug brengen?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:29

Ik gok dat je niet klinisch of röntgenologisch hebt laten keuren?

Is het een dier dat net met de export deze kant op gekomen is of is deze hier in Nederland geboren?

Selina

Berichten: 14300
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 16:45

Hier hoestte m’n paard ook na een verhuizing. Dus dat hoeft nog niet per se iets te betekenen.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:50

StalNollie schreef:
henshem schreef:
Eerste vraag die beantwoord moet worden is of je zelf consument bent volgens de wet en of het paard bij een andere consument of bij een professional is gekocht. Ben jij consument en de verkoper een professional (handelaar bijv.) dan moet de verkoper bewijzen dat het gebrek er nog niet was bij aankoop.


Die hoeven zijn het gebrek niet. Bedoel je tilt de hoeven bij bezichtiging op dus verborgen is het niet

Hoesten kan bij koper opgelopen zijn als da nu niks bijzonders hoort .

Dus waar wil je het paard op terug brengen?


Er hoeft helemaal geen sprake te zijn van een ‘verborgen’ gebrek. De koopster heeft gewoon recht op een gezond paard tenzij de verkoper heeft gezegd dat de hoeven niet goed zijn en de koopster daarmee akkoord is gegaan.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 20:10

Je hebt als koper onderzoeksplicht…

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:20

Je hebt als consument koper pas onderzoeksplicht n.a.v. een mededeling van de verkoper.
Nb dit is het zoveelste topic waarbij niet juiste juridische adviezen worden gegeven of opmerkingen gemaakt. Ts heb je een rechtsbijstandsverzekering? Of overleg anders met het Juridisch loket.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Ervaring gevraagd proeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 21:45

Ik zou niet te hard van stapel lopen. Wat was nu de diagnose van de dierenarts? Naar wat ik begrijp niets chronisch? Haar hoeven heb je bij het bezichtigen ook al gezien lijkt me, dus zo dramatisch zullen ze dan niet ineens zijn lijkt me. Ik zou ook even de smid afwachten, grote kans dat het na een bekapbeurt weer goed is :)

Ik weet eigenlijk niet wat je nu bedoeld met de proefperiode. Een paard kan nou eenmaal ziek worden.

StalNollie

Berichten: 9122
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:01

De koper heeft bij bezichtiging zelf de hoeven opgetild dus dit wat ze nu ziet toen ook al kunnen zien en kunnen overleggen met de eigenaar / smid.

Er even vanuit gaan dat als je gaat kijken de hoeven niet overslaat (bedoel een essentieel onderdeel bij een. Bezichtiging lijkt me )

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 23:20

henshem schreef:
Je hebt als consument koper pas onderzoeksplicht n.a.v. een mededeling van de verkoper.
Nb dit is het zoveelste topic waarbij niet juiste juridische adviezen worden gegeven of opmerkingen gemaakt. Ts heb je een rechtsbijstandsverzekering? Of overleg anders met het Juridisch loket.


Iedereen met redelijk gezond verstand kan bedenken dat als je en paard koopt zonder een dierenarts (ookal is het maar een klinische) keuring te laten doen dat je als koper geen poot hebt om op te staan als er ooit gezeur van komt. Ik denk dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen as ik het verhaal van ts zo lees. Elk paard hoest wel eens en als de hoeven zo dramatisch zijn dan had ze dat vast voor aankoop wel gezien/kunnen zien.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:12

pluisje88 schreef:
henshem schreef:
Je hebt als consument koper pas onderzoeksplicht n.a.v. een mededeling van de verkoper.
Nb dit is het zoveelste topic waarbij niet juiste juridische adviezen worden gegeven of opmerkingen gemaakt. Ts heb je een rechtsbijstandsverzekering? Of overleg anders met het Juridisch loket.


Iedereen met redelijk gezond verstand kan bedenken dat als je en paard koopt zonder een dierenarts (ookal is het maar een klinische) keuring te laten doen dat je als koper geen poot hebt om op te staan als er ooit gezeur van komt. Ik denk dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen as ik het verhaal van ts zo lees. Elk paard hoest wel eens en als de hoeven zo dramatisch zijn dan had ze dat vast voor aankoop wel gezien/kunnen zien.


Dat is dus echt onzin en een hele hardnekkige fabel. Je hebt geen keuring nodig en zonder is het helemaal niet zo dat je meteen geen poot hebt om op te staan.
Wel is het gewoon veel slimmer om wel een keuring te laten doen, helemaal als je dus niet de ervaring hebt om dingen zelf te zien. Zoals die hoeven, maar ook longen worden beluisterd met keuring. Ook als je de ervaring wel hebt, ik koop nooit iets zonder keuring. Maar het is niet zo dat je zonder meteen geen poot hebt om op te staan.

Alleen die hoeven ben ik het niet mee eens dat je daar pas naar hoeft te kijken of vragen als de verkoper er iets over zegt. Ook juridisch niet.

Een proeftijd moet afgesproken worden vooral, maar ik heb het idee dat TS het eerder heeft over tijdsbestek waarin je verborgen gebreken en dergelijke aan moet geven om er iets mee te kunnen. Dan hangt het nog af van of de verkoper ook privé persoon is of juist bedrijfsmatig verkoopt, want bij de ene moet je als koper aantonen dat het voor de verkoop al aanwezig was en bij consumentenkoop moet de verkoper bewijzen.

Lieser
Berichten: 1506
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 07:15

Als je al weet dat je haar niet terug wilt geven, kun je niet zo veel qua rechten. Of je moet verwachten dat de verkoper de kosten van de hoefsmid gaat betalen? Met pas 3 jaar is er ook niet zoiets als 'verloren rijplezier', dus een schadevergoeding zal er ook niet in zitten.