Een nieuw paard vinden, dressuurstallen gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:43

ikke"
[quote="TurboDi schreef:
ikke schreef:
De laatste jaren? Joh, drie jaar geleden wilde men een brave, gezonde merrie niet eens hebben voor 3500!

Als je je kaders maar klein genoeg maakt, kom je vanzelf bij peperdure paarden uit. Durf je op te houden bij "gezond, betrouwbaar" kun je nog steeds voor fatsoenlijke prijzen fatsoenlijke paarden kopen, ook als je wat voor denkt te stellen in de ring.


Ik ben momenteel helemaal niet zoekende naar een paard. Maar kijk wel met regelmaat op de verkooppagina’s, gewoon voor de lol. Maar gezond en betrouwbaar en een paard waar je als doel Z dressuur mee hebt (wat zo goed als elke fanatieke dressuurruiter heeft volgensmij) en die ook nog wat jaren mee gaat(wel fijn als je veel geld uitgeeft toch?) kom ik niet voor minder tegen hoor. En ja misschien zijn er dan wel wat eisen maar een paard wat er een beetje leuk uit ziet en de looks heeft is toch ook wel fijn. Anders kan ik net zo goed een ezel kopen toch?

Maar jij zegt nu meerdere keren dat je ze voor een hoop minder geld kunt kopen, maar waar dan? Want dat zie ik nergens.

Nou, gewoon, op marktplaats?

Iedereen blèrt wel dat ze wat voorstellen in de ring; dat dit ze en dat willen en zus en zo ambitie hebben, maar als ik dan wat verder kijk, zie ik bedroevend weinig resultaten. Veel geschreeuw, weinig wol. Juist degenen die je niet hoort of ziet, zijn degenen die de pareltjes eruit vissen en voor relatief weinig de goede paarden herkennen en eruit plukken. Maar die mensen zijn ook ECHT in staat er wat aan te rijden en zo'n paard boven zichzelf uit te laten stijgen.

Staat een leuke Tennessee Walker op Marktplaats. Beetje door de bluf heen lezen en je moet wat snappen van laterale gangen maar ik was er al geweest als ik wat gezocht had.[/quote

Wees even reëel. Van alle soorten paarden benoem je nu een Tennessee walker als dressuurpaard? Ik denk dat het merendeel gewoon opzoek is naar een fatsoenlijk dressuur opgeleide kwpner/nrps’er/“normaal ras” paard. En moet ik dit zien als persoonlijke aanval of wat wil je nou precies zeggen met je verhaal over opscheppen dat je kunt rijden ?

Denk dat TS ook niet opzoek is naar een Tennessee Walker om om te scholen tot dressuurpaard…
Van een ezel kun je ook een rij “paard” maken.. maar is dat wat je zoekt? Nee…

Anoniem

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 19:56

20.000 euro :)[/quote]


half snap ik het (sorry blond!) en de k betekent dan............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:07

MCE schreef:
half snap ik het (sorry blond!) en de k betekent dan............

De 'k' staat voor duizend, afkomstig van 'kilo'. :) Dus 1k = 1000, 10k = 10.000, 100k = 100.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:11

Mkango schreef:
MCE schreef:
half snap ik het (sorry blond!) en de k betekent dan............

De 'k' staat voor duizend, afkomstig van 'kilo'. :) Dus 1k = 1000, 10k = 10.000, 100k = 100.000.



helder, dank voor uw uitleg, ben niet zo thuis in handels-termen

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:31

TurboDi schreef:
Wees even reëel. Van alle soorten paarden benoem je nu een Tennessee walker als dressuurpaard? Ik denk dat het merendeel gewoon opzoek is naar een fatsoenlijk dressuur opgeleide kwpner/nrps’er/“normaal ras” paard. En moet ik dit zien als persoonlijke aanval of wat wil je nou precies zeggen met je verhaal over opscheppen dat je kunt rijden ?

Denk dat TS ook niet opzoek is naar een Tennessee Walker om om te scholen tot dressuurpaard…
Van een ezel kun je ook een rij “paard” maken.. maar is dat wat je zoekt? Nee…

Misschien helpt het je als je je eens verdiept in wat er allemaal te koop is, zonder vooroordeel.

Het probleem zit 'm echt tussen je oren, niet in het paard.


Bowo schreef:
Ik laat me ook inderdaad niet afschrikken door slechte filmpjes, maar een kreupel paard blijft ook kreupel op een mooi en een niet mooi filmpje, dus dan worden ze afgeschreven.

Maar herken je het verschil tussen kreupel en tactfout in een beroerd filmpje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:49

sorry paard is gereserveerd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-21 20:56, in het totaal 3 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:50

In de andere topics word streng gemod op het aanbieden van paarden en bespreken van advertenties. Dus dat zal hier ook niet mogen :)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:51

Dat heeft niet perse met een vooroordeel te maken. Een Tenessee Walking horse heeft zulke andere gangen, dat is simpelweg geen doorsnee dressuurpaard en daarmee iets heel anders dan waar ts naar op zoek is. Dan valt dat paard wel in de prijsklasse die je kunt betalen, maar moet je flinke concessies willen doen om met heel iets anders thuis te komen dan je wenst. Appels met peren vergelijken vind ik dat.

Het is idd moeilijk, alles is zo weg, die druk is heel vervelend idd. Komt vast goed ts met je budget, idd al heel flink voor de hobbyruiter. Ik weet niet of de markt in elkaar gaat zakken, ik vind het al een paar jaar veel geld, maar het afgelopen jaar wel echt het toppunt.

Filmpjes vind ik wel erg fijn, soms zijn de foto's heel mooi en valt mij het filmpje zo hard tegen, van korte gangen, onzuiver, tot hele andere uitstraling dan ik verwacht had van de foto's af. Zeker zie je niet alles en sommige ruiters rijden slecht voor, maar ik vind het heel fijn voor een eerste indruk.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:52

Die is onbevestigd en gaat over zijn tempo.
Verwacht een groen paard. Ik zou dit niet perse kreupel willen noemen.

Die stal weet trouwens wel beter dan kreupele paarden zo te koop aan te bieden. Die kunnen vast wel op een anonieme manier van hun foute dieren afkomen ;)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:56

MCE schreef:
staat ook op sport horses, wat mamkeert deze dan in de beweging

Onbalans; boven tempo; ruiter helpt het paard niet echt en die afsluitende stap haak ik op af.
Dat doet die mislukte, illegale bonte van mij beter.

Als je dit filmpje op Bokt zou zetten als "kijk mij m'n paard rijden", werd je boven je enkels afgezaagd!
Laatst bijgewerkt door Apple op 15-06-21 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link naar advertentie verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:00

ikke schreef:
MCE schreef:
sorry paard is gereserveerd

Onbalans; boven tempo; ruiter helpt het paard niet echt en die afsluitende stap haak ik op af.
Dat doet die mislukte, illegale bonte van mij beter.

Als je dit filmpje op Bokt zou zetten als "kijk mij m'n paard rijden", werd je boven je enkels afgezaagd!


is al gereserveerd, toch nier erg, paard is niet kreupel en als 4 jarige mag hij nog "lopen" toch!!
of moet het dan al perfect zijn
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 15-06-21 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote gefixt naar recente versie

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 22:59

ikke schreef:
Bowo schreef:
Ik laat me ook inderdaad niet afschrikken door slechte filmpjes, maar een kreupel paard blijft ook kreupel op een mooi en een niet mooi filmpje, dus dan worden ze afgeschreven.

Maar herken je het verschil tussen kreupel en tactfout in een beroerd filmpje?

1 pas fout, in een mul stuk van de bak oid, ja, dat wil ik best een kans geven. Maar er zijn genoeg paarden die gewoon continu niet goed loopt of herhaaldelijk passen missen, dat zijn de gevallen die ik bedoel.

@MCE, in beweging lijkt er niet zo veel mis mee, afgezien van dat stuk stap. Ik heb geen idee wat daar gebeurd, maar het staat me niet aan. Echter wel zo'n filmpje waarbij je bij het paard komt, de witte bandages eraf trekt, in een normaal tempo rijdt en er is niet speciaals meer aan.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 23:12

MCE schreef:
is al gereserveerd, toch nier erg, paard is niet kreupel en als 4 jarige mag hij nog "lopen" toch!!
of moet het dan al perfect zijn


Het was wel een mooi voorbeeld van hoe je op basis van een filmpje, een paard volkomen verkeerd kunt inschatten.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 00:05

Poeh, ik vind het ook lastig hoor. Mijn budget is ook rond de 20-25k en alles wat ik daarvoor vond wordt afgekeurd. En dan ook goed. En ik heb echt redelijke eisen: een goedlopende en getrainde merrie van 7 tot 10, niet te groot, voorwaarts en zacht in de mond, betrouwbaar. Ik zag er laatst eentje en toen zeiden kenners dat ze op het filmpje onregelmatig liep. Ik vind dat zo lastig beoordelen. Wat is het verschil tussen kreupel, onbalans en taktfout…

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 07:25

Wat een bizarre markt zo. Vroegah, en dan spreek ik over een jaar of 15-20 jaar geleden, was een goedbewegend paard onder de 10k wel vindbaar. Als je echt een talentje wilde hebben zat je ergens tussen de 15-20 K.

Maar deze prijzen gaan nergens meer over, niet te betalen meer.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 08:56

Luzerna schreef:
Poeh, ik vind het ook lastig hoor. Mijn budget is ook rond de 20-25k en alles wat ik daarvoor vond wordt afgekeurd. En dan ook goed. En ik heb echt redelijke eisen: een goedlopende en getrainde merrie van 7 tot 10, niet te groot, voorwaarts en zacht in de mond, betrouwbaar. Ik zag er laatst eentje en toen zeiden kenners dat ze op het filmpje onregelmatig liep. Ik vind dat zo lastig beoordelen. Wat is het verschil tussen kreupel, onbalans en taktfout…


Debbehoeve hebt een merrie te koop die leuk uitziet binnen je budget. Ik heb toch best veel merries gezien op sporthorses. Weet niet of je daar heb gekeken?

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:09

Misschien is het een goed idee om eens in het buitenland te gaan kijken en er eventueel een paardenvakantie aan vast te knopen?
Ik vind de markt in Nederland als het om huizen gaat en paarden volkomen van de pot gerukt hetgeen veroorzaakt is door schaarste maar ook door de gewiekste handelsgeest van de Nederlanders waar men het onderste uit de kan wil en dat sociaal volkomen is geaccepteerd (het is de gek die er wat voor geeft). Niet ok dus vind ik dat.
Onlangs heb ik prijzen gezien van merens hier in Nederland waar ik volkomen van achter over viel. Dat soort merens paardjes worden hier weggegeven of voor zeer laag prijsje verkocht. In NL betaal je de hoofdprijs en omdat ik die markt hier ken van dit ras, kijk ik ernaar , erger me kapot en zie het hoofdschuddend gebeuren.
Ik kan me voorstellen dat dit met andere rassen ook gebeurt. Dus ik zou meer Europees gaan denken en de verrotte markt in Nederland eventjes laten liggen. Ik heb de 1ste merens in Nl gekocht, voor een stevige prijs maar kreeg er een hoop begeleiding bij en Hercule is iedere cent waard geweest en was toen al onder het zadel en voor de wagen super opgeleid→ top voor een beginner met haar 1ste paardje. De andere twee goede paardjes heb ik in Frankrijk gekocht, voor een prijs waar je in Nederland niets meer kunt kopen (misschien volledig afgekeurd of zo) laat gaan een merens daar ook die in Nl en België te schaars zijn geworden en dus betaal je veel en veels teveel. Dat is dus mijn tip. Ik vind dat NL zich uit de markt heeft geprijsd met de paardenhandel (en huizenmarkt).

HEt is raar, dat een normaal gezond paard, tussen de 5 - 10 jaar dat goed is opgevoed en waar je lekker mee naar buiten kunt rijden of dressuur onbetaalbaar is geworden. Ik heb het dus niet over de top paarden die grand prix moeten gaan presteren. De meeste van ons willen gewoon een braaf paardje , een lid van de familie, die leuk, gezellig , jong en gezond is. Dat moet toch zeker onder de 10.000 kunnen lukken. De huidige markt moeten we echt niet normaal gaan vinden.

Daihyo

Berichten: 88046
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:21

Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een veulen, ben ik ook in het buitenland gaan kijken. Sowieso was het aanbod in Nederland schaars, maar ook bizar aan de prijs. Uiteindelijk heb ik mijn veulen wel in Nederland gekocht, maar dat was meer geluk dan wijsheid :D
Ik had al serieuze contacten met mensen in Duitsland en Oostenrijk. De transportkosten bij een goed bedrijf en een betaalbaar paard maakte dat net even wat aantrekkelijker :j

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:30

Daihyo schreef:
De transportkosten bij een goed bedrijf en een betaalbaar paard maakte dat net even wat aantrekkelijker

Dat is precies wat ik bedoel. Voor een reis vanuit Spanje betaal je rond de 600 euro geloof ik dat ik onlangs las op Bokt. Voor die 600 euro's kun je heel erg veel eurootjes besparen. En wat ik heel fijn vond met de jongste, die heb ik paar dagen kunnen rijden en mee kennis kunnen maken want ze hielden hem voor mij vast. Zelfs de stal eigenaar zag dat het "goed" zat tussen ons en dat verkoopt wat gemakkelijker.
Als ik de huidige prijzen kijk in NL, dan heb ik 7000,-- bespaard en dan heb ik het vervoer in NL en de dierenarts nog niet mee geteld. Dat zit al in het koopbedrag waar ik mijn paardje voor heb gekocht EN ik heb zo een leuke vakantie gehad. Omdat ik paardje kocht heb ik niets hoeven te betalen voor de ritten op hem in zijn eigen gebied in zijn eigen kudde (30 - 50 paarden) en kon ik ook ervaren hoe snel hij al wist dat we een setje waren daar hij gelijk naar me toe kwam dag 2 als hij me zag aankomen. De andere kregen boze oren, zo van "die komt voor mij". Het was een 7 jarige die nog nooit een baas met aandacht had gehad en hij vond het prachtig dat hij eindelijk ook eens iemand had. Althans zo verklaarde de Franse staleigenaar zijn aanhankelijkheid en zijn plezier met mij die dagen.
Dat soort tijd krijg je in Nl ook niet. Er zit altijd de druk op, "voor jou 10 anderen", terwijl het natuurlijk geen fiets of een auto is die je afdankt als het een miskoop is. Het gaat wel om een levend wezen.
Iemand in Frankrijk had dit paardje voor mij gevonden met de woorden: "Pien dit is een hele leuke, zal ik hem voor je vast laten houden"?

Daihyo

Berichten: 88046
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 09:39

De transportkosten vanuit Oostenrijk lag geloof ik op 800 euro. Dus ja inderdaad, dat maakt het betaalbaar. Uiteindelijk heb ik mijn budget iets opgehoogd en had ik voor 500 euro meer een veulen in Nederland. Maar voor een volwassen paard zou ik dat zeker niet uitsluiten. Nadeel is momenteel wel reizen en bezichtigen. Een veulen durfde ik wel van een filmpje en foto's te kopen bij een goede fokker. Maar met een volwassen paard zou ik toch wel willen gaan kijken :j

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:09

ikke schreef:
MCE schreef:
staat ook op sport horses, wat mamkeert deze dan in de beweging
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... rgse-ruin/

Onbalans; boven tempo; ruiter helpt het paard niet echt en die afsluitende stap haak ik op af.
Dat doet die mislukte, illegale bonte van mij beter.

Als je dit filmpje op Bokt zou zetten als "kijk mij m'n paard rijden", werd je boven je enkels afgezaagd!


Paard is nog maar vier? Dan mag er ook nog sprake zijn van onbalans. Ik zie dit liever dan een vierjarig paard die al flink is doorgetraind.

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:40

Phonix schreef:
Luzerna schreef:
Poeh, ik vind het ook lastig hoor. Mijn budget is ook rond de 20-25k en alles wat ik daarvoor vond wordt afgekeurd. En dan ook goed. En ik heb echt redelijke eisen: een goedlopende en getrainde merrie van 7 tot 10, niet te groot, voorwaarts en zacht in de mond, betrouwbaar. Ik zag er laatst eentje en toen zeiden kenners dat ze op het filmpje onregelmatig liep. Ik vind dat zo lastig beoordelen. Wat is het verschil tussen kreupel, onbalans en taktfout…


Debbehoeve hebt een merrie te koop die leuk uitziet binnen je budget. Ik heb toch best veel merries gezien op sporthorses. Weet niet of je daar heb gekeken?


De merrie op Debbenhoeve klinkt goed! Ik kijk elke dag op Sporthorses en benader iedereen die in de buurt komt. Vaak blijkt al uit de voorselectie dat het niet past. Sensibel is dan: schrikt van alles. Geen klik: bokt me eraf. Of ik ben enthousiast en dan zeggen de kenners dat het paard op de filmpjes niet goed loopt. We hebben 1 paard helemaal laten keuren en dat werd afgekeurd. En laatst leek er eentje helemaal perfect en iedereen (de kenners die wij raadplegen) geeft op dezelfde punten aan in de filmpjes dat ze onregelmatig loopt. Wel goedgekeurd (niet door onze dierenarts). We zijn sinds begin dit jaar bezig en besteden en er dagelijks tijd aan… Heb je nog tips?

Luzerna
Berichten: 212
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:44

Oh, en als toevoeging: ik heb nu een leuk paard gezien dat al zeven maanden te koop staat: 8 jaar, Z opgeleid, superbraaf, maar wel voorwaarts en goed aan de hulpen. Goede prijs en in het verleden goed gekeurd. Ik wil wel gaan kijken, maar vraag me af waarom dit mooie paard nog niet is verkocht in deze gekke markt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het leed dat heet een nieuw paard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:53

Ik denk echt dat de markt weer enorm gaat instorten, maar dat is een kwestie van afwachten.

Dat de prijzen zo hoog liggen hebben mensen ook aan zichzelf te danken.

Wij zitten dan wat meer in de quarters, maar heb altijd vaak leuke aanbiedingen gekregen. Zelfs een paard gekregen, maar die was niet gezond.

Mijn merrie in 2018 drachtig gekocht, maar zonder het veulen. Werd deels verkocht als fokmerrie en niet de duurste. Haar reputatie ging haar vooruit, maar daar trek ik me nooit wat van aan. Mensen roepen zo snel dingen, maar is vaak eigen onkunde.

Ik heb haar niet eens laten keuren, want ging haar sws meenemen en nog steeds geen spijt van.

Waar ik enkele jaren terug vaker wat gratis of voor 1/4e van de prijs een paard aangeboden kreeg is dat nu wel minder. We zoeken niet, maar wilden er evt eentje bij. Maar als ik nu kijk wat ze vragen en wat je dan krijgt, wachten we wel.

Maar ik weet ook heel goed dat de vraagprijs heel vaak niet is wat men krijgt. En paarden hebben ook toch best vaak een bemerking waar dan goed over te onderhandelen valt.

Je moet vooral geen haast hebben en niet te snel verliefd worden. Blijf realistisch.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 11:12

Luzerna schreef:
Oh, en als toevoeging: ik heb nu een leuk paard gezien dat al zeven maanden te koop staat: 8 jaar, Z opgeleid, superbraaf, maar wel voorwaarts en goed aan de hulpen. Goede prijs en in het verleden goed gekeurd. Ik wil wel gaan kijken, maar vraag me af waarom dit mooie paard nog niet is verkocht in deze gekke markt.


Als ze zo lang te koop staat, dan is er mestaal iets me helaas. De goede paarden gaat ontzettend snel.

- Wat ik zelf heb gedaan is alle verkoop sites elke dag te checken
- Mensen in de paardenwereld benaderen
- Checken op stal of iemand iets weet
- Mede door deze topic ga ik een heel leuke ruin bezichtigen deze weekend

Ik ging vorige weekend kijken naar een paard dat op papieren heel goed uitkwam, toen kwam ik daar na 2 uur rijden, was het een project paard dat de eigenaar niet meer op durfte. Heel irritant.

Dus je moet gewoon volhouden. En laat je niet gek maken door mensen om je heen, soms wil ze ook niet dat je de paard bezichtig door jaloezie helaas... ik vraag altijd meerderen mensen voor hun opinie, omdat iedereen ziet iets anders.