fit worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 21:14

Hi,

Ivm met langdurige medische klachten heel lang niet tot nauwelijks kunnen rijden.
Nu gaat het laatste tijd steeds beter en steeds meer zin om dingen te doen *\o/*
Uiteraard ook wel zware terugvallen maar alsnog; ik heb laatst gewoon 20 mins op paard kunnen zitten :D

Nu zag ik Mr Ed/soortgenoten/van die robot paarden voorbij komen.
Ik denk dat zoiets best nuttig voor mij zou kunnen zijn (lees; jaar lang letterlijk alleen maar beetje kunnen wandelen dus totaal geen conditie of spieren meer).
Zo kijken hoe ik ziet maar ik denk dat een paardgerichte fysio ook wel een goede zet zou kunnen zijn (zeker ook omdat ik veel te snel te veel wil doen).

Weten jullie een goed adres?
Liefst dus een echte fysio met focus op paard, zou leuk zijn om te combineren met zon robot paard (ook ivm uithoudingsvermogen testen en opbouwen etc)
Regio randstad bij voorkeur

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:18

Ik volg... regio Dordrecht / rotterdam / hoeksche waard ... ben geïnteresseerd in ruiterfysio en eventueel Ruiterfit training

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:25

Flexchair training in Hilversum bij sportrevalidatie heb ik een tijdje gedaan :D maar zij is ook gewoon fysio, heel fijn geholpen!

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:34

Ik denkt dat een goede sportschool je ook al flink kan helpen. Met paardrijden gebruikt je natuurlijk je 'gewone' spieren. Als die sterker worden heb je daar bij het paardrijden ook veel profijt van. Bij veel sportscholen zijn fysiotherapeuten betrokken om je nog wat extra goed op weg te helpen.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:57

En yoga! Helpt echt onwijs goed. Ik doe het gewoon thuis, met Adriene. Er loopt ook een topic over yoga waarin veel tips staan over het hoe en waar etc.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 19:59

Er loopt momenteel een toffe workshop reeks over natural movement, toegespitst op ruiters, net boven de randstad op diverse locaties. Hoe we weer kunnen leren efficiënt ons lichaam te gebruiken voor meer mobiliteit, erg geschikt voor mensen die momenteel niet prettig bewegen of vertrouwen in hun lichaam hebben. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je via een privé bericht meer informatie geven.

Daarnaast is yoga ook zeer geschikt!

Anoniem

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 21:37

In Ridderkerk zit HybridFit. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb wel een dolenthousiaste vriendin die hier regelmatig naar toe gaat.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 19:00

@Tarico als ik dat google is de eerste hit zo'n hele vage site dat ik een samsung gewonnen heb hahah

Yoga is opzich wel een goede, pilates mag ik op dit moment bijvoorbeeld nog niet dus wel beetje huiverig,zeker om ook Yoga niet begeleid te doen (form is immers juist heel belangrijk)

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:41

Ik volg ook even. Vanwege ziekte lang niet echt gereden en heb nu enorme moeite om mijn grote flegmatieke ruin met veel beweging te kunnen rijden. Ik zou graag vooruitgang willen op gebied van conditie en spieren. 1e stap gezet, fysio kijkt mee naar voet/enkel/knie klachten en begonnen op de manege om weer in het ritme te komen, zodat ik bij mijn eigen ruin wat meer door kan zetten. Op de manege met een paard wat wel uit zichzelf naar voren wilde, kon ik een half uur stap en draf volhouden, op de mijne ben ik na een ronde draf werkelijk gesloopt. Die vond zijn vakantie blijkbaar heerlijk, krijg hem niet aan het werk, hij voelt haarfijn aan dat ik na een paar rondes proberen hem actief te laten stappen al de kracht in mijn benen kwijt ben voor ik aan draven beginnen kan.. Schurk, haha, maar geef hem eens ongelijk. Het naar voren rijden van een super flegmatiek paard kost me teveel spierkracht, ga eerst longeren en mezelf in betere conditie zien te krijgen. Wandelen lukt mij momenteel niet lang, ik ben heel veel spierkracht kwijt in met name mijn benen en veel last van mijn enkels. Mocht iemand een paardgerichte fysio in Twente kennen (wist niet eens dat het bestond) hoor ik de ervaringen graag.
Zo'n robotpaard lijkt me minder, haha, maar zal vast goed zijn om weer conditie op te bouwen. Hopelijk zit je snel weer volop in het zadel ts, ik voel met je mee :o

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: fit worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:23

Er is een landelijk netwerk van fysiotherapeuten die flexchair werk doen, vrijwel allemaal gericht op paardrijden.
Behalve fysiotherapeuten kun je ook rondkijken bij cesartherapie (of het 'zusje' mensendieck) bewegingstherapie, ook daar zijn mensen die specifiek verstand van paardrijden hebben.