Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 10:12

Hallo bokkers,

Na een bezoek aan Bodegraven ben ik erachter gekomen dat mijn huidige zadel totaal niet past op mijn merrie. Zij zijn hierachter gekomen door het gebruik van een zogeheten 'spin'. Zie de afbeelding voor wat ik bedoel.


Afbeelding


Ik ben nu op zoek naar een nieuwe zadelmaker omdat ik een nieuw zadel nodig heb. Nu ben ik op zoek naar ervaringen van andere bokkers die ervaringen hebben met zadelmakers die tijdens hun pas service gebruik maken van zo'n spin. Ik weet dat van Rijs hiervan gebruik maakt, maar zij hebben een lange wachtlijst. Ik hoop dat er nog andere zadelmakers zijn die ik wellicht kan benaderen. Overigens moeten ze wel op locatie kunnen komen aangezien ik zelf geen trailer heb.

Daarnaast ben ik benieuwd naar zadelmakers die als service een digitale drukmeting doen aangezien je dit kan uitvoeren tijdens beweging.

Omgeving Schiphol/Haarlemmermeer.

Hoor het graag!
Laatst bijgewerkt door Dabiscui op 17-08-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:24

Hans de Haas (van Kingsley) gebruikt ook zo'n 'spin' en komt op locatie.

Hij heeft mijn oudere zadel toen aan de hand daarvan aangepast.
Ik ben toen prima geholpen en prijs viel me mee, maar als kanttekening heeft hij toen alleen op stand gemeten en aangepast en heeft me niet zien rijden of het zadel in beweging bekeken.
Dat vond ik een groot nadeel maar gezien bepaalde omstandigheden was het op dat moment prima. Ik zou het alleen niet weer zo (laten) doen. Misschien is het anders als hij echt een zadel aanmeet.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:28

Zelfde als hierboven idd. Met zo een spin kun je alleen op stand meten, een rug veranderd zoveel als deze in beweging is.

Ik ben helaas niet bekend in jouw omgeving, dus kan je niet helpen aan een goede zadelmaker daar.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 10:30

Dank voor jullie reacties. Dat is helemaal waar. Ik ga er van uit dat als je een nieuw zadel op meet, de zadelmaker je ook er mee ziet rijden. Ik ga er over nadenken.

Wellicht is zo'n digitale drukmeting dan beter. Heeft iemand daar ervaring mee? (Naast country mill want dat is ook alleen op locatie)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:31

Ik denk dat je hierbij inderdaad in de gaten moet houden wat de rug doet in beweging.
Wij hebben een paard met een iets hollere rug in stand maar die bolt behoorlijk op in het werk.
Bij het zadels passen kwamen we daarom uit op een wat vlakkere boom ipv een rondere boom die je er in stand op zou hebben genomen.

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:35

Ik zou me niet blindstaren op zo'n ding.

Voorbeeld, ik had een paard waarbij bepaalde zadels super lagen op de poetsplaats tijdens het uitzoeken. Zodra we gingen longeren en/of rijden was het foute boel want in beweging veranderde het paard zodanig dat die zadels niet geschikt waren.

Belangrijk is dat je een goede zadelmaker uitzoekt die weet wat hij of zij doet. Veel zadelmakers rijden door het land heen, je zit dus niet zo erg aan locatie gebonden.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 10:36

Dat is helemaal waar inderdaad. Mijn merrie heeft juiste moeite om haar rug te bollen tijdens het werk en nu lopen we tegen de proberen aan dat vooral in galop, ze haar achterhand niet meer mee krijgt. Het huidige zadel drukt nu op 2 punten (voor bij de schouders en achter richting de lendenen). Het middenstuk slaat het zadel over. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Zo lastig zadels...

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een echte vakman op het gebied van zadels. Die weet waar hij/zij het over heeft en ook echt tijd en moeite neemt om het juiste zadel te vinden voor mijn paard. Ze heeft best een lastige rug (kort/week/hol). Dus het is voor mij wel echt van belang dat ik nu het juiste zadel heb na 2x een heel nieuw zadel gekocht te hebben en wat dus uiteindelijk ook niet passend is …

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:39

Het is ook lastig om een goede te vinden, ik heb een hele fijne, maar die is zwanger en heeft tot na haar verlof geen enkele plek meer helaas. Dat is echt een pietje precies en als zij het niet ziet zitten verkoopt ze liever geen zadel.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:54

Kijk eens in het topic van de Sella Zadels. Ali is een echte vakman. Wellicht kan hij iets voor je betekenen.

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:27

Ik ga mee met ingvdh :j

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:12

Nouvel schreef:
Ik denk dat je hierbij inderdaad in de gaten moet houden wat de rug doet in beweging.
Wij hebben een paard met een iets hollere rug in stand maar die bolt behoorlijk op in het werk.
Bij het zadels passen kwamen we daarom uit op een wat vlakkere boom ipv een rondere boom die je er in stand op zou hebben genomen.


Dit is bij mijn paard ook het geval.
Een zadel wat dus in stilstand goed lijkt te liggen, ligt totaal niet in beweging.

Ik zit zelf bij Sella zadels. Paard moest eerst met zadel op aan de longe lopen, puur om naar ruggebruik te kijken.
En vervolgens moest ik rijden en keek hij goed mee hoe het zadel toen bleef liggen.

Zo'n spin ziet er mooi uit, maar ik vraag me af of dat voor ieder paard werkt.

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:19

Dabiscui schreef:
Dat is helemaal waar inderdaad. Mijn merrie heeft juiste moeite om haar rug te bollen tijdens het werk en nu lopen we tegen de proberen aan dat vooral in galop, ze haar achterhand niet meer mee krijgt. Het huidige zadel drukt nu op 2 punten (voor bij de schouders en achter richting de lendenen). Het middenstuk slaat het zadel over. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Zo lastig zadels...

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een echte vakman op het gebied van zadels. Die weet waar hij/zij het over heeft en ook echt tijd en moeite neemt om het juiste zadel te vinden voor mijn paard. Ze heeft best een lastige rug (kort/week/hol). Dus het is voor mij wel echt van belang dat ik nu het juiste zadel heb na 2x een heel nieuw zadel gekocht te hebben en wat dus uiteindelijk ook niet passend is …


Hier ook 2x zadel gekocht en mijn al in bezit zijnde zadel aan laten passen.
Veel geld kwijt geweest! En paard met rugproblemen gekregen.

Paard was ook nog eens in de groei, dus vond het zo lastig.

Ik heb voor maatwerk gekozen. En ben vanwege de aanpasbaarheid boom naar Sella gegaan.
Ik kreeg een leenzadel en 7 weken later, had ik mijn maatwerk zadel binnen.
Rugproblemen waren heel snel over.

Daarvoor zat ik bij Schutte atelier. Was ik ook tevreden over, maar geen leenzadel en 13 weken wachten op mn zadel.

Afbeelding

ingvdh

Berichten: 6371
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:35

boemel schreef:
Daarvoor zat ik bij Schutte atelier. Was ik ook tevreden over, maar geen leenzadel en 13 weken wachten op mn zadel.



Ik heb nu 3 schuttes op rij gehad, mijn laatste zadel was 11 weken onderweg, maar dat kwam door de corona perikelen waardoor de fabriek een maand stil heeft gelegen. Die daarvoor was met 8 weken geleverd.
Bij beiden leenzadels gekregen. Ik denk dat je net pech heb gehad.


Sella heb ik persoonlijk geen ervaring mee, wel zag ik er veel op stal, met nadruk op zag. Het zijn er steeds minder. Waarom ze overstappen weet ik niet overigens. Ik hou het bij Schutte :)

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:39

Inderdaad erg oppassen. Ik ken zadelmakers die hiermee werken en dit in stand opmeten, waarbij paard hoofd omhoog deed en ergens naar staarde. Deze houding is totaal niet relevant voor de rug in beweging waarbij dus het zadel niet passend lag tijdens bewegen. Een zadelmaker die met het blote oog kijkt of een losse boom meet en paarden in beweging laat alvorens er een zadel op te leggen geven mij meer vertrouwen.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 16:01

Nee, dat is ook zeker waar. En ik ben me er nu van bewust dat ik ook niet blind moeten staren op een zadelmaker die gebruik maken van een spin. Maar goed, het blijkt een aardige opgave te zijn om een goede zadelmaker te vinden. Dus mochten jullie nog tips/adviezen/aanbevelingen hebben, hoor ik dat uiteraard graag.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:28

boemel schreef:
Nouvel schreef:
Ik denk dat je hierbij inderdaad in de gaten moet houden wat de rug doet in beweging.
Wij hebben een paard met een iets hollere rug in stand maar die bolt behoorlijk op in het werk.
Bij het zadels passen kwamen we daarom uit op een wat vlakkere boom ipv een rondere boom die je er in stand op zou hebben genomen.


Dit is bij mijn paard ook het geval.
Een zadel wat dus in stilstand goed lijkt te liggen, ligt totaal niet in beweging.

Ik zit zelf bij Sella zadels. Paard moest eerst met zadel op aan de longe lopen, puur om naar ruggebruik te kijken.
En vervolgens moest ik rijden en keek hij goed mee hoe het zadel toen bleef liggen.

Zo'n spin ziet er mooi uit, maar ik vraag me af of dat voor ieder paard werkt.



Ja in beweging zien is echt belangrijk, dat paard zou een curved moeten hebben in stand, maar die kwam enorm naar voren met rijden.
Hij heeft nu een flat en die ligt goed genoeg...

mYrthee
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:30

Cees Bregman, werkte voorheen bij Van Rijs, is wel een tikkie aan de prijs, maar ik heb eindeloos naar een zadel gezocht en was bij hem snel voorzien!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 16:54

Als je een vakman/deskundige wil raad ik je af een zadel te passen bij Dhr de Haas...
Mijn mening is alles behalve vakkundig. Laten we zeggen, we verkopen een zadel 2 boommaten te smal..

Ik heb zelf een sella, hij gebruikt geen spin. Maar meet wel de rug op met zo’n buigzame lineaal. Tekent dat uit en aan de hand daarvan word je zadel ontworpen.

boemel

Berichten: 8410
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:08

Saaams schreef:
Als je een vakman/deskundige wil raad ik je af een zadel te passen bij Dhr de Haas...
Mijn mening is alles behalve vakkundig. Laten we zeggen, we verkopen een zadel 2 boommaten te smal..

Ik heb zelf een sella, hij gebruikt geen spin. Maar meet wel de rug op met zo’n buigzame lineaal. Tekent dat uit en aan de hand daarvan word je zadel ontworpen.


Van Sella klopt, maar wel met bevindingen van paard in beweging.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 17:30

boemel schreef:
Saaams schreef:
Als je een vakman/deskundige wil raad ik je af een zadel te passen bij Dhr de Haas...
Mijn mening is alles behalve vakkundig. Laten we zeggen, we verkopen een zadel 2 boommaten te smal..

Ik heb zelf een sella, hij gebruikt geen spin. Maar meet wel de rug op met zo’n buigzame lineaal. Tekent dat uit en aan de hand daarvan word je zadel ontworpen.


Van Sella klopt, maar wel met bevindingen van paard in beweging.


Ik heb mogen proef rijden op het demo zadel en tijdens levering is er ook gereden.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:41

Een spin gebruiken zegt niet alles... Ik heb een zadelmaker prachtig mooi de rugomvang zien opnemen met zo'n ding, om vervolgens de eigenaar te vertellen dat ze idd prima met dat zelfde zadel ook haar andere paard kon rijden, met een totaal andere rugbouw }:0 Beide paarden zijn niet in beweging gezien met dat zadel, en voor beide paarden werd hetzelfde dikke pad nog eens onder het zadel geadviseerd. Zo'n enorm grote no-go voor mij dat ik totaal flabbergasted daar van stal ben vertrokken. :')

Ik zelf vindt het belangrijk dat een zadelmaker ook in beweging met ruiter erop kijkt of het zadel goed ligt. Ben daar ook nog nooit nat mee gegaan.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 18:57

mYrthee schreef:
Cees Bregman, werkte voorheen bij Van Rijs, is wel een tikkie aan de prijs, maar ik heb eindeloos naar een zadel gezocht en was bij hem snel voorzien!

Die zou ik niet noemen als grote vakman. :o

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 00:34

Ik heb hier juist helemaal geen goede ervaring mee. Van Rijs heeft alleen in stilstand naar mijn zadel gekeken icm de spin. Daarna nog volledig mijn zadel verpest. Ik hoop dat ze het tegenwoordig anders doen.

Wellicht kan je op zoek naar een zadelmaker die vanaf de kale boom het zadel past.

rien10
Berichten: 14678
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 05:06

Wel van Rijs bellen. Menno heeft een kortere wachtlijst dan Jan. Of even overleggen met Bodegraven want volgens mij zitten ze daar iedere vrijdag.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Zadelmaker die gebruik maakt van een spin/ DDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:57

Cc saddle Solutions werkt met digitale drukpad dacht ik.