Ervaringen Moravita

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Ervaringen Moravita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:18

Hoi allemaal,

in dit topic [EV] Nieuwe Nederlandse Hippische opleiding in Nederland!! kwam ik tegen dat Moravita een nieuwe opleiding aanbied.

ik ben net klaar met mijn opleiding, en ben misschien nog wel wat opzoek naar wat anders. Ik heb mijn MBO paardenhouderij, Ik twijfel best wel erg! want het kost best wel veel, en ik weet niet goed of ik dat daar allemaal voor over heb. Verder kan ik ook niet vinden of het wettelijk erkende opleiding is, anders gaat het sws over.

Maar nu hoorde en las ik ook dat er zowel positieve als negatieve verhalen zijn. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met Moravita.

Groetjes,

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:28

Geen erkende opleiding. Je kunt het zien als een cursus.

Moll

Re: Ervaringen Moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:23

Over welkenopleiding heb jij het dan klaartje, Trainer coach is erkend en de nieuwste opleiding die van start gaat ook, paarden bewegingstherapeut is een oficele opleiding die uit Duitsland komt, alle leerkrachten zijn oficeel veeartsen enz enz.

ijsbeer98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:01

De opleiding is in Nederland niet wettelijk erkend. Het instituut staat geregistreerd bij het CRKBO. Dit houdt in dat het instituut aan de administratieve eisen van de belastingdienst voldoet. Het CRKBO erkent geen opleidingen, en zijn daar ook niet toe gemachtigd. Dit alles is na te lezen op de website van het CRKBO. Om dit naar buiten te brengen als "erkenning" is nogal misleidend.

In Duitsland gelden andere regels. Bovendien is de opleiding tot bewegingstherapeut daar langer en omvat ook diverse stages. In Nederland mag je met deze opleiding niets, alleen gezonde paarden masseren. Het behandelen van paarden met blessures mag in Nederland officieel alleen door dierenartsen of dier-fysiotherapeuten. (Dat betekent eerst humaan fysiotherapie en dan nog een aantal jaar dierfysiotherapie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:09

Moll schreef:
Over welkenopleiding heb jij het dan klaartje, Trainer coach is erkend en de nieuwste opleiding die van start gaat ook, paarden bewegingstherapeut is een oficele opleiding die uit Duitsland komt, alle leerkrachten zijn oficeel veeartsen enz enz.

Maar wat mag je als bewegingstherapeut dan? Neem toch niet aan dat je paarden echt mag behandelen? Dat zou een beetje kort zijn om dat in 1 jaar te leren niet?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:14

Ik vind het wel goed dat er een puntje van kritiek is op de opleiding, waar je uiteindelijk niet zo veel mee kan.
Je kunt dus beter het reguliere onderwijs gaan volgen, dat duurt langer, maar na de tijd heb je wel je certificaten. Erkende certificaten...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:49

Alles goed en wel maar wil je een goed keuring krijgen van het CRKBO moet je voeldoen aan de kwaliteitskeurmerk van voor kort beroepsonderwijs, Het CRKBO is opgesteld door het CPION een onafhankelijk bureau die tevens verantwoordelijk is voor toetsing, registratie en diplomering.

De opleiding moet dus aan Europese wetgeving voldoen om het een oficele opleiding te mogen noemen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:09

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:12

__YSB__ schreef:
Moll, http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ingen.html

Ik kan hieruit dus opmaken dat het geen wettelijk erkende opleiding is.

Na mijn weten en correct me if im rong, als je die regestratie wil ben je dus overheids instelling en geen particulieren opleiding meer net als deurne in de begin jaren.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:18

Het is idd een wir-war van info.
Ik kan er uit opmaken dat de opleiding CRKBO alleen mag gegeven worden door erkende leerbedrijven, maar niet of de opleiding erkend is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:22

Het is een private opleiding, en niet van uit de oveheid, was deurne vroeger ook toen het nog kwaliteit leverde, tot het dus uit de private sector kwam en iedereen moest gaan aan nemen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:25

Nee, maar uiteindelijk weet ik nu nog niet of het door de staat erkend wordt. Ik weet dat CRKBO het erkend, maar misschien hebben de mensen daar niks aan en kunnen ze uiteindelijk niet eens iets met dit duur betaalde papiertje aan de door hun gehoopte job komen. Dat neemt niet weg dat ervaring altijd goed is.

Ik hou van duidelijke mensen. Alleen is deze opleiding en de erkenning ervan me niet zo duidelijk.

ijsbeer98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:36

Het CRKBO is (door zichzelf!) in het leven geroepen omdat scholen die wettelijk wel erkend zijn een belastingvoordeel hebben. Die hoeven namelijk geen BTW te betalen. Particuliere opleidingen moesten dit voorheen wel.Dat voelde inderdaad niet eerlijk. Het CRKBO registreert (en erkent dus niets) via een audit of je administratief aan de voorwaarden van een school voldoet, zodat je ook als particulier geen BTW hoeft af te dragen. Natuurlijk is het fijn om te weten dat je school in ieder geval aan de eisen voldoet die het CRKBO stelt want als je geluk hebt rekent de school dat belastingvoordeel ook door in de opleidingsprijs. Ook geeft de registratie aan dat in ieder geval het instituut aan de administratieve voorwaarden voldoet en dat is ook fijn om te weten. Maar nogmaals, het CRKBO is geen wettelijke instantie en een registratie bij hun zegt niets over de kwaliteit of wettelijkheid van de opleiding. Ook een instituut dat een cursus "hangmatweven voor gevorderden" aanbiedt kan geregistreerd worden bij het CRKBO. Zolang je maar aan de eisen van de belastingdienst voldoet. Wil je wel een wettelijk diploma kunnen uitschrijven dan moet de opleiding goedgekeurd zijn door de overheid. (Ministerie van Onderwijs en/of Landbouw)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:52

Een particuliere opleiding word niet gefinancierd door de oveheid en mag dus niet het LNV dragen, verder moet deze wel aan alle andere wettelijke maatstaven voldoen.

Zover ik persoonlijk er wat van afweet.

ijsbeer98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:08

@Moll: Dit klopt niet. Een wettelijk goedgekeurde opleiding moet voldoen aan veel meer eisen; aantal opleidingsuren, verhouding praktijk-theorie, controle van de inhoud van de opleiding, opleidingseisen aan de docenten, etc. Dit geldt bij Particuliere opleidingen allemaal niet. Wat soms wel gebeurd is dat opleidingsinstituten voor de opleiding een keurmerk van een branchevereniging aanvragen. Ook dan is je diploma nog steeds niet wettelijk erkend maar binnen de beroepsgroep heeft het diploma dan soms nog enige waarde. (Maar ook hier....iedereen mag een keurmerk in het leven roepen dus kijk altijd goed wie er achter dit keurmerk zit)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:10

CRKBO is een onderdeel van CPION Dit is een onderdeel van Nuffic
Lees meer hier over op
Wikipedia.org/wiki/Nuffic

pannenkoek10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:39

Het Centrum voor Post-Initieel Onderwijs Nederland (Cpion) vormt het aanspreekpunt voor aanbieders die hun post-initiële opleidingen willen laten registreren als officiële Registeropleiding.
CPION zorgt voor inhoudelijke toetsingen.
Alleen opleidingen die voldoen aan strenge kwaliteitscriteria, komen in aanmerking voor het predikaat ‘Registeropleiding’ en worden opgenomen in het Register.
Deelnemers die met goed gevolg deelnemen aan deze Registeropleidingen, worden opgenomen in het Abituriëntenregister en ontvangen een officieel, erkend diploma of certificaat van een van onderstaande stichtingen:

Dit staat op de site van het CPION. Volgens mij staat geen een van de opleidingen van het ISHAS in 1 van deze registers

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:23

En wat zijn jouw ervaringen dan pannenkoek? Die zie ik ook nog niet terug?

pannenkoek10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:31

Mijn ervaringen zijn absoluut niet positief. Maar zoals ik al eerder zei wil ik niet graag met modder gooien en houd ik het liever bij de feiten. De reactie in het vorige topic van klaartje komt redelijk overeen met mijn ervaringen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 13:31

Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties! :) van zowel hier als in PB

Kijk, mijn paardenhouderijdiploma heb ik al, misschien een pretopleiding, maar ik heb er veel geleerd, als heb ik op dit moment geen baan in de paarden. wel is het een geregisteerde opleiding, en niet een simpel papiertje. ik ging 4 jaar naar school, 5 dagen in de week en het koste me globaal 1200 euro per jaar, bij Moravita, kost meer als het dubbele, voor 23 weekenden en een examendag. Dan denk ik echt wow..

En afgezien van dat, vraag ik me dan serieus af wat ik kan met dat papiertje. IMO word je niet zomaar bewegingstherapeut in 23 weekeinden..

Ik begin echt steeds meer te twijfelen...

Wendy schreef:
Nogmaals: en in hoeverre is dat anders dan bijvoorbeeld een MBO opleiding paardenhouderij? Ja, daar doe je wellicht langer over, maar leidt ook tot niets. En in totaal zijn de kosten hoger. Ik begrijp niet waarom je juist over deze opleiding zo valt, terwijl in feite veruit de meeste paardenopleidingen veredelde hobby zijn, meer niet.

Maar in mijn paardenhouderijtijd ben ik wel breder opgeleid als alleen bewegingstherapeut. Dat ik er nu niks mee doe, tja de situatie verliep anders, en ben daarna een compleet andere opleiding gaan doen. De meeste andere van mijn klas, konden zo aan de bak. Dus ergens zal het wel werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:05

Moderatoropmerking:
Na overleg hebben wij besloten om dit topic weer te heropenen. TS is hier op zoek naar ervaringen met de opleiding, niet naar persoonlijke vete's of ervaringen die je via via gehoord hebt. Dit is volgens de regels van ED ook niet toegestaan.

Het topic kan open blijven, zolang de regels op ED duidelijk gevolgd worden.

Er zijn een aantal vaste regels:
Citaat:
Omdat er op dit forum met enige regelmaat moeilijke onderwerpen besproken worden, gelden er strengere regels dan op andere delen van Bokt. Dit geldt vooral voor het delen van negatieve ervaringen met bedrijven en ondernemers. Dit is toegestaan, maar onder een drietal voorwaarden.
  • Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
  • Kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets niet goed is, maar uitleggen waarom.
  • Je ervaring moet neutraal geschreven zijn.
  • Waarschuwingen en/of waarschuwingstopics zijn niet toegestaan
Posts die niet aan deze voorwaarden voldoen, zullen worden verwijderd.
Reageren in een topic op ED is ook toegestaan als je zelf geen ervaring hebt met de dienst. Maar, alleen als je reactie inhoudelijk wat toevoegt en de topicstarter wat aan je reactie heeft. Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan. .

Ook zijn er Richtlijnen waar je je aan moet houden:
Citaat:
  • Dat het is toegestaan om een bedrijf negatief te bespreken, betekent niet automatisch dat je het moet doen. Als je een probleem hebt met een organisatie of bedrijf, neem dan altijd eerst contact met hen op en geef hen de kans om tot een oplossing te komen.
  • Op het moment dat je als ondernemer te maken krijgt met negatieve reacties op Bokt.nl en je daar vragen over hebt of je van mening bent dat er sprake is van smaad of laster, kun je contact opnemen met support@bokt.nl.
  • Deze informatie vind je uitgebreider terug op deze pagina op de Bokt Wiki.

Vanaf nu graag dus ngaan op de vraag van TS en alleen nog antwoorden als je zelf daadwerkelijk ervaring hebt met deze opleiding. Deze ervaring kunnen verwoord worden als ze voldoen aan de richtlijnen van ED, zie hierboven. Antwoorden die wel of niet gaan over de status van de opleiding zullen vanaf nu verwijderd worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:25

Citaat:
Vanaf nu graag dus ingaan op de vraag van TS en alleen nog antwoorden als je zelf daadwerkelijk ervaring hebt met deze opleiding.

naar mijn weten is deze opleiding nieuw en kunnen er nog geen ervaringen mee zijn dan... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:28

Er wordt in de OP gevraagd naar ervaringen met Moravita zelf, niet zo zeer met de opleiding :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:40

Helaas geen positieve ervaring hier, ik heb vorig jaar een poging gedaan de opleiding te beginnen voor het officieel rond was maar ben bijna letterlijk huilend vertrokken.
De eerste indruk was heel fijn en vriendelijk, maar toen ik er eenmaal was paste de methode van trainen totaal niet bij het beeld van klassiek rijden wat ik had en de omgang onderling was ook alleszins onprettig. Specifiekere details kunnen per pb gedeeld worden.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:48

Het is vervelend (en dat meen ik oprecht!) dat dat voor jou niet was waar je naar op zoek was. Maar ik zou je er graag op willen wijzen dat dit een totaal andere opleiding is die door een compleet team in basis alleen vanuit Moravita "gehost" wordt. Dus ook door de stagebedrijven worden er lessen (praktijk en theorie) gegeven. Het is dus in die zin niet alleen iets van Moravita! Persoonlijke problemen met Moravita is rot, dat kan en dat mag. Alleen je kunt in mijn ogen niet de topstallen van Nederland, de dierenartsen en therapeuten en de onderwijsdeskundigen betrokken bij deze opleiding aanspreken op je persoonlijke ervaringen met ons.

Het is een volledig nieuwe opleiding, dus een ervaring met deze opleiding kan er gewoon niet zijn. Sorry! Het is absoluut geen aanval richting jou. Je hebt volledig het recht om aan te geven dat je geen Moravita fan bent. En daar zul je zelf ook goede redenen voor hebben. Ik heb er alleen moeite mee dat bovenstaande mensen, bedrijven etc niet gezien worden en als je deze opleiding afkraakt je hen dus ook afkraakt en dat vind ik echt jammer!