paardenverzekering alleen voor ziekte/operaties/ongevallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziviaantje

paardenverzekering alleen voor ziekte/operaties/ongevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 10:27

Ik weet dat er al meerdere topics zijn over verzekeringen, maar ik vind mijn vraag hier niet bij. Tot nu toe zie ik bij alle verzekeringen staan : uitekering bij dood / ongeschikt / blijvend kreupel, blabla.... Maar ik zoek puur een verzekering die alleen dierenartkosten vergoed bij ziekte / ongevallen / operaties. Ik hoef geen geld als het paard ineens niet meer te berijden is of plots dood is. Als je een paard van 10.000 euro heb kan ik me er wel wat bij voorstellen :D , maar de paarden die ik op het ook heb zijn gewoon betaalbaar en als het paard niet meer te berijden is wil ik het gewoon zelf houden :j Bestaan er verzekeringen die puur de veeartskosten vergoeden (zoals ook bij honden en katten gebeurt)?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:54

Je kan dat gewoon zelf bepalen, waarvoor je verzekerd.

Ik heb voor mijn jaarling bv de 2de verzekering van hun:

http://www.equipepaarden.nl/

Je kan daar zelf invullen wat je precies wilt..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:36

Bij de meeste verzekeringen is de basisverzekeringen voor dood en zijn de aanvullende verzekeringen voor de zaken die jij benoemt. Dus dan heb je in één verzekering voor beide. Wel is het zo dat je het verzekerde dag maximaal per verzekeringsjaar uitgekeerd krijgt, dus als jij je paard voor bv. Eur 500,-- verzekert, krijg je dat maximaal vergoed bij ziekte etc. Verzeker je het voor bv. Eur 3.000,--, is dat het maximum per verzekeringsjaar. Ook als je je paard voor weinig hebt gekocht, is het verstandig om te kijken of je het voor meer kan verzekeren, anders krijg je bij de ziektekosten ook maar weinig uitgekeerd. Tot meestal Eur 4500,-- is alleen een klinische keuring voldoende, daarboven met je röntgenologisch laten keuren. De verzekeringsmaatschappij komt meestal langs ( als je geen klinische keuring bij een door hun erkende DA hebt laten doen) om te zien of het paard goed is en of het bedrag niet te hoog is.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:20

Vulina schreef:

Wauw, is dat premie per maand? >;)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:22

Jet schreef:
Bij de meeste verzekeringen is de basisverzekeringen voor dood en zijn de aanvullende verzekeringen voor de zaken die jij benoemt. Dus dan heb je in één verzekering voor beide. Wel is het zo dat je het verzekerde dag maximaal per verzekeringsjaar uitgekeerd krijgt, dus als jij je paard voor bv. Eur 500,-- verzekert, krijg je dat maximaal vergoed bij ziekte etc. Verzeker je het voor bv. Eur 3.000,--, is dat het maximum per verzekeringsjaar. Ook als je je paard voor weinig hebt gekocht, is het verstandig om te kijken of je het voor meer kan verzekeren, anders krijg je bij de ziektekosten ook maar weinig uitgekeerd. Tot meestal Eur 4500,-- is alleen een klinische keuring voldoende, daarboven met je röntgenologisch laten keuren. De verzekeringsmaatschappij komt meestal langs ( als je geen klinische keuring bij een door hun erkende DA hebt laten doen) om te zien of het paard goed is en of het bedrag niet te hoog is.

Ok, bedankt voor je uitleg... als ik het zo zie kan ik beter zelf een potje aan gaan leggen :j Uitkering bij dood hoef / wil ik niet.. mij gaat het puur om de dierenartskosten bij koliek, kreupelheid enz.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:39

Mijn ervaring is dat je het er wel uithaalt. Maar dat is natuurlijk per paard verschillend. Ik heb Lou nu ruim12 jaar, drie keer een peesblessure, waarvan twee keer verschillende keren shockwave, een koliekoperatie, nog een paar andere kreupelheidsonderzoeken... Ik heb haar voor ongeveer Eur 3.150,-- verzekerd en betaal ongeveer Eur 500,-- per jaar, ze is ouder dan 15 inmiddels en dan betaal je weer 1% meer premie.
En dat voor dood, je hoeft dat niet te claimen natuurlijk, maar het is wel weer een start voor een ander paard...
IK zit nu weer middenin een peesblessure en dat kost tot nu toe al weer Eur 680,-- en dan ben ik er nog niet...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:18

Ziviaantje schreef:
Vulina schreef:

Wauw, is dat premie per maand? >;)

Dat kun je zelf invullen. Ik betaal rond de 20 euro per maand en krijg 3000 (of 3500?) uitgekeerd bij overlijden en ziektekosten tot diezelfde prijs..
Maar goed, ik heb een veulen, niet verzekerd voor kreupelheden etc. Zodra ze beleerd wordt wil ik dit bedrag wel laten verhogen :o

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:50

O, ik zag bedragen van 175 euro staan :D Vast niet goed gekeken....

Vulina

Re: paardenverzekering alleen voor ziekte/operaties/ongevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:51

Nee, dat is een beetje te veel van het goede :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:53

Ik heb alleen voor dood verzekerd; 20 euro per jaar kost mij dat :) en krijg bij dood door omstandigheden bijna voor 2000 uitbetaald.

Maar voor de dierenarts zet ik liever zelf geld opzij, krijg ik er tenminste ook nog wat rente over :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:31

Ja maar, wat nu als je een dikke operatie moet betalen uit eigen zak?? En, wat als je paard na een operatie alsnog overlijd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:41

Als je paard een zeldzame aandoening heeft waaraan die geopereerd moet worden, kun je er bijna vanuit gaan dat de verzekering dat niet vergoed.
Zijn veel kleine lettertjes, teveel voor mij. En mijn paard is geen groot risico; doe niets in de sport namelijk. (kan mij die verzekering wel goed voorstellen bij echte sportpaarden ivm kans op blessure etc en een goed sportpaard is op zichzelf al duur)

Ik vond het maar geldklopperij en zet liever de reguliere premie opzij op een rekening en houd het fijn in eigen beheer. De kans is groter dat ik dan nog zelfs geld eraan overhoudt.

Overigens is de kans klein dat ik mijn paard laat opereren als het heel duur is en kleine kans op herstel.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:04

Ja maar bv een koliek operatie? Vanaf de eerste maan dat ik mijn paard verzeker weet ik zeker dat dat soort dingen verzekerd zijn. Ik hoef dus niet eerst mijn rekening te checken voor ik groen licht kan geven. Ook open wonden zijn erbij ingegrepen. Een koliek operatie is hartstikke duur, voordat je dat bijelkaar gespaard hebt, ben je heel wat tijd verder. En stel je voor dat je dan het jaar daarop gelijk weer wat krijgt.

Begrijp me goed, ik waardeer ieders mening. Maar persoonlijk vind ik het een heerlijk idee, dat ik ten allen tijde kan zeggen: naar de kliniek met dat paard!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:11

Ik ben meer van de kosten baten analyse haha, en gelukkig heb ik een zeer goede keuze destijds gemaakt :j
(maar bij aan aankoop van het paard hadden wij sowieso al een potje hoor :) dat is ook wel een must! )

En eerlijk gezegd zijn er voor mij ook operaties waarbij ik niet weet of ik het uberhaupt zou laten doen en dat ik hem dan 'liever' ter plekke laat inslapen.
Want een goede kliniek zit ook niet om de hoek en je moet maar net nog een paard kunnen vervoeren.

Mijn punt is vooral dat je maar net zult zien dat je jarenlang bent verzekerd, ontzettend veel kwijt bent aan premies en dan krijgt je paard iets... Waarvoor hij niet verzekerd is. Dat komt ook voor immers...
Dan moet je ook maar net het geld hebben liggen.
Bovendien moet je alsnog betalen; eigen risico betaal je altijd bij equipe paarden verzekering, 25 procent van het totaal bedrag met een minimum van 50 euro. Dus bij een geslaagde Koliekoperatie van 4000 euro, moet je zelf alsnog 1000 euro ophoest.

Overlijden wel verzekerd omdat mijn paard wel een dure aankoop was, die 20 euro per jaar is een keurige premie :j

Al had ik een sportpaard wel in de verzekering gegooid voor de ziektekosten :j