Ervaring(en) opfok Stoeterij Black Horses in Sliedrecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivdV

Ervaring(en) opfok Stoeterij Black Horses in Sliedrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 21:27

Hoi!

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met opfokstal Black Horses in Sliedrecht. Bokkers die hier momenteel hun jaarling of 2-jarige hebben staan of hun paard daar weer hebben opgehaald? Ook leuk om in contact te komen met mensen die hun veulentje er dit jaar gaan brengen. Ik woon er relatief dichtbij in de buurt en ben van plan regelmatig langs te gaan, als ik besluit haar daar naar toe te brengen :)

Ik hoor het graag :D Bij voorbaat bedankt!

AnnetteFlame

Re: Ervaring(en) opfok Stoeterij Black Horses in Sliedrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:33

Ik ben daar wezen kijken maar toen last minute toch besloten daar niet meer heen te gaan omdat je daar niet de stallen in mag, en ze staan echt in grote kuddes van 20+ paarden. En mij werd destijds verteld dat je alleen op vrijdag en zaterdag langs kon komen. Maar ik vond hun professionaliteit: eigen voeding, dierenarts in dienst wel echt top

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 22:58

Ik ben er inderdaad ook geweest om kennis te maken. De grootschaligheid vind ik ook een nadeel. Ik heb wel het idee/gevoel dat alle “youngsters” goed in de gaten worden gehouden. Het voerbeleid en eigen dierenarts in dienst vind ik ook top.

Het landschap qua opfokstallen is afgelopen jaren wel veranderd. Veel zijn er mee gestopt (Dutch joy in de Ardennen, Mariëtte van Breukelenhof, De Vrijhoeve in Hazerswoude, Stal Zwetsloot in Oude Aade) en sommige zitten al vol (Lelymare & Veldhuisen Stables)

Ik ben ook geweest bij Van den Bogaard-Timmer in Alphen en bij Van Baalen Farms

Waar ben jij uiteindelijk met je veulen naar toe gegaan?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 07:32

Ik ben uiteindelijk naar een opfok in Hardinxveld gegaan maar daar had ik achteraf nog meer spijt van. Na 2 dagen kon ik al met hem naar de kliniek omdat de strekpees door was net boven de hoef. Stonden ze met 7 in een loopstal met 6 voergaten, zat ie onder de wormen en later nog meer verwondingen, dus helaas kan ik je geen naam geven waar ik wel vol achter sta. Wij staat nu (hij is 2) sinds 2 maanden op gewoon pension

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:46

Met de stoeterij die jij vraagt heb ik geen ervaring, maar je hebt ook nog de Lindehoeve in Emst. Die bestaat al heel wat jaren. https://delindehoeve.nl/opfok/ .
Er zijn er nog wel meer natuurlijk, maar veel zitten al wel vol.

Is het trouwens nog voor dit najaar of voor volgend jaar?

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 12:10

@AnnetteFlame Oei wat heftig! Hopelijk geen gevolgen aan over gehouden..

@Jet Thanks voor je reactie! Het is voor dit najaar :) Ik heb De Lindehoeve inderdaad gezien. Daar ben ik niet gaan kijken, omdat aan de foto’s te zien en de visie geschreven op de website, zij vergelijkbaar zijn met de drie opfokstallen waar ik ben geweest. Behalve dan dat De Lindehoeve nog verder weg is. Dan houd ik haar liever wat dichter in de buurt :o

Volgens mij heb ik drie prima professionele opfok stallen waar ik naar toe kan met haar, de vraag is alleen welke ik kies. Black Horses is het dichtste bij, dus daar heb ik lichte voorkeur voor. Goede (of slechte) ervaringen van Bokkers zijn daarom fijn! +:)+

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 13:19

Ik heb mijn jaarling er vorige maand net weggehaald. Qua voer allemaal wel goed geregeld, maar de groepen zijn inderdaad erg groot en ze komen maar weinig buiten. Ze zijn dit jaar nog niet de wei op geweest omdat het te nat is.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:07

Geen ervaring met de opfok zelf, wel een plek waar ik met regelmaat langs rijd, en ik heb nog nooit een groep buiten zien staan. Wat zeggen ze daarover?

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 19:13

Bedankt voor jullie reacties @ _sjors_ en djodjodjo. Heel fijn! Toen ik er kwam kijken werd er inderdaad ook gezegd dat de weilanden te nat waren (en ze normaliter dus wel al op het land hadden gestaan) Ze stonden in de paddock kniehoog in de blubber, maar ik was er na extreem veel regen binnen enkele dagen. En het is dan natuurlijk “maar” een momentopname. Ik heb ook via mijn pb een aantal reacties gehad, waardoor deze opfok het voor mij niet gaat worden.

Ik ga binnenkort nog naar Hofstede de Eendracht in Zuid-Bijerland, die is iets dichterbij dan Van Den Bogaard.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:37

djodjodjo schreef:
Geen ervaring met de opfok zelf, wel een plek waar ik met regelmaat langs rijd, en ik heb nog nooit een groep buiten zien staan. Wat zeggen ze daarover?

Ik kwam er pasgeleden achter dat ze sowieso maar om de dag op de wei gaan, omdat de ene dag de hengsten op dat stuk staan en de andere dag de merries. De paddocks zijn standaard vaak heel nat en blubberig, dus vaak willen ze niet eens naar buiten als de deur open gaat. En die deur gaat helaas dagelijks maar heel kort open, dus dat was voor mij de reden om mijn jaarling op te halen. Nu staat ze in een kleinere groep 24/7 op de wei tot ongeveer half oktober. En daarna voor de wintermaanden in een eigen stal en dagelijks 4 a 5 uur in de bak met haar maatjes. Beweging is zo belangrijk voor die jonge paarden.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-24 22:54

@_sjors_ Ohh dat van het land wist ik niet. Van de paddocks wel, overdag mogen de merries en ‘‘s avonds/ ‘‘s nachts de hengsten. Maar zoals gezegd, voor mij gaat Black Horses het niet meer worden.

Beweging is inderdaad super belangrijk. Fijn dat je voor haar een goed plekje heb gevonden! Ook een beetje de buurt?

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:28

Iets verder weg, maar dat vind ik niet erg. Ze staat er super en het zijn hele fijne, meedenkende mensen.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 08:05

_sjors_ schreef:
Iets verder weg, maar dat vind ik niet erg. Ze staat er super en het zijn hele fijne, meedenkende mensen.

Ja dat is iets verder rijden het helemaal waard! <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:17

Hier geen ervaring mee, maar wel goede ervaringen met de Huusstede in Aalten en de Gouden hoep in Friesland.
Wij hebben op beide opfoksstallen een jonkie staan en bij de Huusstede al eerder eentje gehad, en daar echt tevreden over.
Voor ons ook ver rijden, maar als de zorg goed is is dat niet zo’n probleem.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 18:19

Thanks voor je reactie @Nouvel!

Stal Huusstede ziet er heel goed uit, maar ze nemen alleen hengstveulens aan (tenminste dat staat op hun website) en ik heb een merrietje :)

De Gouden Hoep had ik ook al eens bekeken, maar vergelijkbaar met de opfok Van den Bogaard in Alphen en dat is toch echt aanzienlijk dichter bij voor mij

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 19:49

NikkivdV schreef:
Thanks voor je reactie @Nouvel!

Stal Huusstede ziet er heel goed uit, maar ze nemen alleen hengstveulens aan (tenminste dat staat op hun website) en ik heb een merrietje :)

De Gouden Hoep had ik ook al eens bekeken, maar vergelijkbaar met de opfok Van den Bogaard in Alphen en dat is toch echt aanzienlijk dichter bij voor mij

Oh dat is jammer , ik vind de huusstede echt top!
De gouden hoep is voor ons ook nieuw , ik heb een veulen gekocht dat daar al heen ging vanuit de fokker .
We zijn er nu 2x wezen kijken en zag er ook prima uit. In de zomer lopen ze op een stuk van 35 hectare dicht bij de zee, echt heel gaaf om te zien en ze bewegen daardoor ook echt veel.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:20

Voordat iemand overweegt een jong paard bij de Lindehoeve Opfok in Emst te zetten, wil ik je echt waarschuwen. Kijk goed of je paard gedijt op zo'n grote megagrote opfok in een grote kudde van zo'n 25 a 30 stuks. Let goed op dat er altijd eten en drinken is en dat je paard niet hoeft te vechten voor water.
Lees de reviews van te voren op Google en hier op Bokt. En staan goede reviews bij maar ook hele slechte. Dat kleine onderzoek heb ik verzuimd te doen en helaas door schade en schande wijs geworden.

De kudde jaarlingen hengsten staat er op de wei momenteel slecht bij. Je betaalt een aardige cent voor verzorging maar het lijkt mij alsof ze aan hun lot zijn overgelaten. Excuses voor de staat waarin de meeste jonge dieren verkeren, is de vele regenval in mei. Persoonlijk denk ik aan hele andere oorzaken maar daar zal de eigenaar anders over denken.

Na een aantal telefoontjes gepleegd te hebben, zijn er gelukkig kleinschalige initiatieven voor opfok te vinden. Paardenmensen weten heel goed hoe het niet moet en starten een opfok met maximaal 15 dieren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:27

Is dat jouw jaarling Versace? Wat sneu! Hopelijk trekt hij vlot bij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:29

lizy29 schreef:
Is dat jouw jaarling Versace? Wat sneu! Hopelijk trekt hij vlot bij.

Voor de rest kan ik deze aanraden. Een nadeel niet in de buurt. ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:35

Pfoei, dat er eens 1 schraler is door ineens hard groeien.
Okay... dat gebeurd....
Maar dit is wel een beetje te extreem.
Dit had vrij makkelijk voorkomen kunnen worden

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:14

hagelslag schreef:
Okay... dat gebeurd....

Inderdaad, is het er eentje dan geeft niemand een kik. Maar dit treft de hele kudde. En eerlijk, de laagsten in de pikorde zien er het slechtst uit.

Ik heb mijn les wel geleerd met opfokbedrijven. Zal in de toekomst kiezen voor kleinschalige opfoklocaties met max 10 paardjes. Je wilt toch dat je paard in de eerste fase een goede verzorging krijgt?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:23

Gewoon in alle fasen toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:41

Versace2011 schreef:
hagelslag schreef:
Okay... dat gebeurd....

Inderdaad, is het er eentje dan geeft niemand een kik. Maar dit treft de hele kudde. En eerlijk, de laagsten in de pikorde zien er het slechtst uit.

Ik heb mijn les wel geleerd met opfokbedrijven. Zal in de toekomst kiezen voor kleinschalige opfoklocaties met max 10 paardjes. Je wilt toch dat je paard in de eerste fase een goede verzorging krijgt?

Ik denk dat een opfok niet perse klein hoeft te zijn maar gewoon goed in orde.
Wij hebben een jaarling en een tweejarige op 2 verschillende adressen staan, in de zomer staan ze in grotere koppels, de ene met 32 en en de ander met 22 en beide paarden zien er prima uit.
In de winter staan ze in een groep van 10 en toen zagen ze er ook keurig uit.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:42

zeker, maar voor die andere vervolgfases heb ik geen pensionstal nodig. Aan huis: het beste dat er is.
Niet voor iedereen weggelegd...Ik weet het.

Lindehoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 20:11

Hier een berichtje vanaf De Lindehoeve over die groep jaarlingen. Aangezien elk verhaal 2 kanten heeft, vinden we het wel belangrijk om te reageren op het bericht van Versace. Het is zijn/haar goed recht om berichten te plaatsen en zo ook die van ons. We houden het bij 1 berichtje en dan mag iedereen zijn eigen oordeel erover hebben.

Als ik zo alleen maar die foto's van Versace zou zien als forumlezer, zou ik ook schrikken. Op de foto's lijken ze geen gras te hebben bijvoorbeeld. Terwijl ze zat gras hebben.
De groep jaarlingen staat op een perceel van 3 hectare. Ze worden heel regelmatig omgeweid.
(Zie foto's hieronder van precies deze groep. Foto van vandaag, dus zelfde dag als bericht van Versace)
Daarom leek het me wel zo eerlijk om ook deze te tonen.

De groep jaarlingen is wel mager. Daar heeft Versace helemaal gelijk in. Dat heeft meerdere oorzaken. Oorzaak 1 is dat juist jaarlingen vaak het magerst zijn ten opzichte van paarden van andere leeftijden. Verder komt het ook omdat het erg veel geregend heeft dit seizoen. De paarden krijgen veel water en ook sneller zand binnen. Van beide komen ze niet aan uiteraard. We hebben daarom de groep een tijdje op stal gezet om bij te voeren met brok. Ook buiten in de wei hebben we 2,5 week geleden een hooiruif in dit land hebben staan om bij te voren. Nu het weer mooi weer is, is deze groep buiten gezet en hopelijk trekken ze nu snel bij. Wij gaan ons uiterste best daarvoor doen uiteraard, net als voor de andere paarden op ons bedrijf.

Wat betreft de drinkvoorzieningen: de paarden hebben áltijd onbeperkt toegang tot water. Er staan 2 weidepompen in het weiland, aan beide kanten eentje, zodat de paarden juist verspreid kunnen drinken. Toen de paarden in het begin van het seizoen buiten kwamen, hadden we waterbakken erbij staan tot ze allemaal de weidepompen snapten.
Ze zijn deze maand allemaal bekapt, ze zijn ontwormd en ze worden elke dag nagekeken.

De grootte van de groep is geen indicatie of een bedrijf of een opfokker goed is of niet. Maar onze ervaring is dat een grote groep fijner is. Dat komt omdat paarden natuurlijk een rangorde in de groep hebben (net zoals in het wild er grote groepen bij elkaar leven met bijbehorende rangorde). De kneusjes van een groep hebben meer ruimte en mogelijkheden om de hoogsten in rang te ontlopen en zich wat meer te verschuilen achter andere paarden in grote weides en grote groepen, dan in kleinere groepjes. Niet dat kleine groepen fout zijn, maar grote groepen hebben ook voordelen.

Mocht u langs willen komen om de situatie ter plaatse te bekijken of ons mooie opfokbedrijf eens te bezoeken, dan bent u van harte welkom!
Nu laten we het hierbij en gaan snel onze energie weer steken in het verzorgen van de paarden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lindehoeve op 09-08-24 20:23, in het totaal 4 keer bewerkt