Zuidlaardermarkt 2021

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:10

Weet iemand of er afgelopen jaren vaak trekpaarden werden verkocht? Denk aan Belgisch nederlands Percheron etc? En wat ong de gemiddelde prijs was? ( dan weet ik wat ik mee moet nemen :D )

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:24

Daphara schreef:
Joh, ik vind die “paarden voor de slacht” verhalen ook altijd zo’n dooddoener. Alsof er ineens geen of minder paarden naar de slacht zouden gaan als er geen paardenmarkten meer zouden zijn. Ik zie echt niet hoe het één ook maar verantwoordelijk gehouden kan worden voor het ander.

Ik denk juist dat nog wat paarden, die misschien anders sowieso naar de slacht gegaan zouden zijn, met een markt tenminste nog een kans hebben om bij een leuke particulier terecht te komen.


Mooi dat je dat denkt....
Zo kun je ook vinden dat het een dooddoener is dat mensen zeggen dat elke ochtend de zon op gaat. Je eigen realiteit creëren zeg maar... geestig.

ALS je een paard wilt laten slachten, doe dat dan ook.
Brengt hem er rechtstreeks heen.

Daarom is dit zo smerig. Volkomen kansloze dieren een hele dag uitputten op zo'n markt en dan op Internationaal transport zetten.

Iedereen die daar is werkt daaraan mee, als je dat niet begrijpt ben je natuurlijk hartstikke naïef. Dat is hetzelfde als al die kapotte paarden die heel laf aangeboden worden als weidemaatje of coachingpaard. Mensen die denken dat dat allemaal wel goed komt zijn of erg naïef of erg gevoelloos. :') -O-

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:42

Kun je fijn een eigen topic aanmaken Ninx?

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:08

@Ninx
Hoe kom je erbij dat er alleen maar slachtwaardige/kapotte paarden op de markt staan?

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:16

Brainless schreef:
@Ninx
Hoe kom je erbij dat er alleen maar slachtwaardige/kapotte paarden op de markt staan?


Laten we de discussie maar in het midden houden :)


upendo schreef:
Kun je fijn een eigen topic aanmaken Ninx?


Dit is inderdaad een goed idee!

------------------------------------

Ik ga ook heen om te kijken, in principe niet om te kopen maar mocht er een leuk kleintje bij staan, je weet het maar nooit :)

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:27

Ninx heeft altijd commentaar op het Zuidlaardermarkt topic _/-\o_

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:54

Daphara schreef:
Joh, ik vind die “paarden voor de slacht” verhalen ook altijd zo’n dooddoener. Alsof er ineens geen of minder paarden naar de slacht zouden gaan als er geen paardenmarkten meer zouden zijn. Ik zie echt niet hoe het één ook maar verantwoordelijk gehouden kan worden voor het ander.

Ik denk juist dat nog wat paarden, die misschien anders sowieso naar de slacht gegaan zouden zijn, met een markt tenminste nog een kans hebben om bij een leuke particulier terecht te komen.


Dat laatste denk ik ook, heb een tijd op een handelstal gewerkt en wat daar niet verkocht werd ging ook naar de markt. (is wel heel lang geleden) En het klopt wel dat er vaak verhaaltjes bij deze paarden waren. Een handelaar kocht dit soort paarden op, zette ze een half jaar tot jaar op de wei en als ze dan weer rad waren bijvoorbeeld dan werden ze verkocht, zo niet dan werden ze geslacht. Waren toch vaak paarden met vage kreupelheden of gedragsproblemen. In ieder geval hadden ze zo nog een kans en anders was het sowieso slager geworden. Sommige hadden gewoon vooral TLC nodig, handelaren investeren niet in dure onderzoeken (logisch) en hoe langer ze staan hoe meer ze kosten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:32

upendo schreef:
Kun je fijn een eigen topic aanmaken Ninx?


Top idee

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:32

Brainless schreef:
@Ninx
Hoe kom je erbij dat er alleen maar slachtwaardige/kapotte paarden op de markt staan?


Geen idee, dat heb ik namelijk niet geschreven.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:33

meganvr schreef:
Ninx heeft altijd commentaar op het Zuidlaardermarkt topic _/-\o_


Klopt als een bus!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:34

Elisa2 schreef:
Daphara schreef:
Joh, ik vind die “paarden voor de slacht” verhalen ook altijd zo’n dooddoener. Alsof er ineens geen of minder paarden naar de slacht zouden gaan als er geen paardenmarkten meer zouden zijn. Ik zie echt niet hoe het één ook maar verantwoordelijk gehouden kan worden voor het ander.

Ik denk juist dat nog wat paarden, die misschien anders sowieso naar de slacht gegaan zouden zijn, met een markt tenminste nog een kans hebben om bij een leuke particulier terecht te komen.


Dat laatste denk ik ook, heb een tijd op een handelstal gewerkt en wat daar niet verkocht werd ging ook naar de markt. (is wel heel lang geleden) En het klopt wel dat er vaak verhaaltjes bij deze paarden waren. Een handelaar kocht dit soort paarden op, zette ze een half jaar tot jaar op de wei en als ze dan weer rad waren bijvoorbeeld dan werden ze verkocht, zo niet dan werden ze geslacht. Waren toch vaak paarden met vage kreupelheden of gedragsproblemen. In ieder geval hadden ze zo nog een kans en anders was het sowieso slager geworden. Sommige hadden gewoon vooral TLC nodig, handelaren investeren niet in dure onderzoeken (logisch) en hoe langer ze staan hoe meer ze kosten.


Voor gezonde en correcte paarden zijn er meer dan voldoende verkoopkanalen die ze veel stress bespaart.

De paardenliefhebber zou het gezeul met kneuzen moeten willen ontmoedigen toch?
Dat is immers hetzelfde als broodfokhonden redden, hiermee houd je ook onwenselijke praktijken in stand.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:03

Ninx, je gaat hier mensen niet ompraten/overtuigen := Dus maak aub een eigen topic aan in plaats van hier de boel te vervuilen.

Deempjexxx

Berichten: 375
Geregistreerd: 12-12-18
Woonplaats: Groningen

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:19

Ik ben ook van de partij! Ga (bijna) elk jaar heen om te kijken :P
In 2016 kwam dan toch deze toen 3 jarige pony met ons mee naar huis, inmiddels is ze 7 en doet ze het leuk in de wedstrijden met mijn nichtje.

Afbeelding

Ik ben benieuwd of het dit jaar door gaat en hoe het dan word opgezet.. we shall see..

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:32

Oeh leuk! Ben 2-3 keer geweest, maar meestal sla ik Zuidlaren over omdat het zo ver weg is. Nu dit jaar Bemmel en Elst ook al niet door zijn gegaan wil ik misschien toch wel gaan! Ik dénk zonder trailer, maar dat kan t.z.t. nog altijd veranderen.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:47

SaraViavia schreef:
Oeh leuk! Ben 2-3 keer geweest, maar meestal sla ik Zuidlaren over omdat het zo ver weg is. Nu dit jaar Bemmel en Elst ook al niet door zijn gegaan wil ik misschien toch wel gaan! Ik dénk zonder trailer, maar dat kan t.z.t. nog altijd veranderen.


En anders is er altijd wel transport te regelen :D T excuus “geen trailer mee dus niks kopen” werkt niet haha. Bemmel heb ik mijn 1e pony gekocht!

Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:50

Muchacho1 schreef:
Weet iemand of er afgelopen jaren vaak trekpaarden werden verkocht? Denk aan Belgisch nederlands Percheron etc? En wat ong de gemiddelde prijs was? ( dan weet ik wat ik mee moet nemen :D )


Ik merk dat mijn vraag weggevallen was! Tevens heb ik nog een vraag, hoe werkt het met transport regelen? Is dat gemakkelijk? Slaag je snel/makkelijk? Het zou naar het gooi dan moeten, alvast bedankt voor iedereen die mij antwoord zou kunnen geven!

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:54

Achja, elk paard heeft stress zodra ze van hun “vertrouwde” stekkie weg zijn dus of dat nou naar de markt is of wat dan ook maakt niet zoveel uit vind ik. En ja dr zijn altijd rotte appels tussen maar die zijn er ook zonder de markten ;)

En op jouw vraag Muchacho1, Staan genoeg trekpaarden.. Qua prijs zou ik t niet weten eigenlijk. Voor transport kan je t laten omroepen vaak! Is zo geregeld :)

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:08

Ninx schreef:
Brainless schreef:
@Ninx
Hoe kom je erbij dat er alleen maar slachtwaardige/kapotte paarden op de markt staan?


Geen idee, dat heb ik namelijk niet geschreven.


Citaat:
Daarom is dit zo smerig. Volkomen kansloze dieren een hele dag uitputten op zo'n markt en dan op Internationaal transport zetten.

Citaat:
De paardenliefhebber zou het gezeul met kneuzen moeten willen ontmoedigen toch?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 18:36

NinX : Ik zou al die kneuzen en salami shettten best eens willen zien....dan kan ik dat zelf beoordelen :Y)

Ik ben nooit zo een meeloper en dat sfeertje zou ik ook best willen proeven...staat al jaren op mijn lijstje ;)

En kneuzen gaan ook gewoon via de particulieren in de handel he!

Kentiapalm

Berichten: 71
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: op een mooi plekje in noord-brabant

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:03

Is er een beetje aanbod aan shetlanders? Ik ben rustig aan het rondkijken naar een braaf shetje dienook best tegen zn pensioen aan mag zitten. Maar wel beleerd.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:08

Kentiapalm schreef:
Is er een beetje aanbod aan shetlanders? Ik ben rustig aan het rondkijken naar een braaf shetje dienook best tegen zn pensioen aan mag zitten. Maar wel beleerd.


Shetjes in overvloed :=

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:23

2 jaar geleden keek ik bij een meerdere Shetlanders en 1 kon kunstjes zei de verkoper dus ik vroeg 'wat voor kunstjes kan die dan?'

Hij kan steigeren...


_O-
Boze shetlanders of verwende oliebol kunnen dat ook _O- _O-

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:33

meganvr schreef:
SaraViavia schreef:
Oeh leuk! Ben 2-3 keer geweest, maar meestal sla ik Zuidlaren over omdat het zo ver weg is. Nu dit jaar Bemmel en Elst ook al niet door zijn gegaan wil ik misschien toch wel gaan! Ik dénk zonder trailer, maar dat kan t.z.t. nog altijd veranderen.


En anders is er altijd wel transport te regelen :D T excuus “geen trailer mee dus niks kopen” werkt niet haha. Bemmel heb ik mijn 1e pony gekocht!


Ben wel benieuwd hoe je ter plaatse transport regelt. Want stel dat je toch tot een aankoop zou willen overgaan maar geen trailer (mee) hebt, dan is toch een gepuzzel. Of niet?

Marieke1495

Berichten: 5219
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Zuidlaardermarkt 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:37

Aan welke prijs moet ik denken voor een welsh a, b of c? Op marktplaats zijn die prijzen echt absurd. Ben benieuwd of die op de markt echt lager liggen :)

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:37

Marieke1495 schreef:
Aan welke prijs moet ik denken voor een welsh a, b of c? Op marktplaats zijn die prijzen echt absurd. Ben benieuwd of die op de markt echt lager liggen :)

Waarschijnlijk wel wat lager maar wel met het risico dat je iets ongezonds koopt.