Equiday: ijzers en bitten verboden

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:16

VogeltjeM schreef:
Benzz schreef:
(...)

Het hele NH speelt op de groep in die het toch allemaal wel erg moeilijk vindt en eigenlijk niet zo vreselijk hard wil werken om iets goed te leren.


Wow, doe ff normaal joh. Who crapped in your cornflakes? >;)

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen met dezelfde hobby: paarden. Dat over-en-weer gehaat snap ik echt totaal niet. En dat equiday compleet afgebrand wordt, terwijl de organisatie heel netjes uitlegt dat de informatie in de openingspost niet klopt, echt bizar. Jullie moesten jezelf schamen.



De info klopt wel. In die zin dat het wel opging voor de vorige editie, en dat het voor deze editie blijkbaar ook gecommuniceerd is naar de deelnemers.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:17

Ik wist dat er een evenement was dat equiday heet.

Ik wist niet dat die vooral in de NH hoek zaten.


Als ijzers en bitten inderdaad verboden zijn (en dat is nu dus niet, vorige editie wel)

Dan is dat voor mij echt een afknapper en een reden om níét te gaan.


Ik heb niets tegen NH in de vorm zoals ik er ooit mee in aanraking kwam. De mensen die van zichzelf zo natuurlijk om kunnen gaan met paarden, dat het er uitziet als een dans zonder druk.
Mensen zonder vooroordelen, die kijken en beslissen per paard.


De huidige strekking van NH in Nederland staat me tegen.
Dat wat goed is voor de meeste paarden lijkt in ijzeren regels gegoten.
Boomloos, ijzerloos, bitloos, dekenloos en 24/7 is het geworden.
Níet meer de ruimte om naar het individu te kijken, en te kiezen wat past.
Nee, als je niet aan die ijzeren norm voldoet, dan ben je per definitie geen goede NH-er meer, lijkt het wel...

En daarmee past het dus totaal níét meer bij mijn beeld van NH.




Ik ben breed geïnteresseerd, open minder ten opzichte van alles in de paardenwereld. Ken en beoefen veel disciplines (op basisniveau) en vind het leuk om bij te leren.


Maar daar waar een evenement dogmatisch gaat zijn, nee, daar haak ik af...


Om de openingspost dus kort te beantwoorden, het zou voor mij een reden kunnen zijn om níét te gaan

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:18

Gypsy schreef:
Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.

De twee (KNHS en Equiday) zijn niet erg vergelijkbaar en hebben ook volstrekt andere rechten en plichten in het maatschappelijk verkeer. Als je daar meer uitleg over nodig hebt, dan roep je maar :).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:29

Pipodipo schreef:
Gypsy schreef:
Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.

De twee (KNHS en Equiday) zijn niet erg vergelijkbaar en hebben ook volstrekt andere rechten en plichten in het maatschappelijk verkeer. Als je daar meer uitleg over nodig hebt, dan roep je maar :).


Het zijn allebei gewoon paardenclubjes...

Waarom maakt kamp ijzer zich zo druk over een clubje dat iets op zijn eigen voorwaarden wil organiseren? Waarom moet dat meteen de kop ingedrukt worden door deze mensen zonder meer af te doen als onkundig?

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:41

Dat niet.

Maar als ze zich profileren als de enige goede en paardvriendelijke manier, dan zetten ze daarmee anderen achteruit.

Dan profileren ze zich, ten kóste van anderen.
En dát is voor mij wel een probleem.



En dat zit voor mij wel degelijk in het verbieden van ijzers en bitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:43

Precies Gypsy! Aan beide kanten zit kunde en onkunde. Laten we elkaar iets minder proberen te veroordelen. We denken allemaal dat we het goed doen en de meeste mensen zullen handelen in belang van het paard. Natuurlijk zijn er die de zucht naar succes de boventoon laten voeren, aan beide kanten. En is zo'n evenement niks voor jou, blijf er dan vooral van weg. Het spreekt mij ook niet meteen aan.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:47

Gypsy schreef:
Ik vind het verder echt bizar dat de knhs vanaf het z een bit mag eisen en dat dat als normaal beschouwd word, maar dat als equiday een een eis aan de optoming stelt het hele evenement compleet afgebrand word.
Gypsy schreef:
Pipodipo schreef:

De twee (KNHS en Equiday) zijn niet erg vergelijkbaar en hebben ook volstrekt andere rechten en plichten in het maatschappelijk verkeer. Als je daar meer uitleg over nodig hebt, dan roep je maar :).


Het zijn allebei gewoon paardenclubjes...


Right, right, right; de KNHS heeft meer dan 150.000 leden en beheert ongeveer 65.000 startpassen waarmee je op bijna 8.000 evenementen per jaar terecht kan, die geregeld worden door ontelbare vrijwilligers. Het aantal namen dat zich achter Equiday schaart: 2, er zijn 0 startpassen en slechts 1 evenement dat gedraaid wordt met 20 vrijwilligers.

Sintara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:57

Ik snap eigenlijk heel deze discussie niet.
Er is geen verbod op hoefijzers en bitten op dit evenement, en mensen die meedoen hebben een mailtje gekregen dat de organisatie een voorkeur heeft voor combi´s zonder hoefijzers en bitten.

Nou, en? Lekker boeiend. Zelfs als iemand letterlijk zou vragen of je bitloos kunt komen rijden, is nee ook een geaccepteerd antwoord.

Ik kan nergens bij de bronnen van dit verhaal iets vinden over dat mensen niet goed zouden rijden, of dat paarden kapot worden gemaakt met ijzers of weet ik wat er hier allemaal wordt aangehaald?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:58

Knhs heeft idd veel leden dankzij de monopolie positie. Ik kan ergens wel snappen hoe jij vind dat dat eisen aan harnachement legitimeerd.

Maar we leven nu eenmaal in een vrij land. Er zijn geen wetten over dit soort zaken.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:08

Gypsy schreef:
Waarom maakt kamp ijzer zich zo druk over een clubje dat iets op zijn eigen voorwaarden wil organiseren? Waarom moet dat meteen de kop ingedrukt worden door deze mensen zonder meer af te doen als onkundig?


Ik heb niets tegen bitloos (heb M gecrosst zonder bit), ik heb niets tegen ijzers, maar ook niets tegen blootvoets.

Wat me in het najaar stoorde was dat er niet ingegrepen werd op de eerder genoemde voorvallen.


Ik vond dat sommige clinics wel erg vrijblijvend waren en omdat Equiday najaar als een evenement voor volwassenen met meer diepgang werd gepresenteerd waren mijn verwachtingen waarschijnlijk te hoog gespannen. Als er meer clinics komen die gericht zijn op een correct bewegend paard en spieropbouw, dan zal ik zeker proberen weer heen te gaan.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:27

Alizee Froment laat bitloos (compleet hoofdstelloos haha) en GP dressuur met Bit zien op een hoog niveau, het kan dus allebei! het vereist alleen wel een enorm vakmanschap en horsemanship van de hoogste plank.

Mij stoort het ook dat ze zich profileren als het paardvriendelijkste evenement en daarmee dus een hele grote groep (die niet paardonvriendelijk zijn) achteruit zetten.

Verder ben ik een keer bij zo'n Equiday geweest, de opzet sprak me aan en ik heb mooie dingen gezien en ook wat minder mooie dingen met voorbeelden die hier al aangehaald werden.
De insteek om paardvriendelijk te willen zijn kan ik alleen maar positief vinden, nu nog goede voorbeelden erbij halen qua demo's van verschillende rijstijlen en optomingen, en trainingsstijlen. :-)

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 13:51

Gypsy schreef:
Knhs heeft idd veel leden dankzij de monopolie positie. Ik kan ergens wel snappen hoe jij vind dat dat eisen aan harnachement legitimeerd.

Maar we leven nu eenmaal in een vrij land. Er zijn geen wetten over dit soort zaken.

De juridische status van de KNHS maakt dat die regels kan uitvaardigen voor haar eigen evenementen en zich bovendien conformeert aan de internationale overkoepelende organisatie (FEI), net zoals de KNVB, KNSB, KNLTB en andere nationale sportbonden dat doen voor hun leden, een en ander is te lezen in de akte van oprichting en de statuten. De KNHS vertegenwoordigt lokale verenigingen die het organiseren van evenementen voor hun rekening nemen. Het medium waarmee de verbonden verenigingen aan de KNHS laten weten welke regels ze waar toepassen per evenement en rubriek is een zogeheten vraagprogramma. Een en ander is behoorlijk scherp geformaliseerd en daardoor niet open voor discussie en moeten wijzigingen via de voorafbepaalde procedures en kanalen worden geregeld. Een bitloze rubriek is een bitloze rubriek en niet opeens ja/nee/misschien en achteraf toch niet. Open, betrouwbaar en transparant heet dat.
Tot nu toe heb ik nog weinig overeenkomsten kunnen vinden met Equiday.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 14:40

Dat is voor jou misschien een belangrijk criterium, maar voor mij niet.
Ik vind de knhs overigens ook helemaal niet zo succesvol in het waarborgen van de diervriendelijkheid.

Maar goed hier gaan we het niet over eens worden, geeft niet.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:30

Fellor schreef:
[

Dat je er niet aan ontkomt een paard te verrijden; wat is verrijden? Als dat inhoudt dat een paard perse discomfort en pijn moet voelen door jouw fouten dan ben ik het daar niet mee eens. Dan zijn die keutelaars die af en toe een stukje liften en dat van het begin af gedaan hebben op dat gebied nog niet zo slecht bezig.
Of betekent verrijden slecht aan de hulpen? En zolang ie daar oor niet op zn kopkrijgt,heeft een paard daar dan last van?
Natuurlijk heeft bijna iedereen een achtergrond van hobbelen/bonken/(per ongeluk) trekken, maar dit is maar een van de vele voorbeelden van; het is maar hoe je het bekijkt.

Dat doen we allemaal en sommigen meer dan anderen, daar ontkom je niet aan, want niemand is geboren met alle wijsheid en kunde in pacht. En hoe meer je weet en kunt, hoe beter je weet dat je een heleboel nog niet kunt.

Jazeker heeft een paard er last van, want dressuur is gemaakt om te zorgen dat een paard dusdanig getraind wordt en zijn spieren traint, zodat deze de ruiter makkelijk kan dragen en daar zelf niet snel blessures van krijgt. Daar is dressuur voor!

En dat iemand alleen in het bos wil crossen aan een halstertje, dat is voor mij prima, maar ga dan niet de groep die wel heel bewust zijn paard traint afschilderen als paardonvriendelijk.

Houding en zit is al een ding waar een hele grote groep moeite mee heeft en daarmee zit je een paard al behoorlijk mee in de weg. Maar wees gerust, het is een diersoort wat zeer vergevingsgezind is.......

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:11

Gypsy schreef:
Dat is voor jou misschien een belangrijk criterium, maar voor mij niet.
Ik vind de knhs overigens ook helemaal niet zo succesvol in het waarborgen van de diervriendelijkheid.

Maar goed hier gaan we het niet over eens worden, geeft niet.

Klopt, als je denkt dat ik Equiday als equivalent van de KNHS ga zien, dan worden we het inderdaad nooit eens. De KNHS doet genoeg aan diervriendelijkheid voorschrijven, het is in de praktijk aan de ruiters en officials om het goed toe te passen. Maar zodra ze zien dat je een paard met een stok op zijn hoofd slaat, dan heb je een maatregel aan je broek.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:21

Pipodipo schreef:
Klopt, als je denkt dat ik Equiday als equivalent van de KNHS ga zien, dan worden we het inderdaad nooit eens. De KNHS doet genoeg aan diervriendelijkheid voorschrijven, het is in de praktijk aan de ruiters en officials om het goed toe te passen. Maar zodra ze zien dat je een paard met een stok op zijn hoofd slaat, dan heb je een maatregel aan je broek.

Toevoeging: Alle evenementen die via de KNHS worden georganiseerd daar is tenminste zicht op welzijn. Dat is bij alle andere clubjes niet.

Iedereen kan een hekel hebben aan wedstrijdruiters, maar die laten zich tenminste toetsen of dat ze op de goede weg zijn.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:26

Benzz schreef:
Pipodipo schreef:
Klopt, als je denkt dat ik Equiday als equivalent van de KNHS ga zien, dan worden we het inderdaad nooit eens. De KNHS doet genoeg aan diervriendelijkheid voorschrijven, het is in de praktijk aan de ruiters en officials om het goed toe te passen. Maar zodra ze zien dat je een paard met een stok op zijn hoofd slaat, dan heb je een maatregel aan je broek.

Toevoeging: Alle evenementen die via de KNHS worden georganiseerd daar is tenminste zicht op welzijn. Dat is bij alle andere clubjes niet.

Iedereen kan een hekel hebben aan wedstrijdruiters, maar die laten zich tenminste toetsen of dat ze op de goede weg zijn.

Inderdaad en de regels zijn heel duidelijk opgeschreven met plaatjes erbij. En je paard wordt verwacht in wedstrijdconditie te zijn en dat houdt ook in dat je zo vriendelijk bent naar je paard om te zorgen dat hij gezond, in conditie, getraind en voorbereid met je mee gaat. Altijd beter dan met een touwhalster en carrotstick achter de heg klooien en dan op bokt beweren hoe diervriendelijk je wel niet bezig bent.

Molfre

Berichten: 2647
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:29

Pipodipo schreef:
Gypsy schreef:
Dat is voor jou misschien een belangrijk criterium, maar voor mij niet.
Ik vind de knhs overigens ook helemaal niet zo succesvol in het waarborgen van de diervriendelijkheid.

Maar goed hier gaan we het niet over eens worden, geeft niet.

Klopt, als je denkt dat ik Equiday als equivalent van de KNHS ga zien, dan worden we het inderdaad nooit eens. De KNHS doet genoeg aan diervriendelijkheid voorschrijven, het is in de praktijk aan de ruiters en officials om het goed toe te passen. Maar zodra ze zien dat je een paard met een stok op zijn hoofd slaat, dan heb je een maatregel aan je broek.

Haha, de KNHS doet vanalles aan diervriendelijkheid... Dan zijn alle wedstrijdterreinen waar ik geweest ben vast niet gereguleerd door de KNHS >;)
En was het niet de KNHS die een promotiefilmpje postte op facebook voor meer sociaal contact tussen paarden vanuit een volledig dichtgetimmerde stal zonder zogenaamd 'snuffelrooster'?
Overigens is het ook niet bepaald reclame dat de KNHS door de FEI erkend is.

Waarom is het zo'n groot probleem dat er een NH gethematiseerde dag is? Als dat je niet trekt ga er dan gewoon niet heen.

Er worden overigens echt hele nare opmerkingen gemaakt over mensen die zich verdiepen in NH in plaats van traditionele dressuur. Heb je ooit iemand anders dan je buurmeisje van 12 op die manier aan de gang gezien? En dan zeggen dat 'NH-ers' van die bevooroordeelde mensen zijn en oh wee als je met een opmerking komt die anti-whatever is.
Het lijkt er op dat een mening hebben bevoorrecht is aan de gevestigde orde en zijn volgers. Jammer.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:35

Molfre schreef:
Waarom is het zo'n groot probleem dat er een NH gethematiseerde dag is? Als dat je niet trekt ga er dan gewoon niet heen.

Er worden overigens echt hele nare opmerkingen gemaakt over mensen die zich verdiepen in NH in plaats van traditionele dressuur. Heb je ooit iemand anders dan je buurmeisje van 12 op die manier aan de gang gezien? En dan zeggen dat 'NH-ers' van die bevooroordeelde mensen zijn en oh wee als je met een opmerking komt die anti-whatever is.
Het lijkt er op dat een mening hebben bevoorrecht is aan de gevestigde orde en zijn volgers. Jammer.

Dat is natuurlijk een beetje actie reactie, door de betreffende groep wordt iedereen die niet NH is afgeslacht als dierenmishandelaar, iedereen die niet NH is, die is slecht voor zijn paard en het evenement is volgens eigen zeggen het meest paardvriendelijke gebeuren.

Dan kun je verwachten dat er een keer mensen op staan en zeggen: HO even!

En dat gebeurd eindelijk een keer, jarenlang heeft deze groep de kans gehad om iedereen die met een bit of ijzers af te slachten op het internet en de groep die er tegen over stond dacht.........laat maar gaan, moeite niet waard. Maar nu zijn mensen het zat en dan krijg je een tegenreactie.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:38

Wauw het zit sommige mensen blijkbaar erg diep! _O-

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:46

Benzz schreef:
Pipodipo schreef:
Klopt, als je denkt dat ik Equiday als equivalent van de KNHS ga zien, dan worden we het inderdaad nooit eens. De KNHS doet genoeg aan diervriendelijkheid voorschrijven, het is in de praktijk aan de ruiters en officials om het goed toe te passen. Maar zodra ze zien dat je een paard met een stok op zijn hoofd slaat, dan heb je een maatregel aan je broek.

Toevoeging: Alle evenementen die via de KNHS worden georganiseerd daar is tenminste zicht op welzijn. Dat is bij alle andere clubjes niet.

Iedereen kan een hekel hebben aan wedstrijdruiters, maar die laten zich tenminste toetsen of dat ze op de goede weg zijn.

Zicht op welzijn...Het is maar net wat je als welzijn ziet.
Op menig losrijterrein zie je dingen die niet door de beugel kunnen. Gesjor, geprikt en slaan..

Kom op, overal zijn misstanden binnen de paarden.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:47

Benzz schreef:
Molfre schreef:
Waarom is het zo'n groot probleem dat er een NH gethematiseerde dag is? Als dat je niet trekt ga er dan gewoon niet heen.

Er worden overigens echt hele nare opmerkingen gemaakt over mensen die zich verdiepen in NH in plaats van traditionele dressuur. Heb je ooit iemand anders dan je buurmeisje van 12 op die manier aan de gang gezien? En dan zeggen dat 'NH-ers' van die bevooroordeelde mensen zijn en oh wee als je met een opmerking komt die anti-whatever is.
Het lijkt er op dat een mening hebben bevoorrecht is aan de gevestigde orde en zijn volgers. Jammer.

Dat is natuurlijk een beetje actie reactie, door de betreffende groep wordt iedereen die niet NH is afgeslacht als dierenmishandelaar, iedereen die niet NH is, die is slecht voor zijn paard en het evenement is volgens eigen zeggen het meest paardvriendelijke gebeuren.

Dan kun je verwachten dat er een keer mensen op staan en zeggen: HO even!

En dat gebeurd eindelijk een keer, jarenlang heeft deze groep de kans gehad om iedereen die met een bit of ijzers af te slachten op het internet en de groep die er tegen over stond dacht.........laat maar gaan, moeite niet waard. Maar nu zijn mensen het zat en dan krijg je een tegenreactie.


Waarom zit het je allemaal zo hoog? Waar in en waardoor raakt het je zou?

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Equiday: ijzers en bitten verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:15

Fransje23, is die opmerking bedoeld als argument ergens voor of tegen?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:48

Pipodipo schreef:
Fransje23, is die opmerking bedoeld als argument ergens voor of tegen?


Het is gewoon een vraag aangezien aan de reactie te lezen is dat het hoog zit.
Iets zit je alleen hoog als het je raakt.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:53

fransje23 schreef:
Pipodipo schreef:
Fransje23, is die opmerking bedoeld als argument ergens voor of tegen?


Het is gewoon een vraag aangezien aan de reactie te lezen is dat het hoog zit.
Iets zit je alleen hoog als het je raakt.

Inhoudelijk totaal niet relevant.