Eper4daagse 2019

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 12:58

Dayanara schreef:
tassie schreef:
Is er elk jaar een thema?

Wij hebben eigenlijk al wat verzonnen :P


Dat weet ik eigenlijk niet, dacht van wel maar vorig jaar heb ik voor het eerst meegereden.


Vorig jaar was dat omdat het het 25ste jaar was (zilveren jubileum noemen ze dat)

Ik ging er idd van uit dat dat 1 malig was haha

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:06

Ja dat snap ik had die. Maar ik begreep van iemand die ik ken en al.meerdere keren heeft meegereden en er vaak met de 1e prijs vandoor is gegaan dat het ieder jaar een thema was

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:22

Jaaaa ik ben ook ingeloot, samen met een vriendin *\o/*
Nu nog overnachtingen fixen :)

annikeee19
Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-08-14

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:48

Ik rijd op een manehe waar ook vaak mensen logeren. Jullie mogen anders mij ook wel berichtje doen dan breng ik jullie verder in contact :)

bruja
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:16

Wij mogen ook weer meedoen!!
Vorig jaar niet meegereden en daarvoor stonden we altijd bij Jagtlust. Das geen optie meer geloof ik.. iemand een suggestie? We zoeken alleen een wei voor 2 paardjes, hoeft geen plek voor onszelf bij te zitten..

Er stonden zoveel paarden bij jagtlust, waar blijven die allemaal eigenlijk nu dat niet meer kan??!?

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:27

Zijn er hier ook bokkers die alleen rijden? Zoja, is dat te doen?
Zijn er misschien groepen met allemaal alleen komende mensen?

Ik ben even mn opties aan het onderzoeken. Ik ben als enige met een rijpaard.
Ik zou ook op de koets mee kunnen. Dan laat ik mijn rijpaard thuis. Keuzes,keuzes

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 17:15

Wat een triest bericht over yvonne.
Geen probleem dat je alleen rijd,wij hebben er ook 1 mee die alleen op het pasrd rijd en vind altijd wel iemand die ook alleen rijd,contact is zo gelegt

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:20

_BlingBling_ schreef:
Zijn er hier ook bokkers die alleen rijden? Zoja, is dat te doen?
Zijn er misschien groepen met allemaal alleen komende mensen?

Ik ben even mn opties aan het onderzoeken. Ik ben als enige met een rijpaard.
Ik zou ook op de koets mee kunnen. Dan laat ik mijn rijpaard thuis. Keuzes,keuzes


Ik heb vorig jaar ook alleen gereden, had elke dag wel aansluiting :)

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:23

marije1109 schreef:
Een dag met een zwart randje. Lieve Yvonne, een vast gezicht bij de 4daagse wat zal ik je missen. Dit jaar zal niet hetzelfde zijn zonder jou....verdrietig!

Voor degene die zijn ingeloot, natuurlijk gefeliciteerd.

Ik las het gisteren...
Zullen haar zeker missen op het terrein!
Veel sterkte voor Oscar en nabestaanden.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:45

Jeetje wat een triest bericht over Yvonne. Y;(

Ik ga al jaren alleen, maar je leert genoeg mensen kennen! Zowel op je verblijfplaats als onderweg :) .

Is Jagtlust helemaal geen op meer?
Ben inderdaad wel benieuwd waar die mensen naar toe gaan :) .
Wij gaan weer lekker vertrouwd naar Livonia.

bruja
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:32

Alleen rijden is wel fijn hoor! Je kunt je eigen tempo bepalen en komt onderweg genoeg mensen tegen! Even een praatje of gezellig samen een stukje op rijden, en als je wat sneller/langzamer wil, ga je weer je eigen gang!

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 07:41

Ik ben ook ingeloot, voor mij wordt het de eerste keer! Echt ontzettend veel zin in, ik heb echter wat tips nodig: ik ben alleen, waar kan ik verblijven en makkelijk contacten leggen met andere rijders? Zijn er trainingsschema's om goed voorbereid aan de start te komen? Mijn pony staat 24/7 op de wei en ik heb de afgelopen tijd niet veel kunnen doen ivm afstuderen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 09:22

Vrijbuiter34 schreef:
Ik ben ook ingeloot, voor mij wordt het de eerste keer! Echt ontzettend veel zin in, ik heb echter wat tips nodig: ik ben alleen, waar kan ik verblijven en makkelijk contacten leggen met andere rijders? Zijn er trainingsschema's om goed voorbereid aan de start te komen? Mijn pony staat 24/7 op de wei en ik heb de afgelopen tijd niet veel kunnen doen ivm afstuderen.



leuk, Vrijbuiter34, aansluiting heb je zo hoor, al vanaf het startterrein, dat is niet zo moeilijk er is altijd wel iemand met wie je mee mag rijden, met ons mag je ook zeker mee rijden!

Echt trainingsschema's weet ik niet of die er zijn, maar je moet best veel kilometers maken, vergeet niet dat je paardje straks zo'n 90 tot 100 kilometer in een week vraagt van hem/haar! Ga zeker vanaf april ook eens 2 dagen achter elkaar rijden, en dan zo'n 25 kilometer! Ik rij nu zo'n 10/15 kilometer per rit en probeer dat zeker 1x in de week te doen, hoewel ik met deze sneeuw en gladheid geen enkele kilometer maak :(:)

En kijk, samen met je hoefsmid, of je beslag of hoefschoenen nodig hebt! Nogmaals 90 tot 100 kilometer in 4 dagen is iets anders dan eens per week een ritje maken!

Succes!

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:19

Vrijbuiter34 schreef:
Ik ben ook ingeloot, voor mij wordt het de eerste keer! Echt ontzettend veel zin in, ik heb echter wat tips nodig: ik ben alleen, waar kan ik verblijven en makkelijk contacten leggen met andere rijders? Zijn er trainingsschema's om goed voorbereid aan de start te komen? Mijn pony staat 24/7 op de wei en ik heb de afgelopen tijd niet veel kunnen doen ivm afstuderen.



Wat leuk! Zoals al gezegd aansluiting onderweg vind je zo. Verblijf je ook helemaal alleen? Dan kan ik zeker een camping aanraden, daar leg je buiten de ritten ook gemakkelijk contact :). Op de website van de vierdaagse zie je een hoop opties om te verblijven.

Qua training heeft Karin inderdaad al wat uitgelegd. Je zou ook eens kunnen kijken naar een trainingsschema voor klasse 1 endurance. Daar train je de conditie ook super mee!

Tenslotte zou ik je enorm aanraden om voor de vierdaagse al eens een georganiseerde rit, enjoy the ride of rally mee te rijden. Een van de dingen die de paarden de eerste keer het meest moe maken is de situatie tijdens de rit. Je wordt vaak wel een aantal keer ingehaald, soms rijden er anderen een stuk voor je of achter je. Niet alleen door ruiters, maar ook door karren. Dat zijn goede situaties om te oefenen:) .

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:55

Wat leuk, zo als de meeste al zeggen. Aansluiting ga je wel vinden al vanaf het start terrein.

Ga wel goed trainen. Wij proberen 2x per maand een bosrit te maken van ruim 18 km. Nu zitten wij dicht bij allemaal bos dus dat scheelt. (Wij gaan ook elke dag met de trailer heen en weer straks want de paarden staan bij Apeldoorn noord in de buurt.

Laatste week van april gaan we met de paarden een weekend (3 dagen) naar drenthe om ook te trainen in de bossen daar :)

bruja
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:12

Trainingsschema is ooit gedeeld door de vierdaagse in de mails voorafgaande het evenement, heb t toen een beetje samengevat:

Trainingsschema vierdaagse:
Vanaf begin maart minimaal 4 x per week trainen, liefst 5 x waarvan in ieder geval 3 x per week een buitenrit, opbouwend van 6-10 km naar 15-20 km

Een fit paard met een goede basisconditie heeft een goede coördinatie, uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en mentale fitheid. Zo train je de verschillende onderdelen:

Coördinatie : kort en vaak, boomstammetjes, mul zand, verschillende ondergronden

Uithoudingsvermogen : lang, lage intensiteit. Niet duur en intensiteit tegelijk opbouwen, een voor een.

Kracht: heuvels, zand, water toevoegen aan training. Tempowisselingen van stap naar galop. Pas als uithoudingsvermogen een basis heeft!

Snelheid: intervaltraining, galopsduur verlengen naar max 5 minuten. Tussendoor paar minuten stap. Stap intervallen verkorten en galopsduur verlengen. Op vlakke grond trainen!

Mentale fitheid: zorg voor afwisseling, verschil in omgeving.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 13:28

Wat Josien zegt is inderdaad een goede! Ga eens georgeniseerde rit maken, waarbij ook aanspanningen mee rijden!

Mijn ervaring inmiddels wel is dat veel menners je achterop in draf benaderen en dan roepen : mag ik passeren? Maar ondertussen zijn ze je al lang en breed voorbij :+

Vooral de dinsdag dan zijn alle paarden nog zo fris als een hoentje, dus dan is het begin nog best een beetje "heftig"laat maar zeggen hahahahaha

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:56

Meeste menners passeren inderdaad in draf. Meestal rustig, soms iets minder ;) .

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:17

10 jaar terug was er een tweespan met Belgische trekpaarden ervoor, die gingen ons in draf voorbij. Was erg spannend, jemig wat dreunde dat... dus ook: leer je paard dat als je hem pal het bos in stuurt, dat dat goed is...
Het is niet altijd gezellig voor iedereen, dat vind ik wel eens jammer.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:09

Josien_ schreef:
Vrijbuiter34 schreef:
Ik ben ook ingeloot, voor mij wordt het de eerste keer! Echt ontzettend veel zin in, ik heb echter wat tips nodig: ik ben alleen, waar kan ik verblijven en makkelijk contacten leggen met andere rijders? Zijn er trainingsschema's om goed voorbereid aan de start te komen? Mijn pony staat 24/7 op de wei en ik heb de afgelopen tijd niet veel kunnen doen ivm afstuderen.



Wat leuk! Zoals al gezegd aansluiting onderweg vind je zo. Verblijf je ook helemaal alleen? Dan kan ik zeker een camping aanraden, daar leg je buiten de ritten ook gemakkelijk contact :). Op de website van de vierdaagse zie je een hoop opties om te verblijven .


Ja, dat is inderdaad wel de planning. Welke camping zou je aanraden?

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:46

Vlakbij is camping de jagerstee, camping de Koekamp en livonia

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:38

Bedankt voor de tips voor de campings en de trainingen. Dat gaat nog pittig worden dan :) Start iedereen op dinsdag tegelijk of kun je ook na de grote horde starten, aangezien mn pony nogal heet is en het dan waarschijnlijk een grote crossboel gaat worden?

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:42

Je hebt gewoon een tijdsbestek waarin je kunt starten en ik weet niet hoe je het voor je ziet maar het is geen endurance waarbij iedereen in volle galop wegrijdt

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 17:43

gelukkig, dat stelt me weer een beetje gerust :)

Otti1977

Berichten: 3042
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Eper4daagse 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:48

Ik start altijd direct om half 1. Als ik kom en het is druk dan laat ik die voorgaan. En start als rustiger is. Starten is meestal gewoon uit stap.

Net wezen condoleren bij Yvonne. Was echt megadruk. Had Oscar vrijdag al even gesproken toch fijn nog even geweest te zijn.