Almelose Ruiterdagen 2018

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:15

Ik herken het van mezelf wel, dat impulsverlies in de proef. Het is alsof ik vergeet om te rijden, aan het paard ligt het niet. Met losrijden altijd superfijn namelijk, en zodra ik de ring in mag ook nog. Maar als ik dan een proefje moet rijden gaat het knopje bij mezelf uit ofzo :+

Ik ben overigens heel tevreden over afgelopen week. Debuut sinds 7 jaar en uiteindelijk 3e in de finale :)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10434
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:56

Judigno schreef:
Ik herken het van mezelf wel, dat impulsverlies in de proef. Het is alsof ik vergeet om te rijden, aan het paard ligt het niet. Met losrijden altijd superfijn namelijk, en zodra ik de ring in mag ook nog. Maar als ik dan een proefje moet rijden gaat het knopje bij mezelf uit ofzo :+

Ik ben overigens heel tevreden over afgelopen week. Debuut sinds 7 jaar en uiteindelijk 3e in de finale :)


Mooi resultaat. Welke klasse heb je gestart?

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 12:17

Gefeliciteerd judigno

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:14

Dank jullie! B dressuur startte ik :)

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:08

klumpertje schreef:
Wat mij dan weer wel opvalt is dat in de B en L sinds 1-2 jaar ineens torenhoge punten gegeven worden. Ik rijd al zeker een jaar of 5 niet in die klasses en ik kan me niet bedenken dat er toen iemand won met 210 punten. 195 en twee winstpunten was echt behoorlijk veel!
Daarentegen ben ik van mening dat de Z dressuur steeds strenger beoordeeld wordt, misschien wel omdat mensen steeds eerder en makkelijker doorstromen. Maar er is soms geen lol aan om Z te rijden...


Ik ben dit wel met je eens Lotte, vooral hier in de omgeving.
Wanneer je meer richting drenthe gaat of meer richting Utrecht, wordt er heel anders gepunt.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:30

Ik ben het daar dan weer niet mee eens. Mijn ervaring is dat er ook 15 jaar geleden al idioot hoog gepunt werd. En de laatste keer Almelo in 2012 of zo had ik ook 2 x 210 punten, 3 x 195 of meer en niet lager dan 184 in de L2 met een gewoon paard en zelf ben ik ook niet bepaald een talent. Gewoon correct rijden en afwerken.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:14

Over 15 jaar geleden kan ik dan weer niet meepraten, toen reed ik nog bij de pony’s. Wel waren een jaar of 7 terug hoge punten een grotere uitzondering naar mijn mening. Heb genoeg oranje lintjes verzameld rond die tijd maar de keren boven de 200 zijn denk ik op 1 hand te tellen.

Afgelopen week was echt niet mijn week dus ook niet hoog gescoord, waar ik dan altijd wel een flinke knal van krijg mentaal gezien is de 5 voor rijvaardigheid en harmonie... doet iets met je als je je best doet eerlijk en vriendelijk tegenover je paard te rijden. Persoonlijk dingetje :Y)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:02

Zó! ik ben weer bijgekomen... en ga even mijn visie delen als meereizende groom :+

vroegâh... :')
Toen de drie opperpenny's uit ons groepje mee deden aan de ARD, een jaar of 25 geleden was het erg makkelijk punten rijden. Toen ging je echt voor de puntjes naar de ARD.

Ik zelf doe nu een jaar of 11 mee, en toen reed ik in de B/L. Imo haalde ik toen makkelijk de puntjes, maar ook wel prijzen, dus reed ik met goede punten bovenin mee wat imo vrij logisch is.
Daarna is er een periode (ik dacht 2 jaar) geweest met extreem strenge punten...
Vanaf de klasses M waren er elke rubriek minimaal 5 verliespunten weggegeven en had enkel de 1e en 2e plek winst.
Zelfs een uit ons groepje (ZT amazone) die altijd wint en altijd finale mee reed, heeft die 2 jaar vaak zat geen punten gehad voor een nette proef.
Ik weet dat er toen zelfs filmpjes na de KNHS gestuurd zijn door mensen die bij ons in de tenten stonden die verlies hadden gereden, maar die niets geks in de proef hadden.
Natuurlijk geen winstwaardig proef, en best sloom... maar zeker geen verlies.
Zelf heb ik die week een keer 2 prima proeven neergezet met 30punten verschil tussen jury A en B :D

afijn, daarna kwamen de normale jaren :+
Zelf zat ik toen in het M2 en lekker in de flow... na een weekje ARD 13 winst en finale mogen rijden. Moet ook zeggen dat we toen echt lekker gingen.
Jaar daarna was het wisselend (qua rijden) slordig gereden van mijn kant e.d. wat resulteerde in soms wel een puntje en soms geen puntje. En helemaal terecht.
Ook alle anderen in ons groepje kregen wat gegeven moest worden.

Afgelopen 4 jaar ben ik groomend mee...
Eerste jaar omdat mijn paard mijn voet had verbrijzeld en ik nog aan het revalideren was. Het jaar daarna aangezien mijn paard zichzelf had verbrijzeld bij een ontsnappingspoging uit de wei eind mei. En vorig jaar omdat mijn paard een week voor Almelo overleed :(:)
Dit jaar was mijn nieuwe guppie nog te nieuw en te jong, maar volgend jaar hoop ik er weer incl knol bij te zijn :D
Mijn 'groepje' start voornamelijk in het Z.
En ook dit jaar vond ik merendeel van de protocollen meer dan terecht. Al kreeg een combi soms net iets te hoog gepunt imo, omdat het paard in draf gewoon een ruige marcheerder is. Het is een prachtige combi, en gewoon een giga gave bok.
Maar als je in het Z1 je eenvoudige wissels staakt, en aan aantal keer gekke dingen met je tong doet hoort er imo geen resultaat van 211 puntjes bij :D
Maargoed... lekker was het wel :') En andere dagen reden ze een super proef en waren de punten van 220 meer dan terecht.

Mijn andere vriendin haar eigen paard had zijn griffelbeen gebroken, maar mocht van een vriendin haar paard meenemen.
3x erop gelest... en eigenaar had thuis paar dagen voor de ARD nog verlies in het L gereden. Beestje is echt de grootste goedzak die er bestaat en had overal lol in. Al was die van zichzelf zo vreselijk traag dat ik tijdens het lezen hem af en toe een duwtje wilde geven :')
Maarja... haar doel was puur voor de lol mee doen, dat ruiter en paard plezier hadden en in de hele week 1 puntje halen.
Het doel was op dag 2 gehaald en de rest van de week heeft ze op 2 uitschieters naar beneden altijd rond de winst gehangen. En je zag het paard gaande de week steeds meer verbeteren... kortom het was voor ons geslaagd en we waren super trots op hem.

Andere combi startte in het M, zet een super nette, brave proef neer... alle oefeningen netjes, keurig op de letter, nooit gekke dingen. Maar het mist gewoon wat oprichting en een beetje spektakel :Y) Maar toch vaak in de punten gereden.

Dus ja, als ik zo even kijk, maar ook als ik heel goed kijk wat ik met losrijden en in de ringen allemaal heb gezien. Vond ik het allemaal prima gejureerd. Wel heb ik veel ruiters gezien die een klein beetje moeite hebben met naar zichzelf kijken. Want ik heb echt maar weinig hele goede, foutloze proefjes gezien.
En ook wel een paar jury's die erg graag rond de commentaarloze 6 blijven plakken. Dan zie ik altijd liever een flinke 3 of een 8 als er wat te zien is met commentaar.

Anoniem

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:58

Bij een 3 en een 8 hoeft eigenlijk geen commentaar, een ruiter weet dan heel goed zelf wat er goed/slecht gegaan is

Juist bij de 5/6/7 hoort commentaar, waarom is het geen 8?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:00

klopt... maar bij een aantal protocollen die wij hadden stond er echt niks bij.
Geen woord :')

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:26

Ik had sowieso weinig commentaar op mijn protocollen, ook niet bij de 4/5/7/8 helaas. Heel jammer vind ik dat. En dat veilig bij de 6 blijven hangen valt mij ook wel op. In onze groep ook iemand in het Z met een paard dat gigantisch kan sjouwen, uitgestrekte draf echt voor een 9, en die krijgt ze meestal ook. Maar afgelopen week voornamelijk 6’jes, af en toe een 7. Maar ook op de slechte onderdelen een 6, af en toe een 5. Ik zie dan persoonlijk liever een 2 en een 8/9 op een protocol.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:16

Voor mij was de 6 iedere keer meer dan terecht, het ging niet zoals het anders kan dus het waren allemaal 6-jes proeven. Ik verwacht dan niet bij iedere 6 commentaar in zo’n proef, dan volstaat voor mij een algemeen commentaar ook. Dat heb ik wel vaak gehad tijdens de ard!
Daarbij vind ik het wel heel prettig om bij de nét onvoldoendes 5/5,5 commentaar te krijgen, al helemaal als het in de onderste algemene cijfers gegeven wordt. Zoals in mijn geval rijvaardigheid en harmonie en het effect van de hulpen in 1 proef... terwijl ik in die zzl proef wel op 204 punten kom en naast dat er niets extra in de proef zat ging er ook niets écht de mist in (als je nou je oefeningen niet fatsoenlijk rijden kunt ofzo dan snap ik het volkomen). Jammer dat ik dan niet weet waarom. Want nu kan ik er ook niets aan veranderen

Heb wel eens een 8 gehad voor de uitgestrekte draf van een jurylid met commentaar: sneller in het achterbeen voor de 9! Die zag dus nog verbetering, dan is ook dat commentaar prettig :)

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:07


c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Almelose Ruiterdagen 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 10:56

whoop whoop