[HE] De vrijdag in vogelvlucht.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

[HE] De vrijdag in vogelvlucht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:17

Hoi!

Afgelopen vrijdag hebben wij (Ricardo (Ricie) en ik, Melissa) verslag voor jullie mogen doen van Horse Event 2017. Het weer was verschrikkelijk. Het was koud, nat en blubberig. Maar gewapend met regenjas, camera, en een regenhoes voor de camera zijn Ricardo en ik er toch op uit geweest en hebben we de hele dag voor jullie vastgelegd.

Nadat ik net op tijd aankwam doordat ik een flinke file had onderweg, hebben wij eerst ons programma besproken in de Bokt lounge.
Wij trapten af met een clinic van Nikki van Olst met Django. Aangezien wij vooraf ook bij Nikki langs zijn geweest voor een interview en om te kijken hoe zij zich voorbereidden op Horse Event.
Het interview en de foto's zijn hier te vinden:
[VN] [HE] Op bezoek bij... Nikki van Olst

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens zijn wij naar de KNHS hal gelopen om naar een clinic te kijken van het Dutch Vaulting Team. Hier werd verteld over de basis van het voltigeren. Ze hadden een jong paard bij zich dat nog erg moest wennen. Terwijl de longeur het paard klaarstoomde voor het echte werk, was de rest zich aan de andere kant van de bak aan het voorbereiden en opwarmen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna zijn we naar een wel erg bijzondere clinic gaan kijken: de opleiding van het veelzijdige defensiepaard. Dit was heel gaaf om te zien, maar helaas regende het zo ontzettend hard en was ik zelf mijn hoes vergeten mee te nemen nadat we waren wezen lunchen, dat ik geen foto's kon maken van deze demonstratie. Ricardo heeft dus voor een aantal foto's gezorgd voor jullie. Tijdens deze clinic lieten ze zien wat deze paarden allemaal kunnen. Zo sprongen ze over normale hindernissen, maar ook over brandende hindernissen! Ook werd er een rookbom afgestoken waar de paarden heel goed op reageerden.

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was het tijd om even op te warmen met een kop thee en zijn wij naar de Bokt lounge gegaan. Daar hadden we tijd om even wat foto's uit te werken en ons klaar te maken voor een interview met Bianca Schoenmakers. Terwijl wij daar aan het werk waren gaf zij een clinic in de Bokt lounge aan de deelnemers van haar clinic. Voordat zij met de deelnemers naar de Outdoor ging, hebben wij het interview met haar gehouden.

Afbeelding

Interview Bianca Schoenmakers
Ken je dat? Je rijd een keer mee met een springwedstrijd en na een half parcours ben je al helemaal kapot. Bianca Schoenmakers heeft daar helemaal geen last van! "Het wordt een gewoonte", vertelt ze. Op een landelijke wedstrijd heeft ze soms wel 8, 9 of 10 paarden bij zich. Ze rijdt 10 paarden per dag, al kost wedstrijd rijden haar natuurlijk wel meer energie dan thuis rijden. Als zij op een wedstrijd 10 paarden rijdt, dan merkt zij het uiteraard wel aan het einde van de dag. "Maar dat houd ik wel een dag of 3 vol, als het moet", zegt ze. Het is maar net waar je in getraind bent. "Wanneer ik het wel merk is wanneer ik bijvoorbeeld een week of 2 vakantie of een blessure gehad heb. Wanneer ik dan weer begin met rijden, start ik natuurlijk niet met 1 paard, maar hup, gelijk weer met 10. Ja, dan heb ik spierpijn!"

Tijdens de clinic in de Bokt lounge vroeg Bianca aan haar deelnemers waar zij tegen aan liepen tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd. Wij vroegen ons af waar Bianca dan tegenaan liep, want er is vast wel iets waar zij het bijvoorbeeld niet mee eens is. Bianca rijd op dit moment internationaal op 2 of 3 sterren niveau. "Als ik een 3 sterren Grote Prijs moet rijden (een parcours van 1.55m), dan merk ik dat ik daarin nog wel moet leren en moet perfectioneren. Soms denk ik dat mijn balans nog best een tikje beter mag. Dat zijn wel dingen waaraan ik moet werken", vertelt ze. Dit gaat dan wel om de parcoursen op internationaal niveau en niet wanneer zij een M of een Z parcours rijdt. Het gaat om een stukje ervaring, wanneer ze bijvoorbeeld een stuk of 20 Grand Prix’s heeft gereden, gaat dit vast al beter.

Bianca zit ook op Bokt. Op bokt kennen wij haar als Schoentje. Wij vroegen ons af of ze zelf dan nog wel eens topics plaatst en hoe zij omgaat met eventuele kritiek die zij daar krijgt. "Ik plaats nog wel eens een topic op Bokt, daarnaast ben ik ook vrij actief op Instagram. Over het algemeen probeer je kritisch naar jezelf te kijken, kijken of je wat moet en kan veranderen. Maar het is niet altijd het geval dat je wat kan veranderen", vertelt ze. Ze geeft een voorbeeld van een van haar paarden dat graag de mond open doet. Bianca heeft de neusriem eraf gehaald omdat het paard deze niet fijn vond, waardoor ze de mond open deed. Vanaf het moment dat ze de neusriem eraf had gehaald heeft Bianca zichtbaar een gelukkig paard. Hier krijgt ze nog wel eens kritiek op. Ze moet maar gaan trainen en grondwerken. "Ga maar een keer op dat paard zitten, ze is top te rijden, alleen in de ring wordt ze fanatiek, gaat graag op de hindernis af en doet haar mond open. Tsja, ik rijd geen dressuur, van mij mag ze haar mond open doen", zegt ze. "En ja, dan krijg je daar commentaar op, bijvoorbeeld op Bokt, van een lief meisje van een jaar of 15, met een schattige C- pony. Dan denk ik: ach, je komt pas net kijken en gaat nog zo veel leren!"
Ze probeert altijd te kijken of ze wat kan doen met de kritiek, zit er een kern van waarheid in? Bianca probeert uit te leggen wat haar visie erop is. Eigenlijk heeft ze er op Bokt niet veel last van, eerder op Instagram. Soms laat ze de kritiek ook gewoon een beetje gaan en besteedt ze er niet te veel aandacht aan.

Bianca's ouders hebben vroeger altijd paarden gehad en gereden. Ze is tussen paarden opgegroeid en wilde ook altijd graag rijden. Toen zij 3 jaar was kwam er een 2-jarig shetlander hengstje. Haar ouders hadden het niet erg breed en hadden eigenlijk geen idee of het beestje braaf was. "Zou hij braaf zijn? Ja dat weet ik niet! Kind er op, houd maar vast! Ja dat lijkt wel goed te gaan! Laat hem maar los!" vertelt Bianca. "Nou, daar ben ik dus ontzettend vaak vanaf gevallen", zegt ze lachend. Maar ze heeft er wel ontzettend veel van geleerd en leren rijden. "Zelf denk ik dat ik goed heb leren rijden door juist niet altijd de makkelijkste pony’s onder mijn kont te hebben. Daar wordt je handig van. Ik ben nooit bang aangelegd geweest, bij een bang kind moet je dat niet doen, maar voor mij is dat juist heel goed geweest." Zo is ze dus begonnen, ze dwaalt wat af naar vroeger, dus we maken weer even een sprongetje naar hoe haar spring carrière begonnen is.

Semi-professioneel kochten zij steeds nieuwe paarden. Alles bekostigde zichzelf. Er kwam een paard, deze werd gereden en voor iets meer verkocht. Zo konden er steeds nieuwe paarden komen, een keer een vrachtwagentje en vervolgens kwam zij terecht bij haar huidige werkgever, Hans Dings. Bianca was toen 19 jaar oud, ze werkt daar nog steeds. Ook daar is alles een beetje gegroeid. Toen ze daar kwam reed ze wel al Z, maar inmiddels rijd zij internationale parcoursen van 1.50m – 1.60m. Het is allemaal op haar pad gekomen en daar is ze helemaal voor gegaan.

Een evenement als Horse Event is natuurlijk niet niks. Wij vroegen Bianca hoe zij zich hierop voorbereidt. "Niet", zegt ze lachend. "Nee, afgelopen weekeind heb ik nog een internationale wedstrijd in Roosendaal gehad, dus daar kwam ik zondag avond laat van thuis. Maandag was ik vrij en was ik blij dat ik even rustig aan kon doen. Dan is het dinsdag, woensdag, dan moet je je paarden rijden die niet mee zijn geweest op concours. En toen bedacht ik: oh ja, bijna Horse Event!" Van tevoren heeft ze gekeken welke paarden ze mee zou nemen, waar kan ze iets mee laten zien? De clincis die ze geeft doet ze het liefst spontaan.

Wij hebben een ontzettend leuk interview gehad met Bianca en aansluitend hebben wij haar clinic in de outdoor piste bekeken. Helaas was het een enorme modderboel, maar alles is heel goed gegaan! De hindernissen waren aangepast naar de conditie van het terrein zodat het niet gevaarlijk was. Alle paarden stonden op ijzers met stiften erin en er werd op aangepaste snelheid gereden.

Afbeelding

Er stond voor ons nog veel meer op de planning, maar wegens het weer hebben wij niet alle clinics kunnen bezoeken. Uiteraard zijn wij nog wel naar de eindshow geweest en voor de eindshow was er nog een leuke show van The Dutch Vaulting Team gaande. Deze show ging over Lucky Luke en de Daltons.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij stonden dus al klaar voor de eindshow! Deze was ontzettend mooi om te zien en wij hebben genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hopen dat we jullie op deze manier toch mee hebben kunnen nemen naar de vrijdag van Horse Event. Voor alle thuisblijvers, iedereen die het verschrikkelijke weer niet wilde of kon trotseren en iedereen die om wat voor reden dan ook, niet naar Horse Event kon gaan! We hopen dat dit verslag en deze foto impressie jullie een beetje laat zien hoe onze dag er ongeveer uitzag!

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HE] De vrijdag in vogelvlucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:53

Ik heb 'm nagelopen en wat spelfouten aangepast.
Er zijn 2 zinnen die niet zo lekker lopen. De eerste snap ik niet helemaal. Is deze niet af of slaat dat op de 1e clinic die jullie bezoeken?
En de 2e van Bianca is niet zo'n handige om te plaatsen := . Dat zou wel eens verkeerd kunnen vallen. Ik weet niet of jullie dat anders kunnen omschrijven of anders misschien maar helemaal weg laten.

Verder: leuk verslag! Mooie impressie :j

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HE] De vrijdag in vogelvlucht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 11:59

Eerste zin idd niet af haha, zou ik even aanpassen, de 2e van Bianca haal ik er wel uit! Hoop dat ik daar zo nog ff tijd voor heb!

Daarna even opnieuw plaatsen?

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [HE] De vrijdag in vogelvlucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:02

Ja, dat is het handigst. Dan verplaats ik die versie :j