Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:58

spannend ik duim voor je.
silke is ook weer verplaats hoorde ik van annemieke en ze stond zonder verdoving binnen 5 min op trailer.
waar ze nu staat is even onbekend maar wel veel op de wei, en dat kon op de andere stal niet.
tja wij zitten nog 3 dagen in disney voor we thuis zijn.

vandango

Berichten: 350
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Epe

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:43

ook ik duim voor je! spannenddddd!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:03

Stippies, veel succes en denk erom dat met dit weer scheren verbranding kan opleveren.

Stippies

Berichten: 202
Geregistreerd: 25-01-10
Woonplaats: De Krim

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:11

Idd, ik heb nu nog niets geschoren. Vandaag was de planning, maar het is zo super heet, dat ik het deze week op een avond maar moet gaan doen. Als ik het met deze hitte doe, plakt al het geschoren haar aan mijn bezwete lijf en zie ik er zelf straks behaard en gestippeld uit, haha! :+
Een week voor de keuring heb ik nog een weekje vrij, dus moet dan maar eens even flink oefenen met de veulens. Ze kunnen al wel aan het halster lopen, maar meer dan dat ook niet echt :o

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:20

Ik ben er helemaal klaar voor :) paardje staat vanaf vrijdag al s'nachts binnen,
Dus ben elke ochtend en avond even alle losse haren aan het weg halen :P ( ze verhaard flink trouwens met dit weer haha ) ze heeft een nieuw leren halster... Nu nog de staart opscheren en alles wat er bij hoort en dan is ze er helemaal klaar :D

Hebben jullie het NAS boekje al ?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:32

Ik baal hier als een stekker... Ik had Queen met veulen opgegeven. Veulen bij de gekleurde hengstveulens grote maat, Queen bij de 3 jaar en oudere merries met veulen.. Is mijn veulen vorige week doodziek geworden.. bacteriele darminfectie. Dus zwaar aan de diarree, niet willen eten en qua gedrag meer dood dan levend. DA erbij, zware antibioticakuur erin, diarreeremmers, etc.. Nu is hij gelukkig weer wat beter (mest is nog steeds niet helemaal goed), loopt tenminste weer rond en eet weer wat. Maar ja, zwaar afgevallen natuurlijk, je kan zijn ribben zien, door het ontzettende afvallen zijn ook de spieren aan de achterhand verminderd, waardoor hij nu wat zwalkt op zijn benen.. i
Hij heeft nog een kleine 2 weken om bij te trekken en anders trek ik hem wel terug. Queen wil ik wel erg graag mee (hoop haar ster te krijgen), maar omdat het veulen nu zo dik in het voer moet, wordt Queen weer te dik.... Die wordt momenteel 4x per week gereden (meer tijd heb ik echt niet), maar eet zichzelf tonnetje rond (en het veulen apart voeren werkt niet, want dan eet hij niet..).......

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:43

Veulen voeren en mams vastzetten? Doe ik ook, mams staat vast uit haar eigen bak te eten, veulen heeft ook een eigen bakkie waar mams niet aan mag komen. Dit om meer rust tijdens het eten te krijgen, Neon is nogal op haar bak eten gesteld, schrokt alles naar binnen en veulen krijgt geen kans (en je ontwikkeld ook nog voernijd ook). Ze staan wel samen in de stal, alleen kan mams dus niet bij de bak komen.

Tja, en anders heb ik nog wel een hengstveulen met een graadmagere merrie die daarom niet komt. :+ Precies andersom dus.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:54

Bij Ramony hebben we het veulen in de box ernaast gezet met eten. Hij werd echt de hoek ingezet als hij maar in de buurt van de brokken kwam.
Wel balen, hoop dat hij deze warmte goed aan kan.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 00:36

hij mag prima met Queen mee-eten, dat is het probleem niet. Ik heb haar ook vaststaan, hij eet eerst met haar mee (moeders eten is lekkerder ? , is hetzelfde, behalve dat hij er als extra wat veulenkorrel bijkrijgt) en hij heeft nu gelukkig weer genoeg eetlust om daarna zijn eigen bak leeg te eten. ipv 2x per dag krachtvoer, komen ze nu s'middags een keer extra op stal en krijgt alleen hij een extra portie. Maar ik kan Queen natuurlijk niet de hele tijd vastzetten en dat betekend dat bij het ruwvoer, ze wel meer binnenkrijgt dan ik nu wenselijk had gevonden voor een mooie keuringsconditie.. Maar het is even kiezen en ik hoop gewoon hem er in deze dagen bij te kunnen trekken en dan Queen maar iets te dik...

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 05:52

Misschien kun je eens overleggen met de dierenarts om nu een kuurtje probiotica te geven om zijn darmflora weer een beetje op pijl te krijgen? Werkt bij chewano altijd wel goed (voor zover zijn darmen goed werken) na een AB kur. Verder brokjes tegelijk met vezels zodat ze niet door zijn lijf gieren en er van achter onverteerd weer uit komen, maar neem aan dat hij voldoende ruwvoer krijgt?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:24

Hij krijgt zijn brokken samen met wat seniores priores, a) omdat hij dan zijn brokken beter eet, b) omdat dat een goede dikmaker met vezels is.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:43

Ik kreeg laatst van de da ook 2 spuiten voor na een AB kuur, voor de darm flora van een veulen. 1 om de diarre wat te beperken (finidiar) (wat na 1 uur al over was :') ) en 1 om de goede bacterien in stand te houden. Veulen was binnen een dag weer de oude..
Die voor de darmflora mag pas gebruikt worden wanneer er geen diarre meer is (probiotica: digestive care pasta)

In elk geval heel veel sterkte en beterschap!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:53

Hij heeft inderdaad finidiar gehad (maar dan 4 dagen) en een probiotica, maar die moest al tegelijkertijd met de finidiar en daar nog een paar dagen langer mee doorgaan. De AB kuur was een langwerkende, rechtstreeks in de halsslagader.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:23

O, hier de AB in de borstspier, 3 dagen achter elkaar. Alleen de eerste dag de finidair gegeven en moest op dag 3 beginnen met de probiotica. Maar dat was niet meer nodig, omdat het veulen weer helemaal goed was. Nu was dit sowieso wat een ander verhaal: Vermagerd veulen, langzaamaan eten opbouwen. Toch teveel gehad, dus de darmen overstuur..

Jij zit vast in Garijp bij de da? Want die weten ieg wel wat ze doen..

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:24

Nee, bij de A7 (kleine huisdieren en paarden), maar de paardenarts woont wel toevallig in Garijp ;)

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:14

Donja sterkte met je veulen!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:54

Ok! Want als wij naar een kliniek moeten gaan we meestal naar Garijp, Boersma.
Dit weer is vast ook beter voor die kleine dan dat hele hete van gisteren!

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 17:36

Bij mij is de smid net nog even geweest, ze was eigenlijk nog niet lang maar toch weer even netjes voor de keuring

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:05

Ik kom even kijken op de keuring. Ik zou het leuk vinden om mijn stippel volgend jaar mee te nemen naar een stamboekkeuring maar dan kan ik nu vast eens kijken wat voor kwaliteit er voor de nationale keuring op komt.

1 vraag: hoe laat begint de keuring? Ik kan het nergens vinden!

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:12

heeft iemand het boekje al gekregen ?? :o
zit maar te wachten... wil graag weten hoelaat we moeten enzo :P

Stippies

Berichten: 202
Geregistreerd: 25-01-10
Woonplaats: De Krim

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:38

De keuring begint meestal om 9 uur. Het boekje is nog maar net bij de drukker, en die wordt meestal een goede week van te voren bezorgd, dus waarschijnlijk nog een of twee dagen geduld.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78587
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:22

Overigens is het toch altijd gokken met de tijden, en de volgorde van de rubrieken is hetzelfde. Je kunt aan de hand van het boekje van vorig jaar al wel een inschatting maken van hoe laat je moet.

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:09

Okee bedankt ... Hihi kan niet meer wachten .. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen ... :D

vandango

Berichten: 350
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Epe

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:41

en natuurlijk zijn er altijd afmeldingen die niet in het boekje staan of juist weer toevoegingen... Een echte tijdsplanning is er niet te maken voor de keuring

mariska1408
Berichten: 847
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Oude Bildtzijl (friesland)

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:32