Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 21:38

Hier ons verslagje van afgelopen zondag op horse-event, heb geprobeerd om het zo beknopt mogelijk te houden mja is nog steeds een lang verhaal :o . Ik heb Whauw opgegeven omdat ik haar zelf nooit heb kunnen laden. Natuurlijk was ik super blij toen ik te horen kreeg dat whauw mee mocht naar horse event.Ik Wil daarom alle bokttopper hier bedanken voor de stemmen die ze hebben uitgebracht op ons. En natuurlijk annemarie en haar team dat ze dit mogelijk maken _/-\o_

Donderdag ochtend was het dan zo ver Alle voorbereidingen had ik de dag ervoor al getroffen, paardje mooi schoon en weekendtas klaargezet.

Afbeelding
Whauw vlak voordat ze haar ophaalden nog lekker in haar stal

rond kwart over 10 kwam een enorme trailer het erf op rijden, mijn zenuwen waren al erg aanwezig maar op dat moment begon alles bij mij te trillen. De 2 dames waren bezig om de trailer voor te bereiden terwijl ik ondertussen whauw haar beenbeschermers om deed. Eenmaal voor de trailer had whauw helaas snel door dat het niet verstandig was om tussen de hekken te gaan staan. Ze trok zich er steeds van weg en begon te steigeren ed. Vervolgens hebben we het bereik van de hekken wat groter gemaakt waardoor het lukte om whauw binnen een ruimte voor de trailer te zetten. En toen werd ze toch echt wel heel erg boos, ze begon te stampen, steigeren en enorm om zich heen te trappen. Ik heb een paar behoorlijke deuken in het staalwerk zien ontstaan. En ik moet ook zeggen dat het zonder ook niet gelukt was wand de hekken beschermden ons ook tegen haar. Dat ze zo ontzettend boos werd duurde gelukkig maar heel even. Ik denk zo’n 5 min en toen ineens... schoot ze erin :oo :D Snel het schot dicht en toen kon ik even adem halen..
Ik stond er echt vol ongeloof bij. al met al duurde het een half uur. welliswaar een hele heftige. maar zo snel had ik niet verwacht
Mja en dan komt het moment en zie je je paard het erf afgaan met mensen die je eigenlijk niet kent. Dat voelde wel een beetje vreemd.

Afbeelding
trailer van annemarie, whauw staat er in (kun je alleen niet zien :+ ) dan komt er een schot en daar zijn de hekken weer achter gezet.

Later kreeg ik bericht dat Whauw wel erg onrustig was geweest onderweg. Ze waren in de file gekomen en Whauw was daardoor behoorlijk door het lint gegaan. Ze had zich iets bezeerd aan haar benen maar dit was gelukkig alleen oppervlakkig. De volgende dag waren haar benen wat opgezwollen omdat ze zo hard had lopen trappen in de trailer. Hier is even een dierenarts bij geweest en die heeft haar er wat voor gegeven. Gelukkig niets ernstigs allemaal, mja toch schrik je een beetje. Er is toen ook besloten dat wij whauw zelf niet mee terug zouden nemen maar dat whauw gelijk met het team van Annemarie mee zou gaan.

Toen we op HE aankwamen kon ik vrijwel gelijk bij Whauw kijken. Whauw stond lekker rustig om haar heen te kijken. Ze kwam over zoals ze thuis ook is. Dat viel me 100% mee. Ik had verwacht dat ze behoorlijk onrustig zou zijn zo in een omgeving die ze niet kent, waar ook wel heel veel gebeurd.
Even snel nog een appeltje en toen langzaam richting de pieste
1 van de bokt paarden was uitgevallen waardoor whauw 2 keer in de ring mocht verschijnen. In de ring was ze alles behalve ontspannen. Dat ze gespannen zou zijn had ik niet anders verwacht. Maar de gradatie waarin dit was vond ik hier persoonlijk hier nog wel meevallen. Misschien was het zelfs een voordeel want Ze leek op een gegeven moment zelfs haar ontspanning in de trailer te zoeken. Ik zelf had hier een goed gevoel bij.
Filmpjes Bit piste: ow sorry mijn cameravrouw had er een beetje moeite mee.
even een introbabbel
1. http://www.youtube.com/watch?v=AiGYtaY9Xfg

hier komt whauw de piste in
2. http://www.youtube.com/watch?v=PhRq4FaCo-0
3. http://www.youtube.com/watch?v=qmMDzKQQNu4
4. http://www.youtube.com/watch?v=PobQqiOrOX0

In de 2e ring die een stuk kleiner was dan de eerste, moet ik zeggen dat ik daar al wel een beetje mijn twijfels over had. Al is het alleen maar omdat ik weet dat whauw wat losse achterbenen heeft. En iedereen eigenlijk achter een simpel draadje op een meter afstand van whauw kan gaan staan. (Wat ook bijna mis ging met een jongetje die vlak voor mij stond, je kan het niet goed zien maar het is wanneer annemarie zegt: kijken jullie uit achter hem?). Maar in het begin leek ze best ok,ze ging eigenlijk gelijk verder waar we bij de vorige sessie gebleven waren. Maar helaas werd de drukke ruimte daar toch wat te veel voor haar, waardoor ze terug ging in het gedag wat ze thuis ook vertoont. Ze begon te steigeren en op een gegeven moment ook behoorlijk heftig om zich heen te trappen.
En ja er wordt op bokt al over gesproken, het ging ook behoorlijk heftig maar zo ken ik whauw voor de trailer, iemand schreeude in het publiek dat ze moesten stoppen wat ook gebeurde omdat we dit gedrag niet meer willen van whauw. De kreet die uit het publiek kwam, kwam een beetje over alsof ze whauw wat aandeden. Het is ook niet leuk om te zien. Dit is waarom ik zelf niet meer durf te laden met whauw. Dit is dus wat ze thuis ook deed voordat Annemarie erbij kwam kijken. Ze raakt of iemand om haar heen of ze reageert zo heftig dat ze zichzelf bezeerd.
NH cirkels:
1. http://www.youtube.com/watch?v=K9mZjYANcJI
2. http://www.youtube.com/watch?v=ISyHZtuDC3Y
3. http://www.youtube.com/watch?v=ohAeGEETrIM
4. http://www.youtube.com/watch?v=hfvk94ssgbs
5. http://www.youtube.com/watch?v=aZgs9QRhI0I

Het team van Annemarie heeft haar dus gelijk meegenomen en toen ze haar hebben geladen waar verder geen publiek meer bij was ging het heel mooi rustig. Ze onderweg ook mooi kalm gebleven. Dat vind ik persoonlijk een enorme stap. Gezien ze 2 dagen daarvoor bij het ophalen een grote poging heeft gedaan om er uit te komen.
Uiteraad ga ik haar binnenkort bezoeken en zal ook hiervan de vooruitgang op bokt zetten.
bedankt voor het lezen.

Snuupke

Re: Whauw trailerladen met Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:58

Ik heb 's ochtends annemarie aan het werk gezien. Het eerste wat ik dacht was eigenlijk jeetje wat is dit herkenbaar! Ik heb een merrie gehad die deed op sommige dingen na exact hetzelfde.
Waar ik wel naar benieuwd ben, heeft whauw ook moeite met kleine smalle doorgangen? Ik heb namelijk het gevoel dat daar het probleem vandaan komt ( soort engte vrees). Die van mij deed het ook met de stal ingaan etc.. Stond ze daarna op de trailer ging ze er doodleuk niet meer af.

Ik hoop van harte dat het goed gaat komen en dat jij met haar verder kan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:01

Zo. Ik heb enkel de eerste clinic gezien, en eerlijk waar, ik heb nog nooit zo'n moeilijk paard gezien bij annemarie. Je zag het al heel duidelijk bij de join up! Chapeau voor annemarie hoor, want het was echt niet simpel!
Ik ga de filmpjes van de tweede zo kijken!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:01

Ik heb een paar filmpjes gekeken. Haar werkwijze bevalt mij niet zo.
Weet jij ook de rede waarom ze in het laatste filmpje gebruik maakte van de hekken?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 22:03

maudenmarc schreef:
Ik heb 's ochtends annemarie aan het werk gezien. Het eerste wat ik dacht was eigenlijk jeetje wat is dit herkenbaar! Ik heb een merrie gehad die deed op sommige dingen na exact hetzelfde.
Waar ik wel naar benieuwd ben, heeft whauw ook moeite met kleine smalle doorgangen? Ik heb namelijk het gevoel dat daar het probleem vandaan komt ( soort engte vrees). Die van mij deed het ook met de stal ingaan etc.. Stond ze daarna op de trailer ging ze er doodleuk niet meer af.

Ik hoop van harte dat het goed gaat komen en dat jij met haar verder kan!

ja het zit hem idd vooral in de doorgan dat zie je ook heel duidelijk in de 1e sessie wanneer ze de roundpen in gaat

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:06

Ja dat viel ons ook op! Hier gaat heel wat werk inzitten.
Helaas heb ik mijn merrie weg moeten doen want ik ben actief wedstrijdruiter en dit ging zo niet verder.

Vind het super dat je er helemaal voor gaat!

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:07

Ik heb Annemarie meerdere keren aan het werk gezien met paarden met trailerproblemen op Horse Event, maar zoals dit nog niet. Eigenlijk ging dat altijd heel goed en kon het rustig afgesloten worden. Fijn dat jij en je paard de kans krijgen om hiermee aan het werk te gaan samen met het team van Annemarie. Hopelijk over een tijd het bericht dat het trailerladen goed gaat. Succes!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:08

Je kan niemand beter hebben dan Annemarie en haar team. heb haar al vaak aan het werk gezien en het is niet van vandaag op morgen verholpen maar dit gaat goed komen, heb er alle vertrouwen in

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:14

Ik vind dat ze het heel erg goed doen! :j Vind de reactie van de vrouw uit het publiek ook wel een beetje overdreven. Ze creeërt alleen maar meer spanning denk ik. Ze zijn echt kalm met haar aan het werk geweest, consequent maar ook de kans gevende om het eens rustig te bekijken. Zoals indd hierboven wordt gezegd kan je denk ik geen betere hulp hebben als Annemarie en haar team.

Echt top +:)+ Heel veel succes nog!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:21

ninajojo schreef:
Weet jij ook de rede waarom ze in het laatste filmpje gebruik maakte van de hekken?

En waar basseer jij dit op??

Ik vind Annemarie echt super top!! Dat laatste was idd erg heftig om te zien en die kreet uit het publiek tja....
Je hebt er altijd zulke mensen bij... achter ons zaten ook mensen die het er niet mee eens waren...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:21

ninajojo schreef:

volgens mij werkt zij altijd met hekken?

hij gaat wel ff tekeer zeg in dat laatste fillmpje :=

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:24

Ik mag het er toch best niet mee eens zijn?
In 1 van de filmpjes waar ze met hem aan het freestylen is neemt ze niet de leiding.
Ze loopt naar hem toe en laat hem te veel in haar ruimte komen. Ik vind dat ze eerst had moeten zorgen dat ze een goede rangverhouding met dit paard had gekregen, voordat ze begon aan het trailerladen.
Ook zie ik het nut niet in van het insluiten met hekken. Dit veroorzaakt naar mijn mening alleen maar veel stress.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:26

ik zeg toch ook niet dat je het er niet mee eens mag zijn. jij vraagt waarom ze in het laatste filmpje met hekken werkt en geef aan dat ik dacht dat ze dat altijd deed.

ik heb overigens alleen een deel van het laatste filmpje bekeken. heb er verder geen mening over, maar ze schijnt erg goede resultaten te boeken.

edit: zie nu de reactie boven mij waar je waarschijnlijk op reageerde ipv op mij.
Laatst bijgewerkt door loulou op 12-09-11 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:29

ik vind ook dat bij de join up al zeeeer duidelijk was dat dit niet in 123 ging goedkomen, maarja, demo is nog altijd iets anders dan thuis e, en het is wel typisch de robertsmethode om op demo het kunstje te laten zien. En als je maar een half uurtje hebt...

Niettemin dik respect voor annemarie en haar team, ik denk dat zij 1 van de weinigen is die dit nog kan oplossen!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:32

Yonker schreef:

Ik vind Annemarie echt super top!! Dat laatste was idd erg heftig om te zien en die kreet uit het publiek tja....
Je hebt er altijd zulke mensen bij... achter ons zaten ook mensen die het er niet mee eens waren...

Het komt in het dikgedrukte deel over alsof jij vindt dat die mensen niet hun eigen mening mogen hebben.
Misschien heb ik dat verkeerd begrepen dan.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:38

Even een stipje, kan het via mijn telefoon niet goed bekijken en lezen,
dus doe dat morgen even goed via laptop!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:45

Dat laatste filmpje is wel heftig zeg, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen.
Vorig jaar heb ik haar aan het werk gezien met Rhoda en Rhoda kon maar één ding voor de trailer en dat was recht omhoog komen. We hebben uren met haar op wedstrijd staan tobben.
En wat Annemarie voor elkaar heeft gekregen, respect!! We hebben allemaal heel veel van haar clinics geleerd en als ik dit terug zie denk ik weer, oja wat ze nu zegt en doet moet ik onthouden!

Over die hekken, ik was eerst ook sceptisch, maar ik ben om. Ook hebben de hekken meerdere voordelen, veiligheid voor de mensen eromheen en paard kan zo niet naast de klep komen. Overigens wordt het gebruik van de hekken afgebouwd naarmate de training vordert.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:50

Volgens mij was het grondwerken met Whauw niet zo'n succes zei Annemarie direct 's ochtends al? De reactie van Whauw bleef eigenlijk nagenoeg weg.

Ik vond de ontwikkeling wel erg mooi om te zien, in de eerste sessie ging het op een gegeven moment erg goed naar mijn idee.

Ik vind de eigenaresse het erg goed uitleggen, de tweede sessie, in de NH cirkels, was een geheel andere situatie waar Whauw denk ik zelf ook mee moest handelen.

Ik hoop dat de training goed gaat verlopen en dat Whauw zich goed zal ontwikkelen naar mate de training vordert. :)
Houd je ons op de hoogte TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:03

Ondanks dat ik me ook niet 100% kan vinden in de methode (en dat is iets anders dan zeggen dat ik het zelf beter kan, want dat zeg ik niet!!), alle respect voor Annemarie.. die durft wel mooi, zonder moment van twijfel, de beslissing te nemen om ermee te kappen terwijl het laatste wat het publiek heeft gezien wel bij sommigen een 'negatieve' indruk achtergelaten heeft. En dat zonder het publiek, de eigenaar of het paard zelf te laten stikken.. want het publiek krijgt woord en uitleg, de eigenaresse geeft aan dat er verder wordt gegaan, en het paard.. overduidelijk dat stoppen nu het beste was daarvoor, en later rustiger doorgaan gaat hopelijk het probleem oplossen. Ik ben benieuwd naar verdere updates, hopelijk komt dit met geduld en training weer goed en komt Whauw er helemaal overheen!

En nogmaals, niets dan respect voor Annemarie op dit moment, voor haar beslissing. (Daar kan een zekere Parelli nog wat van leren.. )

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:06

ik heb beide sessie's gezien met annemarie en whauw,
ik vind dat ze goed werk verricht en wauw zal zeker nog veel training nodig hebben, maar ook zij gaat er wel komen denk ik. Ik vind dat ze goed werk verricht ze staat niet te trekken aan hem. Ik vond het wel heftig, maar dat meisje zat achter ons, ik schrok meer van haar dan van whauw en annemarie. Hij vind het lastig, spannend en eng en zocht een uitweg. Maar zo zaai je alleen maar meer paniek. ik vind dat iedereen er een mening over mag hebben. maar merk vaak dan wel dat iedereen t beter weet terwijl dit haar dagelijkse werk is.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:21

Wat ik het allerbeste vond was dat Annemarie het lef had toe te geven dat ze zelf een fout had gemaakt door een oefening te vragen wat niet werkte voor Whauw. En dat ze durfde te stoppen op het moment dat het paardje uit zn plaat ging. (ik kan me de reactie uit het publiek wel voorstellen; het leek echt even alsof hij met het halster vast zat boven in het hek)
Het was alleen jammer dat het zover moest komen dat Whauw helemaal in de stress schoot, naar mijn gevoel ging ze ook erg lang door. Ok, op zo'n clinic wil je graag wat laten zien, maar toch. Voor het paard had ik vooral in die middagsessie 1 x rustig de trailer op genoeg gevonden
Wat de hekken betreft; hekken of longeerlijnen, opgesloten wordt het paard toch en dan is bij zo'n paard als Whauw een hek wel zo veilig voor mensen en dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:54

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik alles behalve gecharmeerd ben van het hekken systeem. Ik geloof best dat dit voor een hoop paarden een uitkomst kan zijn en het voor de gemiddelde trailerlaadprobleem best kan werken. Maar niet om hoog van de toren te blazen, bij mijj passeren soortgelijke paarden met enige regelmaat de revue. En ik snap gewoon echt niet waarom er gesloten gewerkt wordt met een paard wat uit alle macht schreeuwt dat hij het alles behalve prettig vindt. Nog los van het feit dat ik vind dat Annemarie hier te lang doorging met dit paard. Het is gewoon NIET nodig.
Ik snap dat er voor deze sessie Annemarie ook iets aan het publiek wil laten zien, maar het is niet logisch nog eerlijk tegenover het paard dat ze Whauw daarvoor 2 keer gebruikt en in mijn ogen best gehaast en gestresst te werk gaat. Want op een gegeven moment hoe kalm zij ook over wil komen merk je in haar stem ook dat ze not amused is met de hele situatie. En dan kun je al niet meer verwachten dat een paard je kan volgen.
Maar goed dat is mijn mening, ik zou nooit voor geen enkel paard kiezen voor hekwerk. Het paard heeft bij mij altijd een keuze, en het is maar net welke keuze je stelt.
Wat ik in de flimpje zag gebeuren was op het moment dat het paard reageert op een impuls naar voren dat hij nog verder opgesloten wordt, daarbij ontgaat mij de logica.. de beloning is dan....? dat hij geen kant meer op kan?
Waarom zo'n overhaaste methode, waarom niet echt aan het werk gaan en het paard vrijwillig de trailer op laten lopen, al vanaf de eerste keer en weten wanneer te moeten stoppen.
Jij bent namelijk (de trainer in dit geval) de leider en alles wat jij doet moet vertrouwd zijn voor het paard, waarom zou hij je anders nog volgen? Omdat er meer druk ontstaat anders?
Zoals ik al zei, zo kijk ik er tegenaan. Het is niet mijn bedoeling om iemand tegen zijn/haar schenen te trappen, maar ik zet gewoon een aantal vraagtekens bij een aanpak zoals deze.

Ik hoop voor de TS dat Whauw straks probleemvrij geladen kan worden!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:18

ninajojo schreef:
Yonker schreef:

Het komt in het dikgedrukte deel over alsof jij vindt dat die mensen niet hun eigen mening mogen hebben.
Misschien heb ik dat verkeerd begrepen dan.

Oja ik snap wat je bedoeld maar dat was niet mijn bedoeling :)
Jij mag vinden wat je vind... maar Annemarie is echt top met trailerladen is mijn mening. Dit paardje was wel een erg probleemgeval. Was totaal niet gevoelig voor grondwerk, dat maakt het ook al een stuk lastiger. Ik zat op de tribune tijdens de 2de sessie en er werd achter ons vanalles gezegd, waarbij een bokker waar ik mee op de tribune in discussie ging. Nou ja... die dingen die ze zei vond ik gewoon ongegrond omdat ze niet eerder Annemarie te werk heeft gezien. En we moeten met z'n allen niet vergeten Annemarie is ook een mens en maakt fouten, maar ik zie geen geweld, en dat is het allerbelangrijkste.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:34

Ten eerste heb ik er al problemen met dat dit soort probleempaarden als atractie worden gebruikt op een evenement.

Ik vind het een erg gevaarlijk filmpje en zie niet in wat het paard nu moet hebben geleerd. Daarnaast is het niet realistisch om zo´n grote trailer te gebruiken als de meeste mensen gewoon een anderhalf paards hebben, ja dat maakt zeker veel uit.

Het paard is sowieso niet beter geworden van dit gebeuren en heeft er niets van geleerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 00:35

Active schreef:
Ten eerste heb ik er al problemen met dat dit soort probleempaarden als atractie worden gebruikt op een evenement.

Ik vind het een erg gevaarlijk filmpje en zie niet in wat het paard nu moet hebben geleerd. Daarnaast is het niet realistisch om zo´n grote trailer te gebruiken als de meeste mensen gewoon een anderhalf paards hebben, ja dat maakt zeker veel uit.

Het paard is sowieso niet beter geworden van dit gebeuren en heeft er niets van geleerd.

Er wordt ook tijdens de clinic duidelijk uitgelegd waarom ze beginnen met een grote trailer.

Het paard is ook nog lang niet uit getraind, ze hebben laten zien hoe ze in hun werk gaan.
Thuis gaan ze nog verder met trainen (samen met de eigenaar) en ze werken ook toe naar een normale 1 1/2paards trailer.