Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:51

Elke hengst heeft + en - punten en ook niet elke hengst past bij elke merrie. Als fokker moet je juist die + en - punten beoordelen, anders kun je wel lukraak elke hengst op je merrie gebruiken. Daarbij heeft een ieder zn eigen mening en wat de een aanspreekt, zal de ander weer niet aanspreken. Ik heb op élke hengst die er eergisteren rondliep wel wat op te merken. Alleen heeft de ene hengst wat meer + dan - punten dan de ander. Als hengstenhouder heb je dus maar te slikken wat men ervan vind. Ik neem aan dat de hengstenhouder zélf in zn hengst gelooft en als ze er niet mee om kunnen gaan dan hadden ze niet verder dan de plaatselijke ruitervereniging moeten komen met het beest.

Snap dat het niet leuk is voor mensen om negatieve punten te horen, maar zolang het geen afbranden is, hoort het erbij.

De charmeur verastte me positief. Vond hem IRL aansprekender dan op de foto. Wel ga ik mee in de punten van natas qua beweging. Toch hou ik in mn achterhoofd dat hij nog jong is en sterker gaat worden. Het maaiende voorbeen heb ik niet kunnen zien. Wel vind ik hem weinig Gelders, maar desondanks gaaf.

Chablis, enorm verbeterd!! Zeer mooi type paard, constante sterke gangen. Beweging minder spectaculair dan bijv alexandro, maar wel kwaliteitsvol. Zeer mooie pedigree.

Vitens, altijd kwijlen die hengst. Dat front, wauw! Wel stoort mij dat wat lange achterbeen. Hij was boevig.

Alexandro, kwijlen die hengst! Super bewegen, mooi type, werkwillig. Wel wat strakkere rug, wat hij dus ook lijkt te ververven.

Floris, braaf dier. Goede galloppade en mooi type. Ruime gangen. Mag meer go van achteruit hebben en meer ruggebruik tonen. In acht nemend dat het nog een jong dier is ben ik benieuwd naar volgend jaar.

Danser, zeer sterk achterbeen. Blij en sympathiek type. Mooie ruime gangen. Voorbeen mag van mij wat meer ruimte hebben.Vind hem qua maat ietwat klein en vind hem wat tuigtypisch. Toch zou ik hem op één van mn merries zo gebruiken, omdat ik verwacht dat ze hem goed kan hebben. Had hem graag onder het zadel gezien.

Rubus, weinig spectaculair, maar gewoon braaf en zeer goed bewegen. Geeft goede, brave nakomelingen.

De Alex hengst, gaaf dier! Super bewegen en mooi type. Ben erg benieuwd naar zijn vorderingen.

Zethar, zeer gaaf dier. Was al fan! Vond hem onder de vorige amazone een stuk fijner lopen, maar met zn nieuwe amazone is hij nog maar net een team, dus dat komt vast goed.

Voor mn witmar alazan x bazuin merrie staan danser, alexandro en chablis op het lijstje.

Voor de koss x Zep merrie wordt het een heel stuk lastiger. Daar zou ik het zo nog niet voor weten.

Anoniem

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:56

Upperville of Olivier

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 15:59

Keat, om even in te haken op je verhaal: natuurlijk geloven wij in onze hengst. Als je paard in the picture komt heeft iedereen ineens een mening, positief en negatief. Dat zal ook altijd zo blijven. Als je naar al die meningen moet luisteren dan kan je wel horendol worden. Dat doen we dus niet ;)

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:04

Janne, ja ik heb vandaag serieus naar Olivier zitten kijken. Wel mooi vrij bloed voor een kossmerrie, toch?
Upperville ben ik zoiezo fan van!!!! Als ik die mogelijkheid krijg dan neem ik hem. Voorlopig zal het er alleen nog niet van komen. Buiten deze zal het waarschijnlijk een rphengst worden.

Pletje, nou precies. Men heeft áltijd en overal een mening over alles en iedereen. Of je er wel of niet wat mee moet doen verschilt denk ik per situatie.

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:09

Pletje, ik neem overigens ook aan dat jullie je niet helemaal blind staren op Floris en ook realistisch zijn in + en - punten?

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:10

Natuurlijk doen we dat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:17

keat schreef:
Pletje, ik neem overigens ook aan dat jullie je niet helemaal blind staren op Floris



Pletje123 schreef:
Natuurlijk doen we dat!

:D

Jeetje Pletje. Je noemt mij flauw maar je maakt het er ook wel naar hoor :')

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:23

Is er ook iemand die bewegend beeldmateriaal heeft van Chablis? Ik kan alleen wat van twee jaar geleden vinden...

Anoniem

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:30

Ja op Facebook op zijn pagina. Hij loopt heel fijn onder zijn nieuwe ruiter

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:31

ga ik daar even kijken!

*edit: heb je misschien een linkje? Heb gezocht maar niet gevonden...

Anoniem

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:33

Ja zal even kijken


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:35

Thanks, daar had ik nog niet op gezocht!

Jazen
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-06-12
Woonplaats: Oost-Vlaanderen ,Waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:40

[***] schreef:
keat schreef:
Pletje, ik neem overigens ook aan dat jullie je niet helemaal blind staren op Floris



Pletje123 schreef:
Natuurlijk doen we dat!

:D

Jeetje Pletje. Je noemt mij flauw maar je maakt het er ook wel naar hoor :')

Volgens mij antwoord ze ook op het tweede deel dat je niet gequot hebt.
Citaat:
en ook realistisch zijn in + en - punten?


Laten we het een beetje vriendelijk houden dames ?

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 16:56

Jazen, ik weet inmiddels wie het zegt. Maar thanks voor je support! Was leuk je even gesproken te hebben vrijdag!

Anoniem

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:01

Jazen nee hoor dan had het 'natuurlijk zijn we dat' moeten zijn

Varlon82
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-03-14

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:41

Hey allemaal , vind de bevindingen hier erg leuk hier om te lezen. Wij van gentleman weten hoe hij was en hoe inmiddels is. Hij is idd erg groot en idd jong maar hij is heel erg verandert , ook in z'n hoofd is hij veel verandert. In ieder geval zijn we erg blij met hem . En gaan we met veel plezier werken aan de punten waar we van weten dat die nog veel beter kunnen worden.. Als laatste kunnen we veel leren van ieders mening , maar dat is het dan ook een mening..dus laat ieder in z'n waarde..

Varlon82
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-03-14

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 17:56

1 ding nog .. 6 verschillende filmpjes bekeken maar ik moet toch ontkrachten dat Gentleman maait.. :)

Darrie79
Berichten: 49
Geregistreerd: 06-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:02

Jammer dat we er niet bij konden zijn. Echt wat gemist lees ik wel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:44

Varlon82 schreef:
1 ding nog .. 6 verschillende filmpjes bekeken maar ik moet toch ontkrachten dat Gentleman maait.. :)


Dan hebben jullie een heel vrolijk en vriendenlijk paard en zwaaide hij naar me... :)

Ik ben voor gaan staan om hem recht van voren te kunnen bekijken. Iemand een filmpje recht van voren?

Voor de goede orde.....ik vind het dus een erg mooi paard he.

Voor wat betreft Floris ga ik met Keat mee [***].
Ik zag hem nu voor de eerste keer onder het zadel en hij leek wat voorwaartse drang te missen. Of dat aan het rijden of aan het paard(op dat moment)ligt weet ik niet.

GJ9

Berichten: 4483
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:51

Het was een leuke avond!

Cheytjuh heeft allemaal video's van de hengsten online gezet, kan je ze ook hier zetten Chey? Geeft een goed beeld! Erg leuk dat je er zoveel tijd in gestopt hebt!

Voor mij was de topper van de avond zeer zeker Chablis. Hij trekt me al vanaf zn eerste begin, super mooie pedigree en mooi type. Wel erg luxe was hij als jonkie, maar dat kan mijn merrie wel hebben. Nu hij wat uitgezwaard is en verder in training, ben ik alleen maar meer fan, die kan echt lekker gaan, veel souplesse. Denk dat hij een hoop kan betekenen voor de Gelderse fokrichting, evenals zijn vader die ook beschikbaar is dit jaar.

Verder ben ik elk jaar weer gecharmeerd van de Koss (klein)zonen, blijven stoere binken, ik houd van dat type.

Varlon, leuk dat je zo geniet van Gentleman, ik hoop dat je veel plezier met hem gaat krijgen. Voor de fokkerij ben ik nog wat sceptisch over hem, hij mist massa en bot voor een Gelders paard en de motor achterin, maar hij is nog jong, en groot, wie weet komt er nog een hele ontwikkeling de goede kant op. Wie weet kan hij wat betekenen op zware/klassieke merries die uitstraling en souplesse missen.

Bij Floris mis ik die motor ook, weinig schakelvermogen, zodra hij meer moet draven valt hij erg op de voorhand en gebeurt er van achter weinig. Is voor mij wel een van de belangrijkste punten van een Gelders paard en zou daar persoonlijk nooit op in willen leveren. Maar de eerste nakomelingen zijn onderweg, ik laat me graag verrassen in september.

Rubus blijft een mooie en brave hengst, doet zo lekker onverstoorbaar en werkwillig zijn rondje. Hoop dat er nog eens een goede zoon van hem komt uit een Cabochon ofzo, want dat type zullen we in de toekomst nog hard nodig gaan hebben.

Menclinic was erg leuk en leerzaam! Ik ben helemaal met Ad Aarts eens dat de Geldersen meer voor de mensport gepromoot mogen worden en dat daar een kans ligt.
Ik heb wel een leuk paard voor die mencompetitie in Ermelo, maar helaas is ze deze zomer nog te jong daarvoor.

Varlon82
Berichten: 41
Geregistreerd: 19-03-14

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:55

NatasjavE klopt idd het is een vrolijk paard maar zwaaien naar jou ?? Heb hem geleerd om niet naar vreemde te zwaaien dus ben bang dat ik je teleur moet stellen..

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelderse Hengstenshow 4 april te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 19:06

Geen voorwaartse drang? Hij liet zich niet gek maken nee, maar go heeft hij zeker wel :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:56

Varlon82 schreef:
NatasjavE klopt idd het is een vrolijk paard maar zwaaien naar jou ?? Heb hem geleerd om niet naar vreemde te zwaaien dus ben bang dat ik je teleur moet stellen..


Hey,..prima is goed joh. :?

Ik wil je er alleen nog even op attenderen dat ik hem echt met meer interesse volg. Ik was namelijk van plan om mijn merrie bij Charmeur te dekken...maar wie weet vind ik deze hengst geschikter.(want wellicht Gelders fokrichting)

Zoveel alternatieven zijn er niet voor mijn merrie.

GJ9

Berichten: 4483
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:58

Ik vrees dat je dan geen herkenbaar Gelders paard over houdt Natasja, want Bella is al heel erg behoorlijk luxe. Met fijn beenwerk.
Gentleman heeft ook heel erg fijn beenwerk.

Ga gewoon voor Upperville!

Een Upperville x Elegant x Zep uit dezelfde stam als Chablis en Clarinetty is om van te watertanden.