Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AapjeAstrid

Berichten: 4502
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Lilongwe, Malawi

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:19

Leuk om hier alweer over de voorbereidingen voor de keuring te lezen. En het is alweer over 3 weken, de tijd gaat snel! Ik ben waarschijnlijk ook van de partij, weet nog niet of dat als voorbrenger/helpende hand is of gewoon als publiek.

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:34

ach je moet soms een beetje overdrijven toch :+

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:25

Wat doen jullie met de tast haren? Mijn stippie heeft ze echt vet veel op haar neus, op haar lip en op haar kin zeg maar. Knippen vinden ze echt helemaal niet tof, loopt ze vet met haar hoofd te schudden :+ . Heb ze daarom tot nu toe laten zitten. Haar sokken knip ik alleen het uit stekende puntje eraf, dat is toch wel voldoende? Ik kan echt niet opscheren word lelijk

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:34

Ik zeg kaal met dat beest :D Haha, nee serieus, ik vind het mooi luxe staan als alles opgeschoren is.. Maar dat ligt er ook aan wat voor type paard het is. Ik scheer altijd beentjes, mondje en kaaklijn en de staart..

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:36

mhh dan moet ik even iemad op stal vinden die dat een beetje knap kan en een apparaat heeft. Ik vind het ook netter, al vind ik het ook een beetje zielig :o . Maar het groeit van zelf wel aan.
Zet je ze ook in de babyolie?

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:38

Zielig? Hoezo dan?
Ik heb zelf een KWPNer met witte beentjes, als ik die niet scheer dan heeft ze snel last van mok. Vaak genoeg doen, dan kun je het zelf en dan vind je paardje het ook de normaalste zaak vd wereld. Ik heb voor de die plekjes trouwens de tondeuse van de Action :')

Ja, even een beetje baby olie, glans spraytje, helemaal mooi!

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:41

Ja bedoelde haar tast haren, inderdaad gewoon vaak doen. Alleen mag iemand die het knap kan het doen voor de keuring :') . Glans spray genoeg liggen, zag er laast 1 in de paardenshop met glittertjes toch maar niet meegenomen :+ haha. Baby olie nog even halen, doe je alleen neus/hoofd mee? Of ook de rest?

vandango

Berichten: 350
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Epe

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:11

pff de laatste loodjes voor de catalogus vandaag moet ie klaar zijn.. Zwoeg zwoeg :=

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:18

vandango schreef:
pff de laatste loodjes voor de catalogus vandaag moet ie klaar zijn.. Zwoeg zwoeg :=


Sterkte gelukkig is het weer minder, dus mis je weinig :)

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:23

Haha, nee glittertjes zijn leuk voor als je een jaar of 15 bent ;) Ja, de neus, ogen (er omheen ;) ) en oren een beetje, laatste restje over het hoofdje. Niet teveel hoor, gewoon een klein beetje glans en ze worden er mooi donker van.

Ja, benen is niet zo moeilijk, maar de kaaklijn ed moet wel een beetje mooi.. Mooiste vind ik als je het bv nu al doet, dan kan het weer een klein beetje groeien, dan valt het mooier. Kun je evt net voor de keuring nog even bij helpen..

@ Vandango: Succes! Gaat het je lukken??

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 15:32

Haha dat is ook zo, maar voel me ook nog zo jong hihi. Maar kan echt niet meer, ben al zo flauw om af en toe naar les 2 vlechten in te doen :+ .

Ik heb laatst een gewone tondeuse gekocht daar kan het ook mee toch?

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:40

Hier gaan ze ook altijd helemaal kaal, wel zo netjes. Maar aan de tastharen en de binnenkant van de oren kom ik niet. oortje dichtknijpen en scheerapp er langs en de lange tastharen knip ik wat bij (als ze er echt heel veel hebben misschien wat uitdunnen). Staarten opscheren vind ik zelf een doodzonde :P Bij de paarden vind ik het persoonlijk wel netjes staan als ze mooi ingevlochten zijn.
Voor wat extra glans op de neus en boven de ogen kun je babyolie of highlights (bijv van Ultra) gebruiken. Ik doe ook altijd wat hightlights in de voorlok en manen. Babyolie ipv hoefvet op de hoeven voorkomt dat er zand aan plakt

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:57

Ja, een tondeuse is een tondeuse ;)

Volgens mij mógen de oren niet eens meer van binnen. Maar dat weet ik niet zeker. Ik doe idd ook 'dichtknijpen' en dan mooi strak afscheren.

Staart ligt eraan wat voor staart hij/zij heeft. Mijn ene merrie scheer ik, want die heeft van die plukjes welke ik er met vlechten niet in krijg. Mijn andere merrie vlecht ik, bij haar vind ik het zonde om te scheren..

vandango

Berichten: 350
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Epe

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:07

ja het gaat me wel lukken...
Alle dieren staan er nu in, moet nu alleen de nummering nog en de rubrieksnummering. De nummering invullen bij de eigenarenlijst en dan nog laatste keer controleren en dan vind ik het wel goed :D

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:07

Oh oke, de zijkant van de staart heb ik al een klein stukje van af geknipt vind ik zelf persoonlijk mooier dan vlechten en ook makkelijker

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:21

oren en tastharen wordt idd afgeraden net als scheren van veulens. Beentjes opscheren kan best mooi staan als je paard geen dunne pootjes heeft.
citaat van nrps
Verleden jaar is door de sectorraad paarden, in opdracht van de overheid, de gids goede praktijken uitgebracht. ... Tot deze afspraken behoren oa. het niet volledig aafscheren van de tastharen, het niet uitknippen van de oren en het niet scheren van veulens.

Tis nog geen wed maar wel een advies.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:28

Veulens scheren vind ik sowieso niks. Ze hebben naar mijn mening die vacht niet voor niks..

Tast wist ik niet dat ze dat afraden! Mijne hebben weinig, dus knip een beetje bij. Kaak scheer ik dan wel weer..

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:57

Veulens scheer ik juist wel, die zitten rond deze tijd altijd half in de zomervacht en half in de veulenwol. net of ze zijn aangevreten door ratten :+ Ons veulentje heb ik al een tijdje kaal en hij vind het heerlijk met die warmte. Als de nachten wat koud zijn krijgt hij een dun dekentje op en ze kunnen hier altijd na eigen keuze binnen staan.
Maar na mijn idee zitten paardenveulens ook vaak strakker in het haar

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:57

dit is niet zo charmant :n
Afbeelding

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 17:57

Voor een keuring knip ik wel de tastharen van de neus en de uitsteeksels onder de kaak. Ook haal ik de oren leeg. Normaal knip ik ze alleen bij maar nu vind ik het wel mooier om ze leeg te halen. Staart zou ik alleen de uitstekende plukken bij knippen. Ze heeft al een afgekloven staart dus ben een beetje zuinig op het haar. Hoofd en vooral neus en oren met babylotion. En Tabitha krijgt een hoofdstel met brede neusriem op ivm haar wat lange neus.

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:23

Ik zou dan geen v frontriem erbij doen, dat rekt het hoofd altijd wat uit vind ik. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met een hangende frontriem?

Toch heeft mijn plukkerige veulen een 1b premie gehaald van de 8 strak ik pak. Wel een D pony.

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:42

misschien was dat ook wel gelukt als hij ongewassen was verschenen, maar misschien had je geschoren ook wel op 1a gestaan. wie zal t zeggen...
persoonlijk vind ik het wel een visitekaartje wat je afgeeft.

lailapriJarig

Berichten: 22153
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:49

Misschien was die kaal wel 3e geworden ;)

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:51

zou ook zomaar kunnen, je weet maar nooit.

Femke iheeft ongeschoren (wel heel netjes getoileteerd) ook een keer de prijs "best getoileteerd" gewonnen
jammer dat die extra prijzen er trouwens niet meer zijn (toch?). het had altijd wel wat


maarja, dit heeft toch ook wel wat :9
Afbeelding

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Nationale appaloosa keuring 1 september 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:58

Ik scheer veulens nooit.. Je ziet bij de friezen ook altijd van die halve bruine, dat is nu eenmaal zo. Een beetje jury kijkt wel door de vacht heen.
Ze komen hier in een merrie weide met alleen moeders met veulen. Ze gaan alleen naar binnen als het echt bar en bar slecht weer is. Dan ga ik niet scheren... Beschermd ze tegen de zon en tegen de kou/regen.
Dekentjes vind ik bij veulens gevaarlijk :o

Maar zo zie je maar weer: Ieder z'n eigen mening :)