lease bedrag te hoog?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hakkie

lease bedrag te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:07

hoi allemaal,

ik heb een shet ruintje van 8jaar en hij word gereden door 2 meisjes(bij beide komt een van de ouders altijd mee dus altijd een volwassenen erbij).

het ene meisje rijd nu al 1,5 jaar op hem en heb nooit het lease bedrag verhoogt. ze betalen €50 per maand en dan rijd ze 2x per week en geef ik 1x per week een half uur les (wat vaak 45-60 min word). ze mogen er alles mee doen en alle spullen gebruiken. zelf betaal ik de overige stallingskosten en da en hoefsmid ed.
aangezien ik best behoorlijke stallingskosten heb voor een shet en er nu dus een nieuw zadel moet komen (is nu 5jaar oud en zit een scheur in het zweetblad, en gebruik zelf het zadel niet eens! ben een beetje te groot voor hem Tong uitsteken ) wil ik de lease kosten verhogen maar hun zijn het hier niet mee eens.... vraag ik echt teveel voor mn pony?
en aangezien de stallingskosten verhoogt zijn en de kosten van hooi steeds hoger word en dit bedrag al 1,5jaar hetzelfde is vind ik het redelijk als hun dus ook meer gaan betalen.

wat vinden jullie hiervan en wat is een acceptabel voorstel en ev prijsverhoging?

hakkie

Re: lease bedrag te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 16:08

oh weet trouwens niet of het hier goed staat, anders sorry hiervoor en verplaats hem dan aub naar de goede rubriek

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:12

Ligt eraan met hoeveel je het bedrag wilt verhogen, en heb je ook uitgelegd waarom je het wilt verhogen?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:32

Het spijt me, maar ik zou zelf nooit €50,- betalen voor een shetland pony. Natuurlijk vinden die meiden dat hardstikke leuk, maar €50 voor 2 keer in de week, én nog een prijsverhoging vind ik best prijzig... Nagelbijten / Gniffelen

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 22:28

ik heb zeker uitgelegd waarom maar ze vinden het onacceptabel.. maar alles word duurder en als ze weer op de manege zou gaan rijden dan is ze meer kwijt per maand en dan voor 1x per week rijden. er moet gewoon een nieuw zadel komen want deze scheurt binnekort verder. ik moet dus een nieuw zadel kopen zodat zij kan blijven rijden en ik wist zelf niet eens dat mn zadel er zo slecht aan toe was!! een nieuw zadel komt er wel maar die andere mensen zien er geen probleem, dus kan moeilijk zeggen tegen de een dat ze wel moeten betalen en de ander niet..

@myukii : t is misschien veel maar ze reden hem eerst en leste op de rijvereniging (betaalde ze de rijvereniging iets van 20-25euro pm geloof ik en het lease bedrag was toen 35 euro) ze betalen dus eigenlijk 35euro pm voor mn pony en 15euro pm voor elke week les..dit red ik zelf niet eens met alleen lessen met mijn bijrijpaard! en ik ben elke woensdag (mijn enigste vrije dag alleen) kwijt omdat hun om 2uur les willen en niet later en eerder niet kunnen. (dit moet ik eens af zeggen of verzetten...dan gaan ze flink lopen mopperen
ik wil nl dat ze les krijgt omdat ze heel erg slordig ging rijden toen ze geen les kreeg, en mijn pony daar negatief op reageerde.

voor mij ligt een beetje de keuze denk ik..
keuze 1 ze gaan meer betalen
keuze 2 ik geef geen les meer
keuze 3 ze betalen zelf een zadel (wat eigenlijk niet kan omdat er nog een meisje op rijd en ze dit toch niet doen)
keuze 4 een ander bijrijdertje zoeken

ik vind dit erg moeilijk want ze zijn erg leuk samen. eigenwijze shet met eigenwijs kind. soms te eigenwijs want dan luisterd ze voor geen meter (eerst spullen opruimen daarna pas zonder zadel op t erf uitstappen bijvoorbeeld, sorry maar leg dit elke keer weer uit aan haar dat ze gelijk moet uitstappen maar ze luisterd gewoon niet..)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:14

Ik zou zelf nooit 50,- gaan betalen voor 2e keer in de week rijden eerlijk gezegt.

Maar als jij er achter staat en ze willen het echt niet betalen dan zou ik een ander ruitertje gaan zoeken of in overeg geen les meer gaan geven.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:38

Ik vind 50,- of meer ook wel erg veel voor een shetje.

Tja, moeilijk met het zadel. Ik ben zelf ook altijd bijrijder geweest, spullen waren er, maar toch heb ik zelf 2 zadels gekocht. Ik weet ook niet precies hoe je het moet regelen. Als een tipje misschien, ik heb mijn zadeltje bij de Hyporama winkel in Rotterdam (geloof ik?) gekocht voor 100 euro. Een leuk veelzijdigheidszadeltje en het zit echt heerlijk. http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z4FJRWEF.jpg

Je zei geloof ik dat je 2 verschillende kinderen hebt die erop rijden? Misschien dat de bijrijders samen of jullie met zijn allen een nieuw zadeltje kopen.

Valt er eigenlijk nog wel te rijden met het oude zadeltje? Anders zou ik als ik de bijrijder was zelf een zadeltje kopen voor mezelf, dan is het van mij en kan ik het weer verkopen. En dan dat de andere bijrijder met het oude zadeltje doorrijd. Aan de ene kant is het wel een beetje kinderachtig om een zadeltje voor jezelf te kopen en niemand anders mag het gebruiken maar je kan niet bepalen waar iemand zijn geld in moet steken.

Ik denk dat mijn laatste idee het best is, dat ze zelf een zadeltje kopen. Er zijn zadels die niet achterlijk duur zijn en waar je lang van plezier kunt hebben.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:14

@riekSter ja t is moeilijk...als het om geld gaat bij die mensen kan het niet (terwijl ze wel dikke auto's en groot huis hebben)..
ik heb hetzelfde zadel als dat jij hebt alleen is hij nu 5jaar oud en echt op. prima zadel alleen vind dat de suede vlakken erg lelijk worden als het slijt.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:33

Ga eens naar deze link. Knipoog

http://www.zadelmarkt.nl/

Daar kun je goedkoop je zadel kopen en je kan altijd goede 2de hands zadel op marktplaats kopen.

Ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen pony. Het is jouw pony, ook al rijd je niet erop! Dus je moet zelf voor de spullen zorgen. De meisjes maken idd gebruik van je spullen en je pony, maar ze betalen al via lease bedrag.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:59

50 euro voor 2 keer in de week rijden zou ik zelf ook
never nooit betalen.
Als het dan ook nog eens verhoogt zou worden zouden ze
mij niet meer terug zien.

Verder kost een shetland zadeltje vrijwel niets.
Kijk eens op marktplaats.nl voor een tweedehandsje
ofzo.

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:10

eigenlijk moet je dus uitgaan van 35euro pm voor de lease. de andere 15euro is voor elke week een half uur les...

daar ga ik eens kijken voor een zadel.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:07

15 euro een voor een half uur les vind ik ook ontzettend
prijzig, zeker wanneer het een papierloze instructeur is. Dat zou ik alleen betalen bij iemand die minstens op Z niveau rijd. Nagelbijten / Gniffelen

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:20

Chocotof schreef:
15 euro een voor een half uur les vind ik ook ontzettend
prijzig, zeker wanneer het een papierloze instructeur is. Dat zou ik alleen betalen bij iemand die minstens op Z niveau rijd. Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij bedoelt ze 15 euro per maand, dus voor 4x les (als het 1x per week is).

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 00:30

ik bedoel dit dus idd voor de hele maand elke week les. dus 4 a 5 x per maand voor totaal 15euro.

en bij ons zijn de lessen op stal wel 15euro per half uur hoor.. maar dat is idd ook proffecioneel met papieren enzo. maar dat vinden ze te duur en ik wil perse dat ze les krijgt dus doe ik het zelf. en het voordeel dat ik ook goed weet hoe mijn pony in elkaar zit

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:14

Hm.. het is erg lastig,

Het zullen vast nog jonge meisjes zijn als zij op een shetlander rijden en dus begrijpelijk dat ze ook niet meer kúnnen betalen. Ik denk dat je niet meer dan 50 euro kan vragen.. Je kan een goedkoop zadeltje kopen en daarnaast moet je er denk ik vrede mee hebben dat de prijzen voor jou wél stijgen en voor hun niet...

Ik zou zelf nooit 50 euro per maand betalen voor 2x rijden en 1x les.. Ik betaal alleen de helft van de hoefsmid en mag er daarnaast Alles mee doen wat ik wil...

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:23

Ik denk dat het zowiezo erg lastig is om een goede ruiter voor een shetlander te vinden en iemand die er echt serieus mee bezig is en het echt mee klikt.
Daarnaast is het jou keuze om die shetlander te hebben, dus ik vind dat jij voor de vaste (maandelijkse) kosten opdraait. Als ze niet zou bijrijden ben je het stalgeld ook kwijt.
Als ze willen bijrijden, zou ik kosten voor zadel aan hun overlaten en dan is het ook hun zadel en niet die van jou. Je bijrijders willen rijden, jij niet. Zij gebruiken het zadel.
En voor de les zou je klein bedrag kunnen vragen.

Ik heb 2 verzorgpony's en betaal er niets voor.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:39

Je schrijft dat je pony wordt bereden door 2 meisjes en dat de ene partij er geen moeite mee heeft en de andere wel (met de verhoging)...begrijp ik nu goed dat de ouders van beide meisjes 50 euro betalen? Dus een totaal van 100 euro per maand en dan rijden beide meisjes 2 keer per week? (sorry als ik het fout begrijp)

35 euro per maand (even zonder de les, want dat is in mijn ogen apart) vind ik op zich helemaal geen gek bedrag (ik neem aan dat het hier ook om meer gaat dan een paar rondjes hobbelen), maar meer zou ik persoonlijk te veel vinden dus ik kan me voorstellen dat de ouders zich hiertegen verzetten.

Ik zou al blij zijn als ik een betrouwbaar iemand kon vinden (waarbij een ouder meekomt) die onze pony's gratis zou kunnen bijrijden tot onze kinderen wat ouder zijn Knipoog

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 11:48

@nathalie2302 ja dat klopt. hiermee dek ik niet de stalkosten en kosten van het hooi (wat ik zelf moet kopen omdat er alleen kuil gevoerd word en hij hier alergies voor is.) ik betaal hier €5 per baal!!! hij eet ongeveer 2 balen per week (hij is heel erg mager geworden en komt niet aan. er is kans dat hij de ziekte van cushing heeft). maar daar gaat het mij ook niet om, want het is mijn pony en zou niet eerlijk zijn als hun alle (stal)kosten zouden betalen.
helaas klikt het tussen mij en het meisje steeds minder, ze is erg eigenwijs en normaal luisterde ze niet naar dr moeder maar wel naar mij. helaas word dat ook steeds minder (moet alles 10x uitleggen waarom ze hem bijv gelijk moet uitstappen na het rijden en niet eerst dr spullen op gaat ruimen, werd er ook wel een beetje boos om vorige week.

het is dus ook een beetje dat dat kind niet echt luisterd en dus soms mn pony maar 2 rondjes word uit gestapt (kan het geen uitstappen noemen) als ik er niet bij ben. of met rijden alleen maar galopperen (dat vind ze t leukst en vooral vanuit stap naar galop) en soms kan ik haar nek wel omdraaien

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:58

Tja, zoals je zelf al schrijft, het onderhoud en de zorg van de pony is natuurlijk in principe jouw verantwoordelijkheid...als je de verantwoordelijkheid en de kosten voor de pony niet (meer)zou willen, kun je de pony (in mijn ogen) het beste verkopen (klinkt makkelijk vanaf de zijlijn maar je begrijpt vast wat ik bedoel)

Je betaalt wel erg veel stalling trouwens, maar ik weet natuurlijk niet waar je zit (ik betaal 140 euro incl. hooi en stro voor 2 shetlanders en dat vinden sommigen al veel).

Dat je niet goed overweg kunt met het ene meisje, staat natuurlijk ook los van de verhoging...als je je pony verhuurt, kan het gebeuren dat mensen dingen op een andere manier doen dan jij zou willen....dat kun je oplossen door duidelijke regels op te stellen (met consequenties daaraan verbonden) of andere huurders zoeken....maar ook dat heeft weinig met het verhogen van de prijs te maken....

Persoonlijk denk ik dat je met 100 euro in de maand voor 4 dagen verhuur behoorlijk wat krijgt voor een shetlander....

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:06

Over het al dan niet te veel betalen voor een leasepaard zijn al verschillende topics:

Wie moet er betalen voor zijn of haar verzorgpony paard
Waarom is het zo een schande…
Nav betalen, is dit teveel?
Betalen?

Verder sluit ik me aan bij nathalie2302. Ik vind dat je verzorgsters samen al een serieus bedrag betalen aan jou betalen. Uiteindelijk is het jouw pony, jouw verantwoordelijkheid. Als er een nieuw zadel moet komen, kan je evt. vragen of ze een bijdrage willen leveren, maar ik vind persoonlijk niet dat je hen kan verplichten meer te betalen per maand.

Het is jouw pony, als eigenaar dien je i.m.o. je pony zelf te kunnen onderhouden. Maar dat is mijn mening. Knipoog

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 16:56

En ook ik ben het met bovenstaande eens. Ik begreep eerder niet dat het ome en bedrg van 100 euro totaal ging en dat d epony maar wee keer bereden werd. Voor een shet vind ik 100 euro per maand eigenlijk wel al veel. Ze krijgen hier echter dan ook weer les bij, dus dan is het al wat acceptabeler, maar ik ben het er mee eens dat de ouders terecht tegen stribbelen.

Ook vind hetik het argument van het duurder worden van alles en het nieuwe zadel geen goede reden. Jij wilt een pony en je zal het dan ook zelf moeten onderhouden. Dat alles duurder wordt is ( klinkt banketstaaf ) niet hun probleem. ZIj betalen jou al een reeel bedrag..