Wie heeft ervaring met verzorg(st)ers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Wie heeft ervaring met verzorg(st)ers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:20

Wij zitten er heel hard aan te denken een verzorg(st)er te 'nemen'. We hebben 6 paarden en ik merk dat het ons steeds meer moeite kost ze allemaal voldoende aandacht te geven. Buiten dat gun ik het iemand met onze paarden bezig te zijn net zoals ik vroeger ook paarden heb verzorgt. Echter vind ik het best spannend, iemand zoeken, iemand de vrijheid te geven iets met mijn paarden te doen.

Mijn vraag is wie heeft ervaring met verzorg(st)ers?

Wat is het negatieve of wat is het positieve eraan?
    Waar moeten we op letten bij het zoeken?
    Welke afspraken moeten we maken?
    Wat kunnen we verwachten?
    Waarom raad je het ons af?

Kortom, welke adviezen zou ons geven voordat/als we een zoektocht ging starten?

Nu een vraag aan 'potentiële' verzorg(st)ers, wat zijn voor jullie belangrijke dingen/afspraken waardoor je met plezier bij iemand (een) paard(en) verzorgt en ook blijft verzorgen?

Anoniem

Re: Wie heeft ervaring met verzorg(st)ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:28

Kwestie van iemand zoeken die goed bij je eigen stijl past, of (wat mij betreft nog liever) nog geen eigen stijl heeft en graag van je wil leren. Ik heb wel graag een beginner, omdat je die kunt 'inwerken' op de dingen die jij zelf belangrijk vindt. Kost misschien iets meer begeleiding in het begin, maar is mij erg goed bevallen.
Verder gewoon duidelijke afspraken maken over wat je wel en niet wilt, over bv dagen dat er verzorgd/gereden wordt, over onderhoud van materialen, opgeruimd achterlaten van je stallen etc.

Ik vind het persoonlijk altijd erg leuk om onze paarden en het plezier dat we aan ze beleven te kunnen delen met iemand.

Enige waar ik huiverig voor geworden ben zijn de meiden onder een jaar of achttien. Hartstikke enthousiast in het begin, maar helaas ken ik er maar weinig die daadwerkelijk wat willen doen voor wat ze er (bij ons in ieder geval) voor terugkrijgen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:29

een contractje opstellen.

Klinkt kinderachtig, maar dan heb je alle "basis regels" duidelijk op papier. Op deze manier heb je beide iets achter de hand.
Een andere tip is om elk paard een iegen "agenda" te geven. Omdat er meer dan 1 persoon is die voor het paard zorgt. Ik moet mijn paard delen met mn zussen, en koop elk jaar bij het postkantoor een grote dikke zwarte agenda (4 euro ofzo). Elke dag is een aparte pagina,en wij schrijven er in wat we met het paard hebben gedaan, of hij wondjes heeft, da geweest, ontwormd, tandarts, was hij druk buiten, wel of niet buiten gestaan (bij bijvoorbeeld extreem slecht weer staat hij overdag binnen, en is hij als we dan gaan wandelen soms super druk) ect.

Bij mijn verzorgpaard (vroeger) heb ik ruzie gekregen, de ene dag zei de bazin: ja jemoet dat paard wel aan het werk zetten! anders kan ze net zo goed gewoon op stal blijven staan.
De andere week was het weer: dat paard is al oud! je moet dr niet zo hard laten werken, straks valt ze nog dood neer (en dan had ik alleen maar 20 minuten ingestapt en een paar rondjes gedraafd).

Maak dus duidelijke afspraken. Wat mag wel en wat mag niet.
Wat verwacht jij van de verzorgster. Moet ze de dagen dat ze komt uitmesten? moet ze meebetalen? moet ze het tuig onderhouden? mag ze dr eigen spullen gebruiken (die ze misshciein ook wel op de manege pony's gebruikt...).

Veel regeltjes schrikt misschien af, maar als het "standaard" dingen geeft het ook veel duidelijkheid en houvast.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:41

hey Pling ik ben zelf 14 jaar en ik verzorg al paarden vanaf mijn 7de. ik heb zelf 5 verzorgpaarden. omdat de eigenaar van mijn vorige verzorgpony's was overleden, en alle pony's toen verkocht werden, ben ik zelf opzoek gegaan naar verzorgpaarden. ik ben toen langs een boerderij geweest om te vragen of ik daar terecht kon, en het was met1 raak Haha! . ik ging eerst even met de eigenaar naar de paarden kijken en ik heb toen iets over mezelf verteld enz. we hebben toen afgesproken dat ik de komende tijd gewoon heen mocht gaan en dan zouden we wel zien of het beviel. inmiddels verzorg ik daar al een tijdje en het gaat erg goed. er zijn daar al eerder verzorgsters geweest, maar dat werd niks, omdat zij te veel hulp nodig hadden en daardoor had de eigenaar nog steeds veel tijd nodig om de paarden te verzorgen.

dus tip 1: maak duidelijk dat ze zichzelf wel moet kunnen redden.

ik rij de paarden en ''hou dat bij'' en dan kunnen de eigenaren erop rijden wanneer ze maar zin hebben. een voordeel voor jou dus Knipoog
ook mest ik de stallen uit: een heel groot voordeel Knipoog haha dat scheelt gewoon heel veel tijd.

en waar ik verzorg staan ook 2 jonge paarden (bijna 3) en die komen er nu ook elke dag uit. ze zijn al gewent hun hoeven op te tillen enz.
ik pas ook op de paarden als de eigenaren op vakantie zijn: dat zet ik ze naar buiten/binnen en voer ik ze.

ik denk dat je je paarden er een groot plezier mee doet als je een verzorgster voor ze zoekt.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:47

Ik was 13 toen ik begon met verzorgen, doe nu al met plezier dik 3 jaar een paard.
Ik vind contractje opstellen nogal kinderachtig klinken ( niet rot bedoeld hoor Knipoog ) ,
je moet een verzorgster goed vertrouwen en dat moet ook wederzijds zijn. Als het goed voelt..
Bovendien gelden mondelingen afspraak net zo hard toch?
Ik had in het begin te horen gekregen dat ik niet zou mogen rijden, voor mij geen probleem.
Ik was al blij dat ik uberhaupt een paardje had waarmee ik mocht tutten Knipoog
En dan lekker opbouwend beginnen met uitstappen/zelf stukje rijden/les nemen etc Knipoog
Meiden onder de 18 wat Sonja zegt vind ik dus niet helemaal waar, er zijn er genoeg die wel goed de verantwoording nemen en genoeg die er wel volledig achter staan. Ik denk dat het ook per persoon verschillend is Knipoog
En natuurlijk moet er wel een klik zijn Knipoog !
Succes met je zoektocht, verzorgsters genoeg maar je moet even onderscheid maken Knipoog

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:48

Sinds een paar jaar hebben wij een bijrijder/verzorger voor Pinto (en toen we Kylian nog hadden ook voor Kylian), omdat mijn moeder, zijn eigenaar, niet altijd tijd en energie heeft hem te rijden (verzorgen doen wij er wel bij Knipoog ) Wij hebben goede en minder goede ervaringen, het valt niet altijd mee een betrouwbaar iemand te vinden, maar als je die eenmaal hebt gevonden, is het heel fijn! Mijn tip is goede afspraken te maken, en die ook op papier te zetten. Onze ervaring is dat iemand van boven de, zeg pakweg 25, betrouwbaarder is dan een jonger iemand. Zegt niet altijd alles, maar ik elk geval zou ik er voor kiezen niet voor een te jong iemand te gaan (tenzij je de tijd/energie/enz hebt er altijd bij te zijn). Een beginner is geen probleem, mits het iemand is die van je wil leren. Bij ons komt momenteel een dame met haar dochter van 13, beiden beginners, en met name de moeder is heel leergierig! Pinto is braaf genoeg in zowel de omgang als met rijden, en ze hebben ook les met hem (omdat het beginners zijn, vonden wij dat een vereiste)

Je zult er tegen moeten kunnen dat mensen zaken niet helemaal aanpakken zoals jij dat zou willen, ook al heb je uitgelegd hoe je het wilt. Zo lang de paardjes niet geschaad worden bedoel ik Knipoog Onze minder goede ervaringen gaan met name over mensen die niet komen als ze dat hebben afgesproken (zelfs soms zonder even te bellen), dat vinden wij erg vervelend...

Onze voorlaatste bijrijder is gestopt omdat ze het zo leuk vond, dat ze zelf een paardje heeft gekocht (en ook onze huidige bijrijders willen ter zijner tijd ook zelf een paardje kopen...) jammer voor ons, want zo moesten wij opnieuw de 'molen' in om iemand te vinden met wie het klikte Knipoog

Succes!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:58

ik ben trouwens ook begonnen met alleen verzorgen. pas toen de eigenaren erachter waren dat ik wel een 'blijver' was, en me er wel voor inzette, vroegen ze me of ik het leuk vond om op de paarden te rijden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:20

Mesten,voeren ,opruimen enz ,dat kan iedereen wel leren en daar kan je ook makkelijk over zeggen van "dat wil ik netter" of "het hoeft niet ZO netjes" (ivm tijd) Haha!

Wat ikzelf wel heel belangerijk vind ,is of de verzorger in staat is ,om je paard naar je eigen opvoeding te begeleiden. Of ze moeten dit al kennen of in staat zijn dit te leren (gemotiveert en het kunnen begrijpen).
En dat dan bij hele simpele dingen, stalgedrag (en corrigeren) , meelopen aan het halster (en corrigeren), gedrag bij verzorgen, poetsen, rijden enz......

Verder , dat iemand anders sommige (kleine) dingetjes anders doet, wat verder het paard of werk eigenlijk niet echt schaadt, daar zal je misshien aan moeten wennen.
En ja ,Ods, jou paarden zijn ook echt een beetje kinderen van je, dus dan zal je ze ook een beetje moeten "loslaten"! Haha! Knipoog Clown

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 21:35

IK heb jaren paarden van anderen verzorgd en gereden, altijd mondelinge afspraken. Werkzaamheden varieerden, maar meestal deed ik alles, van uitmesten tot dagelijks beweging geven enz., bij de tweede was ik groom van de zoon des huizes die internationaal springruiter was, ik gaf de jonge paarden beweging, mestte en mocht zijn oude springpaard als 'verzorgpaard' rijden, de laatste ook echt trainen en uitbrengen op shows.
Het enige waar ik keer op keer weer doodziek van werd en de rede dat ik er mee gestopt ben is dat de eigenaren het keer op keer wisten te presteren om zonder opgaaf van rede, zonder vooraankondiging het paard onder m'n kont 'weg te halen'. De eerste keer was 't paard ineens verkocht, de tweede keer werd het paard zonder aankondiging vooraf af gemaakt in de week dat ik (gemeld) ziek was en de derde keer waren al m'n spullen weg gehaald, paard midden in de winter onder een zomerkatoentje met de mededeling dat 'ie de volgende dag door een handelaar opgehaald zou worden. Verklaring van die laatste eigenaar moet ik nog steeds krijgen, ook voor de beschuldiging dat ik hem 'bedrogen' had (terwijl we nachten op gezeten hebben met die man als'ie weer in de put zat en hem juist probeerde te behoeden als'ie weer met z'n geld liep te zwaaien voor jan en alleman). Met andere woorden.. wat je ook doet, vergeet nooit dat een verzorger een band met je dieren opbouwt en recht heeft op een verklaring/aankondiging als er dingen gaan veranderen. Het is logisch dat er dingen kunnen veranderen, dat je besluit een dier te verkopen of de samenwerking om wát voor rede wilt beeindigen... wees dan eerlijk, vertel dat zodra je dat zelf weet en laat de verzorger op tijd weten wat en waarom er iets verandert... Klinkt heel logisch, maar blijkt het in de praktijk niet te zijn.
Ik hoef in ieder geval nooit meer een verzorg/bijrijd paard om die rede, drie keer een mes in m'n rug vind ik wel genoeg....

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:15

@Ods: Moeilijk hoor.
De ervaringen die ik heb met bijrijdsters zijn wel positief.
Ik heb wel alleen mensen gehad die kwamen rijden, niet de hele verzorging deden. Ja, soms eens een stal uitmesten; maar meer ook niet.
Ik heb geen ervaring met jonge meisjes. Ik had in een advertentie gezet dat we in het buitengebied wonen en alleen met een auto bereikbaar zijn. Zo krijg je automatisch al geen hele jonge meisjes.
Verder ging ik vaak samen met ze rijden, dan kon ik goed zien wat ze deden. Ook heb ik altijd gestimuleerd dat ze (western)les gingen nemen, zodat ze ook een beetje wisten hoe één en ander werkte.
Mijn huidige bijrijdster heeft afgelopen zondag met veel plezier aan de trailclinic deelgenomen bij Ed.
Mijn vorige bijrijdster was minder enthousiast.
En degene die daarvoor was, was heel enthousiast. Die heeft zelfs een week lang bij ons in huis gezeten en op alle dieren gepast, zodat wij een week op vakantie konden.

Een echt advies geven is moeilijk.
Ga gewoon lekker met je bijrijdster samen aan de slag. Dan merk je vanzelf hoe iemand is en (ook niet geheel onbelangrijk) hoe je dieren op die persoon reageren.
Gaat het allemaal goed dan kan je vanzelf wat meer vrijheid geven.

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:45

Ik doe het liever zelf, er zijn genoeg mensen die mijn paard kunenn doen als ik echt niet kan... en verder heb ik er liever niemand bij Clown

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:44

Ik heb 2 verzorgsters.
Wat is het negatieve of wat is het positieve eraan? Negatief is dat die meisjes komen wanneer zij willen en je niet altijd een oogje in het zijl kunt houden. Positieve is dat je zelf niet zo vaak bij je paard hoeft te zijn. Die meisjes krijgen er ook echt een band mee.
Waar moeten we op letten bij het zoeken? Iemand met toestemming van bijde ouders, een slimme meid die zelf kan handelen in moeilijke situaties. En natuurlijk betrouwbaar.
Welke afspraken moeten we maken? Welke dagen niet / wel te komen. Waar alles hoort te liggen, wat er tegenoverstaat, over het meenemen van vriendinnen, wat ze mag doen.
Wat kunnen we verwachten? Een heleboel mails, en je kunt ze het beste allemaal 1x laten komen en dan pas beslissen. Dan heb je het zelf gezien hoe het allemaal in zijn werk gaat. Wie het beste klikt etc.
Waarom raad je het ons af? Ik zou het eigenlijk wel aanraden. Maar ook afraden omdat je dan niet altijd erbij kunt zijn. Dus heel erg veel vertrouwen in je paard en verzorg(st)er moet hebben

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:06

Vanuit het oog punt van een bijrijder:

Ik heb dus het vlekkemonster waarvan ik betalende bijrijdster ben.
Ik heb wel een contractje ondertekend en vind dit geheel niet kinderachtig.
Ik beschouw de eigenaren van vlek en mijzelf als vrienden en wil dit graag zo houden dus is een contract opstellen nu niet moeilijk en kan later veel ellende besparen.

Hierin hebben we opgesteld wat ik wel en niet mag doen.
Ook maken we duidelijke afspraken wat mijn dagen zijn qua rijden.
Dus zou je dat ook kunnen doen met al de andere dingen die ze mogen doen.
Zo weet je wanneer ze er zijn en wanneer ze er niet zijn.

Ik denk dat een soort van agenda ook een heel goed idee is.
Wij hebben zo nu en dan even weer overleg waarin het schema weer wordt doorgenomen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 21:45

Ik ben voorheen versorgster geweest van Laukje, nu mijn pony Lachen
Heb haar bij 2 verschillende eigenaren gereden.
de eerste was ook mijn instructrice het fijne daar was dat er altijd wel iemand was om tips te geven, er waren duidelijke afspraken en ik meste dagelijks haar stal en reed haar dagelijks.
Bij de 2de waren er dus geen duidelijke afspraken de ene keer mocht iets de andere keer hetzelfde niet. Overigens ben ik hen nog steeds dankbaar dat ik haar wel al die tijd heb kunnen blijven zien. (dat is wel eens anders geweest)
Ik denk dat samen duidelijke regels opstellen heel belangerijk is. Lessen nemen is nooit verkeerd. Ik heb zelf nooit bijdrages betaald. Ik ben iemand die liever stallen mest dagelijks de spullen netjes opruimd en zelf mijn lessen etc betaald. Dat is voor mij ook motiverender, stallen mesten hoort tenslotte ook bij paarden.
Verder is het heel verstandig om goed contact met elkaar te houden. Hetzij door middel van een schrift of agenda het zij door smsjes oid.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:13

Hier een reactie van een verzorgster/bijrijdster Knipoog.
Om te beginnen met het contract, het kan natuurlijk en kan ook geen kwaad, maar vraag je af hoeveel nut het heeft. Als je verzorgster absoluut niet luistert kan je haar er altijd uitgooien, daar is geen contract voor nodig en hoe zou je dingen willen afdwingen uit dat contract? Het voordeel ervan is dat je de regels op papier hebt staan. Maar als je afspreekt dat ze ook de stal moet uitmesten als ze er is en dat ze goed voor je paard moet zijn, tsja daar heb je toch niet echt een contract voor nodig.

Wil je een bijrijdster voor vaste dagen of een die flexibel is? Ik spreek bijvoorbeeld per week af wanneer ik kom, omdat ik nogal een onregelmatig leven heb ivm studie en andere sport.
Bedenk ook of je je paard kunt 'delen', het is erg vervelend als de eigenaar jaloers wordt omdat het paard leuk klikt met de bijrijdster.
Wat mag je verzorgster allemaal? Spreek dat duidelijk af. Wil je dat ze betaalt?
Help hem/haar de eerste paar keren en laat ze het daarna zelf doen, terwijl je wel gewoon ook op stal rondloopt (genoeg te doen ws met 6 paarden Knipoog ), tot je het vertrouwt en ze alleen laat.
Ik zou me niet blindstaren op niveau. Ik ken M/Z ruiters die ik voor geen goud op m'n paard (stel dat ik er een had Knipoog ) zou willen hebben, terwijl een B ruiter heel leuk en ontspannen kan rijden.

Ik vind het zelf ook wel fijn als de eigenaar af en toe helpt met rijden en gewoon eerlijk zegt hoe hij vind dat het gaat. Dan niet in de zin van 'dat zag er echt niet uit' maar iets vriendelijker, maar wel eerlijk zeg maar. En als het goed gaat dat ook zeggen.

Hoop dat het niet te warrig is geworden Knipoog.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:34

Verplaatst van TAO naar VP Knipoog

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:13

Ik ben nu nog opzoek naar een verzorpony/paard en ik merk dat eigenaren veel naar eerdere ervaringen vragen en of je ook rijd op een manege of dat je ergens anders lest of juist helemaal niet. Ze vragen ook vaak in hoeverre jij wilt en kunt gaan met een pony, of je soms angstig bent of juist helemaal niet. Ze vragen ook of je ook andere dingen kunt dan 'gewoon' dressuur, bijvoorbeeld springen of western ofzo, als dat natuurlijk op een paard van toepassing is.

Ze vragen ook vooral naar leeftijd. Ik las in een eerder bericht dat sommigen onder de 18 inderdaad 'gewantrouwd' worden, omdat ze zogenaamd niet 100% achter een paard zouden kunnen staan vanwege school of iets dergelijks. Ik heb ook al een vraag gehad over school, wat voor niveau ik doe en op welke school. Ik zit nu dus in 3VWO, en dan vragen ze of ik het niet te druk met huiswerk ofzo heb, en of ik specifieke dagen heb waarop ik absoluut niet kan vanwege schooluren etc. Sommigen die maken daar helemaal geen probleem van dat ik op een bepaalde dag niet kan omdat ik gewoon tot 16.00 uur op school zit, maar anderen die willen absoluut niet dat hun paard eronder door gaat omdat de verzorgster te veel aandacht moet besteden aan school.

Ik heb ook al een vraag gehad over toetsweken, of ik die ook had enzo. Nou, nog niet maar ik heb wel de reactie terug gehad 'uiteraard vinden wij dat school op nr. 1 staat, en als je toetsweek hebt moet je dat gewoon even zeggen zodat wij daar rekening mee kunnen houden'. Natuurlijk heel erg aardig, en ikzelf vind ook dat school op nr. 1 staat, en dan komen de paarden.

Bij grote afstanden wordt na mijn idee vaak gevraagd met wat voor vervoer ze komen; openbaar vervoer, met de auto of gewoon op de fiets.

En sommigen vinden het uitermate belangrijk wat voor bedrag ze per maand ontvangen omdat ze hun pony aan je uitlenen. Maar ik vind juist dat dat niet zo verschrikkelijk belangrijk is. De verzorging komt dan toch echt wel op nummer één. Er zijn meiden die verzorgen het paard, houden een schema bij wanneer ze gekomen zijn en wanneer ze gereden hebben, ze houden het paard en het tuig bij en mesten de stal uit, terwijl ze toch nog zo'n €50,- per maand leasegeld betalen. Dan vind ik persoonlijk dat ze de stal niet uit hoeven te mesten ofzo. Daar wordt trouwens ook vaak naar gevraagd, wat je buiten het paard om nog voor bezigheden wilt doen.

Ik denk dat dit wel zo ongeveer een van de belangrijkste punten zijn waar aardig op gelet mag worden.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:32

Bedenk goed wat je belangrijk vindt en wees daar duidelijk over. Verder zou ik de bijrijdster zelf de dingen laten doen en wat vragen stellen. Zo krijg je meestal best snel een idee over haar. Ik had meerdere mensen gevraagd om te komen kijken. Bij de eerste had ik niet zo'n goed gevoel. Aardige meid maar ze liet zich in de zeik nemen door mijn pony. Mijn pony wilde niet aanspringen in galop en na een paar keer proberen bleef ze maar draven. Bij de tweede had ik een goed gevoel en het is altijd heel goed gegaan.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:56

Veel is al gezegd, maar toch nog even een reactie. Vanuit de bijrijder: wees duidelijk in wat je verwacht. Praktisch dingen, welke dagen moet ze er zijn, hoeveel beweging moet het paard hebben, eten, mesten, hoe ga je met de spullen om, etc. Verder kijk hoe ze met het paard omgaat. Is er een klik met het paard en hebben jullie een beetje het zelfde idee over opvoeding (en rijstijl). Als je beide een heel ander idee hebt over opvoeding (en rijden), dan is het verwarrend voor het paard en kan het tot irritaties leiden lijkt me.