Ik ben nu nog opzoek naar een verzorpony/paard en ik merk dat eigenaren veel naar eerdere ervaringen vragen en of je ook rijd op een manege of dat je ergens anders lest of juist helemaal niet. Ze vragen ook vaak in hoeverre jij wilt en kunt gaan met een pony, of je soms angstig bent of juist helemaal niet. Ze vragen ook of je ook andere dingen kunt dan 'gewoon' dressuur, bijvoorbeeld springen of western ofzo, als dat natuurlijk op een paard van toepassing is.
Ze vragen ook vooral naar leeftijd. Ik las in een eerder bericht dat sommigen onder de 18 inderdaad 'gewantrouwd' worden, omdat ze zogenaamd niet 100% achter een paard zouden kunnen staan vanwege school of iets dergelijks. Ik heb ook al een vraag gehad over school, wat voor niveau ik doe en op welke school. Ik zit nu dus in 3VWO, en dan vragen ze of ik het niet te druk met huiswerk ofzo heb, en of ik specifieke dagen heb waarop ik absoluut niet kan vanwege schooluren etc. Sommigen die maken daar helemaal geen probleem van dat ik op een bepaalde dag niet kan omdat ik gewoon tot 16.00 uur op school zit, maar anderen die willen absoluut niet dat hun paard eronder door gaat omdat de verzorgster te veel aandacht moet besteden aan school.
Ik heb ook al een vraag gehad over toetsweken, of ik die ook had enzo. Nou, nog niet maar ik heb wel de reactie terug gehad 'uiteraard vinden wij dat school op nr. 1 staat, en als je toetsweek hebt moet je dat gewoon even zeggen zodat wij daar rekening mee kunnen houden'. Natuurlijk heel erg aardig, en ikzelf vind ook dat school op nr. 1 staat, en dan komen de paarden.
Bij grote afstanden wordt na mijn idee vaak gevraagd met wat voor vervoer ze komen; openbaar vervoer, met de auto of gewoon op de fiets.
En sommigen vinden het uitermate belangrijk wat voor bedrag ze per maand ontvangen omdat ze hun pony aan je uitlenen. Maar ik vind juist dat dat niet zo verschrikkelijk belangrijk is. De verzorging komt dan toch echt wel op nummer één. Er zijn meiden die verzorgen het paard, houden een schema bij wanneer ze gekomen zijn en wanneer ze gereden hebben, ze houden het paard en het tuig bij en mesten de stal uit, terwijl ze toch nog zo'n €50,- per maand leasegeld betalen. Dan vind ik persoonlijk dat ze de stal niet uit hoeven te mesten ofzo. Daar wordt trouwens ook vaak naar gevraagd, wat je buiten het paard om nog voor bezigheden wilt doen.
Ik denk dat dit wel zo ongeveer een van de belangrijkste punten zijn waar aardig op gelet mag worden.