Bijrijder of liever niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Bijrijder of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 20:10

Ik ben aan het overwegen om iemand te zoeken die enkele malen in de week mijn paardje mee wil berijden en vezorgen om zo de kostprijs een beetje te drukken. Maar ik heb dit nog nooit gedaan. Wie heeft er wel ervaring mee? Wie laat er zijn paardje ook door iemand anders berijden en hoe bevalt dat? Welke afspraken maken jullie? En waar moet ik op letten als ik iemand laat langskomen om te proberen?

Ldev

Re: Bijrijder of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:13

Ik ben het wel van plan (een bijrijder nemen) en ik doe het zo, dat ik met diegene contact opneem en dat ze dan een keer naar mij komt en dan kunnen we samen de dagen enz afspreken, en dan blijf ik gewoon de eerst paar keren in de buurt, dus ga ik gewoon mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:18

Het is heel moeilijk om iemand te vinden waarme het dubbel en dwars klikt.
Het moet klikken tussen jou en je bijrijder, maar ook tussen je paard en de bijrijder. Bedenk van de voren of je er wat voor wilt hebben. Dan wordt het namelijk een zakelijke overeenkomst. Het kost wat en dat is een hulpmiddel om te voorkomen dat je iemand vind die alleen maar komt als het mooi weer is en het geeft die persoon de garantie dat jij er voor zult zorgen dat er gelegenheid is en alle tuig e.d. in orde is. (wat je je dus wel moet realiseren)
Bedenk ook op welk niveau die persoon moet kunnen rijden. Hoe zou het voor jou voelen als de bijrijder veel beter is dan jij? Of veel minder goed? Wat wil je dat de bijrijder gaat doen met je paard? Dressuur of mag hij ook mee naar buiten?
Hoe voorkom je dat je daar allebei tegelijk staat om te gaan rijden?
Hoe vaak per week, of mag de bijrijder dat zelf weten. Spreek alles wat je je maar kunt bedenken door. Hoe jij het graag wilt hebben met jou paard en of de bijrijder dat ook zo ziet zitten of het altijd anders doet.
Neem geen pennymeisjes hoe goed bedoelt ook, de verantwoording voor een te jong iemand kun je niet nemen.
Spreek een moment af om even door te praten hoe het nou gegaan is bijvoorbeeld na een maand of twee, zeg maar een soort proeftijd. Dan kan de bijrijder er met goed fatsoen onderuit en jij ook.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:37

Ik vind dat er voor mij twee discussiepunten aan je verhaal zitten.
1) neem ik een bijrijder of niet
2) waarom? om dus (in jou geval) de kostprijs te drukken.

1. Waarom niet. ALs je iemand kunt vinden die je met je paard vertrouwd, en met wie het klikt. Maak alleen wel erg goede afspraken over het hoe en wat. Wat mag, wat mag niet!
2. Persoonlijk ben ik niet voor het idee om een bijrijder te laten komen om de kostprijs te drukken. Paarden is een dure hobby en het is afhankelijk van hetgeen je hem/haar laat doen of ik het reeel vind om er geld voor te vragen.

Ik zal nooit aan een bijrijder beginnen. De enige die ik op mijn paard laat rijden is mijn zus, en die doet het liever niet als ik er niet bij ben, en dus is dan ook de meerwaarde voor mij niet aanwezig. (want tijdwinst geeft het niet).

mmiriammpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:03

Als er een goede klik is tussen jou en de bijrijder en de bijrijder en je paard.
En de manier van rijden sluit ook aan bij jouw manier van rijden is het denk ik zelfs heel goed, voor jou i.v.m de kosten en voor je paard, afwisseling kan geen kwaad... ( zolang het op jouw manier aansluit ) Probeer het anders voor een maand, en maak vooral goede afspraken... Wees duidelijk en eerlijk. Ga eerst eens een paar keer samen rijden endan kom je er snel genoeg achter of er een klik is of niet...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:32

Zelf zou ik er echt niet aan beginnen.
Zelf ben ik er erg kritisch in de omgang met mijn paarden en kan er dan ook niet tegen wanneer mensen bijvoorbeeld bij de mond aan het kroelen zijn (dus kleine dingen waar ik mij al aan erger), omdat ik bang ben dat ze daardoor happerig worden.
Het ligt er dus ook aan hoe je rijdt, wat je denkt en vindt. Er zijn ruiters die het heel goed kunnen vinden met hun bijrijder en hun paard ook. Er zijn echter ook paarden die gewoon geen enkele andere bijrijder op hun rug dulden (er is pas ook een topic geweest in deze richting) en alleen braaf zijn wanneer de eigenaar er op zit of er bij is.
Mocht je er toch voor kiezen: zorg dan dat je goede afspraken maakt, zorg dat je qua alle training op 1 lijn zit door in het begin vaak samen te gaan? Bijv. naast samen dressuurmatig trainen ook samen longeren, poetsen en misschien wel buiten rijden en springen (afhankelijk van je doelen) zodat je je bijrijder goed kan informeren wat je paard bij jou normaal wel en niet mag en vooral: hoe jij het oplost wanneer ze iets niet goed doen. Misschien is het wel een idee om samen ook doelen op te stellen: wat zouden jullie willen dat het paard over ... maanden kan? En wie gaat welk deel bereiken? Of werken jullie er samen heen? Hoe willen jullie dat gaan bereiken?
Zorg in het begin dat je minimaal 2 x per week voor minimaal een maand lang samen aan de gang gaat. Veel tijd steken in het wegwijs maken van een bijrijder geeft je een hele hoop zorgen minder en je ziet gauw genoeg of het iemand is die je ook zonder dat jij erbij bent met je paard vertrouwd.
Iets wat ook vaak goed helpt: lessen bij dezelfde instructeur/trice. Hierdoor krijg je op dezelfde wijze les, zonder dat jij haar steeds dingen leert. (dat kan bij sommige ruiters wat beter werken dan een andere ruiter die ze dingen vermeld)
Ohja: rijd je zelf wedstrijden? En mag je bijrijder dat ook gaan doen (mits ze zelf betaald natuurlijk)?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:43

dat is een moeilijke vraag Knipoog

het heeft zo zijn voor- en nadelen, die zul je tegen elkaar moeten afwegen.
verder valt het niet mee om iemand te vinden die in jou straatje past, die dus ongeveer dezelfde stijl van rijden heeft of die in ieder geval wil leren.
jij zult voortaan ook rekening moeten gaan houden met die ander, want als die gaat rijden volgens afspraak en jij had eigenlijk nu ook wel gewild kan dat dus niet.
natuurlijk blijf je eigen baas maar juist omdat je die persoon er dus voor laat betalen heeft ie ook recht op zijn dagen.
verder is het altijd moeilijk om te controleren wat diegene met jou paard doet, hierin zul je elkaar gewoon moeten vertrouwen.
verder is het belangerijk dat het klikt met het paard en dat je iemand vind die in ieder geval een beetje op hetzelfde niveau rijd anders kun je vervelende situaties gaan krijgen met bijvoorbeeld aan het been zijn en bepaalde oefeningen verpesten.

maar het kan ook heel handig zijn, en het kan je een boel schelen in de maandelijkse lasten die je zo wat de kop indrukt.
verder kan het makkelijk zijn als je er eens niet bent of kunt, dan word het op gevangen en staat die in ieder geval niet maar wat in de stal te koekeloeren Knipoog
en zo noem ik maar wat kleine dingn op, het verschilt ook per persoon, wat je verwacht endergelijke.

let erop dat als die persoon komt hoe hij of zij tegen het paard doet, voldoet ze aan jou eisen en heel belangerijk, kun jij er goed mee overweg! Vork
verder is het verstanding om niet meteen goude bergen te beloven, laat diegene eerst een proeftijd doormaken, van bijvoorbeeld een maand.
zorg dat je er die maand bij bent als die persoon gaat rijden en let op de manier van rijden en behandelen, staat die jou aan?
iedereen is anders en aanpassen moet je altijd, niemand zal het precies hetzelfde doen als jij Clown
verder let op hoe je paard loopt, rij zelf ook om te voelen of je paard veel veranderd als die persoon erop heeft gezeten, zowel positief als negatief Knipoog
vlat je iets op wat je niet leuk of goed vind zeg dit dan duidelijk, jullie hoeven geen vrienden te zijn en moeten elkaar goed begrijpen om misverstanden te voorkomen.
compenseer die proefmaand door die persoon minder of niet te laten betalen, zo kan hij of zij ook beslissen of het uberhaubt ook wel iets voor die persoon is, is dit wat hij of zij wil? Knipoog

ook kun je iemand in de omgeving vragen om afentoe een oogje in het zeil te houden en verder kun je de persoon verplichten minimaal 1 x in de 2 weken les te nemen bij jou instucteur, zo blijven jullie op dezelfde lijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:00

VSW-->VP

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 20:00

Ik heb er zelf nog eens goed over nagedacht en ik denk niet dat ik ermee doorga. Zoals jullie allemaal ook aangeven moet je iemand vinden die dezelfde ideëen, rijstijl, enzovoorts heeft. Aangezien ik nogal erg kritisch ben als het op mijn paard aankomt denk ik dat ik me alleen maar meer gepieker en stress op de hals ga halen. En dat is momenteel echt wel het laatste wat nodig heb! Ziek Komt er nog eens bij dat mijn paardje nog niet de simpelste is onder het zadel, wie weet is mijn harde werk van de afgelopen jaren dan zo omzeep. Uiteindelijk staat ze op een stalling waar ze elke dag op de weide komt dus voor de beweging moet ik het ook niet doen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:28