Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 23:34

Moet even mijn ergenis kwijt. Sinds een week had ik een meisje, die mijn lipizanerruin heeft verzorgd en gereden. Zij was op proeftijd asl bijrijder. Sinds een jaar laat ik de manen van Pallas langer groeien, en het begon al een heel stuk mooier te worden. Heeft dat meisje gsiteren zonder mijn toestemming de manen kort geknipt en nog schuin ook. De rij-instructrice has gevraagd of ze het had mogen doen, heeft ze nog gelogen ook en gezegd dat ik daarvoor toestemming had gegeven. Tevens was ze na de les ook nog een half gaan galopperen zonder uit te stappen. Dus vandaag heb ik haar moeder opgebeld en gezegd dat maar beter is dat ze mijn paard niet meer verzorgt en rijdt. De moeder begreep echter werkelijk niet waar ik mij druk om maakte. Als bijrijder knip je toch niet zomaar 10 cm van de manen van een paard van een ander af en zorg je in ider geval voor een cooling down na het rijden! Sommige mensen begrijp ik echt niet en kan weer een jaar wachten totdat de manen weer verder gegroeid zijn. Gadverdamme!

Anoniem

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:37

Een klap voor dr kop geven, en vriendelijk doch dringend vermelden dat ze nooit meer op het erf mag komen. Of in de buurt van jouw paard

Dat van die manen is natuurlijk sneu, maar dat ná de les gaan galopperen en niet uitstappen, dat is pas slecht voor je paard...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:39

Ben het met Maya eens, maar beide is geen stijl en vind ook dat ouders weleens anders mogen reageren dan ach wat maakt dat nou uit?

Zucht....

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:40

zo is zou echt helemaal flippen! en haa rnooit mer terug laten komen!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:41

-> VP

Bestek

Berichten: 3167
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:41

Pfff.. wat een onopgevoed kind zeg
Echt jammer van de manen..

Jol1
Berichten: 1843
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:47

De reactie van die moeder zegt al genoeg. Dan kun je van de dochter waarschijnlijk niet beter verwachten......

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:48

Dat is inderdaad heel erg balen. Je zou verwachten dat iedereen met een beetje verstand van paarden zou weten dat je na het rijden moet uitstappen en dat je niet zomaar een stuk van de manen kunt knippen.

Hebben jullie wel goede afspraken gemaakt hierover. Kan het mij niet echt voorstellen maar misschien was ze echt van geen kwaad bewust.

Als een manegepaard na een les nog gebruikt wordt in een volgende les kan het best zijn dat er aan het eind van de les nog gegallopeerd wordt en er niet wordt uitgestapt.

Als jij hebt gevraagd om haar paard te verzorgen en te borstelen en zij weet niet anders of alle paarden in haar omgeving hebben korte manen kan ze serieus denken dat jij dat ook wil maar even geen tijd had om ze te knippen.

Oké echt slim is anders van die verzorger en waarschijnlijk zou ik haar ook wel hebben wegggestuurd omdat ze niet geschikt is.

Maar je weet dus niet zeker of ze ook echt kwade bedoelingen had.
Ligt ook een beetje aan de leeftijd van het meisje.

Maris89

Berichten: 6592
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 00:43

Ik vind dat je dat eerst moet bespreken met de eigenaar, het is niet jouw paard!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 00:47

vraag me af wat die moeder zou zeggen als je haar dochter ongevraagd een knipbeurt zou geven

Hackie

Berichten: 4453
Geregistreerd: 12-11-04
Woonplaats: Bonaire

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:09

lindsey schreef:
Dat is inderdaad heel erg balen. Je zou verwachten dat iedereen met een beetje verstand van paarden zou weten dat je na het rijden moet uitstappen en dat je niet zomaar een stuk van de manen kunt knippen.

Hebben jullie wel goede afspraken gemaakt hierover. Kan het mij niet echt voorstellen maar misschien was ze echt van geen kwaad bewust.

Als een manegepaard na een les nog gebruikt wordt in een volgende les kan het best zijn dat er aan het eind van de les nog gegallopeerd wordt en er niet wordt uitgestapt.

Als jij hebt gevraagd om haar paard te verzorgen en te borstelen en zij weet niet anders of alle paarden in haar omgeving hebben korte manen kan ze serieus denken dat jij dat ook wil maar even geen tijd had om ze te knippen.

Oké echt slim is anders van die verzorger en waarschijnlijk zou ik haar ook wel hebben wegggestuurd omdat ze niet geschikt is.

Maar je weet dus niet zeker of ze ook echt kwade bedoelingen had.
Ligt ook een beetje aan de leeftijd van het meisje.


maar dan nog, dan kan je desnoods als je nergens meer kan rijden
rondjes op het erf gaan lopen

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:40

Haha Danielle die is wel goed!

Maar als je je aanbied als verzorger dan heb je toch wel een beetje verstand, dat je niet nog eens een half uur gaat galoperen na de les zonder uitstappen? Ik verzorg ook een paar paarden, maar ik ben juist te voorzichtig soms, ik vraag altijd van kan dat wel.. Is tenslotte niet je eigen paard!

Ik neem aan dat je het wel goed afgesproken hebt met haar??
Ik weet hoe erg het is als je manen net aangegroeid zijn en dan weer in ene kort.. bij mij hebben 2 paarden zomereczeem, echt erg..

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:42

ik zou egt boos worden man als dr iemand aan mijn pony's manen gaat knippen zonder toestemming. ik knip zowieso al niet maar toch. als een bijrijder dat zal doen. nou mag ze bij mij niet meer komen rijden

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:21

Danielle_1 schreef:
vraag me af wat die moeder zou zeggen als je haar dochter ongevraagd een knipbeurt zou geven
Is het proberen waard .

Je doet zoiets toch niet zonder toestemming?

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:26

Idd, zoiets doe je gewoon iet zonder toestemming.. Het is jouw paard niet, dus je weet ook niet wat de eigenaar zou vinden..ik zou haar niet meer aan mn paard laten komen..

annepaardoes

Berichten: 7158
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:11

jah idd dat doe je toch niet zonder toestemming. Nou heb ik wel zonder toestemming wat van de staart van mijn verzorg tinker afgeknipt. Maar dat kwam omdat de staart op de grond ging en nu is dus ong. 3/4 cm boven de grond. Zodat hij er teminste niet op kan staan. Maar dat is ook niet echt hiermee te vergelijken vind ik.

Eleven

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Gorinchem

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:22

Zij had inderdaad niet de manen af mogen knippen. Wat ik uit je verhaal opmaak is dat ze pas een week hem verzorgde. Dan vind ik het echt te gek voor woorden!!! Ik had een verzorgpaard en die had recht op staande manen. De eigenaar had geen tijd om ze te knippen, dus heb ik het gedaan. Ze vond het juist fijn. Maar toen verzorgde ik het paard al langer als een week!!!

palham
Berichten: 999
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 08:08

De manen van Pallas zijn nu weer 10 cm korter dan ze waren en zien er nu na een beurt van een kapster bij ons op stal iets normaler uit, in ieder geval niet scheef. Het meisje en ik hadden hier hele duidelijke afspraken obvert. Ik heb haar verteld dat ze niet aan manen moest zitten, ook niet de manen borstelen, want dan gaan er te veel haren uit, aangezien Pallas al erg dunne manen heeft. De manen zagen er ook goed uit, dus er was ook geen reden om dit bij te werken of ter knippen. Ze wist dus dondersgoed dat ze dat niet mocht. Haar moeder heeft nog een keer verteld dat ze het belachelijk vond dat haar dochter van mij niet meer mag rijden, het is waarschijnlijk zo moeder zo dochter. Ik ben ieder geval blij dat ze Pallas niet meer verzorgt.

Bentuh

Berichten: 3439
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:40

zo dit vind ik echt niet normaal doe het zelf niet bij mij manege verzorgpaard dan vraag ik het altijd nog braaf of ik haar manen mag doen en snoorharen enzo mag bijknippen

rOmii

Berichten: 1004
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Heerhugowaard Noord

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:44

Ik vind dat ook niet normaal hoor,,!! en die reactie van die moeder al helemaal,,

ik heb een verzorgpaard en doe alles in overleg,, (oke niet alles) maar alles buiten het terrein en dingen wel,, en ik knip helemaal niet haar manen (of staart).. ik snap dat echt niet en dat rijden ook :| ik stap juist altijd een half uur uit maarjah,, dat is mijn mening hoor

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Bijrijder knipt zonder toestemming manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:49

Zelf ben ik van mening korte manen is mooier, maar niet bij een barok paard.

Vind dat je het goed hebt aangepakt, niet aankomen is niet aankomen.