hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:39

Liedje schreef:
Welshcobfan schreef:
Tja je kan ook voorstellen om elk de helft te betalen. Mijn zadel is stuk gegaan toen mijn verzorgster erop reed en heb wel gevraagd of zij mee wou betalen omdat zij er ook plezier aan heeft.


offtopic, maar hoe kan een zadel stuk gaan ?



Tja als je met paard en al valt en het zadel schuurt over het wegdek dan blijft er van een kunstofzadel weinig over . Hoewel ik het niet zo erg vond dat het zadel stuk was vond ik het wel vreselijk dat haar kniebanden daardoor gescheurd zijn . Ze mag eindenlijk na 3 maand weer rijden op jawel het nieuwe zadel

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:15

Citaat:
Tja als je met paard en al valt en het zadel schuurt over het wegdek dan blijft er van een kunstofzadel weinig over . Hoewel ik het niet zo erg vond dat het zadel stuk was vond ik het wel vreselijk dat haar kniebanden daardoor gescheurd zijn . Ze mag eindenlijk na 3 maand weer rijden op jawel het nieuwe zadel


Ow ok , dankjewle dan snap ik het .... pff.wel vervelenend zeg!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:15

maessie schreef:
De eigenaar van het paard is ten allen tijde verantwoordelijk voor de schade die het dier aanricht. Zelfs als het dier bij iemand anders op stal staat! Hier word ten allen tijde van uitgegaan bij een rechtzaak. (niet dat ik voor een hoofdstel een rechtzaak zou houden btw)


Dan nog is het een regel van fatsoen om dat zelf te vergoeden!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:24

boeflover schreef:
ik vind je vrij associaal om te zeggen dat je het niet vergoed.
je mag (gratis?) op hún paard rijden, wees blij dat je dat al mág. het is níet vanzelfsprekend namelijk. in ruil daarvoor zou je best is wat nieuws kunnen kopen voor het paard, of het nu nog heel is of niet, zoals een zak snoepjes, sjabrakje, halster etc.
ik vind het erg dat je het zo vanzelfsprekend vind dat je op andermans paard mag rijden dat je er niet eens wat voro terug wilt betalen, zoals een nieuw hoofdstel..

iig zou ik je, ook al kocht je nu wél een nieuw hoofdstel, nóóit meer op mijn paard laten, want je doet niet bepaald aardig tegen het paard of de eigenaren in dit topic.. ondankbaar nest!


Waarom moet een bijrijder nou weer dankbaar zijn dat hij mag komen rijden.... het is een wederzijdse dienst hoor!
De eigenaar van 'mijn' paarden is blij dat ik er mee kom rijden en ik ben blij dat hij paarden ter beschikking stelt. Dat er eens een keer wat kapot gaat hoort erbij, zeker bij jonge en moeilijke paarden. Ik weet zeker dat de eigenaar van 'mijn' paarden het vooral erg zou vinden dat ik eraf gegooid werd, en echt niet zou zeuren over een bakstuk. En dan krijg ik dus idd nog betaald ook.
En ik neem best eens een keer wat mee van thuis voor de paarden maar het moet geen verplichting zijn.

Een eigenaar die tegen mij sprak zoals jij tegen TS spreekt - en ik hoop dus niet tegen je verzorgsters - kon zijn paarden houden!

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:29

superwoman schreef:
boeflover schreef:
ik vind je vrij associaal om te zeggen dat je het niet vergoed.
je mag (gratis?) op hún paard rijden, wees blij dat je dat al mág. het is níet vanzelfsprekend namelijk.

ik vind het erg dat je het zo vanzelfsprekend vind dat je op andermans paard mag rijden dat je er niet eens wat voor terug wilt betalen, zoals een nieuw hoofdstel..



Idd!

Jij viel er toch vanaf!!!!

Daarbij kan jouw verzekering het gewoon vergoeden......

Aso! Ik denk dat ik ook maar geen bijrijders meer laat komen


Dit is bepaald geen geval van nalatigheid oid - ruiter valt van het paard af/word van het paard gegooid (is ook nog een heel verschil....) en zulke ongelukken gebeuren helaas.

Ik vind het dus echt vergelijkbaar met: ik moet van de eigenaar paard aan een kant aan de ketting zetten, aan de andere kant aan een touw wat ergens rondgedraaid is zodat het gelijk losschiet. Zet ik een jong paard toch tussen twee kettingen en het gaan hangen en trekt alles kapot dan is het mijn fout, ik heb niet geluisterd naar de aanwijzingen. Maar stel het paard gaat hangen en blijft na het breken/lossen van het touw nog hangen en trekt dan alles kapot dan kan ik er ook niks aan doen, een jong paard schrikt nu eenmaal wel eens, pech gehad.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:57

Citaat:
Dit is bepaald geen geval van nalatigheid oid - ruiter valt van het paard af/word van het paard gegooid (is ook nog een heel verschil....) en zulke ongelukken gebeuren helaas.


Daar ben ik het dus mee eens......
We horen maar een half verhaal.....zoals bijvoorbeeld dat stukje telefoongesprek, iets wat in haar voordeel is....
dus ik ga ervanuit dat ze er vanaf gevallen is...., daarbij vindt ik het ook raar dat je elkaar dan spreekt via de telefoon en niet face to face.....
Zoals ik al zei - we horen een half verhaal en ik denk dat ze een aantal dingen express niet verteld .......

ikkiN

Berichten: 2843
Geregistreerd: 13-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:33

Ik zou het vergoeden, jij was op dat moment met dat hoofdstel aan het rijden. Bij mij waren de stijgbeugels eens gebroken, doordat ze al 20 jaar aan dat zadel hingen, zelfs die heb ik vergoed. Jij hebt op dat moment die spullen in gebruik, ik vind dan ook dat je dat best mag vergoeden als je het stukmaakt.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:45

Ik heb mijn verzorgster d'r eigen hoofdstel gegeven. Ik rijd nu zo'n 40 jaar en heb nog nooit een hoofdstel kapot getrokken of laten trekken, misschien mazzel maar ook oplettendheid. Maar om nu zo'n heisa te maken over een bakstuk, tjees zeg
Als er iets met mijn paard zou gebeuren zou dat wel een graadje erger zijn, of als er een ongeluk veroorzaakt wordt waarbij derden betrokken zijn, dan komt de WA-verzekering van de bijrijder aan de orde.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:47

Ik had trouwens eens een bijrijdster die al bij de 2e keer rijden een steugbeugelriem door de midden kreeg...ze waren net 1 1/2 jaar oud. Ze is zelf meteen nieuwe gaan halen. Vond ik netjes.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:45

sneeuwpop schreef:
Citaat:
Dit is bepaald geen geval van nalatigheid oid - ruiter valt van het paard af/word van het paard gegooid (is ook nog een heel verschil....) en zulke ongelukken gebeuren helaas.


Daar ben ik het dus mee eens......
We horen maar een half verhaal.....zoals bijvoorbeeld dat stukje telefoongesprek, iets wat in haar voordeel is....
dus ik ga ervanuit dat ze er vanaf gevallen is...., daarbij vindt ik het ook raar dat je elkaar dan spreekt via de telefoon en niet face to face.....
Zoals ik al zei - we horen een half verhaal en ik denk dat ze een aantal dingen express niet verteld .......


Dat kan natuurlijk zijn
Maar er zitten ooit eigenaren tussen hoor
Als de ruiter maar de helft verteld, tja, dan ligt een verhaal natuurlijk anders maar we moeten het even doen met wat ze vertelt.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:50

Soxje schreef:
Ik had trouwens eens een bijrijdster die al bij de 2e keer rijden een steugbeugelriem door de midden kreeg...ze waren net 1 1/2 jaar oud. Ze is zelf meteen nieuwe gaan halen. Vond ik netjes.


He? Hoe krijg je nu een stijgbeugelriem doormidden?
Maar ik heb dus al wel twee keer een kapot hoofdstel gehad (helaas) - en ik kan je verzekeren dat ik ontzettend netjes ben op mijn (en andermans) spullen, ik vet nota bene elke keer na het rijden alles terug in. Maar daarom zeg ik ook: ongelukjes kunnen gebeuren. Ik kan me zo voorstellen dat als een eigenaar gelijk hoog van de toren blaast dat ik ook mijn kont tegen de krib gooi en zeg 'Zoek het uit met je hoofdstel en je paarden' Hangt een beetje van de manier af waarop het allemaal gaat.

chitra
Berichten: 1421
Geregistreerd: 10-04-05

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:55

De eigenaar van mijn verzorgpony was op vakantie..
En ze had voor die periode nog een andere bijrijder geregeld..
En die brak bij de eerste keer rijden de neusriem al..
Hij heeft niets vergoed..
Maar ik vond al een tijdje dat ze eigenlijk wel een nieuw hoofdstel mocht hebben, want niets aan het hoofdstel hoorde bij elkaar..
Dus had ik een goed excuus om een nieuwe te kopen..
Eigenaar blij en ik ook
Ze had dus een verassing toen ze terug kwam van vakantie..

Mare

Berichten: 751
Geregistreerd: 04-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:36

[quote="Urielle]
He? Hoe krijg je nu een stijgbeugelriem doormidden?[/quote]

Das heel simpel hoor, heb ik ook al een aantal keer gehad, een paar gekke bokken met een bol ruggetje en ze breken zo doormidden

Maar das was ook wel idd bij een oud zadel..
Laatst bijgewerkt door Mare op 27-10-05 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88100
Geregistreerd: 01-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:44

Ik zou eht uit mezelf al gelijk vernieuwen met mijn welgemeende excuses.
Mits het ook echt gebeurd zou zijn wanneer ik aan het rijden/longeren was.
Als de eigenaar het éist zonder dat je iets hebt verteld/uitgelegd vind ik het een ander verhaal.
Maar aan de andere kant, hoe hou je het dan zoiezo bij zo iemand uit? Het moet toch klikken?

Tsja, ik vind een vergoeding/nieuw hoofdstel neet meer dan normaal.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:25

Soxje schreef:
Ik had trouwens eens een bijrijdster die al bij de 2e keer rijden een steugbeugelriem door de midden kreeg...ze waren net 1 1/2 jaar oud. Ze is zelf meteen nieuwe gaan halen. Vond ik netjes.


He? Hoe krijg je nu een stijgbeugelriem doormidden?

Ik weet niet hoe het kwam, misschien met bokken. Of met veel druk bij het opstijgen (hangen). Ik heb wel een oud zadel maar ik had de beugelriemen vernieuwd. Maakt ook niet uit. Ze heeft zelf nieuwe gehaald. Maar ik kan me voorstellen dat de aanschaf van een nieuw hoofdstel voor sommige bijrijders gewoon te duur is. Zeker als het dan nog van een duur merk moet zijn. Maar als je een bakstuk of teugels stuk maakt hoef je nog niet meteen een heel hoofdstel te vervangen.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:37

superwoman schreef:
Aso! Ik denk dat ik ook maar geen bijrijders meer laat komen
Doe is ff gezellig ... En scheer niet iedereen over één kam, dank je!


Nogmaals, een ongelukje kan altijd gebeuren. Ik zou gewoon de kosten betalen, of igg een deel mochten ze dan duurder spul willen, maar om nu te gaan roepen je MOET dit of dat, nee .

Maar ja, ik koop sowieso regelmatig nieuwe spullen voor Olga (deze week nl. een hoofdstel). Ik hoef per maan dgeen bedrag te betalen, dan laat ik mijn dank zien door af en toe spullen te kopen .

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:51

Ben je WA verzekerd? Dan is dit toch vrij snel op te lossen?

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:53

Je kan ook altijd gaan praten met de eigenaar. En zegt dat het niet helemaal jouw schuld is en dat je de helft wil vergoeden ofzo.
En trouwens ben jij of de eigenaar van je bijrijpaard niet verzekerd ofzo?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:59

Bij mijn wa-verzekering is het zo dat je als je je verzekering aanspreekt meteen een eigen risico hebt van 100 of 150 euro. Dus bij het eerstvolgende akkefietje kost je dat behoorlijk geld. Als je als bijrijder een buiteling maakt met het paard en de boom van het zadel breekt is het wèl de moeite om de verzekering aan te spreken zodat er een nieuw zadel gekocht kan worden maar met een hoofdstel laat staan een bakstuk niet. Lijkt mij.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:47

Sylleke schreef:
superwoman schreef:
Aso! Ik denk dat ik ook maar geen bijrijders meer laat komen
Doe is ff gezellig ... En scheer niet iedereen over één kam, dank je!


Nogmaals, een ongelukje kan altijd gebeuren. Ik zou gewoon de kosten betalen, of igg een deel mochten ze dan duurder spul willen, maar om nu te gaan roepen je MOET dit of dat, nee .

Maar ja, ik koop sowieso regelmatig nieuwe spullen voor Olga (deze week nl. een hoofdstel). Ik hoef per maan dgeen bedrag te betalen, dan laat ik mijn dank zien door af en toe spullen te kopen .


Ik zie hier aardig wat mensen die het niet zouden doen.....aardig veel zelfs.....
Daar wordt ik best wel pissig over .
Het is toch gewoon een fatsoenregel?! Om spullen die je gebruikt van een ander en stuk gaan te vergoeden????

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:05

Ik zie hier aardig wat mensen die het niet zouden doen.....aardig veel zelfs.....
Daar wordt ik best wel pissig over .
Het is toch gewoon een fatsoenregel?! Om spullen die je gebruikt van een ander en stuk gaan te vergoeden????
[/quote]
Jep, ik heb mijn hoofdstel ook laten maken (ze beet de keelriem eraf ) Op mijn eigen kosten[/quote]

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:33

superwoman schreef:
Ik zie hier aardig wat mensen die het niet zouden doen.....aardig veel zelfs.....
Daar wordt ik best wel pissig over .
Het is toch gewoon een fatsoenregel?! Om spullen die je gebruikt van een ander en stuk gaan te vergoeden????
Dat is zo, maar dat kan je toch ook normaal zeggen ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:28

Dit gaat maar over een bakstuk en dat zal wel niet zo heel veel kosten .. maar mij zou het ook eerder om het principe gaan ..

Stel nu dat je het paard rijdt en het paard struikelt en is kreupel .. zijn dan ook de veeartskosten voor jou? Want zo'n dingen gebeuren ook hé, het is niet alleen het stuk gaan van dingen..

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: hoofdstel van bijrijdpaard kapot, vergoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:07

superwoman schreef:
Ik zie hier aardig wat mensen die het niet zouden doen.....aardig veel zelfs.....
Daar wordt ik best wel pissig over .
Het is toch gewoon een fatsoenregel?! Om spullen die je gebruikt van een ander en stuk gaan te vergoeden????


Nee, ik vind dat onder de risico's lopen die een eigenaar (=werkgever) loopt bij het laten doen van het zijn paarden (=werk) door een andere ruiter (=werknemer).
Als jij op je werk per ongeluk papier vast laat lopen in het kopieerapparaat en niemand krijgt het er nog uit waardoor het gerepareerd moet worden, worden die kosten ook niet van je loon ingehouden.

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:14

Ik ben eigenlijk benieuwd of de TS en de eigenaar van haar verzorgpaard er al uit zijn gekomen...
Wat is het geworden? Heb jij het vergoed, de eigenaar of jullie samen? Of zijn jullie er nog niet uit?

groetjes