Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Eigen (verzorg)paard het leukste?

Ja
60 (68%)
Nee
6 (6%)
Niet altijd
21 (24%)

Totaal aantal stemmen: 87


flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 12:48

Ben dus benieuwd. Vandaar de poll. Graag met toelichting :j

Ik merk nu dus dat mijn klik met m'n eigen paard er wel is (anders had ik haar niet gekocht), maar dat ik een ander paard nog leuker vind...

Ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en ben ook wel nieuwsgierig hoe je er dan mee om gaat/bent gegaan.

simongek

Berichten: 5352
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:56

Ik merk dat ik na jarenlang eigen paarden te hebben gehad teveel moeite had met een verzorgpaard.

Ben er ook mee gestopt. Niet alleen daardoor maar ook door gezondheidsproblemen. Het voelt gewoon heel anders.

beegee
Berichten: 965
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:09

Ik vind mijn eigen paard over het algemeen veeeel leuker dan andere paarden. Ivm zijn pensioen heb ik nu weer een bijrijdpaard en dat is echt een heel ander type. Ook leuk, maar soms betrap ik me er wel op dat ik hoopte dat ie wat meer "trekjes" van die van mij had :'). Maar dat is ook omdat ik daar nu zo aan gewend ben. Met name zijn karakter vind ik gewoon heel leuk, hij is zo op mij gericht en ik vind het lastig om dan weer met een paard te beginnen dat mij niet kent én niet van mij is, dus die zie ik dan een dag of twee per week.

Maar: er zijn wel paarden waar ik bijvoorbeeld ohz meer een klik mee heb dan die van mij. Zijn er niet heel veel, maar ik heb een draver en ondanks dat ik hem lekker heb ingereden, voelt het toch wel heel fijn om af en toe op een paard te zitten dat van nature meer gemak heeft met het dragen, verzamelen en bijvoorbeeld galopperen (al doet die van mij dat ook echt niet slecht). Hij doet onwijs zijn best en ik ben gek op hem <3, weg gaat hij nooit en ik pas me aan aan zijn kunnen, maar mocht er in de toekomst nog eentje bij kunnen, dan zal dat er wel een zijn die dat wat makkelijker af gaat.

Soms had ik idd die gedachte als jij en dan ging ik voor de grap eens alle paarden op stal langs, met de vraag welke ik ook wel zou willen hebben. Antwoord: geen. Vind die van mij echt veel te leuk en merk dat ik echt niet zo snel aan een ander paard gehecht zou zijn. Kan me ook echt niet voorstellen dat hij nu naar een ander zou gaan, hij hoort bij mij :+: , maar juist daarom kan ik me wel voorstellen dat jouw gevoel ook lastig is.

Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:13

Hm mijn ruin is een aparte en dat maakt hem ook leuk, maar hij is een Shetlander in XXL formaat die af en toe de bloed onder je nagels vandaan kan halen. Heeft lang geduurd voordat we goed samen konden werken. Helaas is hij stuk dus heb een bijrijdpaardje en verzorg soms van een stalgenootje een pony. Heerlijk ongecompliceerd en soms bedenk ik mij dat ik dat veel fijner vind en die pony’s dus ook leuker vind. Soms dacht ik had ik hem maar niet gekocht, hij is echt ellende geweest qua gedrag (nu wel beter maar soms….) en lichamelijk vrij snel stuk. Kan hem ook niet meer wegdoen, anders had ik dat misschien wel gedaan!

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-24 16:49

Bedankt voor de stemmen en reacties!

@simongek hoe komt 't dat je moeite had met verzorgpaarden? Door de paarden, de eigenaren, of gewoon de situatie (niet zelf alles kunnen bepalen enz).

@beegee wat herkenbaar om te lezen. Met m'n pony had ik dus wel dat ik hem echt de leukste vond. Ook met vlagen wel eens andere, maar altijd heel blij met hem. Dacht met m'n nieuwe paard wennen en niet te vergelijken (pony 20 jaar gehad), maar dat is het dus niet. Vind haar wel erg leuk onder 't zadel en ben trots op hoe veel we al zijn gegroeid, maar de "wow factor" mist ofzo. En ik zou dus zo willen ruilen. Oeps. Al vind ik haar echt leuk hoor, alleen een ander dus echt leuker.

@oskarrino ow echt herkenbaar! Jij zit eigenlijk ook een beetje vast... Ik ook, maar dan anders. Heb m'n paard samen met m'n zus (en zij heeft haar oudje nog). Verzorgster/bijrijder is ook niet heel makkelijk, ze is nogal een speciale... Wanneer jouw paard niet stuk was geweest had je dan ook gekozen voor bijrijdpaard/verzorgpony?

Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:02

@flaflip

Nee dat denk ik niet, als hij nog goed was geweest had ik er wel het beste van gemaakt denk ik. Ik heb hem al een tijdje en kan hem lastig loslaten! M’n eigen paard rijden + bijvoorbeeld een bijrijdpaard is dan net ff teveel bij m’n fulltime baan:)

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:15

Per ongeluk op nee geklikt ipv ja. Er zijn veel paarden heel leuk, maar die kunnen niet op tegen de klik die ik met m'n eigen pony's heb.

Af en toe kan ik ze wel achter het behang plakken. Vooral m'n ruin als hij zich weer eens als een dramaking gedraagt zoals laatst op de kliniek. Maar toch zou ik ze voor geen goud willen ruilen

ellepel

Berichten: 47564
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:20

ik vind mijn verzorgpaard echt zo veel leuker dan mijn eigen paard!
mijn eigen is een nukkige oude merrie die alleen meer wil,eten en schuren.
en mijn verzorgpaard vind helemaal alles leuk *\o/*

simongek

Berichten: 5352
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:21

[quote="flavlip"]Bedankt voor de stemmen en reacties!

@simongek hoe komt 't dat je moeite had met verzorgpaarden? Door de paarden, de eigenaren, of gewoon de situatie (niet zelf alles kunnen bepalen enz).

@beegee wat herkenbaar om te lezen. Met m'n pony had ik dus wel dat ik hem echt de leukste vond. Ook met vlagen wel eens andere, maar altijd heel blij met hem. Dacht met m'n nieuwe paard wennen en niet te vergelijken (pony 20 jaar gehad), maar dat is het dus niet. Vind haar wel erg leuk onder 't zadel en ben trots op hoe veel we al zijn gegroeid, maar de "wow factor" mist ofzo. En ik zou dus zo willen ruilen. Oeps. Al vind ik haar echt leuk hoor, alleen een ander dus echt leuker.

@oskarrino ow echt herkenbaar! Jij zit eigenlijk ook een beetje vast... Ik ook, maar dan anders. Heb m'n paard samen met m'n zus (en zij heeft haar oudje nog). Verzorgster/bijrijder is ook niet heel makkelijk, ze is nogal een speciale... Wanneer jouw paard niet stuk was geweest had je dan ook gekozen

Ik miste een stukje gevoel denk ik. Lastig uit te leggen. En het zelf verantwoordelijk/beslissingsbevoegd zijn.

Hieperdi
Berichten: 2659
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 23:10

Ja met mijn huidige paard ben ik enorm blij. Ik ben echt gezegend met hem. Het is echt een lieverd, goedzak, zeer sociaal naar mensen en andere paarden. Met rijden niet altijd even makkelijk, bouwt wat snel spanning op waardoor soms wat heet en kijkerig maar wel fijn te rijden en heel betrouwbaar. Zal dus niet zomaar bokken of er vandoor gaan. Ook buiten is hij braaf en goed verkeersmak. Op de wei wel een echte vent en kan wel erg, vooral aan merries zich iets teveel hechten. Ach elk paard heeft zijn goede en mindere dingen. Ik heb hiervoor een pony gehad die was heeeeeel makkelijk met rijden en keek nergens van op maar die was een drama op sociaal gebied, vooral naar andere paarden toe was hij heeeeeul vervelend.

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 05:34

100% mijn eigen paard. Ik vind andere paarden vaak niet goed opgevoed en opdringerig. :o Dat komt vooral omdat mijn paard ontzettend sensibel en snel qua reactie is dus gaat al aan de kant als je iets je stem verheft. Ik hou daar echt van, kleine hulpen hoeven geven en reactie krijgen.

Cinnepin

Berichten: 8989
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:41

Mijn eigen paard. Heb meerdere paarden gehad en heb dat altijd gevonden. Voor mijn paarden doe ik alles. Als je ze met respect behandeld dan krijg je dat terug. Mijn haflinger was voor ik hem kende voor velen een k*t pony. Hij heeft niet lang een vaste ruiter gehad. Maar als je luistert naar een paard en hem ook een mening geeft kom je al een heel eind. Nu zijn we 2 handen op 1 buik wat ik ook steeds vaker hoor van anderen...

Ik rijd wel eens op een ander paard hoor ( wel zeer zelden ), maar heb daar eigenlijk helemaal geen behoefte aan om op andermans paard te rijden. Ook al zou mijn paard met pensioen zijn, zou ik nog niet snel op een andermans paard rijden, dan koop ik er liever 1 bij.Dit niet omdat ik het niet durf, maar er geen behoefte aan heb. Op mijn eigen paard rijden en dingen mee doen vind ik zoveel leuker dan met een paard van een ander. Ook al is mijn paard eerst 7,5 jaar mijn bijrijdpaard geweest voor ik hem heb gekregen van zijn toenmalige eigenaren :)

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:16

Ja, 6 jaar geleden mijn eigen paar laten inslapen. In de afgelopen jaren verschillende verzorgpaarden geprobeerd, maar ik voelde de klik niet. Merkt ook dat ik er niet voor open stond wamt , niet mijn paard dus ik had er dan ook weinig over te zeggen. Echt gemotiveerd ging ik nooit heen en meestal stopte ik na een maand.
Het laaste adresje was perfect qua omstandigheden, eigenaren, paardjes en mogelijkheden. Maar zelfs daar had ik dat gevoel. Nu dan ook het besluit genomen dat ik 'klaar' ben met paarden.

MissJG

Berichten: 398
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:41

Hier ook een dilemma. Heb een lieverd van 7. Ben echt gek met haar als in van haar houden. Maar echt begrijpen doen we elkaar niet. Nu is me een veulen aangeboden waarvan je denkt dat is de droom die ik altijd heb gehad. Hou ik mijn oude vertrouwde niet zo betrouwbare lieverd. Of ga ik voor de droom met alle risico’s van dien :')

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 09:53

Mijn twee paarden heb ik al járen, ben met ze vergroeid en ben onderdeel van onze eigen kudde. De connectie met hen, heb ik gewoon niet met andere paarden. Is ook logisch, want ik besteed de meeste tijd met hen. Al kan ik wel enorm genieten van andere paarden. Hun karakters, hun uitstraling, hun kuddeleven, hoe zij omgaan met bepaalde dingen of bv veulens, hun prachtige onbevangenheid, zó schattig.... Ik geniet daar van!!

Maar mijn heerlijke duo dat zijn mijn grote liefdes <3 .

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-24 17:14

@oskarrino dus dan ga je eigenlijk tegen je gevoel in? Of vond je het wel leuk om hem te doen en merkte je toen je een ander ging doen je die eigenlijk leuker vond? Dus niet toen je je eigen paard nog deed? En ja, ik heb dus ook geen tijd/energie voor 2 paarden...

@capopjekop ja had ik met m'n pony ook. Alleen toen ik 'm net had twijfelde ik weleens of ik de goede keus had gemaakt.

@ellepel haha duidelijk en wat fijn dat je er zo open voor uit komt!

@simongek dat stukje gevoel is denk juist precies wat ik wel heb met m'n verzorgpony en niet met m'n eigen paard....en krijg veel vrijheid met m'n verzorgpony dus dat is ook heel fijn. Vroeger wel veel verzorgpony's gehad, maar dat is echt meer dan 20 jaar geleden. Toen wilde ik juist heel graag een eigen pony.

@hieperdi ja het is niet dat op zoek ben naar het braafste paard van stal. Ze hebben allemaal hun dingetjes en wat je zegt dat maakt het juist leuk.

@captain maar op 't moment dat je met een ander paard aan de slag gaat zal die jouw opvoeding snel oppakken. Of heb je 'm zo netjes opgevoed gekregen? M'n paard was ook erg in m'n ruimte en nu gaat het top. Ben ook echt wel trots op wat we hebben bereikt. Dit staat alleen echt los van m'n gevoel. Dat is er, of niet, en bij de 1 meer dan de ander. Alleen nu dus meer bij m'n verzorgpony... Vond haar al meteen leuk, ook toen ik m'n pony nog had. Alleen toen genoot ik echt volop van de momenten met hem en m'n paard vind ik leuk voor erbij ofzo...

@cinnepin precies dat, de behoefte nooit gehad, maar nu dus wel...en vond ik zeker andere paarden ook weleens leuk, maar gewoon leuk en m'n pony de aller leukste. Was liever met hem bezig, zelfs zonder rijden en als ik dan een keertje tijd over had vond ik het best leuk om op een ander paard te rijden, maar m'n pony ging echt voor.

@SnuitjeLove awh dat is echt jammer... Na 't inslapen van m'n pony had ik er ook echt moeite mee, maar dat was echt omdat ik hem zo mistte en m'n paard zo totaal anders is... Kende haar al en na een tijdje kon ik haar weer zien voor wie zij is. Ze is namelijk echt leuk! Heb haar niet voor niets gekocht. Maarja. Nu vind ik dus een ander leuker...

@misJG ooohh dat is ook echt moeilijk! Bij mij is het een voor en een nadeel dat ik m'n paard met m'n zus deel. Nadeel, kan haar niet zomaar verkopen. Voordeel, hoef geen keuze te maken. Kan m'n verzorgpony doen en m'n paard heeft 't goed. Maarja.. Betaal dus wel voor m'n paard waar ik niks/weinig mee doe en dat voelt wel dubbel. Wat maakt dat je paard en jij elkaar niet begrijpen en wat is het bij het veulen waar je altijd van gedroomd hebt?

@twiggy2008 ja dat had ik dus ook altijd, alleen deze... Die vind ik gewoon geweldig.

MissJG

Berichten: 398
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 10:17

Nou.. het paard dat ik nu heb is erg hoe zal ik het zeggen. Ze is echt mega braaf maar als haar iets niet bevalt moet je erg sterk in je schoenen staan. Ze weer precies hoe sterk ze is en gebruikt dat ook.
Het veulen is een warmbloed geen koudbloed en ja hoe leg ik het uit. Ik zag haar en riep als ik die toch kon kopen.. ik was echt opslag verliefd. Elke dag even langs de wei. De eigenaar zag ons dus elke dag en zijn een gesprek aan gegaan. Nu zou ze naar de veilig maar hij heeft me een prijs gegeven die ik eigenlijk niet kan weigeren uiteraard alleen als ik een goeie opfok vindt die wil hij dan ook graag van te voren zien. Iets met gun factor. Dus wat moet ik doen.. :') lastig!

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 08:40

Zo moeilijk!! En ja, herkenbaar. Geen mogelijkheid om beiden te houden? En wat maakte dat je jouw paard hebt gekocht? Is natuurlijk ook afwachten hoe 't veulen wordt.

Texas02

Berichten: 4791
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Eigen (verzorg)paard de allerleukste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 08:43

Ja, mijn huidige paard is echt de allerleukste en is echt mijn beste vriend <3