reële prijs lease

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
teamshetjes
Berichten: 157
Geregistreerd: 28-12-16

reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 15:00

Goedemiddag allen,

Wegens mijn studie zal ik binnenkort minder tijd hebben voor mijn pony, en omdat ze gaat verhuizen gaan de kosten ook omhoog.

Hierdoor was ik aan het twijfelen over een lease om de kosten en tijd te verdelen, en ik vroeg me af wat een reële prijs zou zijn om hiervoor te vragen.

Het zou gaan om een lease van 3 á 4 dagen in de week,
de enige klusjes zijn het bijvoeren.
verder is er complete vrijheid om te doen wat je wilt.

Het gaat om een E-pony, ze is dressuurmatig goed doorgereden, verkeersmak (kan samen of alleen naar buiten), en ze kan voor de koets.
Het is een brave pony waar je vrijwel alles mee kan.

De stalling is €400,- per maand en dan nog de kosten van voer en hoefsmid etc.
Daarom dacht ik zelf aan een leaseprijs van €250,- of €300,- zodat de helft van de stalling is gedekt en ik de rest apart kan zetten voor overige kosten.

Is dit een beetje een normale prijs om te vragen?
Of is het in jullie ervaring meer/minder?

Ik hoor het graag!

Gemlo

Berichten: 81
Geregistreerd: 24-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:14

Het ligt mede aan de accommodatie die erbij zit. Zit je op een superdeluxe stal met binnenbakken en kantine etc, of heb je alleen een buitenbak en is er hooguit een toilet. Sta je dicht aan het bos met veel uitrijmogelijkheden of moet je echt met een trailer op pad om buiten te rijden. Dat vind ik persoonlijk allemaal meetellen.

Gee
Berichten: 176
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:17

Dat vind ik zelf vrij veel, maar volgens mij ligt het ook aan de regio.
Ik hou volgende berekening aan voor mijn eigen bijrijdster:
Maandbedrag gedeeld door aantal dagen in een maand (30) x aantal dagen dat ze rijdt x aantal weken in de maand. (zelf gebruik ik 4,5)
Dan eventueel afronden naar boven. De extra kosten voer, hoefsmid, enz. bereken ik niet door.

Boras
Berichten: 9967
Geregistreerd: 21-10-10

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:01

Pffff dat zijn een boel centjes voor een bijrijder.

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:05

Een bijrijder of leaser is er niet om jou uit de kosten te helpen XD

Voor 300 kun je zelf een pony onderhouden in Drenthe, het ligt aan de regio hoeveel je kunt vragen denk ik. Ik zou gewoon rekenen dat iemand 2 a 3 keer per week rijdt.

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:08

Ik heb het idee dat mensen het puur lease noemen om meer te kunnen vragen. Maar in mijn ogen is dit gewoon bijrijden. Dan zou ik eerder aan 75 voor 3 dagen en 100 voor 4 dagen denken.

dalena

Berichten: 3142
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:22

Ik betaalde 125 voor 2 dagen lease. Geen klusjes en pony was die hele dag 'van mij'.
Grote binnenbak en 2 buitenbakken.

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:26

Ik verleasde mijn pony voor 125 per maand.

Geen klusjes, mocht hem als eigen pony beschouwen en komen wanneer ze wilde. Ze was de enige die hem verzorgde en reed.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:30

Poeh, ik vind het veel geld hoor. Maar een eigen pony kost ook een boel....

Zijn de 3 / 4 dagen vaste dagen per week? En is dat dan alleen doordeweeks, en aansluitende dagen?
Ik kan me namelijk wel voorstellen dat als het zeg, dinsdag-woensdag-donderdag is, dat voor veel mensen een stuk minder aantrekkelijk is en ze dan niet alle 3 de dagen zullen gaan rijden, maar bvb. de dinsdag en donderdag.

Stel dat je dan dus daadwerkelijk 2x per week rijdt, dan is dat een keer of 8 / 9 / hooguit 10 per maand.
En als je dan daarvoor 250 euro moet betalen komt dat neer op 25 euro per keer. Dat lijkt me dan toch wel zat eerlijk gezegd....

Maar als de locatie geweldig is, en de dagen echt goed uitkomen voor iemand die erg enthousiast is en zelf geen paard meer wil kopen maar wel nog graag actief bezig wil zijn en er is een fijne klik, dan kan ik me wel voorstellen dat er wellicht iemand te vinden is die zoiets heeft van voor 250 euro heb ik zelf het risico en de meerkosten van een eigen paard niet meer.

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:32

No way dat ik €250 zou betalen.
Heel misschien als het een Z paard is en ik erbij wijze van volgende maand mee kan starten.

Anders, nee. Wat is het niveau van het paard? Dressuurmatig goed doorgereden zegt niet zoveel.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:43

Ik vind dat een vrij hoog bedrag.. :=

Ik betaalde vroeger 75 euro voor 3 dagen in de week. Mocht doen met het paard wat ik wilde en hoefde niet te mesten enz. Tot 150eu zou nog wel aanvaardbaar zijn maar meer dan dat zou ik echt niet betalen.

teamshetjes
Berichten: 157
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 16:52

Even een antwoord op de dingen die ik voorbij zie komen!

Ze staat op een stal met directe uitrij mogelijkheid het bos of de hei op,
Er is een binnen en buitenbak en een longeercirkel, dus eigenlijk alle voorzieningen.

Het enige klusje is dat ze haar dagelijkse brokken krijgt, ik vind eigenlijk ook gewoon horen bij de verzorging van het paard maar omschrijf het als klusje omdat het het enige is dat sowieso zou moeten gebeuren, ook als je niet gaat rijden bijv.

Het zou gaan om vaste dagen die worden afgesproken in overleg.
Dus dat kan aaneensluitend zijn maar ook verspreid over de week.
En op die dagen kan je dan de pony beschouwen als je eigen.

Ik kwam op dit bedrag uit aan de hand van een aantal prijzen die ik online gevonden had.

Voor €250,- in de maand zou je bij mij in de buurt niet zelf alle kosten van een paard kunnen dekken.
Ik bied haar inderdaad te lease aan om er een bepaald bedrag voor te kunnen vragen.
Deels om mij te helpen in de kosten, maar ook omdat ik denk dat op het moment dat je zo'n bedrag betaald je ook de verantwoordelijkheid zal nemen voor het dier in tegenstelling tot bijv. een bijrijder.
Daar heb ik er al 3 van gehad die dan toch niet de verantwoordelijkheid nemen en na 2 weken stoppen. Dat wil ik hiermee ook graag voorkomen.

Daarnaast zijn alle dierenarts kosten, aanschaf van tuig, etc. nog altijd voor mij wat ook weer een verschil is tegenover een eigen paard.

Soms zie je ook paarden die 1 dag geleast worden etc. en daar wordt dan ook €200 per maand voor gevraagd.

Zo kom ik uit op €15 á €20 per dag dat ze tot je beschikking is, dat is ongeveer net zo duur als een les op een manegepaard en dan vind ik dit toch een betere deal haha.

Maar wel goed om te horen dat het voor jullie wat duur is.
Dan ga ik dat meenemen in mijn overwegingen.

Cambionn

Berichten: 849
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:53

Het ligt er een beetje aan waar je het mee vergelijkt. Bijrijden hoor ik vaak idd veel goedkoper, en leasen is vaak toch wel in een commerciële setting/relatie (vaak door bedrijven waardoor kosten/baten voor de eigenaar meer meespelen en het vaak duurder uitpakt, maar waardoor er soms ook andere voorwaarden en rechten/plichten gelden beide kanten op). De vraag is wel of jij als particulier idd verleased of laat bijrijden (en waar die lijn sowieso precies ligt). Maar ik haal persoonlijk niet uit je tekst waarom het leasen is boven bijrijden, behalve dat de kosten deel van de reden is dat je overweegt dit te doen (en dat kan wellicht genoeg zijn, de lijn is zeker bij particulieren nogal blurry, maar ik weet het eerlijk gezegd niet).

Bij een manege en dergelijke betaal je ook vanaf rond de 200 voor 3 dagen lease in mijn ervaring, en dan mag je over het algemeen niet het erf af. En dan nog is dat goedkoper of vergelijkbaar met kwartaalkaarten aan groepslessen (terwijl je met lease meer vrijheid hebt, maar geen instructie. Vaak hangt er dan ook een verplichting kwa lessen aan die er bovenop komt). Ik lease zelf bij een manege en ben er blij mee, en zo zijn er meer manegeklanten daar die hetzelfde doen. Maar ik weet niet of ik bij een particulier hetzelfde zou doen. Hangt echt van zo veel af. Ik kan me scenario's voorstellen waar ik echt niet zo veel zou betalen, maar ook waar ik prima meer voor zou neerleggen.

Denk dat als puntje bij paaltje komt, het erom gaat wat jouw pony te bieden heeft (niveau, ras, etc), wat verdere mogelijkheden zijn kwa accommodatie en omgeving, wat normale kosten zijn in jouw omgeving, maar vooral ook wat de gek daarvoor wil geven. Zo kan ik me indenken dat iemand voor een pony of accommodatie met iets bijzonders meer wil betalen bijvoorbeeld, of dat wat men wil geven stijgt wanneer er weinig vergelijkbare opties zijn in jouw gebied maar er wel vraag naar is.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 06-05-24 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado
Berichten: 1342
Geregistreerd: 22-01-15

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:59

Oeh ik vind het veel geld, leasen staat inmiddels inderdaad meer bekend om de duurdere vorm van bijrijden terwijl het eigenlijk hetzelfde is.

Hoewel ik zelf geen bijdrage vraag aan mijn bijrijder en zij enkel 1x in de week moet mesten/hooi bijvullen, zou ik zelf niet meer dan 150 willen betalen voor 4 dagen per week.

Ga je het hebben over bruikleen met mogelijkheid tot verplaatsing dan kun je gerust heel het stalgeld vragen en wellicht ook nog de hoefsmid. Maar dan zit je wel in een hele andere constructie.

Ann_moi

Berichten: 3856
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:00

Ik vind dat echt wel een heel erg hoog bedrag. Vooral omdat je aangeeft minder tijd te hebben is het voor jou fijn als jij minder vaak hoeft te gaan. Ik vind het dan bijzonder om de helft van alle kosten zo ongeveer te vragen. Een hoge stalprijs is jouw eigen keuze, daar hoeft een bijrijder niet voor op te draaien in mijn ogen. Als de prijs te hoog is moet je goedkopere stalling zoeken.
Ik zou voor 3-4 dagen maximaal 150 willen betalen, vooral omdat de complete vrijheid wel binnen jouw grenzen is. Wil je bij rijdster graag veel leren en lessen nemen, wat in je paard zijn voordeel is, zouden ze nog veel meer geld kwijt zijn.
Maar wie weet vind je iemand die het er wel voor over heeft :)

Nyaleti

Berichten: 6308
Geregistreerd: 05-04-10

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:08

Maar wat is het verschil met lease en bijrijden? Of wat maakt het verschil voor jou, TS?

Ik zou liever hebben dat meiden binnen 2 weken stoppen en daar ook de mogelijkheid tot zien, dan maanden doorklooien terwijl ze helemaal geen klik hebben met het paard bijvoorbeeld.

Ik zou er iets meer voor open staan als ik de eerste 2 maanden minder zou betalen. Je moet toch het paard leren kennen, even wegwijs worden en wat meer vanaf de grond doen.
Of dat jij zegt; oké voor 250 heb je elke maand een lesje erbij.
Ansich zou je kunnen zeggen oké 225 (even ervan uitgaande dat een les 25 euro is) maar dan heb je wel de garantie dat er een keer gelest wordt.

LoveBodin

Berichten: 4370
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:11

Vanwege het bedrag en wat je wil: check dit in elk geval met je verzekering en of je dan nog verzekert bent voor schade van je paard aan je bijrijder.
Verder zou het voor mij ook veel uitmaken welke dagen je bijrijder kan komen. Mag die bvb ook beide weekend dagen? Of wil jij dan gaan omdat je dan bvb thuis bent vanwege je studie?
Voor vier dagen in de week, die ik zelf mag kiezen en als ik er alles mee zou mogen (ook met de trailer een weekend weg ofzo), dan vind ik zo 250€ niet raar. Maar ik ga dan niet uit van de goedkopere regios, maar ook niet van de hele dure. En wel van goede buitenrijmogelijkheden (dagtochten bvb).

Century

Berichten: 6001
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:14

Waar staat je paard? Wat is het niveau?

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:26

Ik weet niet of het ook voor particuliere lease geldt, maar wanneer je een paard van een manege least, is het sinds kort dat de leaser alleen nog buiten mag rijden zonder instructie als de leaser of een ruiterbewijs heeft of winst in het L1.
Als de potentiele leaser dat niet heeft, kun je dus financieel zwaar bedrogen uitkomen op het moment dat er iets mis gaat tijdens een buitenrit.

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:42

Net zoals Nyaleti ben ik ook benieuwd wat het verschil maakt voor jou tussen een bijrijder en leaser? En ik zou idd even bij je verzekering nagaan of dit je niet in de problemen brengt mocht er een ongeluk gebeuren met je pony/ leaser. Krijgt die leaser dan ook zeggenschap over je pony?
Verder; niet geschoten is altijd mis maar ik zou het nooit betalen. Ik vind het echt serieus geld en zelfs hier in de Randstad heb ik altijd gratis fijne paarden kunnen rijden.

Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:50

250 per maand vind ik echt te duur voor te leasen. Maar, je mag zelf je prijs bepalen. Dan merk je of er iemand dat bedrag er voor over heeft.

Ghazella

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-24

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 17:58

Het zou voor mij voornamelijk afhangen van de kwaliteiten van de bijrijder/leaser in verhouding tot je eigen kwaliteiten en het opleidingsniveau van het paard.
Kort gezegd: heeft de bijrijder voordeel van het paard, dan vind ik een bijdrage (lager dan die 250 euro) wel terecht. Heeft het paard/jij er voordeel van dat je bijrijder je paard rijdt/traint, dan betaalt de bijrijder niks, eventueel zelfs een bijdrage die eigenaar geeft aan de bijrijder.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:04

Bij een fijn afgericht paard met kwaliteit en de optie om ook te lessen, buiten te rijden en op wedstrijd te gaan, zou ik het aan de hoge kant vinden maar wellicht wel een optie.

Bij een paard op B/L niveau vind ik het erg duur. In mijn omgeving denk je dan meer aan rond de €100,- voor 3 dagen rijden

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 06:35

Als ze op M2/Z niveau loopt en makkelijk na te rijden is, kan het interessant zijn voor een pony ruiter die wil leren.

Als ze niet op wat hoger niveau loopt zou €150 de Max zijn voor mij.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: reële prijs lease

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 06:44

Ik zie meestal enkel het stalgeld evenredig verrekend in het leasebedrag bij particulieren voor gedeeltelijk lease in mijn omgeving. De overige kosten blijven dan nog volledig voor de eigenaar.

Maar als er weinig lease/bijrijdpaarden in de regio zijn dan zal je vast wel iemand vinden die het wilt betalen. Wanneer het aanbod groot is zal het waarschijnlijk lastiger worden.