Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 09:02

Ligt het aan mij of is de paardenwereld enorm aan het veranderen.
Vroeger toen ik klein was, was het een hele opgave om een verzorgpony te vinden die je gratis mocht rijden en verzorgen.

Toen ik ouder werk en zelf verzorgpony's aan bood vond ik het heel normaal dat hier een bedrag tegenover stond. Ik betaal namelijk zelf ook voor mijn paard en hobby en vind dat als iemand graag een verzorgpaard wilt en zijn hobby wilt uitoefenen op zulke manier dat die gene daar best voor mag betalen.

Een manege kost namelijk ook geld. En een verzorgpaard/bijrijdpaard kun je ook van leren en heb je veel meer vrijheid dan een uurtje een lesje in de manege.

Momenteel ben ik dus ook opzoek en lijkt het opeens de normaalste zaak dat verzorgsters er geld voor terug krijgen. En zelf wordt er gevraagd of ik vervoer kan regelen.

Ik ben al bijgeschakeld om het gratis aan te bieden maar geld ervoor terug geven vind ik van de zotte. Paardenhouden wordt steeds duurder en als je dan ook nog bijrijders geld moet geven.. Of ben ik de enige die zo denkt?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:06

Volgensmij heb ik hier al tientallen topics over gezien, dus je bent in ieder geval niet de enige :D

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:10

Het ligt eraan in welke context.

Ik doe alles in overleg met de eigenaresse van het paard. Soms betaal ik de brokken of iets
Zij wil absoluut geen geld, het is haar paard, haar verantwoordelijkheid.

Echter nu zij haar been gebroken heeft, neem ik de verzorging grotendeels al weken op me. Vrijwillig, hier hoef ik niets voor.
Want ik heb immers een paard wat ik mag verzorgen ( mag ook rijden als ik wil, maar doe ik zeer weinig)

Als jij iemand zoekt omdat jij te weinig tijd hebt en je paard dus getraind moet worden om goed te blijven - dan mag je me betalen.

Bied jij je paard aan aan iemand die het wilt leren/ gewoon recreatieve ruiter/ geen ambitites tot verbetering paard - dan kan je er geld voor vragen.

Maar tot nu toe heb ik ze allemaal gratis gehad. Zonder verplichtingen, geen afspraken, elkaar lekker vrij laten. Alleen even overleggen om samen te gaan of wie wanneer eens rijd.

En dan ben ik heeeeeel flexibel..en zorg ik rustig 10 weken voor je paard elke dag als je in de lappenmand ligt.
Maar stel mij niet op voorhand verplichtingen, want dat lukt in mijn hoofd niet

Ik kom ze wel na hoor, maar uit mijzelf, niet omdat we ze bespreken.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:10

Dat zie ik om mij heen heel verschillend. De meeste bijrijders betalen een bedrag aan de eigenaar. Degene die betaald krijgen noem ik zelf dan niet echt bijrijders. Dat zijn vaak professionele ruiters waar je paard en jijzelf echt veel meer profijt van hebben.

Dat noem ik dus meer: mijn trainer rijdt mijn paard ook af en toe voor me :D

En ja zo heb ik ook wel eens iemand betaald om mij te ondersteunen en dus ook af en toe mijn paard te rijden.

En voor mijn vorige paard had ik een bijrijder. Ik hoef er geen geld voor dat vond zij al helemaal bijzonder. Enige wat ik dan wel wil is dat ze minimaal eens per maand les nemen van dezelfde als waar ik les van heb en dat ze dat zelf bekostigen. Willen ze vaker per maand les nemen heeeeel erg fijn maar ook dat betalen ze dan zelf.

Als ik voor mijn huidige paard een bijrijder zou willen (wil ik niet) dan zou ik ook wel laten betalen maar dat komt omdat het een andere kwaliteit paard is en ze er andere dingen mee zouden mogen doen allemaal. Maar nogmaals: ik zoek dus geen bijrijder.

waikiki_6
Berichten: 332
Geregistreerd: 28-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:16

Als ik naar de eisen zie die er veel - op Facebook - gesteld worden aan een bijrijdster / verzorger dan zou ik ook afhaken. Vaak zie ik er staan “rijden niet mogelijk” of “paard moet nog ingereden worden” of “iemand die sterk in zijn schoenen staat en me kan helpen met rijden”. In zulke situaties denk ik wel dat je óf een professional in moet schakelen of iemand in moet schakelen om al je klusjes voor je te doen. Uiteraard gaat het niet alleen om het rijden, maar als je vier uur bezig bent met allerlei klussen en je mag daarnaast Max 1x per maand rijden zou ik zeker afhaken.
Ja, het is een dure hobby. Maar de mensen die graag en goed rijden vinden vaak wel een manier om een leuk dier te rijden. Al dan door te kopen al door via via, dus het aanbod van mensen die je zoekt is denk ik vrij beperkt.

Helemaal eens met het bovenstaande, vrij van verplichtingen. Een advertentie met allerlei eisen schrikt mensen af. Het zou in ieder geval mij zeker afschrikken.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:18

Is dit regio gebonden? Hier zie ik eigenlijk nog bijna alle advertenties waarbij eigenaren geld vragen aan bijrijders. Soms echt bedragen waarvan ik denk 'ook goedemorgen'.. :wow:

Nou heb ik een pony die klein van stuk is en ik nauwelijks ruiters voor kan vinden die überhaupt passen en eigenlijk wil ik ook niemand meer op hem laten rijden dus probeer ik verzorgers te vinden door er wel wat tegenover te zetten. Geen vaste vergoeding ofzo, maar af en toe een gesponsord grondwerk lesje. Is wel iets van investering vanuit mijn kant, maar goed, wel eentje waar ik zelf ook wat aan heb als daardoor mijn paard veiliger en beter opgepakt wordt. Bij de mensen die niet perse willen rijden lijkt dat wel gewaardeerd te worden.

Heide83
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-02-19
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:20

Ik heb geen eigen paard meer,maar heb nooit geld gevraagd aan bijrijders. Wel deden ze klusjes als uitmesten en voer klaarzetten. Dat zie ik als tegenprestatie voor het mogen rijden. Ik zie soms belachelijke bedragen voor bijrijders/verzorgers langskomen. En dan moeten ze er ook nog van
alles voor doen en mag rijden niet op 1 staan. Dan denk ik: je kan beter op de manege gaan rijden. Dan krijg je les en hoef je geen klusjes te doen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:27

Ik heb ooit 1 bijrijdster gehad, die deed mijn paard 1 dag in de week omdat ik toen een vriendje had die mij ook 1 dag wilde zien.....hahaha.
Dat vrouwtje was de perfecte bijrijdster, zuinig op mijn paard en spullen, netter dan ik en elk vies sprietje moest uit de stal.... op het zieke af.
Maar heel lief voor Chico.

Ik heb haar nooit 1 cent gevraagd omdat ik gewoon heel blij was met iemand die een dag mijn paard reed en met hen troetelde. Hij is nog nooit zo goed en veel geborsteld als destijds, mijn kast was áltijd opgeruimd.

Ik ben van mening, je vraagt een bijrijdster omdat je zélf niet kan. Wees blij dat iemand de zorg voor je dierbare vriend een dag of meer overneemt van je. En ik zou daar nooit geld voor rekenen

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:30

Celebi schreef:
Is dit regio gebonden? Hier zie ik eigenlijk nog bijna alle advertenties waarbij eigenaren geld vragen aan bijrijders. Soms echt bedragen waarvan ik denk 'ook goedemorgen'.. :wow:

Nou heb ik een pony die klein van stuk is en ik nauwelijks ruiters voor kan vinden die überhaupt passen en eigenlijk wil ik ook niemand meer op hem laten rijden dus probeer ik verzorgers te vinden door er wel wat tegenover te zetten. Geen vaste vergoeding ofzo, maar af en toe een gesponsord grondwerk lesje. Is wel iets van investering vanuit mijn kant, maar goed, wel eentje waar ik zelf ook wat aan heb als daardoor mijn paard veiliger en beter opgepakt wordt. Bij de mensen die niet perse willen rijden lijkt dat wel gewaardeerd te worden.

Dat ook niet raar. Als je 500+ per maand af moet tikken voor stalling ligt de verhouding toch anders dan wanneer je 250 per maand kwijt bent voor stalling.
Natuurlijk brengt een bijrijder wat voor je, maar je moet er ook in willen investeren zodat je er beiden beter van wordt.

Precies wat Jolliegirl beschrijft is voor mij een reden om bijrijders te hebben. Je hebt een vast, vertrouwd vangnet.
Mijn bijrijdster betaald haar eigen lessen, dat is de afspraak, verder hoeft ze niks te betalen. Maar als er eens iets is, staat ze wel klaar voor het paard.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:43

Betalen voor een bijrijder/ verzorger? 8)7

Dat lijkt me de omgekeerde wereld..alleen profs krijgen betaald. Iemand die het paard ook daadwerkelijk kan verbeteren. (en die hebben dan ook genoeg aanbod aan paarden)

Ik vind een bijdrage betalen als bijrijder normaal, maar gratis en in ruil voor klusjes ook. Ligt echt ook aan het paard/ pony en niveau van de bijrijder. De bedoeling is lijkt me altijd dat het een win-win situatie is voor alle partijen. Lessen om paard goed te houden vind ik hier bij ook normaal.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:53

Ik stam uit de tijd dat het niet gebruikelijk was geld te vragen aan bijrijders. Ik heb het altijd als een wisselwerking gezien. De eigenaar hoeft geen kosten te maken bij een trainingsstal en ik heb een fijn paard om te rijden.

Ik heb jaren voor een boer gereden die het leuk vond elk jaar een veulentje te fokken. Iemand inhuren had hem klauwen met geld gekost. Mij betaalde hij niet, ik kwam elke dag. Reed en verzorgde het paard als ware mijn paard. Kosten voor hoefsmid vereniging starten lessen spullen etc, waren voor mij.

Als je een bijrijder zoekt omdat je weinig tijd hebt mag je blij zijn als je een goede bijrijder vind. Als je een bijrijder zoekt vanwege de kosten en om die reden een bijdrage vraagt, snap ik dat enigszins nog wel. Maar wat je tegenwoordig vaak ziet is dat men iemand zoekt om allerlei klussen te doen die horen bij de dagelijkse verzorging. Zonder rijden. En dat daar dan een bijdrage voor wordt gevraagd. Dan denk ik doei, als ik als stalhulp wordt ingezet, mag je me betalen....

Kortom, ik zou nooit betalen om iemands paard te mogen rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:57

De bijrijder die mijn paard verbeterd moet ik nog treffen.
Dus hier gaat niet betaald worden.

Ik heb altijd gratis aangeboden.
Maar er gaat mij zoveel tijd en extra werk inzitten Ipv dat het ontlast. Dat als er nog ooit een bijrijder op mijn pad komt ik geld vraag

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:03

Elisa2 schreef:
Betalen voor een bijrijder/ verzorger? 8)7

Dat lijkt me de omgekeerde wereld..alleen profs krijgen betaald. Iemand die het paard ook daadwerkelijk kan verbeteren. (en die hebben dan ook genoeg aanbod aan paarden)

Ik vind een bijdrage betalen als bijrijder normaal, maar gratis en in ruil voor klusjes ook. Ligt echt ook aan het paard/ pony en niveau van de bijrijder. De bedoeling is lijkt me altijd dat het een win-win situatie is voor alle partijen. Lessen om paard goed te houden vind ik hier bij ook normaal.

Waarom alleen een prof? Wat een onzin!

Dus als ik een hele goede ruiter ben maar toevallig wel zo slim om m'n bestaan ergens anders van te bekostigen, moet ik het opeens wel gratis doen?

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:17

Als jij zo goed bent dat je een paard kan verbeteren dan is het logisch dat je er voor betaald wordt aangezien je dan ook de keuze hebt uit zo'n 20 paarden per dag te rijden. En zodra je er geld mee verdiend wordt je aangemerkt als prof, of je er nu ander werk bij hebt of niet.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:37

Inderdaad voor iemand die mijn paard daadwerkelijk gaat verbeteren, betaal ik en anders niet.

Paarden zijn hartstikke duur en ik vind het niet meer dan normaal dat een bijrijdster of mee helpt of wat betaald.
Nu een fijne bijrijdster die eigenlijk niet nodig is, maar goed ze geniet van haar paardenmomentje, is er lief voor, vraagt weinig van het paard en helpt me daarna met wat klusjes. Dat is win win.

Daarvoor een bijrijdster, die terwijl we net samen een bosrit gemaakt hadden, nog net dr eigen zooi op kon ruimen en gewoon aftaaide terwijl ik nog met een bezem in mijn hand stond. Daar heb ik dus geen zin meer in, dan laat ik het paard liever in de wei staan bij wijze van.

Omgekeerd, ik ben even paardloos geweest en bood me gratis aan om tijdelijk iemands paard te trainen.
Duidelijk aangegeven wat ik kon en wilde.
Kreeg ik veel te kleine ponies aangeboden, die amper Zadelmak waren om door te rijden en daar dan eur 150,00 per maand voor moeten betalen. Ja daaaag!

Ik vind een bedrag echt van de situatie afhangen. Wat heb je voor een paard? Hoe zijn de voorzieningen? Wat mag je met een paard doen?

In dit geval: braaf paard, M1 geklasseerd, en en vloed bak, gelegen aan het bos. Dan vind ik het realistisch dat een bijrijdster normaal hier wat voor betaald.

Zou ik iemand zoeken die haar in het Z gaat uitbrengen, dan betaal ik daarvoor.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:38

Elisa2 schreef:
Als jij zo goed bent dat je een paard kan verbeteren dan is het logisch dat je er voor betaald wordt aangezien je dan ook de keuze hebt uit zo'n 20 paarden per dag te rijden. En zodra je er geld mee verdiend wordt je aangemerkt als prof, of je er nu ander werk bij hebt of niet.

Helemaal mee eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:44

TS, waarom ben je op zoek naar een verzorgster/bijrijder?

Is dat omdat je een ander tijd met jouw paard gunt? Of omdat je zelf minder tijd hebt en je voor de tijd die jij niet hebt, iemand zoekt?

In ieder geval, goede bijrijders/verzorgers zijn schaars. Ook als je wil dat ze betalen. Volgens mij is dat altijd al wel zo geweest.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:58

Ts zoekt niet per se een bijrijdster die zelf een bijdrage betaalt, het valt haar op dat bijrijders willen dat eigenaren hún betalen. Ze wil ondertussen zelf haar paard gratis aanbieden om bij te rijden.

Mij is dat nog niet opgevallen overigens. Ik zie alleen dat bijdrages gevraagd worden, niet dat bijrijders betaald worden.
Trainers is een ander verhaal - dan gaat het paard ook vaak naar de trainer toe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:01

Ibbel schreef:
Ts zoekt niet per se een bijrijdster die zelf een bijdrage betaalt, het valt haar op dat bijrijders willen dat eigenaren hún betalen. Ze wil ondertussen zelfs al haar paard gratis aanbieden om bij te rijden.

Mij is dat nog niet opgevallen overigens. Ik zie alleen dat bijdrages gevraagd worden, niet dat bijrijders betaald worden.
Trainers is een ander verhaal - dan gaat het paard ook vaak naar de trainer toe.

Ah ja, die ken ik ook nog niet.

Tenzij het om een paard gaat dat nauwelijks iets kan en die dus van de bijrijder zou leren. Dan snap ik het weer wel. En heb je t idd over een trainer.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:02

Als ik een paard had dat nauwelijks wat kent, stuurde ik 'm 1-2 maanden naar een goede, betrouwbare trainer. Ben je wel meer geld kwijt, maar dan krijg je tenminste een paard terug dat daadwerkelijk verbeterd is :))

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 11:26

Ik vind dat als een bijrijder gratis mag rijden zij hiervoor best klusjes kan doen. Zoals mesten/voer klaarzetten etc etc.

Komt een verzorger alleen om klusjes uit handen te nemen van eigenaar en wordt er niet gereden mar eigenaar verzorger best betalen.

Komt bijrijder alleen rijden en verder niet mag bijrijder best aan eigenaar een bijdrage leveren.

Komt bijrijder je paard hoger opleiden vind ik ook dat daar een bijdrage van eigenaar tegenover staat :) maar dat is dan meer een trainer

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:31

Voor een verzorger betalen zou ik niet zo snel doen. En een bedrag vragen ook niet. Je helpt elkaar vaak, als eigenaar even wat me time en als bijrijder de mogelijkheid om te rijden.

Maar als ik op vakantie ga, en ik vraag iemand mijn paarden te doen, betaal ik daar wel voor. Ook als ze nog had kunnen rijden. Als je het daarmee vergelijkt is het opzich niet zo.heel gek, al zou ik het voor een normale verzorger niet snel doen...

BoYo

Berichten: 4
Geregistreerd: 17-01-24
Woonplaats: In het bos.

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:47

Jouw paard. Jouw probleem als je er zelf niet voldoende tijd voor hebt en een bijrijder vraagt. Ik vind het raar dat je daar geld voor vraagt. Geld betalen aan verzorger/bijrijder zou ik ook niet doen, tenzij je diegene alleen poedersuiker (werk) laat doen. Het is voor beiden een win-win situatie toch? je helpt elkaar en als je iemand vindt die goed is en waar het mee klikt moet je dat koesteren.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:51

Ligt er aan, als je idd een bijrijder nodig hebt ivm tijdsgebrek dan vind ik ervoor betalen wel logisch (in ieder geval logischer dan dat de bijrijder jouw moet betalen omdat je tijd tekort hebt). Iemand die ivm tijdsgebrek met jouw hond wandelt betaal je ook (of gratis) en laat je ook niet diegene die met de hond wandelt jouw betalen.
Is het om iemand de "ervaring" te geven dan snap ik dat de bijrijder betaald. Dus ligt voor mij aan de situatie en dan ook nog aan het paard en de omstandigheden

BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:54

Het ligt er natuurlijk aan.

Bied jij een leuk te rijden paard en bied jij die dus aan voor een ruiter/verzorger die dus gewoon lekker lol kan hebben met je knol dan kun je er nog steeds geld voor vragen voor het gebruik van je spullen en je paard.

Of ben je opzoek naar iemand die jou helpt met inrijden/doorrijden/uitbrengen/ verkeersmak maken noem maar op of juist iemand die veel stal taken doet anders dan de gewone verzorging (wat ik erbij vind horen) Als jij dus iets nodig hebt van de bijrijder dan heb je idd grote kans dat je hiervoor kunt betalen.

Tegenwoordig doet men niks meer voor niks ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 31-01-24 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt