Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:38

Celebi schreef:
Ik heb juist nu voor een rustig manegemeisje gekozen met weinig ervaring maar wel leergierig om (deels dus op mijn kosten) les te gaan nemen in grondwerk bij mijn instructeur. Ze kwam niet voor het rijden, want dat deed ze op de manege toch al en zocht juist de verzorging en omgang er omheen.

Ja, de zag aan hoe ze een halstertouw vast hield dat dit best wat leerproces gaat hebben, maar liever dat ze nog kneedbaar en leergierig zijn dan dat je iemand treft die alles beter weet. Omdat ik zelf nog niet zo heel oud ben krijg ik dat helaas al snel als mensen ouder zijn ze me toch al snel de les proberen lezen over mijn eigen paard. Heel onprettig. :+

Wat dat laatste betreft, bij mij is het juist andersom! Ik ben oud en heb al heel lang paarden, en ik vind het heel onprettig als een jong iemand mij de les probeert te lezen over mijn eigen paard! Wat dan soms een persoon is die zelfs jonger is dan mijn paard! :+

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:43

Ja dat lijkt me echt heel ergelijk ja..


Maar in jou geval weet je dat vooraf. En dan is dat een keuze.

Zelf zit ik met een erg laag energie niveau en vaak migraine.
Voor mij zou een bijrijder iemand zijn die mijn paard(en) extra aandacht geeft.
Zodat het mij geen energie kost.
Dus zoek ik iemand die dat zelfstandig kan.

En dat is hier in de regio bijna niet te doen.
Ik snap dat ook wel. Hier is een eigen paard nog best betaalbaar. Dus de ruiters met wat meer in hun mars kopen er snel zelf 1.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:30

Ik zag pas een advertentie waarin om een verzorgster werd gevraagd.

Geen luxe voor de mens, dieren 24-7 buiten, in de winter geen rijbak beschikbaar, in de winter klusjes doen die er nu eenmaal bij horen, door weer en wind komen. Rijden is geen 1e prio.

Allemaal op zich niet erg, maar het schetst een beeld van de plek en de verwachting.

Als je dan als potentiële verzorger zo iemand een 1 of 2 dagen per week wilt gaan helpen in weer en wind (ik stel me geploeter voor buiten in de natte zooi, in de kou, in de regen, in de wind, mogelijk in het donker), dan mag de eigenaar in haar handjes klappen. Denk ik dan.

Maar daar moet verzorger dan voor betalen....

Ik begrijp de wereld soms niet meer :)

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:36

Boras schreef:
Ik zag pas een advertentie waarin om een verzorgster werd gevraagd.

Geen luxe voor de mens, dieren 24-7 buiten, in de winter geen rijbak beschikbaar, in de winter klusjes doen die er nu eenmaal bij horen, door weer en wind komen. Rijden is geen 1e prio.

Allemaal op zich niet erg, maar het schetst een beeld van de plek en de verwachting.

Als je dan als potentiële verzorger zo iemand een 1 of 2 dagen per week wilt gaan helpen in weer en wind (ik stel me geploeter voor buiten in de natte zooi, in de kou, in de regen, in de wind, mogelijk in het donker), dan mag de eigenaar in haar handjes klappen. Denk ik dan.

Maar daar moet verzorger dan voor betalen....

Ik begrijp de wereld soms niet meer :)

Ik snap dat ze daar niet voor in de rij staan.
Maar hier is het juist andersom: luxe voor mens en dier, weidegang, paddocks, binnenrijbaan, longeercirkel, stapmolen en poetsplaats met solarium en nog niemand te vinden. Vraag geen bijdrage, niet veel klusjes behalve de box van je verzorgpaard uitmesten, stukje vegen en dat was het.
Maar toch is niemand geïnteresseerd.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:44

Bijzonder Nicky, ik weet niet in welke omgeving dat is, maar misschien hebben de meeste zelf een paard?

Boras, die zou de verzorgster moeten betalen. Echt schandalig en ja daar zou ik mijn neus ook voor ophalen en denken jammer dan niet geef ik gewoon toe.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 31-01-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:46

Boras, vragen kan altijd, maar komen er ook mensen :+

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:54

Ik was ook echt heel verbaasd. En moest echt op mijn handen gaan zitten om geen reactie te schrijven. Het gaat me natuurlijk helemaal niets aan. Maar de omgekeerde wereld vind ik het wel.

Melzazu
Berichten: 1784
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:58

Ja dat wat Boras noemt vind ik ook echt idioot.

Ik vind ook sommige bedragen echt gek hoor. Dat ik dan wel eens denk van: als je je paard niet kunt bekostigen dan los je dat toch niet op met een bijrijder.
Niet dat ik weet of dat zo is hè maar sommige bedragen vind ik echt te hoog.

Ik zou gewoon een kleine bijdrage willen maar ook meer omdat gratis vaak te makkelijk is. Dan komen ze weer niet of zo en als je een bedrag vraagt dan zijn ze er vaak wel serieuzer mee.

Toch ook wel heel raar dat jij niemand kunt vinden Nicky. Het klinkt wel goed.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:01

En vergeet ook niet dat je spullen gewoon op gaan, manenspray bijvoorbeeld, maar ook slijten, je zadel.
je dekjes wassen is ook niet gratis.
Dat is natuurlijk niet erg als je het gevoel hebt dat je een hele toffe bijrijder hebt.
Maar naast de gewone onderhoudskosten heb je dit ook extra.
Ik weet dat is tientjes werk, maar een kleine bijdrage is dan zo raar ook niet.
Heb het niet over half stalgeld dan :D

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:04

Ik krijg meer het idee dat er verschillen zijn tussen bijrijders en mensen die helpen met verzorgen?

Ik woon in Frankrijk en hier zie je veel advertenties staan van mensen die een bijrijder zoeken, dat noemen ze dan half-pension en daarmee bedoelen ze dan dat de mensen die het paard willen gaan bijrijden, voor alles de helft betalen, de helft mogen en moeten doen. Bedragen van 40 tot wel 300 euro PER MAAND zijn heel normaal. Bijvoorbeeld al deze advertenties van januari. https://www.chevalannonce.com/annonces/ ... on-cheval/

Regelmatig zie je ook dat dat er enorm veel eisen aan de bijrijder worden gevraagd vanwege problemen met het paard. En dan moet je als bijrijder dus ook nog gemiddeld 150 euro per maand betalen. De duurste bedragen bieden wel voor dat geld een privéles aan. Of dat dan door een prof is of door de eigenaar zelf weet ik niet.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:09

Wow monique, wat een absurde bedragen :o

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:22

Poekkie schreef:
Wow monique, wat een absurde bedragen :o


Ja echt bizar. Voor dat geld kun je zelf een paard weidegang met inloopstallen geven hier in de omgeving, want voor 225 hebben ze een paddock en schuilstal en een jaar lang op hooi.

Dus voor zoveel bijrijdgeld, kun je zelf een paard houden, niet op stal, maar wel op een paddock. Voor iets meer circa 250 weidegang.

En als je zoveel bijrijdgeld anderhalf jaar weglegt dan kun je een leuk paardje kopen. Dus ik snap totaal niet waarom mensen voor bijrijden gaan betalen, als je dan binnen anderhalf jaar zelf een paardje kunt houden voor dat geld per maand.

Doe je dat dan alleen om te vermijden dat je dierenartskosten kunt gaan betalen op termijn als een dier wat krijgt of ouder wordt?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:06

Monique1963 schreef:
Poekkie schreef:
Wow monique, wat een absurde bedragen :o


Ja echt bizar. Voor dat geld kun je zelf een paard weidegang met inloopstallen geven hier in de omgeving, want voor 225 hebben ze een paddock en schuilstal en een jaar lang op hooi.

Dus voor zoveel bijrijdgeld, kun je zelf een paard houden, niet op stal, maar wel op een paddock. Voor iets meer circa 250 weidegang.

En als je zoveel bijrijdgeld anderhalf jaar weglegt dan kun je een leuk paardje kopen. Dus ik snap totaal niet waarom mensen voor bijrijden gaan betalen, als je dan binnen anderhalf jaar zelf een paardje kunt houden voor dat geld per maand.

Doe je dat dan alleen om te vermijden dat je dierenartskosten kunt gaan betalen op termijn als een dier wat krijgt of ouder wordt?

Als het je echt om het rijden gaat dan is het leasen van een paard, al of niet van een commercieel bedrijf, of als (betalende) bijrijder \halve stal van een goed te berijden paard van iemand anders, veel geschikter dan het zelf kopen van een paard wat toch onberijdbaar \geblesseerd etc. kan worden waardoor al je kosten doorgaan en je toch niet kunt rijden. Als het je voornamelijk gaat om de band met het paard dan is zelf kopen beter anders kun je veel ergernis krijgen als de eigenaar iets anders wil met\voor het paard dan je zelf wil.Financieel blijft het allemaal heel duur wat je ook bedenkt. Als het dus echt om het rijden gaat dan kun je veel beter steeds een paard huren daarvoor. Mensen die gratis mogen bijrijden lopen op een gegeven moment vaak tegen een conflict met de eigenaar aan en moeten stoppen met ruzie. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, het gaat ook wel eens goed maar voor hoe lang,dat is dan onzeker.

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 12:01

Ja dat vind ik wel een steekhoudend argument Anjali, love is eigen paard, rijden is any paard.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Verandering in de paardenwereld rondom bijrijders

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:54

@ Anjali, Niet altijd inderdaad, gebeurt ook dat het zo goed gaat dat je het paard geschonken krijgt. Zoals ik.
Wel deed ik een hele hoop meer dan rijden, ik beschouwde hem al als eigen paard en verzorgde hem tot in de puntjes. Waren ze op vakantie ofzo verzorgde ik beide paarden fulltime etc.