Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:56

Qua geld zou ik nooit doen als je dat al weet. Dan kan een eigen paard gewoon niet.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 11:56

Shirley schreef:
Als ik het zo lees en zie dat je volwassen bent en echt serieus met een paard bezig zou willen gaan, zou het geen optie zijn om voor een eigen paardje te gaan kijken?
Daar lekker mee gaan lessen en als jullie er beide aan toe zijn, naar buiten?
Kun je altijd zelf nog een bijrijder nemen als je het qua tijd en geld niet aankunt.

Dat klinkt als een goed plan.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:09

rien10 schreef:
Shirley schreef:
Als ik het zo lees en zie dat je volwassen bent en echt serieus met een paard bezig zou willen gaan, zou het geen optie zijn om voor een eigen paardje te gaan kijken?
Daar lekker mee gaan lessen en als jullie er beide aan toe zijn, naar buiten?
Kun je altijd zelf nog een bijrijder nemen als je het qua tijd en geld niet aankunt.

Dat klinkt als een goed plan.

Dat klinkt helemaal niet als een goed plan. Als je zonder betalende bijrijder geen paard kunt betalen, vooral niet doen! In het belang van het dier.

Er zijn ook prive mensen die lesgeven op hun eigen paard of heel kleinschalig wat lespaarden hebben. Ik zou daar eerst eens naar opzoek gaan dan zodat je weer wat recente ervaring opdoet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:13

Misschien kan ze het heel goed aan ;)

En hoeveel eigenaren zoeken niet daarom een bijrijder?
Niet omdat ze het paard anders niet te eten kunnen geven, maar misschien om net toch dat duurdere telefoonabonnement of vakantie te kunnen bekostigen...geld kun je maar één keer uitgeven, toch?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:19

Ik denk dat het totaal niet aan de leeftijd ligt. Ik ben 30 (kuch, 41) en ik heb nooit problemen gehad met bijrijdpaarden te vinden.

Daarnaast is het buitenrij-risico qua verzekeringen ook kul. Zorg ervoor dat zowel de eigenaar van het paard alswel de bijrijder allebei een AVP verzekering hebben (aansprakelijk voor particulieren) en je bent rond.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:21

Het punt is dat je niet financieel afhankelijk moet gaan zijn.
Als dat niet het geval is, dan kan het natuurlijk prima. Een abonnement bekostigen met een bijdrage die onzeker is of dat blijvend is, is ook niet zo’n goed idee.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:31

Nee zeker nu de stalprijzen jaarlijks fors verhogen door alle stijgende kosten is het inderdaad niet handig om een paard te nemen waarbij je op voorhand al weet dat je een betalende bijrijder nodig hebt voor het financiële plaatje. Niet dat dat hier geldend zou hoeven zijn hoor, maar in het algemeen is dat niet heel handig. Heb al een paar paarden om mij heen verkocht zien worden doordat de eigenaar het niet rond kon krijgen zonder een bijdrage van minstens 100 per maand. Die waren dan weer lastig te vinden en zo ging het mis. Maar nogmaals, algemeen gesproken op bovenstaande reacties. Niet doelend op de situatie van de TS. :D

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:50

Maar andersom: waarom moet iemand zijn/haar paard ter beschikking stellen aan iemand die wil buiten rijden.
Er zijn zat buiten-rij maneges en -stallen waar je kunt rijden.
Ik snap dat het voor TS moeilijk is om een paard te vinden. Ik snap dat eigenaren er huiverig voor zijn.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:58

TS, ik denk niet dat het aan je leeftijd ligt. Vorig jaar was ik 30, ik zette een berichtje omdat mijn eigen paard nog in training stond en ik werd bedolven onder de reacties. In Zeeuws-Vlaanderen, dus nog niet eens zo ver uit de buurt.

Rijd je ondertussen terug? Ik denk dat dat het belangrijkste is, dat je er terug in komt. Ik zou ook niet happig zijn op een verzorgster die al lang niet gereden heeft.

Heb je op de groep Paardenliefhebbers Zeeland al iets geplaatst?

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:02

rien10 schreef:
Maar andersom: waarom moet iemand zijn/haar paard ter beschikking stellen aan iemand die wil buiten rijden.
Er zijn zat buiten-rij maneges en -stallen waar je kunt rijden.
Ik snap dat het voor TS moeilijk is om een paard te vinden. Ik snap dat eigenaren er huiverig voor zijn.


Als jij een paard hebt dat niet graag in de bak loopt en/of je hebt geen bak en/of je wil niet dat een ander ermee in de bak werkt? Ik snap het probleem niet zo. Vraag me eerder af of je dan wel op de goede plekken zoekt? Via fb bijvoorbeeld in van die groepen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:04

VogeltjeM schreef:
rien10 schreef:
Maar andersom: waarom moet iemand zijn/haar paard ter beschikking stellen aan iemand die wil buiten rijden.
Er zijn zat buiten-rij maneges en -stallen waar je kunt rijden.
Ik snap dat het voor TS moeilijk is om een paard te vinden. Ik snap dat eigenaren er huiverig voor zijn.


Als jij een paard hebt dat niet graag in de bak loopt en/of je hebt geen bak en/of je wil niet dat een ander ermee in de bak werkt? Ik snap het probleem niet zo. Vraag me eerder af of je dan wel op de goede plekken zoekt? Via fb bijvoorbeeld in van die groepen.

Ik heb geen probleem. Ik denk dat ik me wat ongelukkig heb uitgedrukt. Ik bedoel te zeggen dat ik zowel TS begrijp als eigenaren die geen buiten-rij bijrijder willen

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:00

Hier in de omgeving zat mogelijkheden waar inderdaad geen bak is dus buitenrijden juist de enige mogelijkheid is als bijrijder ( buiten grondwerk om )

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 18:58

Storm schreef:
Ik lees dat je aangeeft dat je uiteraard eerst in de bak wilt rijden en lessen wil nemen met je verzorgpaard, en je de wens hebt tzt weer naar buiten te gaan.
Geen gekke eisen/vragen in mijn ogen.

Ik zou hier neerzetten waar je woont en binnen welke regio je een verzorgpaard zoekt, én op de boktmarkt een advertentie aanmaakt. Je kunt ook in je onderschrift een tekst zetten dat je op zoek bent.
Dit moet te doen zijn en op Bokt ben je wel op de juiste plek.


Ik heb alles gelezen maar reageer hier even op. Ik heb inderdaad niet de verwachting meteen op buitenrit te gaan, in tegendeel ik wil met alle liefde eerst grondwerken, en dan lessen en dan pas naar buiten. Ik knap ook niet af als een eigenaar zegt joh we doen het in deze volgorde en als alles dan goed gaat dan gaan we samen op pad zeg maar. Dat maakt me echt niet uit, want ik snap ontzettend goed dat mensen zuinig zijn met hun dieren en er een groot risico zit aan buitenrijden. Ik rijd nu nog niet op een stal want ik ben nog aan het oriënteren op een wat kleinschaliger plekje waar les word gegeven want weer naar een manege gaan zie ik gewoon niet zitten. Ik woon op oost-souburg, in Zeeland.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:44

Shirley schreef:
Als ik het zo lees en zie dat je volwassen bent en echt serieus met een paard bezig zou willen gaan, zou het geen optie zijn om voor een eigen paardje te gaan kijken?
Daar lekker mee gaan lessen en als jullie er beide aan toe zijn, naar buiten?
Kun je altijd zelf nog een bijrijder nemen als je het qua tijd en geld niet aankunt.



Dat lijkt me dus het stomste wat je kan doen, een paard nemen wat financieel niet lukt en dan een bijrijder nemen die mee betaalt. Wat als bijrijder stopt? Met een paard moet je niet afhankelijk zijn van een ander.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:48

rien10 schreef:
Maar andersom: waarom moet iemand zijn/haar paard ter beschikking stellen aan iemand die wil buiten rijden.
Er zijn zat buiten-rij maneges en -stallen waar je kunt rijden.
Ik snap dat het voor TS moeilijk is om een paard te vinden. Ik snap dat eigenaren er huiverig voor zijn.


Ik sta direct aan het bos, ik geef hem echt niet mee. Hij was eerst mijn bijrijdpaard en ik kreeg hem wel mee overigens :)

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:49

Ik heb je verhaal gelezen.
Jammer dat je niet dichterbij ons woont (Duis
tsland). Ik had jou graag een paard van ons gegeven, wel eerst in de rijbak. Daarna kijken we verder. Helaas is de afstand te ver :(
Wij hebben diversen jonge doch brave staan.

Plaats jou oproep ook op fb ens meschien vindt je daar iemand.
Heel veel S6.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:18

Zeeuwsemeid schreef:
Storm schreef:
Ik lees dat je aangeeft dat je uiteraard eerst in de bak wilt rijden en lessen wil nemen met je verzorgpaard, en je de wens hebt tzt weer naar buiten te gaan.
Geen gekke eisen/vragen in mijn ogen.

Ik zou hier neerzetten waar je woont en binnen welke regio je een verzorgpaard zoekt, én op de boktmarkt een advertentie aanmaakt. Je kunt ook in je onderschrift een tekst zetten dat je op zoek bent.
Dit moet te doen zijn en op Bokt ben je wel op de juiste plek.


Ik heb alles gelezen maar reageer hier even op. Ik heb inderdaad niet de verwachting meteen op buitenrit te gaan, in tegendeel ik wil met alle liefde eerst grondwerken, en dan lessen en dan pas naar buiten. Ik knap ook niet af als een eigenaar zegt joh we doen het in deze volgorde en als alles dan goed gaat dan gaan we samen op pad zeg maar. Dat maakt me echt niet uit, want ik snap ontzettend goed dat mensen zuinig zijn met hun dieren en er een groot risico zit aan buitenrijden. Ik rijd nu nog niet op een stal want ik ben nog aan het oriënteren op een wat kleinschaliger plekje waar les word gegeven want weer naar een manege gaan zie ik gewoon niet zitten. Ik woon op oost-souburg, in Zeeland.


Uit deze post krijg ik een ander (beter) gevoel dan uit de openingspost. Mss ook een idee om je advertentie eens te laten nalezen door derden? De manier waarop je het hier zegt is veel aantrekkelijker voor een eigenaar.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:46

Misschien een out of the box gedachte, maar buitenrijden kan ook met een kleine pony voor een sulky. Als je dat idee meeneemt wordt de kans op verzorgpaard (pony in dat geval) waarmee je uiteindelijk naar buiten mag al weer groter.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 21:10

Dit is/was mijn advertentie:

''Even voorstellen! Mijn naam is Lisa, ik ben 29 jaar oud en ik ben opzoek naar bijrijd/verzorgpaard. Na de afgelopen 9 jaar niet echt meer gereden te hebben (in 2020 weer een paar maanden lessen genomen, maar toen vanwege een knieblessure weer moeten stoppen) ben ik nu toch wel opzoek naar een paard waar ik het rijden weer kan oppakken. Ik ben niet vies van de klusjes in en om de stal, ga verantwoordelijk met paard en diens spullen om en ik kom (ondanks misschien wat geklaag over regen) door weer en wind. Ik heb tot 2015 altijd gereden en voor andermans paarden gezorgd, voornamelijk buiten gereden en dat is ook wat ik het liefste doe. Maar gezien het feit dat ik lang niet gereden heb, wil ik uiteraard op eigen kosten graag eerst weer wat lessen nemen om het rijden op te bouwen.''

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:27

Hmm ik snap met die advertentie wel dat je niet veel respons krijgt. Je vermeldt vooral wat jij wilt en niet wat je te bieden hebt.
Waarom zou een paardeneigenaar jou als verzorger / bijrijder willen nemen?
De advertentie roept voor mij vooral vragen en twijfels op.

Alleen al dat je de laatste keer gestopt bent na een paar maanden door een blessure. Gebeurt dat dan niet nogmaals? Kortom kan de eigenaar na een paar maanden opnieuw opzoek?
( Dat kan met iedereen, maar snap je de twijfel als je verder geen informatie hebt )

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:37

Nou ik vindt het een prima advertentie.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:03

Ik lees: lang niet gereden… blessure gevoelig en wil vooral naar buiten.
Wat ik niet lees is wat je kunt. Welk rij niveau heb je?
Wat was het niveau van de paarden die je gereden hebt.

Mijn advies ga op een manege rijden waar ook pensionpaarden staan. Laat zien wat je kunt en probeer dan daar een bijrijdpaard te vinden.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 22:36

Ik vind rijniveau lastig want ik weet niet welk niveau het was? Ik had wel lessen op mijn verzorgpaarden, kon de basis gangen, de basis dingen zoals grote voltes, kleine voltes, wijken. Verzamelen en verruimen. Ik heb nooit wedstrijden gereden behalve een B proefje met de wagen (mennen dus). Paarden die ik reed zaten denk ik op Z? Als ik zelf niet zou kunnen rijden door blessure, dan longeer of wandel ik wel met het paard zodat het nog aandacht en beweging krijgt.

Ik heb overigens een kleine stal in de buurt gemaild om lessen te starten, ze hebben veel positieve reviews dus we zullen zien.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:40

pillow schreef:
Nou ik vindt het een prima advertentie.


Het komt op mij ook niet onsympathiek over, hoor.
Ik lees een recreatieruiter die zichzelf niet overschat en niet bang is voor vuile en koude handen ;)

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Ik kan geen bijrijdpaard vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:08

Ik vind het ook een prima advertentie, zou ik zeker op gereageerd hebben als ik op zoek was geweest en een chill paard had gehad. Komt namelijk sympathiek en ook wel betrokken over.