Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:08

Wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad. Zou het een optie voor je zijn om toch een keer een grondwerk lesje te doen bij een goede gedragstrainer? Zelfs als je niet met dit paard verder gaat kun je er erg veel van leren. Misschien kun je daarna uiteindelijk fijn wandelen of andere dingen vanaf de grond doen. Als je een goede gedragstrainer hebt kun je ook achterhalen of het gedrag met opzadelen voortkomt uit pijn of een pijn herinnering. In het laatste geval is het eruit te trainen. Succes met het maken van een beslissing, doe waar jij je goed bij voelt.

DuoPenotti

Berichten: 29508
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:33

Ik zou ook stoppen want het is niet alleen het zadel.
Ik heb ook ergens ooit gereden waar ik de zorg van de paarden slecht vond. Geen weidegang terwijl er genoeg land was. De omgang met de dieren lomp omdat de dieren teveel energie hadden..
Ik wil zulke praktijken niet sponsoren dus dan is er maar 1 keuze...stoppen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 11:35

Ik denk dat je alles goed hebt gedaan, TS. Je hebt een probleem gesignaleerd, bent op onderzoek uit gegaan, hebt bijgeleerd om te kijken of wat jij denkt klopt, en hebt het aangekaart bij de eigenaresse. Complimenten.

Zelf zou ik, hoe lastig ook, stoppen met dit paard. De normen en waarden van de eigenaresse liggen klaarblijkelijk zo ver van die van mij (rijden op een paard met kapotte schoft, negeren/niet herkennen van overduidelijke pijnsignalen), dat ik daar geen fijne samenwerking in zie en ik zou me alleen maar opvreten omdat het paard zo ontzettend duidelijk is, maar de eigenaresse ervoor kiest dat te negeren.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:46

Ik vind het zo vanaf een forum lastig inschatten wat er precies aan de hand is. Hoe ziet de schoft er precies uit, ligt de boel toch wel okee genoeg maar niet perfect, dat soort dingen. Eigenaar die zelf toch ook wel vindt dat het er krapjes uitziet maar dat wegwuift met "zadelpasser zei anderhalf jaar geleden dat het goed lag" en die ook de singelnijd wegwuift en wèl 5-6 keer per week op dat paard kruipt... dat vind ik wel een slechte zaak. Dier op een stal zetten met weinig beweging zegt eigenlijk ook al genoeg natuurlijk....

TS, ik kan me voorstellen als je er liever mee wilt stoppen omdat het hele plaatje niet goed voelt.
Aan de andere kant.... de rest was al zo en daar zat je voorheen blijkbaar niet mee...? Is jouw kijk op de zaak dan veranderd, of is het zadel slechts de druppel?

Ik denk dat je nu de keuze hebt tussen zeg maar de makkelijke weg van dit paard achter je laten omdat het hele plaatje niet bij je past. Of toch nog even aanbieden (gezien de twijfel van eigenaresse) om haar zadelmaker nog eens te laten komen want in anderhalf jaar kan er VEEL veranderen. Al helemaal bij een ouder wordend paard en ZEKER bij een paard dat een deuk in de training / gezondheid heeft gehad met kliniekopname aan toe....daarvan kan een paard heel erg in vorm veranderen :(:)

Ik denk dat ik in het belang van het paard nog wel even voor zou stellen om haar zadelpasser toch weer eens te laten komen en dat jij dan de kosten wil betalen. Dar heb je denk ik veel meer aan, ook voor je eigen gemoedsrust, dan een grondwerkles waar het paard niet echt mee geholpen is.

Ook denk ik eigenlijk dat al 1 keer per week rijden met een onderlegger voor het paard een betere optie zou kunnen zijn, dan wanneer eigenaresse of een nieuwe bijrijder, die dag weer "op de schoft" gaat zitten :(:)

En als die onderlegger eenmaal op stal ligt...eigenaresse misschien ook wel de neiging krijgt om hem ook eens te proberen? Je geeft het paard daarmee wel een kans op verbetering van zijn situatie.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:59

Idd de eigenaar zou als de pad bij je zadel ligt echt het een x proberen en kijken.. daar zijn mensen nieuwsgierig genoeg voor zeker al jij meld dat het
A mag en B volgens jou beterlag niet op de schoft.. misschien loopt hij dan ook wel bv ruimer.
Mocht je aan z'n pad beginnen bied het nog kansen..
Ook voor je zelf.. anders doe je de deur dicht en heb jij en paard niks. Maar zal er geen vrachten geld aan uit geven het is niet jou paard.. maar wie weet bied het wel de oplossing
Ook omdat je ( als ik zo lees) netjes in gesprek gegaan bent. En blijf dat doen ook als er wat beter gaat..

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:01

Mss heb ik er over gelezen, maar is het zeker dat de boom te breed is en niet te smal? Want als ie te smal is gaat het nog smaller maken door een pad niet het gewenste effect hebben vrees ik.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:11

Daar kom je pas achter als de zadelmaker er is. Maar kans is groot (zeker bij een zadel dat wel regelmatig beoordeeld is door een ik hoop redelijk goede zadelpasser) dat het wat ouder wordende paard dat een poosje uit de running is geweest door gezondheidsproblemen, simpelweg bespiering verloren heeft waardoor het zadel niet meer door een paar mooie kabels van rugspieren gedragen wordt, maar de schoft en ruggengraat er een beetje uit gekomen zijn en de rug wat spitser is geworden zeg maar.

Dat ligt het meest voor de hand. En het gevolg daarvan komt ook overeen met de situatie die TS omschrijft. Een goed zadelpasconsult is de juiste optie hier. Maar als dat om welke reden dan ook niet "kan" of gaat gebeuren, dan denk ik dat het voor het paard een goede optie B is (beter dan niks doen.....) om een padje onder het zadel te doen dat wat schoft (en liefst ook ruggengraat-) vrijheid heeft en het zadel wat optilt van de schoft (en ruggenwervels) af zodat de schoft in ieder geval niet meer met het zadel in aanraking komt zoals het nu klinkt :(:)

Je moet natuurlijk wel kritisch kijken naar het effect van zo'n onderlegger :j
En gewoon een professionele zadelpasser er bij is natuurlijk de beste optie.....

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:28

Poekkie schreef:
Mss heb ik er over gelezen, maar is het zeker dat de boom te breed is en niet te smal? Want als ie te smal is gaat het nog smaller maken door een pad niet het gewenste effect hebben vrees ik.


Met een dikke pad til je het zadel op waardoor het verder van de rug afligt en het knellen verminderd of helemaal stopt.

Ik denk dat er wel genoeg adviezen gegeven zijn, ik ben benieuwd welke beslissing je gaat maken TS.

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 12:36

pmarena schreef:
Ik vind het zo vanaf een forum lastig inschatten wat er precies aan de hand is. Hoe ziet de schoft er precies uit, ligt de boel toch wel okee genoeg maar niet perfect, dat soort dingen. Eigenaar die zelf toch ook wel vindt dat het er krapjes uitziet maar dat wegwuift met "zadelpasser zei anderhalf jaar geleden dat het goed lag" en die ook de singelnijd wegwuift en wèl 5-6 keer per week op dat paard kruipt... dat vind ik wel een slechte zaak. Dier op een stal zetten met weinig beweging zegt eigenlijk ook al genoeg natuurlijk....

TS, ik kan me voorstellen als je er liever mee wilt stoppen omdat het hele plaatje niet goed voelt.
Aan de andere kant.... de rest was al zo en daar zat je voorheen blijkbaar niet mee...? Is jouw kijk op de zaak dan veranderd, of is het zadel slechts de druppel?


Ik denk dat je nu de keuze hebt tussen zeg maar de makkelijke weg van dit paard achter je laten omdat het hele plaatje niet bij je past. Of toch nog even aanbieden (gezien de twijfel van eigenaresse) om haar zadelmaker nog eens te laten komen want in anderhalf jaar kan er VEEL veranderen. Al helemaal bij een ouder wordend paard en ZEKER bij een paard dat een deuk in de training / gezondheid heeft gehad met kliniekopname aan toe....daarvan kan een paard heel erg in vorm veranderen :(:)

Ik denk dat ik in het belang van het paard nog wel even voor zou stellen om haar zadelpasser toch weer eens te laten komen en dat jij dan de kosten wil betalen. Dar heb je denk ik veel meer aan, ook voor je eigen gemoedsrust, dan een grondwerkles waar het paard niet echt mee geholpen is.

Ook denk ik eigenlijk dat al 1 keer per week rijden met een onderlegger voor het paard een betere optie zou kunnen zijn, dan wanneer eigenaresse of een nieuwe bijrijder, die dag weer "op de schoft" gaat zitten :(:)

En als die onderlegger eenmaal op stal ligt...eigenaresse misschien ook wel de neiging krijgt om hem ook eens te proberen? Je geeft het paard daarmee wel een kans op verbetering van zijn situatie.


Ik zal hier even op ingaan. Het is een combinatie van beide. In zadels verdiep ik me pas sinds een paar maanden dus dat is nieuw. Voorheen was het me gewoon niet opgevallen dat het niet goed lag. Ook in andere aspecten van het houden van paarden verdiep ik me graag, dus ik lees regelmatig over voeding, gezondheid van hoeven, hoe houden we überhaupt optimaal paarden? Is dat 24/7 buiten? Is het voor sommige paarden misschien beter om 's winters op stal te staan? Kunnen we klassiek grondwerk en positive bekrachtiging beter combineren? Echt van alles. Ik hou me gewoon graag bezig met theorie van dingen dus ik kan wel zeggen dat mijn visie op het houden van paarden zich de laatste jaren heeft veranderd. Ik vind het nu veel belangrijker dat een paard vrije beweging heeft, direct in contact is met soortgenoten etc. Nou snap ik ook dat het optimale niet voor iedereen haalbaar is dus dan moet je keuzes maken. Hij heeft afgelopen najaar de diagnose artrose in het rechtervoorbeen gekregen na vele maanden op en af kreupel te zijn. Toen moest hij in einde najaar een aantal dagen de kliniek in vanwege een ander gezondheidsprobleem. Daarna konden we een paar dagen alleen aan de hand met hem stappen wat bijna onmogelijk is gebleken vanwege zijn probleemgedrag, door de nerveusheid draait hij om je heen, gaat de bak door in passage etc, wat weer slecht is voor de artrose. Dus heeft de eigenaar de keuze gemaakt er weer een zadel op te leggen, hij is dan beter hanteerbaar. Alles bij elkaar is het gewoon meer en meer gaan wringen bij mij.


Wat betreft zadelpasser bellen. Ik heb het geld er absoluut voor over alleen heeft de eigenaar tijdens het gesprek zelf aangegeven niks aan het zadel te willen veranderen. Ik heb 1 keer eerder in zo'n situatie gezeten met haar. Het paard kon zijn mond niet sluiten met het bit in en volgens haar was dat gewoon vanwege zijn 'mondhouding'. Ik heb toen een keer het bit een gaatje lager gehangen en toen kon zijn mond weer dicht. Foto gestuurd en gezegd dat ik heb geprobeerd het bit een gaatje lager te hangen en dat hij nu zijn mond weer kan sluiten. Van haar als reactie gekregen (letterlijk vertaald wat ze heeft gezegd!) dat het prima is als ik dingen voor mezelf wil veranderen, maar zij wil alles houden zoals het al was dus of ik het alsjeblieft terug kon hangen.

Als zij tijdens dat gesprek woensdag nou had gezegd: ja het zadel ligt niet helemaal 100% dus even nakijken kan geen kwaad, dan had ik graag het geld neergelegd. Maar ze geeft zelf aan geen veranderingen te willen. En iemand die direct aangeeft zelf niks anders te willen, valt lastig mee te overleggen. Dus als ik al een nieuwe zadelmaker mocht laten komen, zou die hoogstens naar het zadel waar ik mee rijd kijken, misschien een pad aanraden of kopijzer veranderen (is wintec) en daar betaal je hier 150-200 euro voor zonder voorrijkosten. Daarvan kan ik ook 3-4 grondwerklessen van een half uur mee betalen wat dan misschien meer zin heeft?


Edit: disclaimer: ik verander nooit zomaar iets aan de uitrusting en verzorg het paard precies zoals zij zegt. Heel even proberen het bit 1 gaatje lager te hangen vond ik zo'n klein iets en heb direct een foto gestuurd om haar het verschil te laten zien. Ik onderneem niks op mijn eigen houtje en vraag netjes toestemming als ik watdanook wil doen. :)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 12:44

Grondwerklessen zijn altijd goed. Misschien dat je uiteindelijk alsnog stopt, maar dan kun je jouw geleerde kennis weer meenemen naar een eventueel volgend paard.

Onderleggers onder het zadel zou ik niet zelf aan beginnen zonder blik van een zadelpasser. Straks maak je de ligging alleen maar slechter en dan heb je het wel echt zelf gedaan.

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 12:53

Poekkie schreef:
Mss heb ik er over gelezen, maar is het zeker dat de boom te breed is en niet te smal? Want als ie te smal is gaat het nog smaller maken door een pad niet het gewenste effect hebben vrees ik.


Ik heb zelf geen uitspraken gedaan over of de boom te breed of smal is want dat kan ik zelf zo niet inschatten, al lijkt de boom me niet drastisch fout. Ik denk net als wat anderen hier dat de zadels vroeger goed hebben gelegen en nu vanwege afgenomen spieren 'dieper' op de rug zijn komen te liggen. Het is een barok type PRE en tot zijn 9e hengst geweest dus zal vroeger goed rond zijn geweest. Hij is nog steeds stevig alleen zijn rug is sinds meer de vorm van een ondersteboven v, de ruggengraat en schoft steken echt een beetje uit. Dat is overigens al zo sinds ik hem rijdt. Misschien is het erger geworden na de kliniek, dat vind ik lastig te zeggen.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:20

TS als ik het zo lees denk ik dat het beter is als je met dit paard stopt.
Eigenaresse wilt niets veranderen dus zal er ook niets veranderen.

Nu je steeds meer ziet dat de manier van paarden houden en rijden ook anders kan, zal je steeds gefrustreerder raken en met een knoop in je maag weer van stal wegrijden.

Het is een moeilijke beslissing, ik heb er zelf zeker 2 jaar over gedaan om definitief te stoppen met 1 van de paarden die ik verzorgde. Ik probeerde het voor dat paard beter te maken, alles te doen zodat het het wat beter had. Maar het was een druppel op een gloeiende plaat...Loslaten kon ik niet en het was een enorme last die op mijn schouders drukte.

Uiteindelijk na 2 jaar echt de knoop doorgehakt. Ik heb het er nog steeds moeite mee (te weten dat paard nog steeds in die situatie wordt gehouden). Maar ik heb voor mijzelf gekozen, veranderen ging het niet...En wat anderen ook schrijven. Ik wilde het niet langer meer faciliteren.

Paard dat je verzorgt is al op leeftijd, dus het kan ook zijn dat hij over enige tijd lekker met pensioen mag.

Succes TS met je keuze, je hoeft niet over 1 nacht ijs te gaan :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34641
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 13:50

Ik denk dat je zelf de keus al gemaakt hebt. Stoppen lijkt mij de beste optie.

Las ergens een opmerking over welke 25 jarige kan nu niet netjes aan een touwtje meelopen. Ik heb er 1 staan :+ staat nu met peesblessure. We hebben hem verhuisd naar een halfopen stal met stenen uitloop en een stukje zand om te rollen. Daar maakt hij genoeg meters. Stappen aan de hand doen we bewust niet. Hij ziet er doodbraaf uit en kan ook netjes meelopen maar als hij zijn kop erop zet dan trekt hij zich los en gaat ie rennen. Daarom mag hij voor nu rustig staan, daar houdt hij zich gedeisd. Als de pees hersteld is gaan we wel een plan van aanpak maken. Maar als hij nu helemaal met pensioen zou gaan is het ook goed. En we hebben ook een paard gehad die staatsgevaarlijk werd met stappen aan de hand, dus daar moesten we van de DA op. Dat ging wel goed. Dan maar onder het zadel stappen langs de weg. Is de pees ook van hersteld.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:00

Jeetje zeg, wat bizar dat verhaal van dat bit.... als je iemand laat zien "mond kan wel dicht met bakstukken een gaatje langer" en zij kiest er dan voor om bakstukken toch zo kort te doen dat paard de mond niet eens dicht kan doen...? Als dat zo is dan is dat wel de overtreffende trap van iemand die echt heel kansloos bezig is zeg -O-

Ik kan me goed voorstellen dat je er niet bij van wordt als een bijrijder aan je spullen gaat zitten klooien. Maar dan ga ik uit van perfect afgesteld spul.... is het nu echt zo dat het paard dus ook nog gereden wordt met een hoofdstel dat zo strak zit dat het niet eens de mond kan sluiten...? Of is ze toch na gaan denken adhv jouw foto en bevinding en heeft ze hem toch een gaatje langer gemaakt...? Of hoe is dat verder gegaan dan.... :?

Ik denk dat grondwerklessen in deze situatie juist geen enkele zin hebben. Niet je eigen paard, de huisvesting klinkt "ruk" waardoor paard energie niet kwijt kan? Dan kan je wel allerlei dingen gaan lopen tutten maar als het dier dan gewoon net zo solitair op een klein stukje opgehokt blijft? en met lichamelijke / harnachement problemen gereden blijft worden....wat schiet het paard dan op van die grondwerklessen :(:)

Tenzij je hem gaat longeren ofzo zodat 'ie zijn energie een beetje kwijt kan.
Maar braaf moeten meelopen aan een touwtje of iets terwijl het dier niet genoeg vrije beweging krijgt.... ik weet niet hoor, dat schiet niet echt op. Je kan dan wel een poging doen om hem te leren beter mee te lopen....maar daarvoor zal het dier toch van die vervelende energie af moeten.

En als eigenaresse dan op dezelfde manier aan blijft klooien en toch niks aanneemt van de grondwerk handigheidjes dan zit je ook alleen maar tegen elkaar in te werken. Lijkt mij hoor...

juliedo24

Berichten: 991
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-24 15:54

pmarena schreef:
Jeetje zeg, wat bizar dat verhaal van dat bit.... als je iemand laat zien "mond kan wel dicht met bakstukken een gaatje langer" en zij kiest er dan voor om bakstukken toch zo kort te doen dat paard de mond niet eens dicht kan doen...? Als dat zo is dan is dat wel de overtreffende trap van iemand die echt heel kansloos bezig is zeg -O-

Ik kan me goed voorstellen dat je er niet bij van wordt als een bijrijder aan je spullen gaat zitten klooien. Maar dan ga ik uit van perfect afgesteld spul.... is het nu echt zo dat het paard dus ook nog gereden wordt met een hoofdstel dat zo strak zit dat het niet eens de mond kan sluiten...? Of is ze toch na gaan denken adhv jouw foto en bevinding en heeft ze hem toch een gaatje langer gemaakt...? Of hoe is dat verder gegaan dan.... :?

Ik denk dat grondwerklessen in deze situatie juist geen enkele zin hebben. Niet je eigen paard, de huisvesting klinkt "ruk" waardoor paard energie niet kwijt kan? Dan kan je wel allerlei dingen gaan lopen tutten maar als het dier dan gewoon net zo solitair op een klein stukje opgehokt blijft? en met lichamelijke / harnachement problemen gereden blijft worden....wat schiet het paard dan op van die grondwerklessen :(:)

Tenzij je hem gaat longeren ofzo zodat 'ie zijn energie een beetje kwijt kan.
Maar braaf moeten meelopen aan een touwtje of iets terwijl het dier niet genoeg vrije beweging krijgt.... ik weet niet hoor, dat schiet niet echt op. Je kan dan wel een poging doen om hem te leren beter mee te lopen....maar daarvoor zal het dier toch van die vervelende energie af moeten.

En als eigenaresse dan op dezelfde manier aan blijft klooien en toch niks aanneemt van de grondwerk handigheidjes dan zit je ook alleen maar tegen elkaar in te werken. Lijkt mij hoor...



Zijn tanden konden wel op elkaar maar de lippen niet, dus je zag de tanden en een stukje van de tong gewoon, het bitje is sowieso wat te dik. Toen ze reageerde op het appje was ik al niet meer op stal dus kon het niet meer terughangen. Ik weet niet of ze het daarna is vergeten of heeft gedacht 'eigenlijk wel fijn als hij zijn lippen kan sluiten' maar ze heeft het niet meer terug veranderd en er niks meer over gezegd.

Ik heb geen haast met de knoop doorhakken maar ik neig ook wel het meest naar stoppen. Ik was er vandaag weer en heb er echt een stuk minder plezier in. Ik heb ook steeds minder vertrouwen dat ik nog iets voor hem kan betekenen. -O-

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:03

Als het alleen nog om stapritjes gaat van Zo'n 20min zou ik er gewoon lekker zadelloos opstappen als je dat durft mits je niet enorm overgewicht hebt.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 16:59

Tja, je kunt stoppen, maar wat verandert dat voor het paard?

We lezen dit verhaal van 1 kant, die van TS, een vrij onervaren ruiter die zich pas onlangs is gaan verdiepen in allerlei zaken en vnl internet/boeken kennis heeft op dit punt, het paard 1 keer per week ziet en weinig praktijk ervaring heeft.

Natuurlijk kun je dan, als je dingen leest, ziet, ervaart vragen stellen aan de eigenaresse waarom zij het doet zoals zij het doet. Maar op basis van jouw geringe kennis en ervaring van zaken al zo oordelend te concluderen dat de eigenaresse het allemaal verkeerd ziet en verkeerd doet, tja dat vind ik nogal aanmatigend en ik denk eerlijk gezegd volkomen misplaatst.

De eigenaresse heeft het paard al 15 jaar, neemt voor het overgrote deel de zorg en het rijtechnische voor haar rekening. Heeft in die 15 jaar haar harnachement bij elkaar vergaard, waarschijnlijk op basis van waar het paard het prettigst op loopt in combinatie met haar manier van rijden. Het paard is inmiddels 25 jaar, en is kennelijk op de artrose aan een been (die goed aangepakt wordt in een kliniek) nog zo fit en gezond in zijn lijf, dat hij in staat is 5-6 keer per week met haar te rijden en daarnaast ook nog een keer met een bijrijder. Het bestaat niet dat die eigenaresse het dan allemaal zo slecht ziet en doet als dat jij denkt en doet voorkomen.

Geloof me, de kans dat een eigenaresse die een paard zo lang in rijdbare conditie weet te houden, weet waarschijnlijk prima waar ze mee bezig is en de kans dat zij het beter weet dan jij waar haar paard het meeste wel bij vaart, is echt heel erg groot.

Ik vind het niet heel vreemd dat zij dan de veroordelende mening van iemand die net komt kijken als het gaat om zaken als harnachement en niet half de ervaring heeft met haar paard, haar dan de les gaat lezen. Je kunt vragen stellen, waarom heeft zijn voor dit zadel gekozen, wat bevalt haar eraan, waarom rij jij op een ander zadel, waarom hangt het bit op de hoogte waarop het hangt en niet op een andere hoogte die jou comfortabeler lijkt, maar zomaar het bit anders gaan hangen en haar gaan vertellen dat haar zadels niet passen, tja, bij mij was daar het gat van de deur.

Als je al langer in de paarden zit en al 15 jaar ervaring hebt met dit paard, dan neem je advies aan van professionals, lesgevers, zadelpassers. Dan ga je echt niet je hele harnachement wijzigen omdat een newbe met nauwelijks ervaring roept dat het niet past.

Je kunt stoppen, maar echt, wat jij wil, een eigenaar die alles omgooit en dikke kosten gaat maken omdat jij iets vindt, dat ga je nergens vinden. En waarschijnlijk ook terecht dat je dat nergens gaat vinden.

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:04

Ik zou dan even geen zadel erop gooien en kijken naar de mogelijkheden die je wel met hem kan doen (zoals grondwerk, of zonder zadel). Als het dan alsnog niet beter aanvoelt om naar hem toe te gaan, kan je er altijd nog mee stoppen. Maar even aankijken en proberen of je er op die manier wel plezier uit kan halen, is altijd nog een optie.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dilemma: zadel bijrijdpaard past niet, eigenaresse niet open

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 17:20

Juliedo: als ze het hoofdstel zo gelaten heeft zoals je hem aanpaste, en het paard daardoor nu wèl zijn mond goed kan sluiten.... dan biedt dat wel perspectief denk ik? Want dàt heb je dan toch voor het paard kunnen betekenen +:)+

Misschien is het een soort trots of hardnekkigheid waardoor ze zegt alles te willen laten zoals het is.
Maar dat ze er dan wellicht toch over nadenkt naderhand. Als ze dat bit zo gelaten heeft...doet ze dat wellicht ook wel als je een onderlegger voor onder het zadel regelt...?