Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 16:43

Hallo iedereen.

Ik heb al een tijdje mijn eerste verzorgpaard. Het paard staat mega dichtbij, een paar huizen verder. Ik ben super dankbaar hiervoor, want ik mag het gratis komen doen. Extra spullen koop ik bv wel zelf. Ik mag het paard berijden, grondwerk meedoen, poetsen etc.. Verder keer (borstel) ik de tegels met de bezem, voer ik extra hooi bij, vul ik het water bij en maak ik indien nodig de waterton schoon. Ik vind het echt geweldig.
Sinds kort, komt er een ander meisje (iets jonger) mee (met toestemming van de eigenaar natuurlijk) die mij wilde helpen met het verzorgen. Dit omdat ik bijna ga verder studeren en veel minder tijd zal hebben. Ik wilde het meisje daarom al wat leren en zodat het paard haar ook leerde kennen.

Maar...
Nu zit ik met 2 grote dilemma's.

1) Het paard staat helemaal alleen. Dit toch al een aantal jaren.
We weten allemaal wel dat paarden kuddedieren zijn en ik heb recent een artikel gelezen hierover. Het paard vertoonde, zeker in het begin, gevaarlijk en agressief gedrag. Bijten wanneer je te dicht in de buurt kwam, steigeren, achter je aan lopen om je weg te jagen, stampen om je echt te raken. Altijd met de oren naar achter en weg lopen als je wilde aaien of een halster vasthad.
Natuurlijk gaat het nu wel beter, maar ik zie dat ze nog steeds stress heeft. Ze wilt ook niet meer werken of iets doen. Dit heb ik dan besproken met de andere verzorger die het met me eens was. Dus, moet er nu een ander paard of een andere pony bij?

Ik voel me super slecht, omdat ik naar mijn gevoel, geen recht heb om hierover te praten met de eigenaar. Want ja, het is wel niet mijn paard, niet mijn grond/weide en ik betaal het hooi, hoefsmid en DA niet... Dat doet die allemaal zelf. De huidige eigenaar heeft eigenlijk zelf ook weinig tot geen verstand van paarden, vandaar dat ik gewoon alles mag doen. Het was de partner die alles met de paarden deed etc. Maar die is jammer genoeg overleden.
Ik denk dat de eigenaar het totaal niet ziet zitten om er nog een bij te zetten. Daarom dat ik niks durf zeggen. Ik heb er samen met de andere verzorger over nagedacht en het is echt veel. De aankoopprijs, dubbele hoefsmid en DA, 2x meer hooi + mest, de andere schuilstal helemaal leeghalen/opknappen voor plaats, draden rond de weide korter/lager maken voor eventuele shet... Super veel werk en geld dus...
Ik vind het zelfs een taboe om hierover te praten..
Heeft iemand tips en advies over hoe ik dit zou moeten aanpakken? Ik krijg het niet uit mijn hoofd.

2) De vorige verzorger ging weleens een buitenritje maken, rond de straat of naar een weilandje toe. Ik dacht dat ik het ook mocht, maar nu begin ik toch te twijfelen. Ik durf dit ook weer niet te vragen. Ik vertelde mijn moeder (totaal geen paardenmens) over mijn idee van een buitenritje. Zij was natuurlijk helemaal overstuur en boos op mij. Want ja, niet mijn eigen paard, verzekering, wat nou als er iets gebeurt, ongeval, verantwoordelijk, gevaarlijk, paard blijft onvoorspelbaar... enzovoort. Ik natuurlijk helemaal verschoten, want die reactie verwachtte ik totaal niet. Nu durf ik het ook niet meer te vragen aan de eigenaar, zelfs mijn eigen moeder staat het niet toe.

Ik ben mega onzeker en heb geen zelfvertrouwen op sociaal vlak. Ik ben ook niet goed in communiceren en klap helemaal dicht.

Waar ligt de grens? Wat is taboe en wat mag wel of niet? Mag ik wel communiceren met de eigenaar hierover? Is het respectloos van mij om zo'n verwachtingen te hebben? Ben ik veeleisend? Als verzorger mag ik hier dan iets over zeggen?

Een verzorgpaard, waar ligt de grens als verzorger?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6647
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:52

Communiceren is wat mij betreft áltijd goed! :j Daarnaast mag je wat mij betreft als verzorger/bijrijder gerust bepaalde verwachtingen of eisen hebben. In de praktijk kan dit echter wel betekenen dat je misschien niet overal welkom bent.

Vragen of je op buitenrit mag, lijkt me helemaal geen gekke vraag. Er zijn 2 mogelijke uitkomsten:
- het mag en jij kan lekker extra gaan genieten
- het mag niet
Wat mij betreft zou iemand niet boos kunnen (of mogen ;) ) worden als zo'n vraag gewoon netjes wordt gesteld. Iemand die daar wel boos over zou worden, zou niet bij mij passen en dan zou ik overwegen om te stoppen met het verzorgpaard.

Daarnaast zou ik ook zeker bij de eigenaar aangeven dat het zielig en ongezond is om een paard alleen te zetten. Mogelijk heeft de eigenaar geen idee, maar staat hij er gerust voor open om na te denken over oplossingen. Ik denk dat het voor je eigen gevoel fijn en belangrijk is om je zorgen te uiten. Op dit moment ga je er toch steeds met een licht onprettig gevoel heen denk ik. Overigens zijn er misschien nog wel andere oplossingen dan dat hij zelf nog een paard/pony er bij moet kopen. Als de ruimte er is, zou hij bijvoorbeeld ook kunnen overwegen om een pensionklant erbij te nemen.

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 19:12

NadjaNadja schreef:
Communiceren is wat mij betreft áltijd goed! :j Daarnaast mag je wat mij betreft als verzorger/bijrijder gerust bepaalde verwachtingen of eisen hebben. In de praktijk kan dit echter wel betekenen dat je misschien niet overal welkom bent.

Vragen of je op buitenrit mag, lijkt me helemaal geen gekke vraag. Er zijn 2 mogelijke uitkomsten:
- het mag en jij kan lekker extra gaan genieten
- het mag niet
Wat mij betreft zou iemand niet boos kunnen (of mogen ;) ) worden als zo'n vraag gewoon netjes wordt gesteld. Iemand die daar wel boos over zou worden, zou niet bij mij passen en dan zou ik overwegen om te stoppen met het verzorgpaard.

Daarnaast zou ik ook zeker bij de eigenaar aangeven dat het zielig en ongezond is om een paard alleen te zetten. Mogelijk heeft de eigenaar geen idee, maar staat hij er gerust voor open om na te denken over oplossingen. Ik denk dat het voor je eigen gevoel fijn en belangrijk is om je zorgen te uiten. Op dit moment ga je er toch steeds met een licht onprettig gevoel heen denk ik. Overigens zijn er misschien nog wel andere oplossingen dan dat hij zelf nog een paard/pony er bij moet kopen. Als de ruimte er is, zou hij bijvoorbeeld ook kunnen overwegen om een pensionklant erbij te nemen.


Bedankt voor het antwoord. Ik ga inderdaad proberen meer te communiceren. Alleen vind ik dat heel moeilijk. Met het hebben van verwachtingen en eisen ben ik nog wat onzeker. Gewoonweg omdat het niet mijn eigen paard is. Dit is nu wel mijn eerste echte verzorgpaard, maar ik heb ook wel bij andere mensen meegeholpen en die hadden allemaal super uiteenlopende meningen en verwachtingen van mij. Hierdoor ben ik een beetje bang om iets fout te doen. Veel dingen zijn hetzelfde, andere dingen niet. Het is voor mij moeilijk inschatten wat vanzelfsprekend is en wat niet. Deze eigenaar had ook niet gezegd dat ik moest meehelpen met klusjes, maar bij die anderen was dit bv vanzelfsprekend waardoor ik het nu automatisch doe.

Daardoor durf ik het ook niet echt meer te vragen want de eigenaren verwachtten telkens opnieuw dat ik dingen al ken of doe. Bij sommige van die andere mensen werd ik echt uitgescholden of uitgelachen omdat ik iets vroeg wat ik "toch echt wel zou moeten weten". Of toen ik vriendelijk mijn advies of persoonlijke mening gaf en daar uiteindelijk voor ben weggestuurd.. Want ik mag geen commentaar geven.
Nu, ik ben natuurlijk al een paar jaar ouder, maar de onzekerheid zit er nog steeds.

Dat met die buitenrit, kan misschien wel nog van de eigenaar. Ik bedoel, ik voel me hier wel het meeste thuis. Het is hier eerder mijn moeder, die ik natuurlijk ook wel begrijp.
Als het antwoord echt nee zou zijn, of dat de eigenaar boos zou worden, blijf ik wel nog gewoon verzorger. Deze mensen wonen al mega lang in de straat en op buitenrit mogen of niet, is voor mij op zich geen ramp. Maar het is wel echt een droom om ooit te kunnen meemaken.

Over het aangeven dat alleen staan niet gezond is, vind ik het moeilijkste. Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang voor haar reactie. Want bij die andere eigenaar ben ik weggestuurd. (Wel over iets heel anders natuurlijk.) Hier voel ik me goed, het paardje is ondanks haar gedrag, toch wel echt een schat. Het is ook zo dichtbij en ik wil er absoluut niet weg.

Maar, je hebt wel gelijk, want anders blijf ik ermee zitten. Ik ga sowieso hierover praten want het is echt mega erg om te zien. Ik ga nog wat brainstormen en uitpluizen welke oplossingen er eventueel zouden zijn. Je gaf ook al een leuk idee, met een pensionklant. Dus ik ga het nog wat verder onderzoeken allemaal.

Zodra de andere verzorgster terug is van vakantie, ga ik voorstellen om met zijn allen te communiceren. Alleen wil ik al een beetje voorbereid zijn (met die eventuele oplossingen bv) om het goed aan te pakken.

Heel erg bedankt om te reageren.

Indien er nog mensen zijn met advies of met persoonlijke ervaringen over beslissingen en taboes in het verband met verzorgpaarden, jullie mogen ook gerust reageren. :)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6647
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:24

Ik denk dat je mag leren dat jijzelf en jouw normen en waarden net zoveel waard zijn als die van alle andere mensen. Jij hoeft jouw verwachtingen, eisen, normen of waarden niet per se aan te passen aan een ander. Andersom betekent dat ook dat een ander dat niet voor jou hoeft te doen. Dat kan er dan voor zorgen dat je soms met elkaar tot de conclusie moet komen dat iets niet werkt en dat je beter los van elkaar verder kunt gaan. Dat is soms natuurlijk een hele vervelende of verdrietige conclusie, maar uiteindelijk is het wel belangrijk dat jij kan leven met de keuzes die jij maakt in het leven. Als jij jezelf maar blijft aanpassen voor de ander, terwijl het voor jou bijvoorbeeld helemaal niet goed voelt, dan ga je er op den duur erg ongelukkig van worden.

Ik begrijp je onzekerheid echter ook heel goed hoor! Je wilt natuurlijk niet kwijtraken wat je hebt, dus daar ben je waarschijnlijk erg voorzichtig mee. Het lijkt me sowieso een goed idee om met de andere verzorgster eens in gesprek te gaan om te kijken hoe zij er in staat. Mogelijk kunnen jullie inderdaad samen de boodschap overbrengen! :j

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 10:25

NadjaNadja schreef:
Ik denk dat je mag leren dat jijzelf en jouw normen en waarden net zoveel waard zijn als die van alle andere mensen. Jij hoeft jouw verwachtingen, eisen, normen of waarden niet per se aan te passen aan een ander. Andersom betekent dat ook dat een ander dat niet voor jou hoeft te doen. Dat kan er dan voor zorgen dat je soms met elkaar tot de conclusie moet komen dat iets niet werkt en dat je beter los van elkaar verder kunt gaan. Dat is soms natuurlijk een hele vervelende of verdrietige conclusie, maar uiteindelijk is het wel belangrijk dat jij kan leven met de keuzes die jij maakt in het leven. Als jij jezelf maar blijft aanpassen voor de ander, terwijl het voor jou bijvoorbeeld helemaal niet goed voelt, dan ga je er op den duur erg ongelukkig van worden.

Ik begrijp je onzekerheid echter ook heel goed hoor! Je wilt natuurlijk niet kwijtraken wat je hebt, dus daar ben je waarschijnlijk erg voorzichtig mee. Het lijkt me sowieso een goed idee om met de andere verzorgster eens in gesprek te gaan om te kijken hoe zij er in staat. Mogelijk kunnen jullie inderdaad samen de boodschap overbrengen! :j


Dankjewel! Je hebt wel echt gelijk hoor. Ik ben ondertussen ook wel veel gegroeid, maar het blijft een beetje moeilijk uiteraard. Ik heb hier al een aantal cursussen over gevolgd en ga naar therapie om wat meer zelfvertrouwen te krijgen.

Deze eigenaar is wel echt vriendelijk, maar weet niet echt veel over paarden waardoor we elkaar weinig spreken en ik maar gewoon mijn ding mag doen. Ik geef bijvoorbeeld wel aan wanneer de hoefsmid nog eens mag langskomen, of als er iets mis is natuurlijk. Maar omdat we elkaar zo weinig spreken, heb ik geen idee hoe zij over bepaalde dingen denkt en welke verwachtingen ze heeft, waardoor ik onzeker word. Het is dan nog moeilijker om te communiceren.

Ja, inderdaad. Ik ben nu extra voorzichtig om niks verkeerd te doen. Ik had ook al een paar keer een gesprek hierover met de andere verzorgster en ze deelt dezelfde mening. We gaan samen plannen om de boodschap over te brengen.
Bedankt voor het advies! :)

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:39

Wat zijn je toekomstplannen?Wil je dit paardje nog een aantal jaren doen.Ik zou dan toch eens vragen of ze een pensionklant erbij ziet zitten.En dan een paard die niet bereden kan worden.Ze heeft dan ook minder aanloop van de eigenaar van dat paard.Maar dan zal jij denk ik ook alle verzorging van dat paard moeten doen of samen met de eigenaar van het pensionpaard.Natuurlijk word er dan pensiongeld betaald.Ik heb zelf ook een pensionpaard bij mijn paard staan,een ruin van 28 die met pensioen is.Als je meer wilt weten daarover stuur mij een berichtje.

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 12:05

Britta31 schreef:
Wat zijn je toekomstplannen?Wil je dit paardje nog een aantal jaren doen.Ik zou dan toch eens vragen of ze een pensionklant erbij ziet zitten.En dan een paard die niet bereden kan worden.Ze heeft dan ook minder aanloop van de eigenaar van dat paard.Maar dan zal jij denk ik ook alle verzorging van dat paard moeten doen of samen met de eigenaar van het pensionpaard.Natuurlijk word er dan pensiongeld betaald.Ik heb zelf ook een pensionpaard bij mijn paard staan,een ruin van 28 die met pensioen is.Als je meer wilt weten daarover stuur mij een berichtje.


Mijn toekomst plannen zijn vooral om hier nog zo lang het kan te blijven. Ik wil zeker nog jaren het paardje verzorgen. Alleen vanaf volgend jaar ga ik moeten verder studeren waardoor ik natuurlijk wat minder tijd zal hebben. Maar ik ga toch nog steeds blijven komen.

Een pensionklant is inderdaad een goede optie die we sowieso gingen overwegen. Een weidemaatje, zoals je noemt, lijkt inderdaad ook beter, aangezien we geen rij-bak en andere faciliteiten hebben. Daardoor vrees ik wel dat er weinig interesse zal zijn. De verzorging nog extra op mij nemen zal moeilijk worden doormiddel van dat verder studeren jammer genoeg. Maar gelukkig is er ook nog een andere verzorgster. Ik zal dit ook aan haar vragen of zij open zou staan voor zoiets.
We gaan naar alle mogelijke oplossingen kijken. Een pensionpaard zou dus ook eventueel kunnen zodra ik met de eigenares heb gesproken. Want zij moet het idee natuurlijk goedkeuren.

In ieder geval, bedankt om te antwoorden!

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:12

Zou fijn zijn als je op buiten rit mag van de eigenaar maar dat van die verzekering heeft je moeder wel een goed punt dat is toch wel iets om zeker te weten wat als er iets gebeurd hopelijk niet met jou maar met paard. Ik heb altijd een bijrijder gehad voor mijn huidige paard maar die is goed verzekerd en heb ook goede afspraken gemaakt voor als er iets gebeurd
Weet ook niet of je een ruiterbewijs hebt ook dat is iets om over na te denken
En wat betreft het paard ja een paard alleen vind ik zielig sorry maar zet er wat bij in desnoods een oudere shet land pony die zijn oude dag slijt want een paard is en blijft een kuddde dier

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:13

Ik ben zelf een paarden eigenaar met verzorgers. En je mag altijd vragen of een buitenrit zou mogen echter als je nog minder jarig bent en je moeder het niet goed vindt heb je daar natuurlijk naar te luisteren en zul je dat moeten accepteren.

Wbt het alleen staan, ik zou geen woorden als "zielig" gebruiken maar eerder aangeven dat je het idee hebt dat ze wel behoefte heeft aan een paarden maatje en of wellicht 1 pension klant een optie is, zitten ook voordelen aan diebkan helpen en beetje inkomen.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:14

Weet je wat ik denk? Ik denk dat de eigenaar van je paard vooral heel erg blij is met jou, je zorgt met liefde en zonder zeuren voor het paard van haar overleden partner.
Een maatje voor het paard zou natuurlijk beter zijn, maar het kost inderdaad een hoop geld, je kunt dit wel een keer aankaarten bij de eigenaar…
Wat betreft buitenrijden, ik denk dat de eigenaar daar geen probleem in ziet, vraag het haar gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen…

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:25

Als de eigenaar geen paardenmens is ziet die wellicht niet wat het paard nodig heeft. Ik vind dat je dat dus wel kan aankaarten. Wellicht wil de eigenaar ook het beste voor het paard….
Misschien moet er geen nieuw paard gekocht worden, maar kan iemand anders die een plek zoekt voor zijn / haar paard er wel bij komen en dus huren.

Wat betreft buitenrijden… weet je hoe het paard is met een buitenrit? Hoe verkeersmak enz die is?
Ik zou proberen in gesprek te gaan met de eigenaar en je moeder zodat jullie samen kunnen bekijken hoe het zit met verzekering en er goede afspraken gemaakt worden

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:37

Misschien kun je gewoon eens vragen, waarom staat het paard alleen?
En dan tijden het gesprek kun je nog altijd aangeven dat je geleerd hebt dat een paard een kuddedier is.

Maar als ze niets wil veranderen dan zou ik persoonlijk niet blijven.
Maar dat ben ik... Ben als jong meisje ook al eens vertrokken van een stal waar wel wei was maar die daar te decoratie lag of zo, want de paarden kwamen er nooit in.
Dat strookte zo tegen mijn gevoel in dat ik daar ben gestopt.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:40

spottedponie schreef:
Wat betreft buitenrijden, ik denk dat de eigenaar daar geen probleem in ziet, vraag het haar gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen…


Ik denk dat een eigenaar zonder verstand van paarden daar inderdaad geen probleem in ziet. En dat is nou net het probleem :=

TS: buitenrijden is leuk, maar met een paard waarvan de eigenaar niet weet hoe het paard op buitenrit is, en zelf geen ervaring ermee, is dat gewoon echt niet verstandig. Je moeder is hier absoluut de wijste: gewoon niet doen.

Jouw kans komt vast nog wel een keer, op een braaf bewezen paard samen met een ervaren iemand op net zo'n braaf bewezen buitenrijpaard. Voor een eerste keer is dat gewoon het veiligst.

Wat betreft dat het paard alleen staat: vraag eerst eens aan de eigenaar of dat altijd al zo was.
Vraag dan eens aan de eigenaar wat haar plannen met het paard zijn: aanhouden tot het dood gaat? Of zou ze het dier op (korte of lange) termijn ook wel willen verkopen omdat ze zelf niets met paarden heeft?

Afhankelijk van wat hier het antwoord op is kun je ideeën aandragen voor een maatje, of bv juist voorstellen dat het paard misschien beter naar een pensionstal (of pensioenstal, hoe oud is het dier?) zou kunnen, of naar iemand die het dier voor haar verkoopt.

Dat het paard niet wil werken kan trouwens ook een signaal zijn dat het werk te zwaar is of dat het paard pijn heeft, kortom, daar zou naar gekeken moeten worden. Juist een paard dat altijd alleen staat is meestal wel blij met aandacht en beweging.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 12:44

Maakt het wat uit of het buiten rijden van de eigenaar zou mogen? Als TS minderjarig is (wat ze volgens haar profiel is) moet ze naar haar moeder luisteren en van haar mag het niet

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 13:13

Cantodea11 schreef:
Zou fijn zijn als je op buiten rit mag van de eigenaar maar dat van die verzekering heeft je moeder wel een goed punt dat is toch wel iets om zeker te weten wat als er iets gebeurd hopelijk niet met jou maar met paard. Ik heb altijd een bijrijder gehad voor mijn huidige paard maar die is goed verzekerd en heb ook goede afspraken gemaakt voor als er iets gebeurd
Weet ook niet of je een ruiterbewijs hebt ook dat is iets om over na te denken
En wat betreft het paard ja een paard alleen vind ik zielig sorry maar zet er wat bij in desnoods een oudere shet land pony die zijn oude dag slijt want een paard is en blijft een kuddde dier


Ja, ik weet dat ze op dat vlak gelijk heeft. Het is natuurlijk erg risicovol. Daarom dat ik het denk ik gewoon zo ga laten.
Over het ruiterbewijs, ik woon in België, en ik dacht dat het hier niet noodzakelijk verplicht was. Het is natuurlijk wel aan te raden. Maar daar had ik nog niet aan gedacht. Dus bedankt om mij hieraan te herinneren.

Ja, ik vind het ook erg. Daarom dat ik advies vraag voor mogelijke oplossingen over hoe ik zoiets kan aanpakken als verzorgster. We gaan het bespreken met de eigenares. Een ouder paardje of een Shetlander is ook een goed idee inderdaad.

Bedankt voor het antwoord!

Maartje1990 schreef:
Ik ben zelf een paarden eigenaar met verzorgers. En je mag altijd vragen of een buitenrit zou mogen echter als je nog minder jarig bent en je moeder het niet goed vindt heb je daar natuurlijk naar te luisteren en zul je dat moeten accepteren.

Wbt het alleen staan, ik zou geen woorden als "zielig" gebruiken maar eerder aangeven dat je het idee hebt dat ze wel behoefte heeft aan een paarden maatje en of wellicht 1 pension klant een optie is, zitten ook voordelen aan diebkan helpen en beetje inkomen.


Daar heb je gelijk in en daar kan ik mij dan ook bij neerleggen. Misschien in de toekomst.

Ja, ik was daarom al een beetje aan het voorbereiden over hoe ik het precies zou aangeven. Ik zou ook natuurlijk geen harde woorden zoals 'zielig' gebruiken als ik het erover ga hebben. Maar ik ga haar wel vertellen dat het paardje behoefte heeft aan een maatje.

Ja, een pensionklant is nu al meerdere keren genoemd. Het is natuurlijk ook handig zoals je zegt met extra hulp etc.

Bedankt voor het advies!

spottedponie schreef:
Weet je wat ik denk? Ik denk dat de eigenaar van je paard vooral heel erg blij is met jou, je zorgt met liefde en zonder zeuren voor het paard van haar overleden partner.
Een maatje voor het paard zou natuurlijk beter zijn, maar het kost inderdaad een hoop geld, je kunt dit wel een keer aankaarten bij de eigenaar…
Wat betreft buitenrijden, ik denk dat de eigenaar daar geen probleem in ziet, vraag het haar gewoon, nee heb je, ja kun je krijgen…


Dit is mega lief, dankjewel!

Ja, daar ben ik inderdaad mee bezig. Ik ben nu echt overtuigd dat ik het gewoon moet doen. Want ik vind het echt jammer voor het paardje.

Het is hier vooral mijn moeder die niet akkoord is. Ik begrijp haar wel. Ze is altijd super ongerust. Dus ik ga dit gewoon laten zoals het nu is. Dat is de veiligste optie.

pateeke schreef:
Als de eigenaar geen paardenmens is ziet die wellicht niet wat het paard nodig heeft. Ik vind dat je dat dus wel kan aankaarten. Wellicht wil de eigenaar ook het beste voor het paard….
Misschien moet er geen nieuw paard gekocht worden, maar kan iemand anders die een plek zoekt voor zijn / haar paard er wel bij komen en dus huren.

Wat betreft buitenrijden… weet je hoe het paard is met een buitenrit? Hoe verkeersmak enz die is?
Ik zou proberen in gesprek te gaan met de eigenaar en je moeder zodat jullie samen kunnen bekijken hoe het zit met verzekering en er goede afspraken gemaakt worden


Ja, dat denk ik inderdaad ook.
Super goed idee, een extra paard kopen zou gewoon super moeilijk zijn. Dus een pensionklant denk ik dat op dit moment de beste optie zou zijn.

Het paard was bij het ander meisje buiten geen probleem vertelde ze.
Ik ga het denk ik gewoon laten. Ik denk dat dat het veiligste is.

Dankjewel voor het antwoord!

DuoPenotti schreef:
Misschien kun je gewoon eens vragen, waarom staat het paard alleen?
En dan tijden het gesprek kun je nog altijd aangeven dat je geleerd hebt dat een paard een kuddedier is.

Maar als ze niets wil veranderen dan zou ik persoonlijk niet blijven.
Maar dat ben ik... Ben als jong meisje ook al eens vertrokken van een stal waar wel wei was maar die daar te decoratie lag of zo, want de paarden kwamen er nooit in.
Dat strookte zo tegen mijn gevoel in dat ik daar ben gestopt.


Dit kan ik ook vragen ja. Fijn idee, dankjewel.

Dat begrijp ik wel inderdaad, dat je bent weggegaan daar. Hoe erg ik het ook vind, ik zou zelf niet meer weg willen en het paardje achter laten.

Bedankt voor je advies!

Ibbel schreef:
Ik denk dat een eigenaar zonder verstand van paarden daar inderdaad geen probleem in ziet. En dat is nou net het probleem :=

TS: buitenrijden is leuk, maar met een paard waarvan de eigenaar niet weet hoe het paard op buitenrit is, en zelf geen ervaring ermee, is dat gewoon echt niet verstandig. Je moeder is hier absoluut de wijste: gewoon niet doen.

Jouw kans komt vast nog wel een keer, op een braaf bewezen paard samen met een ervaren iemand op net zo'n braaf bewezen buitenrijpaard. Voor een eerste keer is dat gewoon het veiligst.

Wat betreft dat het paard alleen staat: vraag eerst eens aan de eigenaar of dat altijd al zo was.
Vraag dan eens aan de eigenaar wat haar plannen met het paard zijn: aanhouden tot het dood gaat? Of zou ze het dier op (korte of lange) termijn ook wel willen verkopen omdat ze zelf niets met paarden heeft?

Afhankelijk van wat hier het antwoord op is kun je ideeën aandragen voor een maatje, of bv juist voorstellen dat het paard misschien beter naar een pensionstal (of pensioenstal, hoe oud is het dier?) zou kunnen, of naar iemand die het dier voor haar verkoopt.

Dat het paard niet wil werken kan trouwens ook een signaal zijn dat het werk te zwaar is of dat het paard pijn heeft, kortom, daar zou naar gekeken moeten worden. Juist een paard dat altijd alleen staat is meestal wel blij met aandacht en beweging.


Je hebt wel gelijk eerlijk gezegd. Dit is natuurlijk ook de veiligste optie. Misschien ooit een keertje in de toekomst.
Ik heb wel al vaker buitenritjes gemaakt, maar ik miste het gewoon super hard en vandaar dat het wel leuk leek om met mijn verzorgpaardje in de buurt wat te rijden.

Bedankt voor nog extra vragen die ik kan stellen. Slim, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik zou het ook jammer vinden, zou het paardje opeens weg moeten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het het paard ooit zou wegdoen, omdat ze van haar man is geweest. Het paard is ongeveer 11 jaar oud. Maar wel bedankt om mee te denken.

De trainingen zijn heel licht. Het andere meisje voor mij, reed erg intensief en sprong regelmatig. Daarna heeft ze een jaar of misschien 2, stil gestaan. Ik ben begonnen met gewoon grondwerk, altijd minder dan 30 min. We hebben haar recent nog laten checken en ze is gelukkig lichamelijk in orde. Wat ik wel doe, is als ik merk dat ze geen zin heeft, ik gewoon stop en haar laat doen. Ik wil haar niet verplichten, dat moest ze bij het ander meisje al. Ik zou ook niet verplicht willen worden om iets te doen waar ik geen zin in heb. Ik probeer nu zoveel mogelijk diversiteit in de oefeningen te doen zodat we weten wat ze leuk vindt en wat niet. Het is vooral bij het rijden, gewoon eigenlijk erop zitten, dat ze geen zin heeft.

Erg bedankt voor de tips en het advies.

Maartje1990 schreef:
Maakt het wat uit of het buiten rijden van de eigenaar zou mogen? Als TS minderjarig is (wat ze volgens haar profiel is) moet ze naar haar moeder luisteren en van haar mag het niet


Je hebt gelijk, ik was van plan om het zo te laten. Zeker nadat ik hier nog wat verder heb over nagedacht. Ik ben al blij dat ik haar mag verzorgen. Het is natuurlijk ook gevaarlijk en niet zonder risico's dus ik snap mijn moeder heel goed hierin.

Bedankt om te antwoorden iedereen! Ik ben even verast dat er opeens zoveel nieuwe berichtjes zijn. :)

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:46

Wat het ruiterbewijs betreft: je hebt je A-brevet niet nodig als je onder begeleiding gaat van iemand die 21+ is (en zijn initiator heeft). Anders moet je wel in het bezit zijn van je brevet. Dat was althans zo toen ik dat lange tijd geleden haalde.
En ergens is het ook logisch natuurlijk: je bent bestuurder in het verkeer en net zoals bij autorijden of zo moet je wel kunnen aantonen dat je dat veilig kan / je het paard onder controle hebt.
Vaak zie je ook dat andere weggebruikers niet weten hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Ze zijn bv verplicht om de motor stil te leggen als het paard angstig oid reageert, maar er zijn heel wat chauffeurs die net extra gas geven en/ of heel dicht langs het paard passeren. En daarin schuilt ook wel een gevaar. Als er iets gebeurt is de kans reeel dat jij deels aansprakelijk geacht wordt…

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:09

pateeke schreef:
Wat het ruiterbewijs betreft: je hebt je A-brevet niet nodig als je onder begeleiding gaat van iemand die 21+ is (en zijn initiator heeft). Anders moet je wel in het bezit zijn van je brevet. Dat was althans zo toen ik dat lange tijd geleden haalde.
En ergens is het ook logisch natuurlijk: je bent bestuurder in het verkeer en net zoals bij autorijden of zo moet je wel kunnen aantonen dat je dat veilig kan / je het paard onder controle hebt.
Vaak zie je ook dat andere weggebruikers niet weten hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Ze zijn bv verplicht om de motor stil te leggen als het paard angstig oid reageert, maar er zijn heel wat chauffeurs die net extra gas geven en/ of heel dicht langs het paard passeren. En daarin schuilt ook wel een gevaar. Als er iets gebeurt is de kans reeel dat jij deels aansprakelijk geacht wordt…


In welk land is dit ? Want in Nederland is naar mijn weten, behalve op sommige plekken, ruiter bewijs niet verplicht (voor geen enkele leeftijd)

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 14:40

pateeke schreef:
Wat het ruiterbewijs betreft: je hebt je A-brevet niet nodig als je onder begeleiding gaat van iemand die 21+ is (en zijn initiator heeft). Anders moet je wel in het bezit zijn van je brevet. Dat was althans zo toen ik dat lange tijd geleden haalde.
En ergens is het ook logisch natuurlijk: je bent bestuurder in het verkeer en net zoals bij autorijden of zo moet je wel kunnen aantonen dat je dat veilig kan / je het paard onder controle hebt.
Vaak zie je ook dat andere weggebruikers niet weten hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Ze zijn bv verplicht om de motor stil te leggen als het paard angstig oid reageert, maar er zijn heel wat chauffeurs die net extra gas geven en/ of heel dicht langs het paard passeren. En daarin schuilt ook wel een gevaar. Als er iets gebeurt is de kans reeel dat jij deels aansprakelijk geacht wordt…


Ja, daarom. Ik ga het buitenrijden gewoon laten. Nu dat ik het allemaal zo hoor, wil ik geen risico's nemen. De andere keren toen ik op buitenritten ging, was er inderdaad iemand anders mee, hoewel die toen ook nog geen 21 was. Wel boven de 18.

Ik wil het ruiterbewijs wel hebben/ behalen, maar op dit moment gaan natuurlijk mijn studies voor. Plus, ik heb vorige week mijn theorie behaald voor mijn autorijbewijs.
Het ruiterbewijs zal dan waarschijnlijk voor later in de toekomst zijn.

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:31

noecka schreef:
pateeke schreef:
Wat het ruiterbewijs betreft: je hebt je A-brevet niet nodig als je onder begeleiding gaat van iemand die 21+ is (en zijn initiator heeft). Anders moet je wel in het bezit zijn van je brevet. Dat was althans zo toen ik dat lange tijd geleden haalde.
En ergens is het ook logisch natuurlijk: je bent bestuurder in het verkeer en net zoals bij autorijden of zo moet je wel kunnen aantonen dat je dat veilig kan / je het paard onder controle hebt.
Vaak zie je ook dat andere weggebruikers niet weten hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Ze zijn bv verplicht om de motor stil te leggen als het paard angstig oid reageert, maar er zijn heel wat chauffeurs die net extra gas geven en/ of heel dicht langs het paard passeren. En daarin schuilt ook wel een gevaar. Als er iets gebeurt is de kans reeel dat jij deels aansprakelijk geacht wordt…


Ja, daarom. Ik ga het buitenrijden gewoon laten. Nu dat ik het allemaal zo hoor, wil ik geen risico's nemen. De andere keren toen ik op buitenritten ging, was er inderdaad iemand anders mee, hoewel die toen ook nog geen 21 was. Wel boven de 18.

Ik wil het ruiterbewijs wel hebben/ behalen, maar op dit moment gaan natuurlijk mijn studies voor. Plus, ik heb vorige week mijn theorie behaald voor mijn autorijbewijs.
Het ruiterbewijs zal dan waarschijnlijk voor later in de toekomst zijn.


Verstandig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:41

Wat een fijne verzorgster ben jij zeg _/-\o_ . De eigenaresse mag in haar handjes knijpen met jou!
Superlief hoe je naar je verzorgpaardje kijkt en met hoeveel respect je over de eigenaresse praat.

Wb het buiten rijden; als er nog een verzorgster is kunnen jullie misschien samen gaan? Of wil de eigenaresse of je moeder of een vriendin wil (op de fiets) met je mee?

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:27

Maartje1990 schreef:
pateeke schreef:
Wat het ruiterbewijs betreft: je hebt je A-brevet niet nodig als je onder begeleiding gaat van iemand die 21+ is (en zijn initiator heeft). Anders moet je wel in het bezit zijn van je brevet. Dat was althans zo toen ik dat lange tijd geleden haalde.
En ergens is het ook logisch natuurlijk: je bent bestuurder in het verkeer en net zoals bij autorijden of zo moet je wel kunnen aantonen dat je dat veilig kan / je het paard onder controle hebt.
Vaak zie je ook dat andere weggebruikers niet weten hoe om te gaan met een paard in het verkeer. Ze zijn bv verplicht om de motor stil te leggen als het paard angstig oid reageert, maar er zijn heel wat chauffeurs die net extra gas geven en/ of heel dicht langs het paard passeren. En daarin schuilt ook wel een gevaar. Als er iets gebeurt is de kans reeel dat jij deels aansprakelijk geacht wordt…


In welk land is dit ? Want in Nederland is naar mijn weten, behalve op sommige plekken, ruiter bewijs niet verplicht (voor geen enkele leeftijd)


TS woont in België. Wat ik schreef geldt in België. Het systeem is hier anders dan in Nederland. In principe haal je eerst je “eerste graad”; stelt niet veel voor. Je kan op het paard zitten in stap en draf en kan het paard borstelen en een halster omdoen heel ruwweg omschreven. Daarna haal je je A-brevet waarmee je dus ook de openbare weg op mag. Je kan stappen, draven, galopperen, een klein sprongetje nemen, op en afzadelen etc. Stelt nu ook niet meer veel voor (toen ik dat 20j geleden ongeveer deed was de theorie en praktijk zwaarder dan nu). Daarna kan je nog je B-brevet halen waarmee je wedstrijden mag rijden en dan kan je nog verder gaan om les te geven.

Theoretisch gezien moet je je ruiterbewijs altijd bij je hebben als je een buitenrit maakt. In de praktijk heb ik dat in die 20 jaar dat ik dat nu heb nog nooit moeten voorleggen. Natuurlijk: stel dat er een ongeval is waarin je betrokken raakt, zal dat wel belangrijk zijn dat je dat kan voorleggen (al weet ik dus niet zeker dat dat nog geldt op dit moment).

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:36


noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 18:49

Humpiedumpie schreef:
Wat een fijne verzorgster ben jij zeg _/-\o_ . De eigenaresse mag in haar handjes knijpen met jou!
Superlief hoe je naar je verzorgpaardje kijkt en met hoeveel respect je over de eigenaresse praat.

Wb het buiten rijden; als er nog een verzorgster is kunnen jullie misschien samen gaan? Of wil de eigenaresse of je moeder of een vriendin wil (op de fiets) met je mee?


Super lief, dankjewel! Ik meen het ook echt hoor, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld ergens anders. Hoewel de eigenaresse bijna niets weet van paarden, heb ik respect dat ze 's morgens toch maar eten geeft en zorgt dat alles inorde blijft. Het paardje zelf is ook echt een schat als je haar eenmaal leert kennen.

Ik verwijt alleen mezelf dat ik moeite heb met communiceren. Bij de andere mensen waar ik gewoon ging meehelpen, die zaten echt bij mij, naar mij te kijken wat ik deed en wanneer ik iets fout deed.
Hier, is de eigenaresse vaak niet thuis, werkt ze of is ze vooral binnen bezig waardoor ik nauwelijks de kans krijg om te praten. Als die kans er eindelijk is, ben ik opeens bang om iets te vragen. Ze is erg vriendelijk, maar daardoor weet ik nog niet echt wat haar verwachtingen zijn.
Na al het advies dat ik hier gekregen heb, heb ik wel besloten om een keer uit mijn comfortzone te stappen en een gesprekje starten. Want anders komt er misschien wel nooit een maatje bij.

Over het buitenrijden, wie weet ooit in de toekomst. Maar op dit moment ga ik het buitenrijden even achterwegen laten. Ik zou me denk ik, voor de rest van mijn leven schuldig voelen moest er toch iets gebeuren met het paardje. Het leek me wel een keer leuk om dat samen te doen met die andere verzorgster inderdaad, maar ik ga het risico op dit moment niet nemen.

Bedankt voor de reactie! :)

Anoniem

Re: Verzorgpaard, waar ligt de grens? Dilemma's en taboes als verzorger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:01

Heel goed! En als je met 1 ding begint wordt de drempel voor t vragen van het naar buiten gaan misschien ook wat lager.
Is als tussenoplossing buiten wandelen (ernaast) geen optie? Niet voor nu maar voor later? Om even te kijken hoe ze buiten is?
Je bent een topper! Houd je ons op de hoogte?

noecka

Berichten: 10
Geregistreerd: 05-09-22
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 19:36

Humpiedumpie schreef:
Heel goed! En als je met 1 ding begint wordt de drempel voor t vragen van het naar buiten gaan misschien ook wat lager.
Is als tussenoplossing buiten wandelen (ernaast) geen optie? Niet voor nu maar voor later? Om even te kijken hoe ze buiten is?
Je bent een topper! Houd je ons op de hoogte?


Ja daarom. Ik denk als ik eenmaal die stap heb gezet om het te vragen, dat de rest ook wat vlotter gaat gaan. Maar, oh, wat een stress haha. Het is voor mij ook een keer goed dat ik dit doe. Ik heb namelijk sociale angst stoornissen en heb daardoor ook wat moeilijkheden met communiceren.

De vorige verzorger ging weleens door de straat wandelen en naar een afgelegen weide om een beetje te galopperen, maar ik heb geen idee of ze echt buitenritten heeft gemaakt. Er was wel altijd iemand bij dacht ik. Maar verder weet ik ook niets over hoe dit paardje precies buiten is. Ik wil echt geen risico nemen.
Maar goed, dat is nu niet van belang, misschien voor in de toekomst ooit.

Bedankt om te reageren! :)
Ja hoor! Ik houd jullie nog wat op de hoogte. Maar eerst moet de andere verzorgster ook terug zijn, zodat we het allemaal samen kunnen bespreken.

Er mag nog advies worden gegeven hoor en anderen mogen hier ook eventueel hun eigen ervaringen beschrijven.