Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:46

Je kocht een paard en de bijrijder kreeg je erbij, hmm.
De bijrijder wil mogelijk op de oude voet verder maar jullie hebben niet meer dezelfde 'positie', misschien is het daarom ook gaan wringen.
Als je niet meer zo verder wilt gaan is dat je goed recht en eigenlijk hoef je het niet eens uit te leggen, maar ik zou het heel netjes en vriendelijk houden en haar bedanken voor wat ze betekend heeft want ze is ongetwijfeld gesteld op jouw paard.
Voorlopig vind jij het even beter om je paard zelf te doen en te monitoren. Ga als vrienden uit elkaar zou ik zeggen. Succes!

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:29

SjonnieZ schreef:
Een betalend slaafje vind ik ook te sterk uitgedrukt maar je stelt wel eisen die haaks staan op jouw opmerking doen wat ze wil.
Het topic is geopend omdat de bijrijder zich niet aan jouw revalidatie schema en met wie je moeilijk contact hebt.

Of je “verhuurt” het paard voor de centen of je zoekt een bijrijder die bij jullie beide past en die op jouw instructie jouw paard rijdt.. tis een keuze en beide is prima.

SjonnieZ schreef:
Niqui schreef:
Je hebt altijd het recht om eisen te stellen als eigenaar, ook als de bijrijder betaalt. Het is maar net wat je afspreekt met elkaar. Ben je het er niet mee eens? Dan moet je niet aan het bijrijden beginnen of afscheid nemen van elkaar.


Tuurlijk maar je bent daarin wel minder vrij. Je levert immers een betaalde dienst.


Als je een paard huurt bij een manege mag je toch ook niet zomaar alles?
Manege eigenaar kan je verbieden om bepaalde dingent te doen.
Het feit dat je ergens voor betaalt geeft je weliswaar rechten, maar geen zeggenschap over hetgeen je huurt.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:47

Ik zou niet zeggen dat je zonder bijrijder verder gaat, stel dat je iemand tegenkomt waar je beter mee klikt qua afspraken dan is dat voor haar dan alsnog wel zuur. Ik zou gewoon zeggen ik heb besloten dat ik liever stop met jou als bijrijder, even goede vrienden. Denk dat we toch te verschillend zijn om een paard zo samen te doen. Wat er daarna ook gebeurt, je kan dan alle kanten op. En bedanken voor al haar aandacht. Rustig blijven, houd het kort, en als ze het echt niet snapt of boos zou worden, tja dan is dat zo.

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:01

Sommige mensen zijn niet geschikt om een bijrijder te hebben denk ik. Ik wil er ook geen.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:21

TS, heb je dit paard aangeschaft met de inbreng van de andere verzorger/bijrijder?

Kan je het anders niet zelf helemaal betalen?

In dat geval 'snap' ik het, ik keur het niet goed, maar je moet haar aanhouden, anders moet je paard weg.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:23

Ze kan het zelf betalen.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 20:23

We hebben een prettig gesprek gehad en elkaar bedankt. Beide aangegeven ermee te willen stoppen. Zonder nog diep op de redenen in te gaan. Ze wilde zelfs nog een maand doorgaan zodat ik iemand anders zou kunnen zoeken.
Ik heb ook gezegd 'No hard feelings' en dat meen ik ook want het zou zomaar kunnen dat ze bij ons op stal een ander paard vindt. Ik heb er zelfs een genoemd waarvan ik weet dat er een verzorger voor gezocht wordt. Ik zal ook tegen niemand een kwaad woord over haar zeggen, want ze verdient het niet om nagetrapt te worden. Ik denk ook niet dat ze dat over mij zal doen.
Ik heb haar rekeningnummer gevraagd en daar een verrekening plus extra op gestort.

En nee, er komt echt geen andere bijrijder. De vorige eigenaar wil ook nog bij blijven springen, wat zij ook nog steeds deed, maar zij rijdt niet. En dat vind ik juist niet erg, ze doet wel wat grondwerk. Uiteraard betaalt zij mij niet, dat wilde zij wel maar ik niet.
En ik heb ook besloten dat ze best een dag in de week stil kan staan (in de paddock).
Bedankt iedereen voor de steun en adviezen, dit heeft mij enorm geholpen vandaag.

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:24

bigone schreef:
Ze kan het zelf betalen.

Ohhh... dan dikke toedeledokie :wave:

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:43

Klinkt fijn TS, die kan van je bordje af. Goed gedaan!

Anoniem

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:48

Fijn dat het is opgelost!

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:05

Mooi, goed opgelost hoor!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:09

Fijn dat het een fijn gesprek was en dat je het nu achter je kan laten! :)

Charaz

Berichten: 24306
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:14

Fijn dat de beslissing genomen is

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:15

Mooi dat het opgelost is!
En inderdaad ik zet ook m’n paard liever een paar dagen p/w extra stil, dan alle gedoe van een bijrijder :') (er zitten ook heus goede bijrijders tussen)

gonniee
Berichten: 510
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:14

Complimenten dat je het op deze manier aangepakt hebt. Dichtbij jezelf gebleven en de ander in de waarde. En nu lekker verder genieten van je eigen paardje!

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:47

Niqui schreef:
Als je een paard huurt bij een manege mag je toch ook niet zomaar alles?
Manege eigenaar kan je verbieden om bepaalde dingent te doen.
Het feit dat je ergens voor betaalt geeft je weliswaar rechten, maar geen zeggenschap over hetgeen je huurt.


Op de manege is toezicht, accepteer je dat je instructie volgt. Dan krijg je al een andere mentaliteit.
Geef ruiters een paard mee op buitenrit zonder begeleiding en 9 vd 10x gedragen ze zich ook anders.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:55

SjonnieZ schreef:
Geef ruiters een paard mee op buitenrit zonder begeleiding en 9 vd 10x gedragen ze zich ook anders.

Dat is dan ook de reden waarom dat bijna nergens meer mag. Maneges, maar ook paardeneigenaren zijn terecht zuinig op hun paarden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:06

Ineke2 schreef:
SjonnieZ schreef:
Geef ruiters een paard mee op buitenrit zonder begeleiding en 9 vd 10x gedragen ze zich ook anders.

Dat is dan ook de reden waarom dat bijna nergens meer mag. Maneges, maar ook paardeneigenaren zijn terecht zuinig op hun paarden.


En vooral ook voor de aansprakelijkheid.
Ik vertrouw mijn bijrijder 100% maar ben wel verantwoordelijk als er iets gebeurt. Daarom geen buitenritten alleen, ik vertrouw mijn paard daar niet voor.

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:06

SjonnieZ schreef:
Niqui schreef:
Als je een paard huurt bij een manege mag je toch ook niet zomaar alles?
Manege eigenaar kan je verbieden om bepaalde dingent te doen.
Het feit dat je ergens voor betaalt geeft je weliswaar rechten, maar geen zeggenschap over hetgeen je huurt.


Op de manege is toezicht, accepteer je dat je instructie volgt. Dan krijg je al een andere mentaliteit.
Geef ruiters een paard mee op buitenrit zonder begeleiding en 9 vd 10x gedragen ze zich ook anders.

Je kunt ook een paard leasen op een manege, krijg je een vergelijkbare situatie als een betalende bijrijder bij een eigenaar. Zit je niet per definitie alleen aan lessen met instructie vast, maar kan er vrijgereden worden of zelfs buiten gereden.
Maar reken er maar niet op dat je dan alsnog alle vrijheden hebt op de dagen dat je "jouw" paard rijdt.
Terwijl je toch echt betaalt voor een dienst, heb je je te houden aan de afspraken die je met de verhuurder van het paard maakt.
En dat is bij een bijrijdpaard net zo, of je er nu wel of niet voor betaalt, je hoort je te conformeren aan de afspraken die je met de eigenaar maakt.
Wil je echt vrijheid, zul je zelf eigenaar moeten worden.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 23:44

gonniee schreef:
Complimenten dat je het op deze manier aangepakt hebt. Dichtbij jezelf gebleven en de ander in de waarde. En nu lekker verder genieten van je eigen paardje!

Ik was meteen zo opgelucht. Ik ben daarna meteen naar mijn paard gegaan. Het was net of ik haar opnieuw gekregen had. Lekkere rit gemaakt met een stalgenootje.

Ik was ook zo blij dat ik geen naar gesprek met haar had, zonder verwijten. Het is al rot, maar als je er dan ook nog een kater aan overhoudt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:51

Idd mooi opgelost :)

pmarena

Berichten: 48176
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 06:40

Zo wat zal jij lekker geslapen hebben :D

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:46

Marije_jiplover schreef:
Op de manege is toezicht, accepteer je dat je instructie volgt. Dan krijg je al een andere mentaliteit.
Geef ruiters een paard mee op buitenrit zonder begeleiding en 9 vd 10x gedragen ze zich ook anders.

Je kunt ook een paard leasen op een manege, krijg je een vergelijkbare situatie als een betalende bijrijder bij een eigenaar. Zit je niet per definitie alleen aan lessen met instructie vast, maar kan er vrijgereden worden of zelfs buiten gereden.
Maar reken er maar niet op dat je dan alsnog alle vrijheden hebt op de dagen dat je "jouw" paard rijdt.
Terwijl je toch echt betaalt voor een dienst, heb je je te houden aan de afspraken die je met de verhuurder van het paard maakt.
En dat is bij een bijrijdpaard net zo, of je er nu wel of niet voor betaalt, je hoort je te conformeren aan de afspraken die je met de eigenaar maakt.
Wil je echt vrijheid, zul je zelf eigenaar moeten worden.[/quote]


O wij zijn het wel met elkaar eens hoor..
maar theorie en praktijk lopen hier vaak uiteen.
Zolang sommige de rekeningen van de DA niet hoeven te betalen gaan ze gewoon anders om met een paard. En in mijn beleving is die groep groeiende.

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:52

Ineke2 schreef:
SjonnieZ schreef:
Geef ruiters een paard mee op buitenrit zonder begeleiding en 9 vd 10x gedragen ze zich ook anders.

Dat is dan ook de reden waarom dat bijna nergens meer mag. Maneges, maar ook paardeneigenaren zijn terecht zuinig op hun paarden.


Volgens mij is doen maneges dit vooral niet meer omdat hun aansprakelijkheidsverzekering schades die ontstaan wanneer er geen toezicht is niet dekken.

Waarbij bij mij meteen een vraag naar bovenkomt:

Stel jouw betalende bijrijder, niet professional, krijgt een ernstig ongeluk met letsel. Ben jij daar dan als eigenaar aansprakelijk voor?

Het is Dan geen vriendendienst meer..

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:54

Overigens geheel on topic.
Blij voor je TS dat je er met jouw inmiddels ex bijrijder op een nette manier een kom af aan hebt kunnen maken.