Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:48

SjonnieZ schreef:
Waarbij bij mij meteen een vraag naar bovenkomt:

Stel jouw betalende bijrijder, niet professional, krijgt een ernstig ongeluk met letsel. Ben jij daar dan als eigenaar aansprakelijk voor?

Het is Dan geen vriendendienst meer..

Daar kun je beter een eigen topic over starten.

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:17

Ineke2 schreef:
SjonnieZ schreef:
Waarbij bij mij meteen een vraag naar bovenkomt:

Stel jouw betalende bijrijder, niet professional, krijgt een ernstig ongeluk met letsel. Ben jij daar dan als eigenaar aansprakelijk voor?

Het is Dan geen vriendendienst meer..

Daar kun je beter een eigen topic over starten.

Ik had daar eerder ook al een opmerking over geplaatst toen bleek dat ts niet eens het adres van haar bijrijder kende. Maar, voor ts is dat allemaal niet meer relevant want ze heeft de bijrijder niet meer.En nog op een heel erg nette manier geregeld ook. Proficiat ts en nu fijn samen met je eigen paard gaan genieten!

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:14

SjonnieZ schreef:
Stel jouw betalende bijrijder, niet professional, krijgt een ernstig ongeluk met letsel. Ben jij daar dan als eigenaar aansprakelijk voor?

Het is Dan geen vriendendienst meer..

Ik kan hier wel antwoord op geven,JA want ik weet dat iemand dit mee heeft gemaakt.
Haar bijrijder viel van haar paard en had hier letsel van waardoor zij tijdelijk niet kon werken. De eigenaar van het paard werd hiervoor aansprakelijk gesteld.
Ik kon het eerst niet geloven dat dat waar was, maar heb het opgezocht en het is echt zo.
Daarom moet je vaak bij maneges voor je gaat rijden hiervoor een verklaring tekenen dat je hen niet aansprakelijk stelt wanneer je van het paard valt.

Ik heb dit ook al bij meerdere maneges moeten doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:19

En dat is dan weer niet rechtsgeldig, de manege ís verantwoordelijk voor letsel, ontstaan door hun paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:36

Precies, bordjes of ondertekenen van papiertjes is niet rechtsgeldig.
Eigenaar van het dier is dat altijd. Ook particulier.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:36

Marije_jiplover schreef:
En dat is dan weer niet rechtsgeldig, de manege ís verantwoordelijk voor letsel, ontstaan door hun paarden.

Ik denk dat in geval van een manege het wel een moeilijk ding is om niet voor de schade op te hoeven draaien. Maar bij dat geval van bijrijdpaard heeft die bijrijder uiteindelijk geen gelijk gekregen. Maar de aansprakelijkheid van de eigenaar is er wel.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:42

Toen ik met mijn eigen paard onderuit gegaan was en op de spoedeisende hulp door de CT scan werd gehaald om te controleren of mijn hoofd verder nog heel was (last van tijdelijk geheugenverlies, bleek uiteindelijk "slechts" een lichte hersenschudding te zijn), kreeg ik van mijn zorgverzekering een brief waarbij ik moest invullen wat de oorzaak van mijn ongeluk was en bij oorzaak met een dier ook direct de vraag of het een eigen dier was of van iemand anders.

Verwacht dus dat wanneer ik hier niet mijn eigen dier had aangekruist, mijn zorgverzekering was gaan claimen bij de eigenaar van het paard.
Het was echter mijn eigen dier, dus dat ook netjes aangekruist.

Maar die verantwoordelijkheid kun je niet zomaar afkopen door een contract te laten ondertekenen.

stippel

Berichten: 109
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 15:55

Citaat:
Maar die verantwoordelijkheid kun je niet zomaar afkopen door een contract te laten ondertekenen.

En dat vond ik dus ook best wel een dingetje, omdat mijn paard die rare fratsen heeft. Mijn bijrijder zei dat mijn paard bij haar niet gek deed, maar ik zei het wel tegen haar, stel dat je er af valt en je loopt letsel op. Aan dat soort dingen dacht ze helemaal niet zei ze. Ze wilde ook niet begrijpen wat ik ermee bedoelde. Mijn man zei, stel dat ze blijvend invalide raakt, dan kan je je huis verkopen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:11

Ik heb mee gelezen in dit topic, ben blij dat je het hebt opgelost.

Als er iemand van je paard valt, ben je aansprakelijk. Ik ben 3 jaar terug van mijn paard gevallen en men begon in het ziekenhuis al na te vragen van wie het paard is.

De verzekering vroeg er naar

Het UWV vroeg er naar omdat ik dreigde in de WIA terecht te komen.

Als je een blijvend letsel hebt, kan de eigenaar van het paard zelfs door een letselschadeadvocaat aansprakelijk worden gesteld.

Gelukkig met het laatste verder geen ervaring.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:12

Ja en nee. Verzekeringen dienen ook rekening te houden met de eigen energie van het dier zoals dat mooi heet.

Een jong paard of bijvoorbeeld een hengst (of combi daarvan) is een groter risico dan een doorgewinterde pony. Als je als eigenaar je bijrijder op hart drukt voorzichtig te zijn omdat het een jong dier betreft of een grillig dier en jij kan dat aantonen schuift de verantwoordelijkheid toch weer enigsinds naar de bijrijder toe. Omdat die met die wetenschap toch is gaan rijden.

Ik denk dat het dus per casus verschilt mits het aan te tonen is dat de bijrijder op de hoogte gesteld is van het gevaar.
Een bijrijder word immers niet gedwongen om te gaan rijden op het paard. Het is een eigen keuze. Met een dier wat ook eigen keuzes kan maken tot op zekere hoogte.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:13

zover ik weet ben je altijd aansprakelijk, maar de schuldvraag kan verschuiven.

als het goed is ben je netjes verzekerd en hoeft je huis niet verkocht te worden.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:17

Instructeur maakt ook uit, als het in een les gebeurd door een fout van de instructeur dan is die aansprakelijk. Als het de leerling niet luistert en zelf een fout maakt bij een instructeur dan kan deze als ruiter wel aansprakelijk gesteld worden. Als er niemand bij is, is altijd de eigenaar aansprakelijk.

Er zijn wel verzekeringen af te sluiten voor bijrijders zodat je je als eigenaar kan indekken.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:21

Als eigenaar ben je in principe aansprakelijk. Als instructeur dien je verzekerd te zijn.

Voor mij reden geen bijrijders te nemen. Plus nog een aantal redenen :7 .

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:29

Ik vind dit toch altijd vreemd. Ik heb meerdere keren in het ziekenhuis gelegen, meerdere keren in de ziektewet gelopen, blijvend letsel van zowel eigen maar ook andermans paarden. Er is mij werkelijk nog nooit gevraagd naar van wie het paard was. Niet door de verzekering, niet door werkgever, niet door arbo artsen, echt door niemand.

En ik ben hier echt niet alleen in. Sterker, het enige geval dat ik ken dat er daadwerkelijk een paardeneigenaar aansprakelijk werd gesteld, was dat van een bijrijder die dacht er een slaatje uit te kunnen slaan en hier dus echt actief zelf stappen in genomen had.

Ja je kan als eigenaar aansprakelijk gesteld worden, maar volgens mij is dat echt op actieve eigen beweging van de bijrijder, niet omdat er vanuit een instantie naar gevraagd wordt. Maar goed, dit betekent dus wel dat je je bijrijder moet kunnen vertrouwen daarin.

Daarnaast, toen ik als bijrijder ooit een beetje dom deed waardoor het paard wat ik reed een hoop schade aan de pensionstalling veroorzaakte, werd dat ook gewoon door mijn verzekering, toen dus als bijrijder, gedekt. Hoefde de eigenaar van het paard (zijn verzekering) niet voor op te draaien. Werd totaal niet moeilijk over gedaan dat het niet mijn paard was.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:31

Ik heb in het verleden ook al genoeg meegemaakt zonder die vragen, tot aan een week in het ziekenhuis aan toe, ongeval gebeurt tijdens een concours op mijn bijrijdpaard. Maar dat was in 2003 oid.
Mijn hierboven beschreven geval van bezoek aan de SEH van het ziekenhuis is van afgelopen december en de brief van mijn zorgverzekering lag ergens april in mijn brievenbus.
Heb ik echt niet verzonnen.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 31-05-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15091
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:31

DuoPenotti schreef:
zover ik weet ben je altijd aansprakelijk, maar de schuldvraag kan verschuiven.

als het goed is ben je netjes verzekerd en hoeft je huis niet verkocht te worden.

Als iemand levenslang invalide zou worden door een ongeval waar een paard wat jouw eigendom is bij betrokken is, dan krijg je wel heel erg veel juridische problemen want dit wordt heel duur en verzekeringsmaatschappijen proberen dan toch de schuld ergens af te schuiven.Ook een derde persoon bijv. in het verkeer , die helemaal niets met het paard te maken had, kan invalide worden en de narigheid is dan echt niet te overzien. (dit alles heb ik van nabij meegemaakt).Ik ben ook ooit door een val van mijn eigen paard in het ziekenhuis beland en daar vroegen ze al of het mijn eigen paard was. En later nog een brief van mijn ziektekostenverzekering met de mededeling dat de operatie 3000 euro had gekost en of iemand de schuld was van het ongeval zodat ze die aansprakelijk zouden kunnen stellen.Dus er kan echt juridische en financiele narigheid ontstaan.Een eigenaar heeft een heel andere positie dan een bijrijder en daarom is het heel verstandig om een bijrijder waar je toch geen plezier van hebt maar te ontslaan.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:32

DuoPenotti schreef:
zover ik weet ben je altijd aansprakelijk.

Alleen als je aansprakelijk gesteld wordt door de bijrijder.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:33

oji schreef:
DuoPenotti schreef:
zover ik weet ben je altijd aansprakelijk.

Alleen als je aansprakelijk gesteld wordt door de bijrijder.

Of door diens verzekeraar.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:34

Maar diens verzekeraar moet dan wel door de bijrijder op het spoor zijn gebracht dat er iemand anders aansprakelijk gesteld kan worden. En dat doet de bijrijder.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:35

Marije_jiplover schreef:
Alleen als je aansprakelijk gesteld wordt door de bijrijder.

Of door diens verzekeraar.[/quote]

Precies. En het zal je maar gebeuren. Ben je mooi de Sjaak.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:37

oji schreef:
Maar diens verzekeraar moet dan wel door de bijrijder op het spoor zijn gebracht dat er iemand anders aansprakelijk gesteld kan worden. En dat doet de bijrijder.


Nee hoor, dat hoeft niet. Heb zo'n case voorbij zien komen bij een bevriende jurist. En op mijn opleiding ook mee gekregen, hoe link dit soort ongelukken kunnen zijn, als jij (als eigenaar of als instructeur) aansprakelijk wordt gesteld door de verzekering....

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:39

Marije_jiplover schreef:
Ik heb in het verleden ook al genoeg meegemaakt zonder die vragen, tot aan een week in het ziekenhuis aan toe, ongeval gebeurt tijdens een concours op mijn bijrijdpaard. Maar dat was in 2003 oid.
Mijn hierboven beschreven geval van bezoek aan de SEH van het ziekenhuis is van afgelopen december en de brief van mijn zorgverzekering lag ergens april in mijn brievenbus.
Heb ik echt niet verzonnen.

Maar werd daarin letterlijk gevraagd "wiens paard was het?" of werd daarin gevraagd of jij iemand anders aansprakelijk denkt te kunnen stellen, net zoals op het schade formulier van een auto?

Ik sta op het standpunt, als ik op iemands anders paard kruip, is dat mijn beslissing, is dat mijn aansprakelijkheid. Dus als ik de vraag krijg of ik zelf aansprakelijk ben of iemand aansprakelijk wil stellen, vul ik daarop "zelf aansprakelijk" in.

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:41

stippel schreef:
SjonnieZ schreef:
Stel jouw betalende bijrijder, niet professional, krijgt een ernstig ongeluk met letsel. Ben jij daar dan als eigenaar aansprakelijk voor?

Het is Dan geen vriendendienst meer..

Ik kan hier wel antwoord op geven,JA want ik weet dat iemand dit mee heeft gemaakt.
Haar bijrijder viel van haar paard en had hier letsel van waardoor zij tijdelijk niet kon werken. De eigenaar van het paard werd hiervoor aansprakelijk gesteld.
Ik kon het eerst niet geloven dat dat waar was, maar heb het opgezocht en het is echt zo.
Daarom moet je vaak bij maneges voor je gaat rijden hiervoor een verklaring tekenen dat je hen niet aansprakelijk stelt wanneer je van het paard valt.

Ik heb dit ook al bij meerdere maneges moeten doen.



Was dit een betalende bijrijder?

Een manege kan haar aansprakelijkheid overigens niet afwentelen door een verklaring te laten tekenen.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:41

Als ik niet op mijn eigen paard had gezeten toen ik mijn hersenschudding viel, dan had ik dat netjes ingevuld op de brief die mijn verzekering mij stuurde.
Ik ga daar dan nl niet om liegen.

Ik zou ze niet actief gaan informeren, maar als ik zo'n brief krijg, dan ga ik de waarheid ook niet verbloemen.
En ik zou dat ook niet van een potentiële bijrijder van mijn paard verwachten (die er niet is).

Er werd letterlijk gevraagd wat de toedracht van het ongeval was en bij de keuze-optie: ongeval met een dier, was de subvraag of dit een eigen dier betrof of niet.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Aanvaring met bijrijder, slechte communicatie, wil er eigenlijk vanaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:47

Ik heb zo'n brief echt nog nooit gehad na een val van een paard die in het ziekenhuis eindigde. Maar goed, dan verschilt dat misschien per verzekeringsmaatschappij.