Contract verzorgster opstellen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 18:14

Sinds vorig jaar heb ik voor mijn lieve Fjordenmerrie van 22 een verzorgster. Ik heb momenteel twee Fjordenpaarden ( moeder en dochter). Ik was niet heel fanatiek op zoek naar een verzorgster , maar kwam via Facebook in contact met een moeder en haar 12 jarige dochter. Ze zochten naar een brave pony om te verzorgen en mee te wandelen ect. Eigenlijk was dat precies iets wat ik zocht voor mijn pony dus na wat contact en een keer langskomen is ze de vaste verzorgster van mijn pony geworden. Zo kon ik meer tijd besteden aan mijn 3 jarige merrie.

Na een paar weken wou ze eigenlijk ook wel graag rijden. Ik was hier wel oké mee en daarbij wel duidelijk benoemd dat het stap en draf ritjes zijn en licht werk. Ze mocht van mij ook wel naar buiten alleen dan in stap. Omdat ik een hele betrouwbare en fijne merrie heb , en de verzorgster al een aantal jaar een jong paard had verzorgd durfde ik dit wel wat meer uit handen te geven.

Helaas heb ik daar mijzelf toch wat in vergist. Ik kan er niet steeds zelf bij zijn en ik snap ook dat haar ouders haar wat meer loslaten. Vandaag kreeg ik via een stalgenoot wat dingen te horen waar ik niet zo blij mee ben. Mijn pony heeft door leeftijd wat lichamelijke gebreken waardoor bijvoorbeeld galopperen niet verantwoord mee is. Het is tevens ook gevaarlijk voor haarzelf. Helaas wordt er toch regelmatig mee gegaloppeerd , gelongeerd en gesprongen. Daarnaast stapt ze regelmatig langs de weg terug zonder cap met alleen een halster. Daarnaast rijden er ook wel eens anderen op mijn pony.

Ik denk als de meeste dit zo lezen , wegsturen en niet weer laten komen. Ik ben er van bewust dat dit om een 12 jarige gaat , die vaak nog veel moeten leren en vaak nog niet alle verantwoordingen kunnen dragen. Fouten maken is niet erg , en ik denk dat afspraken voor de meeste 12 jarigen ook wel lastig is om zich daar goed aan te houden. Daarom benader ik ook liever haar ouders hier over omdat mij dat verstandiger lijkt.

Ik wil haar best nog een kans geven , maar ik denk dat het daarbij verstandig is om een soort contract met regels op te gaan stellen en daarbij een flinke waarschuwing te geven dat bij overtreden het verzorgen stop wordt gezet.

Zijn er meer mensen die een contract hebben en hebben jullie dat laten doen of zelf een contract laten maken? En wat voor afspraken hebben jullie daarbij gemaakt?

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:19

Maar hoezo hoor je dit nu pas via via? Hoelang ben je er niet bij geweest als zij met je dier aan de slag was? Want het klinkt alsof ze dit al maanden doet? Hoe kan het dat je dit nu pas weet?
Ik neem aan dat van tevoren duidelijk is besproken dat ze niet mag galopperen, springen etc omdat paard dat niet kan/mag. Dan lijkt een waarschuwing/contract me weinig nut hebben want ze legt het toch naast zich neer.
Zou gesprek met dr aangaan en horen wat ze zegt. Daarna zou ik stoppen wegens gebrek aan vertrouwen.

Selina

Berichten: 14298
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:21

Pff ik vind je echt veel te lief.
Zonder cap zou er überhaupt al niemand op m’n paard mogen. En daarnaast gaan galopperen terwijl je hebt aangegeven dat dat niet mag? Ook als je 12 bent werken je oren :o

Ik zou alle regels opschrijven en dan een gesprek met de moeder en verzorgster aangaan en ze het allebei laten tekenen. En als het dan nog 1x misgaat, dat het dan einde verhaal is. Dit ook communiceren. Een officieel contract zie ik geen meerwaarde in, want je blijft toch (juridisch) verantwoordelijk voor je pony.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:21

Die zou ik echt nooit meer laten komen, klinkt alsof dit al maanden lang zeer regelmatig gebeurd. Doei! :wave:

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:26

Als 12 jarige is ze niet achterlijk en weet ze echt wel dat dit niet mag (als je dat heb aangegeven).

Ik zou wegsturen: ze doet dit achter je rug om, ik zou persoonlijk iemand dan niet meer kunnen vertrouwen. Natuurlijk moet ze leren, maar dan leert ze er maar van door een ander paardje te zoeken :+ (klinkt misschien hard, maar ik zou het niet pikken als iemand dat deed met mijn paard)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:26

Zijn we niet allemaal 12 geweest?
Ik denk dat TS dit heel goed oplost op deze manier, stevig gesprek met ouder erbij en duidelijk zijn dat dit de enige en laatste waarschuwing gaat zijn.
Ook uitleggen waarom bepaalde dingen niet mogen en wat de risico's zijn.

Ik heb ook zo'n verzorgmeisje gehad, jong ding dus ik was erg voorzichtig in wat ze mocht (niet van het erf, niet rijden etc) bleek niet helemaal volgens de afspraken te gaan. Maar na een gesprek waarom bepaalde dingen dat niet mogen en wat de risico's zijn is het uiteindelijk helemaal goedgekomen.

RosaZorro
Berichten: 119
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:28

Ik zou in gesprek gaan met het meisje en vertellen dat dat niet de bedoeling is. Maar ik moet ook zeggen dat ik ook wel eens een volwassen verzorgster heb zien galoperen op een paard dat dat door lichamelijke problemen niet meer mag. Ik denk daarom dat je weinig vertrouwen terug krijgt na een gesprek.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 18:37

Plausibel schreef:
Maar hoezo hoor je dit nu pas via via? Hoelang ben je er niet bij geweest als zij met je dier aan de slag was? Want het klinkt alsof ze dit al maanden doet? Hoe kan het dat je dit nu pas weet?
Ik neem aan dat van tevoren duidelijk is besproken dat ze niet mag galopperen, springen etc omdat paard dat niet kan/mag. Dan lijkt een waarschuwing/contract me weinig nut hebben want ze legt het toch naast zich neer.
Zou gesprek met dr aangaan en horen wat ze zegt. Daarna zou ik stoppen wegens gebrek aan vertrouwen.


Stalgenoten wisten niet helemaal goed of ze mij het konden vertellen. Als ik erbij ben gebeurd er uiteraard niks wat niet mag. Ik ben er niet altijd bij omdat ik zelf ook veel moet werken. Ik heb bijvoorbeeld geen duidelijke afspraken gemaakt over welke dagen ze komt omdat ik ze daar wel vrij in wil laten.

De dochter van de stalgenoot gaat veel om met de verzorgster van mijn pony omdat het dezelfde leeftijd is. Daarom had de stalgenoot mij uiteindelijk benaderd maar ze vond het wel heel vervelend om het bij mij aan te kaarten.

En waarschijnlijk gebeurd het inderdaad al wel een tijdje. Ik sta erg kleinschalig dus er zijn ook veel momenten dat er niemand op stal aanwezig is. En ik ging er ook wat vanuit dat haar moeder er ook regelmatig bij zou zijn.

Ik heb nu wel spijt dat ik het rijden heb toegestaan. Daar ga ik wel eerlijk in zijn. Ik gaf af en toe wel eens les , maar het is lastig om alles in de gaten te houden.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:46

Dit gebeurt echt heel vaak.Daarom neem ik geen verzorgsters meer. Er zullen ook wel goede bestaan maar dat weet je niet vantevoren. Degenen die bewezen goed zijn hebben soms zelfs meerdere verzorgpaarden omdat iedereen die goede verzorgster wil.

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:59

Ik heb gereden op een stal met veel leasepaarden waar ook dergelijke contracten waren, ook veel kinderen met een leasepaard (of pony). Laat zeggen ik vind jouw houding hierin echt heel lief en vriendelijk, mijn ervaring is echter dat mensen die de kont willen afvegen aan een dergelijk papiertje met regels, dit ook gewoon blijven doen ook wanneer je de regels op papier zet, in een mail zet, aan de muur hangt in een lijst, elke week herhaald, elke keer boos wordt... Mensen zijn in mijn ogen betrouwbaar of ze zijn het niet. Als ze dat niet zijn, dan gaat dit ook niet helpen, en blijft je dier er de dupe van.
Voor mij zou dit exit verzorgster zijn, ik heb dit te vaak mis zien gaan, en mis zien blijven gaan.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:06

Zebrastreep schreef:
Plausibel schreef:
Maar hoezo hoor je dit nu pas via via? Hoelang ben je er niet bij geweest als zij met je dier aan de slag was? Want het klinkt alsof ze dit al maanden doet? Hoe kan het dat je dit nu pas weet?
Ik neem aan dat van tevoren duidelijk is besproken dat ze niet mag galopperen, springen etc omdat paard dat niet kan/mag. Dan lijkt een waarschuwing/contract me weinig nut hebben want ze legt het toch naast zich neer.
Zou gesprek met dr aangaan en horen wat ze zegt. Daarna zou ik stoppen wegens gebrek aan vertrouwen.


Stalgenoten wisten niet helemaal goed of ze mij het konden vertellen. Als ik erbij ben gebeurd er uiteraard niks wat niet mag. Ik ben er niet altijd bij omdat ik zelf ook veel moet werken. Ik heb bijvoorbeeld geen duidelijke afspraken gemaakt over welke dagen ze komt omdat ik ze daar wel vrij in wil laten.

De dochter van de stalgenoot gaat veel om met de verzorgster van mijn pony omdat het dezelfde leeftijd is. Daarom had de stalgenoot mij uiteindelijk benaderd maar ze vond het wel heel vervelend om het bij mij aan te kaarten.

En waarschijnlijk gebeurd het inderdaad al wel een tijdje. Ik sta erg kleinschalig dus er zijn ook veel momenten dat er niemand op stal aanwezig is. En ik ging er ook wat vanuit dat haar moeder er ook regelmatig bij zou zijn.

Ik heb nu wel spijt dat ik het rijden heb toegestaan. Daar ga ik wel eerlijk in zijn. Ik gaf af en toe wel eens les , maar het is lastig om alles in de gaten te houden.


Ik denk een eerlijke plan van aanpak TS, daarbij, ik snap het dilemma van de stalgenoten en ik zou ook zeker met stalgenoten bespreken dat ze volgende keer echt eerder aan de bel mogen trekken, maar dat het niet hun "schuld" is.

Ik vind 12 ook nog erg jong om zelfstandig te laten rondlopen met een paard, zonder begeleiding/toezicht.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:08

Ik ben wel 12 geweest, met een lease pony toen. Echt niet dat ik dingen deed die niet mochten hoor := Ja, dat is lastig. Mijn pony was ook al wat ouder en geblesseerd, dus ik ging haar verzorgen toen ze nog niet eens gereden mocht worden en daarna moest ze revalideren. Echt niet dat ik wat anders ging doen als de toegestane dingen. Ook niet toen ik ouder werd.

Als jij een waarschuwing wilt geven, dat is jouw keuze. Maar een contract maakt dat niet meteen anders, behalve dat het dan zwart op wit staat. In feite heb je al duidelijk afgesproken wat mag en niet en heeft zij daar gewoon schijt aan gehad. Ik zou heel erg duidelijk maken dat als zij zich niet aan die regels houdt ze niet meer terug mag komen.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:12

Ik zou eigenlijk terug gaan naar de oorspronkelijke afspraak, alleen wandelen en verzorgen. En als dat goed gaat en stalgenootjes ook zeggen dat ze niet stiekem meer doet dan misschien denken aan wat meer privileges zoals rijden. En nog even duidelijk maken dat je echt heel erg geschrokken en teleurgesteld bent.

Als ze dan toch nog stiekem dingen doet dan hoeft ze ook niet terug te komen.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:13

Ik heb in mijn tijd genoeg 12-jarigen gezien met verzorgpony's en die wisten allemaal precies wat wel en niet mocht. Ik zou in plaats van een contract een laatste waarschuwing geven, maar eerlijk is eerlijk.. ze heeft gewoon schijt aan wat jij zegt, dus bij mij had ze allang mogen inrukken.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:22

Ook 12 jarigen hebben het recht op een 2e kans. Ik zou het gewoon over hebben met haar (met de moeder erbij) en duidelijk maken dat als het weer gebeurt dat het dan over is.
Nogmaals erbij vertellen waarom het niet mag en dat ze daarmee de pony benadeelt en dus ook zichzelf omdat ze dan straks niet meer mag komen.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:24

PowerOfZoef schreef:
Ik zou eigenlijk terug gaan naar de oorspronkelijke afspraak, alleen wandelen en verzorgen. En als dat goed gaat en stalgenootjes ook zeggen dat ze niet stiekem meer doet dan misschien denken aan wat meer privileges zoals rijden. En nog even duidelijk maken dat je echt heel erg geschrokken en teleurgesteld bent.

Als ze dan toch nog stiekem dingen doet dan hoeft ze ook niet terug te komen.


Hier sluit ik me bij aan. Tuurlijk zijn we allemaal jong geweest, ik kreeg ook op mijn 13e mijn eerste verzorgpaard, maar ik haalde het niet in mn hoofd om daar ook maar iets mee te doen wat misschien niet de bedoeling was en al helemaal niet dingen die onveilig (geen cap) of onverantwoord (dingen die het paard fysiek tot last kunnen zijn) zijn. Heb altijd erg genoten van met haar poetsen, tutten en grondwerk doen, want ik mocht er toen ook niet op rijden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:37

Ik verplaats dit topic naar Verzorgpaarden.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:37

Ik denk dat je gewoon duidelijk moet zijn. Contracten zijn in mijn beleving niet de beste route naar een leuke tijd met je verzorgster. Maak gewoon duidelijk aan haar en haar moeder wat de afspraken zijn en vraag of ze daarmee kan leven.
Spreek een proeftijd af van een maand of zo en vraag of ze een berichtje stuurt als ze is geweest.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:45

Knap dat je haar nog een kans geeft, ik weet niet of mij dat gelukt zou zijn in deze situatie :o Ik zou haar in elk geval confronteren met wat je nu gehoord hebt, met haar moeder erbij en heel duidelijk maken hoe fout dit kan gaan. Ik zou het ook niet raar vinden als ze ter compensatie een bijdrage doet, bijvoorbeeld een check-consult met de DA/osteo, zodat je weet of er geen "schade" is ontstaan aan je fjord door haar handelen.

Een contract kan, je hebt dan in elk geval duidelijkheid, maar een contract met een 12-jarige zal niet veel betekenen en haar moeder is er dus niet altijd bij...

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:50

Die zou van mij echt niet terug hoeven komen. Sowieso begin ik er niet meer aan ( ook volwassenen zijn zo ).
Ik lees dat ze nog maar 12 is, maar toen ik 12 was verzorgde ik ook een paard, maar ik deed echt niet wat niet mocht. En als ik wat wilde wat ik niet wit of het mocht vroeg ik het netjes!

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:10

Het feit dat het niet gebeurt als je erbij bent, maakt voor mij dat ze dondersgoed weet wat wel en niet mag met de pony.

Ik zou wel eerst verhaal gaan halen, gewoon om haar kant van het verhaal te horen. Maar ik zou het rijden voorlopig wel verbieden als je besluit na dat gesprek met haar door te gaan. Toen ik 12 was had ik ook 2 verzorgponies. 1 oudere en 1 3-jarige pony die ik zadelmak mocht maken (eigenaresse durfde dat zelf niet). Maar ook toen ik 12 was deed ik niets met die ponies wat niet van te voren was afgesproken met de eigenaars (de afspraak met mijn ouders om altijd een cap op te zetten, daar hield ik me dan weer niet aan :D )

Maar heeft jouw stalgenoot het meisje er niet op aangesproken toen ze zag dat er met de pony gegaloppeerd en gesprongen werd, terwijl dat niet in het welzijn van de pony was. Ik heb echt wel eens verzorgstertjes van andermans ponies aangesproken (en dat was bepaald niet vriendelijk aangesproken) als ik zag dat er gesprongen werd met een pony die aan het revalideren was van een peesblessure.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:10

Ik vind het lief hoe je hierin staat TS. En knap, zou het zelf niet kunnen. Wat mij tegen het hoofd zou stoten, is dat de verzorgster kennelijk al een hele tijd dingen doet die niet mogen en ze weet het dondersgoed. Als jij erbij bent dan doet ze het namelijk niet. 12 jaar of niet, dat zou voor mij wel een grens overschrijden, waardoor het vertrouwen weg zou zijn. -O-

Een contract lijkt me weinig zinvol. Je kunt er namelijk niets mee. Lijkt mij een kwestie van het vertrouwen dat zij hoort terug te verdienen, als jij haar daar de kans voor geeft. :)

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:10

Ik denk niet dat een contract veel waarde heeft, een gesprek met moeder erbij waarbij verteld wordt wat er geconstateerd is en dat die absoluut niet mag omdat de pony dan pijn heeft en mogelijk daarna helemaal niet meer gereden kan worden des te meer.

Desnoods hang je een (kort) lijstje in de kast met daarop wat niet kan.
Als ze het dan nog een keer doet is het exit, dat ook duidelijk vertellen.


Overigens, ik heb kennelijk geluk want ik heb altijd hele fijne bijrijders die goed voor mijn paard zorgen, wel altijd 20+ maar nog nooit problemen mee gehad.

Santos_05

Berichten: 3073
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:26

Met een 12 jarige kan je prima afspraken maken, maar ze worden soms erg enthousiast.

Dus zelf met haar en haar vader of moeder samen het gesprek aan gaan. Daarnaast je stalgenoten ook op de hoogte brengen van de afspraken, dan kunnen zij ook het meisje we aanspreken. Geen cap lijkt me op elke stalling een no-go.

Ook belangrijk om te benadrukken dat ze EN moet denken in belang van het paard EN datjij ten alle tijden verantwoordelijk bent voor wat zij doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Contract verzorgster opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:33

Ik vind het heel nobel dat je het nog een kans wilt geven, maar idd zoals hierboven al is aangegeven vind ik het feit dat ze het stiekem doet nog wel het ergste.
Ze weet blijkbaar dondersgoed dat het niet mag, maar stelt alsnog haar eigen wensen boven die van jou/de gezondheid van je pony.
Dat zou ik heel zwaar mee laten wegen.