Advies over situatie bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38523
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:42

Dus oudere mensen, hebben ze nog meer paarden ? En in een half jaar op wedstrijden gaan totaal dan is een L niveau best netjes. Zetten ze dat dier in training om Z uit te komen op wedstrijd dan zijn ze zo 5 tot 700 per maand kwijt en dat een half jaar lang. Ook topruiters kunnen niet toveren. Hierbij de omgeving ook een oude fokker die voor de liefhebberij mensen liet rijden en daar genoot hij van, ging mee op wedstrijden enz. Zijn kinderen hadden niets met paarden en hebben net zo lang gezeurd tot hij de geldverslindende hobby op doekte. Mannetje kwijnde weg en ze konden heel snel over de erfenis beschikken.

heleen06

Berichten: 568
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:07

Blijft toch altijd lastig en ook regio afhankelijk. Hier in de omgeving (noord-Nederland) hoor ik eigenlijk nooit over bijdragen die betaald moeten worden. Zeker niet als je een paard uitbrengt op wedstrijden. Wel is het normaal dat lessen, startgeld en soms ook harnachement zelf betaald wordt. Toen ik in Rotterdam studeerde heb ik ook gezocht naar een bijrijdpaard. Ik schrok me een ongeluk, de helft van het stalgeld vragen (en dat stalgeld was vaak rond de €400 per maand) en dan was je ook verplicht om zoveel dagen in de week te komen, omdat het paard die dagen ook binnen/buiten gezet moest worden en er uitgemest moet worden. Niet haalbaar voor mij als student, zowel de vaste dagen als de kosten. Ik sta nu meer aan de andere kant en merk hoe lastig het is om ren betrouwbare bijrijder te vinden. Geld vragen is dan niet aan de orde, maar de kosten voor het onderhoud van de paarden is hier in het noorden over het algemeen ook minder hoog. Soms wordt er zelfs afgesproken dat een bijrijder 10% van de verkoopprijs krijgt, maar dat hangt dan wel af van het niveau van de bijrijder.

Aangezien deze mensen de paarden asn huis hebben, vind ik €150 euro vragen aan jou echt niet realistisch. Dan draai jij op voor het volledige onderhoud van hun fokpaard. Dat is niet terecht, als de helft bespreekbaar is miet je dat voor jezelf afwegen, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat ze wat kunnen vragen voor een paard wat ook nog eens niet beschikbaar is een gedeelte van het jaar.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:47

elnienjo schreef:
Cayenne schreef:
Tja, als zij vasthouden aan 150 euro per maand, dan heb je 2 keuzes: stoppen of betalen.
Zo simpel is het. Zij staan in hun recht om een bijdrage te vragen. En heel eerlijk vind ik het zo gek nog niet.

De eigenaar is een fokker die het paard zelf niet traint/uitbrengt volgens mij. Dus TS verhoogt zijn winst bij verkoop. Hij zou TS moeten betalen voor haar werk met het paard ipv haar te laten betalen m.i.

Zo denk ik er ook over. Ts zorgt da de waarde van het paard vermeerderd en moet er voor betalen.Had het nog iets anders gevonden als het paard niet te koop stond.

Maar ik zou stoppen ts.Natuurlijk ben je de leuke stal kwijt, maar die ben je ook kwijt als het paard verkocht is .

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:07

Wat vervelend TS! Wat ik vooral jammer vind is dat de eigenaren je pas na 2 jaar willen laten betalen. Hun goed recht, dat wel maar dan ineens 150 euro vragen vind ik ook nog eens veel geld! Daar zal het niet hij blijven gezien jij ook die extra kosten nog maakt zoals wedstrijden rijden etc. Ik vind dat ze je dan vanaf het begin hadden moeten laten betalen, dan had je daarin een keuze kunnen maken! Of dat ze je nu willen laten betalen prima, maar dan niet meteen zo achterlijk veel geld. Ik heb voordat ik mijn eigen pony kocht altijd leasepaarden gehad, alleen wist ik dan van tevoren dat ik vanaf het begin af aan zou betalen. Daar stel je je dan op in. Na 2 jaar is dit niet netjes vind ik.
Moeilijke keuze.... die wij niet voor je kunnen maken... succes!!

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:18

ik vind het ook echt te veel geld hoor. een bijdrage snap ik, maar in OP staat ook dat kosten die ze zelf met paard maakt door haarzelf betaald worden, vind dat persoonlijk, zeker als ze aan huis staan, bijdrage genoeg.
denk dat dit gewoon een gevalletje is van, als ze nu niets oplevert staat ze in de weg.
ik zou never nooit niet betalen om een paard te rijden voor de verkoop, prof of niet. al is het maar om het stukje 'volgende week kan ze weg zijn'. wil ik 150 eur neerleggen wil ik echt wel heel veel zekerheid hebben en het dier fulltime tot mn beschikking.
daarbij weten wij helemaal niet wat het doel is met deze merrie, misschien hoeft ze geen Z te zijn binnen een jaar om meer waard te zijn, voor het zelfde geld ist een recreatiepaard... voor alsnog is ze dankzij TS in ieder geval niet veel te dik, en mensen/werken gewend. dat maakt haar toch meer waard als het zelfde paard wat al jaren nix doet.

wel jammer als je op deze manier afscheid moet nemen van een goede samenwerking natuurlijk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:22

Ook (of juist) als je dit paard als recreatiepaard zou willen kopen is het fijn dat ze al mee op wedstrijd is gegaan. Niveau is minder van belang dan het regelmatig van eigen terrein af zijn geweest en elders tussen de wapperende vlaggetjes en andere afleidingen gereden zijn.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:31

Ik vindt het belachelijk om ineens van niets naar 150 te gaan. Vindt dit eerlijk gezegd ondanks dat ze het recht hebben best een smerig streek eerst iemand z'n gang laten gaan, vertrouwd te laten worden met paard en de omgeving en ze dan ineens voor het blok zetten 150 betalen ieder maand anders is daar de deur. En daar heb je dan je best voor gedaan. :n

Zo jammer, dat ze een bijdrage willen oké maar hoe belachelijk om dan gelijk naar zo'n bedrag te gaan en ik neem aan dat je dan je lessen en wedstrijden ook nog zelf moet betalen?

Vraag me echt af wat hun gedachtegang was.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:35

Het lijkt me hier bijna dat de eigenaren een "financieel probleem(pje) " bij jou willen neerleggen. Na 2 jaar opeens een bijdrage vragen en dan ook nog een (voor jou) behoorlijk bedrag. Ik zou hier dus niet aan beginnen. Je kunt jaarlijks enkele maanden niets met het dier vanwege dracht en ze staat nog te koop ook. Zolang jij het paard rijdt (en het niveau stijgt) wordt het ook nog eens meer waard (= hogere verkoopprijs)

De enige die hier een voordeel bij heeft zijn dus de eigenaren en verder vind ik dat je al veel betaald aan andere zaken rondom het paard.

€50 zou ik nog een schappelijk bedrag vinden maar dan alsnog niet voor de maanden dat je niets met haar kunt (behalve poetsen en wandelen).

Jammer natuurlijk maar zij zullen zich best nog achter de oren krabben als je er om deze reden mee stopt (ze gokken op de emotie, een paard is immers geen fiets die je dan maar in de schuur laat staan).
Ik zou dus stoppen. Er zijn vast genoeg leuke paarden die je kunt bijrijden en uitbrengen en inmiddels hebben anderen vast ook gezien dat je een fijne ruiter/verzorgster bent ;)

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:35

elnienjo schreef:
Ook (of juist) als je dit paard als recreatiepaard zou willen kopen is het fijn dat ze al mee op wedstrijd is gegaan. Niveau is minder van belang dan het regelmatig van eigen terrein af zijn geweest en elders tussen de wapperende vlaggetjes en andere afleidingen gereden zijn.


het was ook bedoeld als opmerking van, een paard hoeft niet in een jaar Z te worden om in waarde te stijgen, zoals hier ongeveer gessugereerd word...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:05

Tigra_ schreef:
Vraag me echt af wat hun gedachtegang was.

Ik ook en het meest voor de handliggende is volgens mij om ze dat gewoon op de man af te vragen. Dan weet je ook in welke richting je een eventuele oplossing kunt vinden, als dat mogelijk is tenminste. Vervelende situatie TS. :(:)

Ibbel

Berichten: 49246
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:33

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat deze mensen op een verjaardag oid hebben verteld dat hun paard zo leuk door iemand werd gereden, en dat toen iemand gezegd heeft, joh, daar moet je geld voor vragen, dat moet je niet gratis doen. Deze mensen hoeven helemaal geen financiele problemen te hebben. Dit soort dingen komen wel vaker opeens naar boven dankzij vrienden of familie die goedbedoeld advies gegeven hebben.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:40

Daarom, als dat het geval is kun je misschien best afspreken dat je op deze manier doorgaat of tegen een lagere vergoeding tot het moment dat ze iemand hebben gevonden die er 150 euro voor wil betalen. Ik kan me er niets bij voorstellen, maar misschien woon ik daarvoor ook aan de 'verkeerde' kant van het land.

Nouvel

Berichten: 28582
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:46

Dat is wel een bizarre verhoging van niks naar 150.
Ze moeten kunnen begrijpen dat jij dit als student niet kunt betalen.
Ik zou kijken of je tot een oplossing kunt komen, misschien meer stalklusjes of voerbeurten doen ofzo.
Kom je er niet met ze uit zou ik kijken naar een ander bijrijdpaard.
Als jij serieus bent en netjes kunt rijden kun je ook een paard vinden waar je niet voor hoeft te betalen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 17:56

atillos14 schreef:
Wauw wat veel reacties al! Dank jullie wel!!! :)

Het ligt gelukkig dus niet aan mij dat ik dit raar vind. Het paard is inderdaad van een fokker en staat op hun eigen terrein. Ook zijn zij met pensioen en rijden geen paard. Het paard is inderdaad naar een hoger niveau getild hierdoor. Niet dat ik zo goed ben haha. Maar er werd nooit iets mee gedaan en inmiddels loopt ze toch best netjes, heeft ze een goede conditie en is ze L1 start gerechtig.

Het verstandigst is inderdaad dan maar om te stoppen, al vind ik dat verschrikkelijk. Ben er gisteren geweest en toen hebben met een kopje thee alles besproken. Maar ik had niet het idee dat zij naar mij luisterden. Er was in ieder geval niet over het bedrag te praten. Ik had bijvoorbeeld de helft voorgesteld, maar dat kon echt niet. Ook ben ik bang dat ze mij niet zullen gaan missen en niet inzien dat ze eigenlijk ook profijt van mij hebben. Net als ik van hun uiteraard.

Ik hoop dat BlackBeautyZ en Ereste gelijk hebben in dat het wel mogelijk is om weer op deze manier te kunnen paardrijden. Mij lijkt het wel lastig om weer zo'n adres te vinden en ben bang dat dat niet zo makkelijk lukt...

Voordat ik de defnitieve beslissing maak, ga ik er deze week nog even over nadenken. Mochten anderen nog tips of adviezen hebben, hoor ik dit graag! :)

Ik vind een bijdrage betalen voor een bijrijdpaard waar je alles mee mag niet verkeerd, maar dit vind ik echt gewoon triest.

Je bent serieus, rijdt blijkbaar een eindje weg, betaalt voor extra's en eigen wensen en wil dan ook nog de helft betalen met redenen waarom meer er niet inzit en dan is je antwoord stank voor dank na twee jaar.

Ze konden mijn middelvinger krijgen. :D

Lindor92
Berichten: 7007
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:12

Babootje schreef:
Goh, die fokker heeft het licht gezien zeg!
Ik neem aan dat het paard gewoon op hun eigen stal/terrein staat?
Ik vind dat je als fokker blij mag zijn als je iemand hebt die het paard beleert en uitbrengt, want daardoor stijgt ie in waarde. Die waarde heb jij "eraan" gereden. Als ze daar een professioneel iemand voor zouden moeten nemen kost dat hen ook nog eens flink geld. Jij hebt de waarde van het paard vermeerderd en de fokker de kosten van het beleren bespaard. En het paard kan zo onder je kont worden verkocht.
En nu willen ze je ook nog 150 per maand laten betalen... Ik zou er per direct mee stoppen.

Dit inderdaad!

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:17

Lastige positie waar je in zit TS. De eigenaren weten dat jij aan het paard gehecht bent en proberen daar naar mijn idee nu misbruik van te maken.

Volgens mij betaal jij al genoeg bijdrage zoals het nu gaat.. jij bent degene die alle spullen gekocht heeft e.d. Helemaal omdat het paard op hun eigen stal staat vind ik de bijdrage belachelijk hoog.
Toen ik zelf nog een paard had heb ik nooit een bijdrage gevraagd, ik was blij dat ik iemand had die regelmatig kwam en die te vertrouwen was. Ik snap best dat mensen soms een bijdrage vragen, maar in dit geval vind ik dat totaal onterecht...

Ik durf te wedden dat ze je binnen een paar weken terug willen! En anders zou ik toch verder gaan kijken, hoe moeilijk dat misschien ook is..

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:19

Waar zit je? Ik heb een heel leuk paard staan die graag eens wat meer beweging zou krijgen op een nette en verantwoordelijke manier. Ik vraag enkel hulp in de verzorging en dat je idd de extra's die je wil zelf betaald. Je bent hier in Blijham van harte welkom!

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:21

Hebben ze nu ineens geld nodig? staat het paard al lang te koop? Overigens denk ik dat ook een paard die thuis staat,gemiddeld wel meer dan 150 euro in de maand aan onderhoud kost,als je het goed wilt doen. Ik begrijp wel dat ts deze situatie vervelend vindt.Zoiets komt vaak voor en ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:23

Toen ik 35 jaar geleden paardenmeisje was reed ik in een groepsles op de manege op manegepaarden en hielp op stal. Op die manier kreeg ik ook veel aanbod om pensionpaarden te rijden wegens te weinig tijd e.d. Ik reed niet op niveau ofzo, maar kon aardig sturen en had lef bij moeilijke paarden. Vaak reed ik voor niets, want het was uiteraard gewoon m'n hobby, maar soms kreeg ik er ook nog wat geld voor. Jammer dat dat anno nu andersom is en er verwacht wordt dat je geld betaalt terwijl je iemands paard in conditie houdt.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:46

Er zijn zat hobby fokkers die er geen profijt in zien dat bepaalde paarden van hun worden gereden/uitgebracht. Dan snap ik goed dat ze een bijdrage vragen want die bijdrage is dan in principe het enige profijt voor hun.

De fokker waar ik voor reed (wel betaald) had ook verzorgsters voor de andere paarden die hij niet per se gereden hoefde te hebben. Dat waren dan manege meisjes ofzo.

Maar of ze nu gelijk hebben of niet, als zij die bijdrage willen hebben en jij kan of wilt dat niet betalen houdt het op.. ik hoop dat je snel een fijn bijrijdpaardje krijgt!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:18

Sommige beseffen imo niet wat een paard nu daadwerkelijk per maand kost in onderhoud. De fokker van TS haar paard, gaat echt niet rijk worden van de bijdrage van 150 euro in de maand. Sterker nog hij moet zelfs geld bijleggen om alles te kunnen bekostigen. Tel zelf maar uit wat een paard per maand eet aan; brokken, ruwvoer bodembedekking, dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, dekgeld en supplementen etc. Er blijft weinig geld over per maand kan ik je vertellen. Voor TS voelt het nu zuur dat ze haar bijrijdpaard kwijt raakt omdat TS de prijs te hoog vindt. Je hebt een hele lange periode zonder dat daar kosten aan verbonden zaten kunnen rijden op dit paard. Daar mag je de eigenaren best dankbaar voor zijn :D

Dieuwke_
Berichten: 4561
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:20

maria1990 schreef:
Sommige beseffen imo niet wat een paard nu daadwerkelijk per maand kost in onderhoud. De fokker van TS haar paard, gaat echt niet rijk worden van die bijdrage van 150 euro in de maand. Sterker nog hij moet zelfs geld bijleggen om alles te kunnen bekostigen. Tel zelf maar uit wat een paard per maand eet aan; brokken, ruwvoer bodembedekking, dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, dekgeld en supplementen etc. Er blijft weinig geld over per maand kan ik je vertellen. Voor TS voelt het nu zuur dat ze haar bijrijdpaard kwijt raakt omdat TS de prijs te hoog vindt. Je hebt een hele lange periode zonder dat daar kosten aan verbonden zaten kunnen rijden op dit paard. Daar mag je de eigenaren best dankbaar voor zijn :D


Maar die kosten heb je sws, of er nu wel geen bijrijder aan te pas komt. Als je die kosten in de maand niet kunt dragen, moet je niet aan paarden beginnen

Luckystory
Berichten: 3469
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:23

Sorry, maar voor 150 in de maand houd ik er hier 5 aan huis.
Hooi van eigen land en in de zomer eten ze gras. Kosten aan bodembedekking heb je niet als ze doorgaans op de weide lopen. En als ze geen hoefijzers hebben, kom je met 4 keer per jaar bekappen ruimschoots toe. Af en toe wat ontworming erin en dat is het dan...
Ik vind 150 dus wel degelijk stevig doorgevraagd voor een fokmerrie die aan huis staat.
Daarvan kan TS ruimschoots een eigen paard houden...

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:39

Wat het kost om een paard te houden ligt natuurlijk ook aan het hoe en waar. Ik denk dat 150 euro geen gek bedrag is, maar wel dat het raar is om daar zo ineens mee te komen.

TO, als je nu alleen recreatief gaat rijden, dus de wedstrijden laat vallen en eens in de maand lest, kun (en wil) je dan die 150 euro wel betalen?
En als je het niet kunt, dan houdt het op. Ik zie om me heen een aantal erg jonge meiden enorm knokken om hun paard te kunnen betalen, persoonlijk ben ik van mening dat dat op je 20e niet je prioriteit moet zijn, er is nog zoveel meer in het leven! (oma spreekt..)

Brainless

Berichten: 29777
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:45

maria1990 schreef:
Tel zelf maar uit wat een paard per maand eet aan; brokken, ruwvoer bodembedekking, dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, dekgeld en supplementen etc. Er blijft weinig geld over per maand kan ik je vertellen.

Zou toch raar zijn dat TS moet meebetalen aan het dekgeld... het veulen is van de eigenaar.
Het paard is een fokmerrie en kost net zoveel als TS nu wel of niet rijdt.
De eigenaar verkoopt het veulen weer.

Ik ben echt (gelukkig) geen 150 per paard per maand kwijt...
In de winter kost mij dat nog geen eens voor 3 paarden; voer (zonder wei) en stalbedekking (ca 8 uur op stal).