Advies over situatie bijrijdpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:08

Dee_Es schreef:
Ik snap dat je je stalgenoten en vzpaard niet wil missen maar dit lijkt echt een onredelijke eis van de fokker. Voor fijne ruiters liggen de paarden voor het oprapen, ook zonder bijdrage. Dit ruikt een beetje naar misbruik maken van de situatie. Wachten totdat jij een band hebt opgebouwd met het paard en er dan ineens geld voor vragen terwijl de situatie verder niet veranderd.

Mee eens. Ik zou ze nog veel succes wensen en zelf op zoek gaan naar een ander paard. Als je meer dan manege niveau hebt en betrouwbaar bent zijn veel eigenaren al dolgelukkig met je.

Anoniem

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:21

Als je het niet kan betalen en de eigenaren willen echt een bijdrage dan houdt het op. Ik zou daar gewoon eerlijk in zijn naar hen toe. En ik denk dat je wel snel een ander bijrijdpaard zal vinden als je zo goed in de groep ligt op stal; betrouwbare bijrijders zijn schaars.

atillos14
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 13:24

Wauw wat veel reacties al! Dank jullie wel!!! :)

Het ligt gelukkig dus niet aan mij dat ik dit raar vind. Het paard is inderdaad van een fokker en staat op hun eigen terrein. Ook zijn zij met pensioen en rijden geen paard. Het paard is inderdaad naar een hoger niveau getild hierdoor. Niet dat ik zo goed ben haha. Maar er werd nooit iets mee gedaan en inmiddels loopt ze toch best netjes, heeft ze een goede conditie en is ze L1 start gerechtig.

Het verstandigst is inderdaad dan maar om te stoppen, al vind ik dat verschrikkelijk. Ben er gisteren geweest en toen hebben met een kopje thee alles besproken. Maar ik had niet het idee dat zij naar mij luisterden. Er was in ieder geval niet over het bedrag te praten. Ik had bijvoorbeeld de helft voorgesteld, maar dat kon echt niet. Ook ben ik bang dat ze mij niet zullen gaan missen en niet inzien dat ze eigenlijk ook profijt van mij hebben. Net als ik van hun uiteraard.

Ik hoop dat BlackBeautyZ en Ereste gelijk hebben in dat het wel mogelijk is om weer op deze manier te kunnen paardrijden. Mij lijkt het wel lastig om weer zo'n adres te vinden en ben bang dat dat niet zo makkelijk lukt...

Voordat ik de defnitieve beslissing maak, ga ik er deze week nog even over nadenken. Mochten anderen nog tips of adviezen hebben, hoor ik dit graag! :)

Anoniem

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:29

Als je het niet kan betalen, kun je het niet betalen. Ik snap je hoor, heb het zelf niet meegemaakt maar als ze zo reageren na al die tijd en moeite... Dit is gewoon onzettend zuur. Heel jammer.
Mocht je stoppen, vergeet dan ook niet je eigen spullen mee te nemen ;)

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:31

Ik heb zelf een paard en als ik een bijrijder zou hebben dan zou ik daar ook een bijdrage voor vragen, maar in dit geval is de situatie toch even anders.

De eigenaren fokken met de merrie, dat houdt in dat je bepaalde maanden niet of beperkt kan rijden, het paard staat te koop, de bijrijder zorgt voor een waardevermeerdering door de lessen en het uitbrengen in de sport.

Ik ken mensen die in een soortgelijke constructie paarden reden en die kregen betaald bij verkoop van het paard en bij het behalen van bepaalde klasses omdat het paard dan meer waard was geworden of als fokmerrie een predicaat kreeg.
(naast dat alle lessen en wedstrijdkosten betaald werden door de eigenaar van het paard).

Nu zal TS niet als amazone zijn binnengehaald om het paard uit te brengen, maar ik lees in de openingspost toch dat de eigenaren wel verwachtingen hebben mbt het rijden van wedstrijden.

In feite profiteren beide partijen in de huidige opzet, als TS nu geld toe moet leggen wordt het wel erg eenrichtings verkeer.

Ik zou nogmaals eerlijk zijn tegen de eigenaren dat je het niet kan betalen, zeker niet omdat je immers ook geld in lessen en wedstrijden moet stoppen.
Je zou ook kunnen aangeven dat de redenen hiervoor ook zijn dat de merrie jaarlijks een veulen krijgt en jij er dan weinig mee kan doen.

Misschien kan je afspreken dat zij bepaalde kosten op zich nemen zoals wedstrijden zodat de boel aan de andere kant weer rechtgetrokken wordt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:31

Eerlijk gezegd vind ik het gewoon ronduit profiteren, dit. :) Ik snap dat het voor jou jammer is TS. Maar ik vind dit echt absurd. :) Alle "meerkost" van jouw rijden draag je zelf voor zover ik uit jouw posts haal dus eigenlijk hebben de eigenaren nu gewoon besloten er winst op te gaan maken. :x

Vergeet idd niet ál je spullen mee te nemen als je stopt. Ga niet onder een soort loyaliteit dingen daar laten die jij betaald hebt want dat verdient dit type volk echt niet.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:31

Naar een hoger niveau getild noem ik L1 startgerechtigd (in 2 jaar tijd) eerlijk gezegd niet. :o
Qua verkoop zullen ze het dan alsnog van de verkoop als fokmerrie moeten hebben en niet van een top sportpaard ( ik ga er vanuit dat het paard ook wat ouder dan bijv 5 jaar is).

Als ze de overige stallen verhuren qua pension, zullen ze straks mogelijk besluiten deze merrie actiever te verkopen en in haar plaats nog een pensionklant aan te nemen.

Ik verwacht dat je hier idd maar 2 keuzes nu hebt, of betalen of vertrekken.

Ik zou bij de overige stalklanten vragen of zij nog een bijrijder zoeken, die kennen jou goed.
Bijrijden zonder financiële bijdrage leveren is vaak lastig te vinden. Je zal het meer van mond op mond “reclame” moeten hebben vermoed ik daarvoor.

Getup

Berichten: 8329
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:32

He jammer,leek een mooie samenwerking zo. Jij lekker rijden en zij een paard dat gereden wordt. Door een betrouwbaar iemand,die afspraken nakomt ( niet zo heel vanzelfsprekend tegenwoordig,lijkt het).

Zou inderdaad zeggen,dat je helaas moet stoppen,omdat je het gewoon niet kunt betalen....hoe moeilijk ook.


Tuurlijk mogen eigenaren bepalen hoe en wat,maar wat hebben ze er aan,een betrouwbaar iemand te verliezen, vraag ik me af....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:33

cobiie schreef:
Naar een hoger niveau getild noem ik L1 startgerechtigd (in 2 jaar tijd) eerlijk gezegd niet. :o
Qua verkoop zullen ze het dan alsnog van de verkoop als fokmerrie moeten hebben en niet van een top sportpaard ( ik ga er vanuit dat het paard ook wat ouder dan bijv 5 jaar is).

Als ze de overige stallen verhuren qua pension, zullen ze straks mogelijk besluiten deze merrie actiever te verkopen en in haar plaats nog een pensionklant aan te nemen.

Ik verwacht dat je hier idd maar 2 keuzes nu hebt, of betalen of vertrekken.

Ik zou bij de overige stalklanten vragen of zij nog een bijrijder zoeken, die kennen jou goed.
Bijrijden zonder financiële bijdrage leveren is vaak lastig te vinden. Je zal het meer van mond op mond “reclame” moeten hebben vermoed ik daarvoor.

Hoezo niet? Van geen wedstrijdervaring naar wedstrijdervaring maakt gewoon verschil in verkoopprijs. Daar kan je niet onder uit.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:38

Ayasha, een paard wat “regelmatig” op concours gaat, verwacht ik in 2 jaar tijd toch minimaal wel ergens in de M. Als je in die tijd “enkel” 10 winst in de B hebt gereden is dat in mijn ogen weinig meer waard dan dat hij nooit op wedstrijd was geweest. Mogelijk is het juist minder voordelig bij een verkoop omdat je afvraagt wat er dan structureel fout gaat. :o

Zeker bij een 10+ jarig paard maakt wel of niet L1 startgerechtigd niet veel meer uit qua prijs.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:40

cobiie schreef:
Ayasha, een paard wat “regelmatig” op concours gaat, verwacht ik in 2 jaar tijd toch minimaal wel ergens in de M. Als je in die tijd “enkel” 10 winst in de B hebt gereden is dat in mijn ogen weinig meer waard dan dat hij nooit op wedstrijd was geweest. Mogelijk is het juist minder voordelig bij een verkoop omdat je afvraagt wat er dan structureel fout gaat. :o

Zeker bij een 10+ jarig paard maakt wel of niet L1 startgerechtigd niet veel meer uit qua prijs.

Ik denk dat met een fokmerrie "regelmatig" vrij onmogelijk is. Dan hoef je je niet echt af te vragen wat er "mis" gegaan is. Die kunnen nu eenmaal vaak gedurende het "hoofdseizoen" vaak niet consequent op wedstrijd. Wat jij verwacht maakt verder weinig uit voor het feit dat een paard met wedstrijdervaring meer waard is dan eentje die nog nooit van het erf geweest is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-07-19 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:41

Ayasha schreef:
cobiie schreef:
Naar een hoger niveau getild noem ik L1 startgerechtigd (in 2 jaar tijd) eerlijk gezegd niet. :o
Qua verkoop zullen ze het dan alsnog van de verkoop als fokmerrie moeten hebben en niet van een top sportpaard ( ik ga er vanuit dat het paard ook wat ouder dan bijv 5 jaar is).

Als ze de overige stallen verhuren qua pension, zullen ze straks mogelijk besluiten deze merrie actiever te verkopen en in haar plaats nog een pensionklant aan te nemen.

Ik verwacht dat je hier idd maar 2 keuzes nu hebt, of betalen of vertrekken.

Ik zou bij de overige stalklanten vragen of zij nog een bijrijder zoeken, die kennen jou goed.
Bijrijden zonder financiële bijdrage leveren is vaak lastig te vinden. Je zal het meer van mond op mond “reclame” moeten hebben vermoed ik daarvoor.

Hoezo niet? Van geen wedstrijdervaring naar wedstrijdervaring maakt gewoon verschil in verkoopprijs. Daar kan je niet onder uit.



Plus met een fokmerrie waar nooit iets mee gedaan is, moet je van minder dan nul beginnen, want je moet die rug weer meekrijgen. Dan is het al heel fijn als je merrie in conditie blijft voor een L1 :) . Er steekt echt wel wat meer werk in als je van 0 begint, dus ik vind dat zeker niet te onderschatten.

Ik zou persoonlijk bv nog proberen te bespreken of je wat stallen kan uitmesten ipv een bedrag te betalen? Misschien is dat voor jou beter haalbaar qua tijd dan een andere studentenjob?

Verder ga ik mee met de rest; zoek even verder en zeg dat ze je mogen contacteren als er over het bedrag te praten valt. Voor €50 vind je wel een verzorgpaard als je dezelfde dingen doet die je nu doet. Er zoeken veel mensen iemand betrouwbaar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:42

Ook dat, een merrie die geveulend heeft steeds "terug" brengen op dat niveau is zo simpel nog niet. :)
Hangt ook deels van de merrie af natuurlijk maar vaak hebben ze toch wat langer nodig om weer echt fijn te worden in die spieren.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:45

Hoi, normaal reageer ik niet zo snel op dit soort topics....

Ik heb ook mijn paarden aan huis, en met 150 per maand per paard ben ik echt ruim uit de kosten.
Daarom vind ik dit bedrag dan ook veel te hoog.

Het lijkt er op dat ze het geld echt nodig hebben, waarom zou je anders geld vragen als je het paard toch al hebt, en thuis hebt staan...?

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:46

Mijn ervaring met mijn eigen fokmerries en overige paarden is duidelijk anders dan een aantal hier. :+

Er zijn genoeg ruiters die in 1 jaar met een oudere fokmerries Z met winst weten te halen ivm sportpredikaat. :Y)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:47

L1 niveau stelt imo niet zoveel voor (in twee jaar tijd) en buiten dat om gaat TS haar verzorgpaard geen duizenden euros stijgen in de verkoopprijs. Dat zou eerder afhangen van het stamboekpapier, karakter, predikaten, bouw, beweging en leeftijd. Had dit paard minimaal m2/Z1 niveau gelopen op wedstrijden dan was de prijs wel aanzienlijk gaan stijgen.

Dorien66

Berichten: 1659
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:49

cobiie schreef:
Mijn ervaring met mijn eigen fokmerries en overige paarden is duidelijk anders dan een aantal hier. :+

Er zijn genoeg ruiters die in 1 jaar met een oudere fokmerries Z met winst weten te halen ivm sportpredikaat. :Y)

Ik ben het wel met je eens hoor.
Het enige opmerkelijke van het verhaal van TS vind ik dat het (kennelijk) nogal onverwacht kwam én er niet over de hoogte van de bijdrage te praten valt.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:49

Gimmick11 schreef:
Ik heb ook mijn paarden aan huis, en met 150 per maand per paard ben ik echt ruim uit de kosten.
Daarom vind ik dit bedrag dan ook veel te hoog.


Precies dit. Met die 150 euro per maand betaal jij het volledige onderhoud van het paard als het dier aan huis staat.
Ik heb zelf ook fokmerries aan huis staan, geen háár op m'n hoofd die er aan zou denken geld te vragen voor eventuele bijrijders.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:54

welke regio zit je TS? je zou idd op die stal rond kunnen vragen. in de paardenwereld is het vaak zo: ons kent ons. dus als mensen weten dat je zoekende bent dan kan het zo maar zijn dat je snel een bericht van iemand krijgt die interesse heeft in je.

bijrijders met jou leeftijd, ervaring, loyaal en bereid om enige kosten zelf te betalen zijn echt gewild. Lekker de eer aan jezelf houden TS! jammer van de band tussen jou en de merrie maar die kun je vast en zeker wel terug vinden in een ander leuk paardje waarbij je heel erg gewaardeerd wordt door de eigenaaar.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:57

Je kan altijd nog aangeven dat je bereid bent op de oude voorwaarden door wilt blijven rijden totdat ze een andere ruiter gevonden hebben/paard verkocht is. Noem daarbij duidelijk de voordelen om het paard in training te houden enz.
Nadeel daarvan voor jou is dat het van de een op andere dag over kan zijn.

En kijk zelf in de tussentijd rond voor een ander bijrijdpaard met geschikte voorwaarden.

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Advies over situatie bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:02

Ik vind het een absurd bedrag. Ik betaal dat aan stalgeld. Daarom zou ik, zoals al eerder geopperd is, een ander bijrijdpaard zoeken. Weet je ook waar ze dit bedrag en de beslissing op gebaseerd hebben? En hoe oud zijn die mensen als ik vragen mag?

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:06

cobiie schreef:
Mijn ervaring met mijn eigen fokmerries en overige paarden is duidelijk anders dan een aantal hier. :+

Er zijn genoeg ruiters die in 1 jaar met een oudere fokmerries Z met winst weten te halen ivm sportpredikaat. :Y)


Ehm ja, maar dat soort ruiters worden daar vaak dan ook voor betaald. :+

Ik vind het een beetje een l*llige gang van zaken zo, en als er niet gepraat kan worden over een lager bedrag dan zou ik opstappen als ik jou was TS. Er is niks mis met wat mee betalen maar E150,- in een keer is erg veel geld.

Het zal een beetje zoeken zijn maar je zult vast wel een ander bijrijdpaard vinden.

atillos14
Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 14:07

cobiie schreef:
Naar een hoger niveau getild noem ik L1 startgerechtigd (in 2 jaar tijd) eerlijk gezegd niet. :o
Qua verkoop zullen ze het dan alsnog van de verkoop als fokmerrie moeten hebben en niet van een top sportpaard ( ik ga er vanuit dat het paard ook wat ouder dan bijv 5 jaar is).

Als ze de overige stallen verhuren qua pension, zullen ze straks mogelijk besluiten deze merrie actiever te verkopen en in haar plaats nog een pensionklant aan te nemen.

Ik verwacht dat je hier idd maar 2 keuzes nu hebt, of betalen of vertrekken.

Ik zou bij de overige stalklanten vragen of zij nog een bijrijder zoeken, die kennen jou goed.
Bijrijden zonder financiële bijdrage leveren is vaak lastig te vinden. Je zal het meer van mond op mond “reclame” moeten hebben vermoed ik daarvoor.


Nee, ik ben het met je eens dat ik het paard niet echt naar een hoger niveau heb getild haha. Het is wel een half jaar trouwens dat L1, want een groot deel kon ik niet rijden door dracht of was ik nog niet begonnen met wedstrijden. Het paard is trouwens 6 jaar. Verder bedankt voor je advies :) Wilde wel nog even hierbij zeggen dat ik zelf ook inzie dat ik geen top-amazone ben die het paard naar een veel hoger niveau heeft gebracht. Maar er werd eerst niks mee gedaan, dus ze kan nu wel meer dan eerst. Dat bedoelde ik meer met mijn post.

paardjeamigo
Berichten: 16
Geregistreerd: 04-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:08

Ook ik vind €150 per maand wat veel. Een bijdrage op zich vind ik niet gek, Maar moet wel haalbaar blijven.

Is er geen mogelijkheid om bv wat Staltaken ( mesten, voeren,Ed) over te nemen ipv een financiële bijdrage? Of met eventueel een kleine bijdrage...
En dat er de maanden wanneer je er weinig/niets mee kan doen door dracht/veulen ook geen bijdrage hoeft te worden betaald?

Het is natuurlijk geen leuke situatie. Je kent het paard al 2 jaar en dan van de ene op de andere dag moet je ervoor betalen of alles opgeven.
De eigenaar blijft natuurlijk wel de beslissingen nemen en als het echt niet te bespreken valt, denk ik ook dat het beter is dat je naar iets anders op zoek gaat... Hoe moeilijk die beslissing ook is.

Veel succes!

Gizeppie

Berichten: 2791
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:09

Ik zou bij deze eigenaren aangeven dat je heel graag door wilt gaan met het verzorgen/trainen van het paard, maar dat 150 euro in de maand niet haalbaar voor jou is en dat je genoodzaakt bent dan te stoppen.

Er zijn maar weinig mensen die zo'n hoog bedrag betalen voor een paard hoor, zeker als het te koop staat. Ik heb het wel gedaan 4 jaar lang.. Ik had idd ook alle ruimte om met dit paard te doen en laten. Maar ik ben uiteindelijk ook gestopt, omdat ik in ging zien dat ik voor wat meer geld ook een eigen paard kon kopen..

Ik denk dat zij in hun handjes mogen wrijven als iemand zo goed voor hun paard is en ook investeert in het paard.. Die ruiters gaan ze niet snel vinden, zeker niet als er nog 150 euro in de maand betaald moet worden.